صفحة 1 من 14 12311 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 140

الموضوع: النقاب أم الطرحة أو الايشارب ؟!!!

  1. #1
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    الدولة
    يا رب مع النبى
    المشاركات
    1,178

    افتراضي النقاب أم الطرحة أو الايشارب ؟!!!

    ايه رأيكم يا جماعة.....
    النقاب أم الايشارب؟!!

    كل واحد يقول وجهة نظره بصراحه
    وان شاء الله نناقش كل وجهة نظر....

    يعنى حضراتكم شايفين ان كشف الوجه هل هو من الفتنه
    ام ان الامر عادى ولا يخالف الشرع؟

    يللا مستنياكم وعاوزة اسمع ارائكم

    والشاطر هو اللى هيقدر يقنعنا بوجهة نظره

    بس طبعا ده بالادلة من كتاب الله وسنه رسول الله--

    فكروووووووووووا وقرروووووووووووا ايه الصح؟

  2. #2
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    الدولة
    Dakahleia
    المشاركات
    2,549

    افتراضي

    والشاطر هو اللى هيقدر يقنعنا بوجهة نظره

    بس طبعا ده بالادلة من كتاب الله وسنه رسول الله--

    فكروووووووووووا وقرروووووووووووا ايه الصح؟
    بصي هقولك حاجة ..

    ناس كتير جدااااا بتقول كل المرأة المفروض يتستر الا الوجه و الكفين ..

    و في حديث بيقول كدة في كلام الرسول - صلى اللع عليه و سلم - لأسماء بنت أبي بكر ..

    رجع البعض قال دة حديث ضعيف ..

    و البعض قال فرض لو جميلة جدااا هتفتن الناس بوجهها .. و ان كنت لا أعتقد لأن الدين قواعده مش حاجة للجميلة و حاجة لغير الجميلة , وبعدين يمكن واحدة شايفة نفسها جميلة و هي مش كدة أو العكس ..

    بصراحة أنا مش على علم اني أفتي في مسألة زي دي .. أنا مش دارسة حديث كويس و شريعة عشان أفتي ..


    لكن في حاجات الواحد بيسأل فيها نفسه .. بيلاقي اجابتها واضحة و كلنا عارفينها ..

    كلنا عارفين يا بنات ان النقاب هيحمينا من أي شيء .. آه و الله ..

    انتي لو لابسة لبس واسع جدااااااا .. لو لابسة اسدال حتى ..


    هتلاقي اللي يبص لوجهك و لايدك ..

    مش تعصب و الله .. بس احنا عارفين ان دي حقيقة ..

    صوتك فتنة و انتي بتتكلمي عادي مش غناء ..

    الوجه أنا أظنه فتنة .. و كمان اليدين ..

    لأن أصلا انتي لما تشوفي واحدة عشان تقولي دي أمورة أو لأ بتبصي لوجهها .. صح ؟؟

    لو مشفتيش الوجه متقدريش تحكمي ..

    كمان الوجه تجمع جمال الانسان ..


    اللي يقطع في الموضوع دة الشباب ..

    هل الوجه و الكفين فتنة ؟؟

  3. #3
    Co-Admin
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    Away from the Away
    المشاركات
    5,843

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.safroOota مشاهدة المشاركة
    ايه رأيكم يا جماعة.....
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.safroOota مشاهدة المشاركة

    النقاب أم الايشارب؟!!



    أنا ليا رأي في النقطة دي

    لو جينا لمعنى كلمة " الحجاب " هو اللي بيحجب أو يستر المرأة

    بعني بالعقل كده كلما زادت المساحة المغطاه أو المستورة كلما كان أفضل !!!

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pharmacistina مشاهدة المشاركة
    اللي يقطع في الموضوع دة الشباب ..
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pharmacistina مشاهدة المشاركة


    هل الوجه و الكفين فتنة ؟؟

    اذا لم يكن الوجه فتنة ... يبقى ايه تاني ؟؟؟ ... أو بالأصح هو مدخل الفتنة

    ده لما أحد الصحابة قال للرسول انه خطب واحدة قاله " هل نظرت اليها ؟؟؟ "

    و ليا ان شاء الرحمن عودة للموضوع ده

  4. #4
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    فى البيت
    المشاركات
    3,924

