لا شكر علي واجب يا دوك
و فعلا النظم مختلفة أنا شخصيا كنت ثانوي بريطاني و لله الحمد دي شهادة دولية معترف بيها و مش سهلا
إحنا بنمتحن 3 إمتحانات علي الأقل في كل مادة
واحد M.C.Q و ده عليه أقل درجات
واحد نظري العملي و عليه درجات أكتر
واحد عادي و مطول و عليه أكثر الدرجات
و علينا لكي ندخل التنسيق في مصر دخول 8 مواد أساسية -بالنظام إلي فوق .
كده مجموعك ممكن يوصل 100% لكن دخول كليات القمة محتاج مواد مستوي عالي
و دي تتكون من حوالي 4 - 6 إمتحانات حسب المادة مع وجود إمتحانات عملية و الإمتحان الأخير يكون Synoptic أي ممكن يسأل علي أي جزء في ال5 أجزاء إلي فاتو .
و المناهج دولية و واحدة في جميع دول العالم يعني إلي واخدو من مصر زي إلي وخدو من السعودية - زي حالتي يعني - و واضعيها دكاترة في جامعتي London & Cambridge .
و دول فيهم حاجات من إلي بتعلمها في إعدادي صيدلية و هندسة كمان
ملحوظة : أنا عملت Titration في إمتحان الكيمياء النهائي و إمتحنت مكانيكا و إحصاء و محاسبة في ثانوي و شايف إن أسوء شيئ هو فصل الرياضة عن العلمي.
المشكلة الحقيقية تواجه الطالب عن دخول مكتب التنسيق و ذلك لأن الأعداد المسموح بها قليلة و يستحوذ عليها طلاب ااشهادة المعادلة الأمريكية
و كانت في مشكلة كبيرة من سنتين و وصلت للجرايد
آسف علي الإطالة , بس مش عارف إحنا ليه ما نعملش كده هنا في مصر أو نطبق أي نظام ناجح آخر بدل الثانوي العام إلي أدي إلي إنتحار الطلبة و لا يجهز الطالب للدراسة الجامعية.
بــــس كلمة حق طلاب الثانوي المصري أنا شايف فعلا إنهم بيتبهدلو في الإمتحانات خاصةً و ربنا مع الجميع