    افتراضي

    والله انا سمعت ناس بتقول النقاب فرض وناس بتقول ان المراة لا يظهر منها الا الوجة والكفين
    فانا بيتهيالى لو فية رايين فى الحكاية دى يبقى ناخد اى راى من الرايين كمان ممكن النقاب يمنع بعض الناس من ممارسة مهنتهم زى دكتورة الاسنان مثلا هيبقى صعب جدا انها تشتغل بالنقاب
    انا شخصيا معرفش النقاب فرض ولا لاة بس فية حاجة بتيجى فى دماغى لية البنات المنقبات مش بيصلوا بالنقاب
    طيب فى الكعبة برضة مش عارفة بيصلوا بالنقاب ولا لا وان كان لا فاكيد ربنا مش هيامر بحاجة حرام
    الحكاية دى فيها كلام كتير واقوال كتييييير بس انا شخصيا ممكن اخد براى ان اللبس المحترم والاخلاق المحترمة ممكن تغنى عن النقاب لو كان مش فرض

  5. #5
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    May 2009
    المشاركات
    48

    افتراضي

    انا عندى معلومة فى الموضوع دة لسة عارفاها قريب ان الائمة الاربعة منهم ثلاثة متفقين على ان الحجاب هو الستر مع كشف الوجة والكفين اما الامام الرابع (ابن حنبل )فله راى اخر وهو ان الحجاب الستر وتغطية الوجة والكفين اسفة جدا لو كنت طولت واتمنى ان اكون افدتكم

  6. #6
    Co-Admin
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    الدولة
    المنصورة
    المشاركات
    4,032

    افتراضي

    جزاكم الله جميعا خيرا

    النقاب ............ الخمار
    أيهما ؟ وهل تغطية الوجه واجبة أم لا ؟

    الموضوع واسع جدا
    هذه بعض الفتاوى وللحديث بقية مهمة بعد سرد الفتاوى


    قال الشيخ محمد الصالح العثيمين رحمه الله :

    الحجاب الشرعي : هو حجب المرأة ما يحرم عليها إظهاره ، أي : سترها ما يجب عليها ستره ، وأولى ذلك وأوله : ستر الوجه ؛ لأنه محل الفتنة ومحل الرغبة .

    فالواجب على المرأة أن تستر وجهها عن من ليسوا بمحارمها … فعلم بهذا أن الوجه أولى ما يجب حجابه ، وهناك أدلة من كتاب الله وسنة نبيه وأقوال الصحابة وأقوال أئمة الإسلام وعلماء الإسلام تدل على وجوب احتجاب المرأة في جميع بدنها على من ليسوا بمحارمها .

    " فتاوى المرأة المسلمة " ( 1 / 391 ، 392 ) .

    وقال الشيخ صالح الفوزان حفظه الله :

    الصحيح الذي تدل عليه الأدلة : أن وجه المرأة من العورة التي يجب سترها ، بل هو أشد المواضع الفاتنة في جسمها ؛ لأن الأبصار أكثر ما توجه إلى الوجه ، فالوجه أعظم عورة في المرأة ، مع ورود الأدلة الشرعية على وجوب ستر الوجه .

    من ذلك : قوله تعالى : { وقل للمؤمنات يغضضن من أبصارهن ويحفظن فروجهن ولا يبدين زينتهن إلا ما ظهر منها وليضربن بخمرهن على جيوبهن } النور/31 ، فضرب الخمار على الجيوب يلزم منه تغطية الوجه .

    ولما سئل ابن عباس رضي الله عنهما عن قوله تعالى : { يدنين عليهن من جلابيبهن } الأحزاب/59 ، غطى وجهه وأبدى عيناً واحدةً ، فهذا يدل على أن المراد بالآية : تغطية الوجه ، وهذا هو تفسير ابن عباس رضي الله عنهما لهذه الآية كما رواه عنه عَبيدة السلماني لما سأله عنه .

    ومن السنة أحاديث كثيرة ، منها : أن النبي " نهى المحرمة أن تنتقب وأن تلبس البرقع " ، فدل على أنها قبل الإحرام كانت تغطي وجهها .

    وليس معنى هذا أنها إذا أزالت البرقع والنقاب حال الإحرام أنها تبقي وجهها مكشوفاً عند الرجال الأجانب ، بل يجب عليها ستره بغير النقاب وبغير البرقع ، بدليل حديث عائشة رضي الله عنها قالت : كنا مع النبي محرمات ، فكنا إذا مرَّ بنا الرجال سدلت إحدانا خمارها من على رأسها على وجهها ، فإذا جاوزنا كشفناه .

    فالمحرمة وغير المحرمة يجب عليها ستر وجهها عن الرجال الأجانب ؛ لأن الوجه هو مركز الجمال ، وهو محل النظر من الرجال ... ، والله تعالى أعلم .

    " فتاوى المرأة المسلمة " ( 1 / 396 ، 397 ) .

    وقال أيضاً :

    لا بأس بستر الوجه بالنقاب أو البرقع الذي فيه فتحتان للعينين فقط ؛ لأن هذا كان معروفاً في عهد النبي ومن أجل الحاجة ، فإذا كان لا يبدو إلا العينان فلا بأس بذلك ، خصوصاً إذا كان من عادة المرأة لبسه في مجتمعها .

    " فتاوى المرأة المسلمة " ( 1 / 399 ) .

    والله أعلم

    الإسلام سؤال وجواب
    الشيخ محمد صالح المنجد


    =======================

    الراجح في حكم تغطية الوجه
    بخصوص النقاب ما الأحاديث والآيات الخاصة به ؟.


    الحمد لله
    الصحيح أن على المرأة أن تستر جميع بدنها حتى الوجه والكفين ، بل إن الإمام أحمد يرى أن ظفر المرأة عورة وهو قول مالك – رحمهما الله تعالى - ، قال شيخ الإسلام ابن تيمية – رحمه الله تعالى - :

    …. وهو ظاهر مذهب أحمد فإن كل شيء منها عورة حتى ظفرها وهو قول مالك .

    " مجموع الفتاوى " ( 22 / 110 ) .

    خلافا لمن قال بعدم وجوب ذلك ، ولو تتبعنا أقوال القائلين بعدم وجوب تغطية الوجه للمرأة فهي كما قال الشيخ بكر أبو زيد – حفظه الله تعالى - :

    ….. لا يخلو من ثلاث حالات :

    1- دليل صحيح صريح ، لكنه منسوخ بآيات فرض الحجاب ….

    2- دليل صحيح لكنه غير صريح ، لا تثبت دلالته أمام الأدلة القطعية الدلالة من الكتاب والسنة على حجب الوجه والكفين ….

    3- دليل صريح ولكنه غير صحيح ، ….

    " حراسة الفضيلة " ( ص 68 – 69 ) .

    أما الأدلة على وجوب ستر الوجه والكفين :

    1- قال الله تعالى : { يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا } الأحزاب / 59 .

    قال ابن تيمية – رحمه الله تعالى - :

    وأمر سبحانه النساء بإرخاء الجلابيب لئلا يُعرفن ولا يؤذين وهذا دليل على القول الأول وقد ذكر عبيدة السلمانى وغيره أن نساء المؤمنين كن يدنين عليهن الجلابيب من فوق رؤوسهن حتى لا يظهر إلا عيونهن لأجل رؤية الطريق ، وثبت في الصحيح أن المرأة المحرمة تنهى عن الانتفاب والقفازين ، وهذا مما يدل على أن النقاب والقفازين كانا معروفين في النساء اللاتي لم يُحرمن وذلك يقتضي ستر وجوههن وأيديهن .

    " مجموع الفتاوى " ( 15 / 371 – 372 ) .

    2- وقال الله تعالى : { وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ } النور / 31 .

    قال شيخ الإسلام ابن تيمية :

    ….. قوله تعالى : { ولا يبدين زينتهن إلا ما ظهر منها } ، قال عبد الله بن مسعود : الزينة الظاهرة : الثياب ، وذلك لأن الزينة في الأصل : اسم للباس والحلية بدليل قوله تعالى : { خذوا زينتكم } الأعراف / 31 ، وقوله سبحانه : { قل من حرم زينة الله التي أخرج لعباده } الأعراف / 32 ، وقوله تبارك وتعالى : { ولا يضربن بأرجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن } النور / 31 ، وإنما يعلم بضرب الرجل الخلخال ونحوه من الحلية واللباس وقد نهاهن الله عن إبداء الزينة إلا ما ظهر منها وأباح لهن إبداء الزينة الخفية لذوي المحارم ومعلوم أن الزينة التي تظهر في عموم الأحوال بغير اختيار المرأة هي الثياب ، فأما البدن فيمكنها أن تظهره ويمكنها أن تستره ونسبة الظهور إلى الزينة دليل على أنها تظهر بغير فعل المرأة ، وهذا كله دليل على أن الذي ظهر من الزينة الثياب .

    قال أحمد : الزينة الظاهرة : الثياب ، وقال : كل شيء من المرأة عورة حتى ظفرها وقد روي في حديث : " المرأة عورة " ، وهذا يعم جميعها ؛ ولأن الكفين لا يكره سترهما في الصلاة فكانا من العورة كالقدمين ، ولقد كان القياس يقتضي أن يكون الوجه عورة لولا أن الحاجة داعية إلى كشفه في الصلاة بخلاف الكفين .

    " شرح العمدة " ( 4 / 267 – 268 ) .

    3- عن عائشة قالت : " كان الركبان يمرون بنا ونحن مع رسول الله محرمات فإذا حاذوا بنا سدلت إحدانا جلبابها من رأسها على وجهها فإذا جاوزونا كشفناه " .

    رواه أبو داود ( 1833 ) وأحمد ( 24067 ) .

    وقال الشيخ الألباني في " جلباب المرأة المسلمة " /107 : وسنده حسن في الشواهد .

    ومما هو معلوم أن المرأة لا تضع شيئاً على وجهها حال إحرامها ، ولكن عائشة ومن معها من الصحابيات كن يسدلن على وجوههن لأن وجوب تغطية الوجه في حال مرور الأجانب أوجب من تركها حال الإحرام .

    4- وعن عائشة رضي الله عنها قالت : " يرحم الله نساء المهاجرات الأول لما أنزل الله وليضربن بخمرهن على جيوبهن شققن مروطهن فاختمرن بها " .

    رواه البخاري ( 4480 ) .

    قال ابن حجر :

    قوله : " فاختمرن " أي : غطين وجوههن .

    " فتح الباري " ( 8 / 490 ) .

    5- وعن عائشة : " …… وكان صفوان بن المعطل السلمي ثم الذكواني من وراء الجيش فأصبح عند منزلي فرأى سواد إنسان نائم فعرفني حين رآني وكان رآني قبل الحجاب فاستيقظت باسترجاعه حين عرفني فخمرت وجهي بجلبابي " .

    رواه البخاري ( 3910 ) ومسلم ( 2770 ) .

    6- وعن عبد الله عن النبي قال : " المرأة عورة فإذا خرجت استشرفها الشيطان " .

    رواه الترمذي ( 1173 ) .

    وقال الألباني في " صحيح الترمذي " ( 936 ) : صحيح .


    والله أعلم .


    الإسلام سؤال وجواب





    ======================

    كان هذا مقتطفا سريعا لأقوال العلماء والأئمة في حكم النقاب وإلا لو سردنا كل ما يخص الموضوع لما وسعنا المقام


    ولكن للأمانة العلمية فالأمر فيه خلاف واسع
    والخلاف فيه معتبر ولكل فريق أدلته



    فمن الأئمة الأربعة من قال أن تغطية وجه المرأة ليس فرضا ومنهم من قال بالفرضية
    وذهب حبر الأمة وترجمان القرآن ابن عباس رضي الله عنهما إلى وجوب تغطية المرأة لوجهها كما هو موضح في الفتوى السابقة
    ومن الأئمة المعاصرين الذين قالوا بأن النقاب سنة وليس فرض جبل السنة الشيخ الألباني
    خالفه وقال بفرضية تغطية الوجه فضيلة الشيخان الجليلان عبد العزيز بن باز و محمد الصالح بن عثيمين
    رحم الله علمائنا جميعا وجزاهم عنا خيرا





    ولكن لابد أن ننتبه إلى شيء مهم :
    حتى العلماء الذين لم يقروا بفرضية النقاب فقد أقروه بالإجماع في زمان الفتن





    أقول : وهل تعلمون زمانا انشرت فيه الفتن كهذا الزمان الذي نعيش فيه .......
    التعديل الأخير تم بواسطة Ramy Saad ; 07-08-2009 الساعة 11:56 PM

  7. #7
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    الدولة
    يا رب مع النبى
    المشاركات
    1,178

    افتراضي

    جزاكم الله خيرا دكتور رامى
    وجزاكم الله جميعا خير الجزاء
    انا سعيده جدا بمشاركاتكم

    وبما ان الموضوع فيه خلاف فلناخذ بالارجح

    الا وهو تغطية الوجه فالوجه فتنة بل كل الفتنة فى الوجه

    وحتى لو كان النقاب فضيلة لا فريضة
    فالافضل تغطية الوجه لان هذا مهما كان فيه حفظ للمراة من كل يمكن ان يهينها

    فالمراة فى نقابها كالجوهرة فى غطائها
    فلتجعلى من نفسك جوهرة ثمينة لا يراها كل من اراد رؤيتها

    مرة ثانية بشكر دكتور رامى ودكتور انس وفارمسيستينا وقناع الذهب والعيون الزرقاء

  8. #8
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    الدولة
    Dakahleia
    المشاركات
    2,549

    افتراضي

    تخيلوا لو كل البنات المسلمة في مصر لبست النقاب ..

    مش هيبقى فيه قصص و غراميات و كلام فارغ ..

    مش هيبقى في انشغال سواء للشباب أو البنات عن الدراسة و عن الشغل ..

    الشباب هيركزوا أكتر في أشغالهم , و البلد هتتطور ..

    في السعودية كله بيلبسه اجباري ..

    احنا هنا في مصر كتير من الأهالي مش بيوافق ..

    و الكلمة المشهورة ( انتي لما تبقي حرة نفسك ابقي اعملي اللي تعمليه )

    بيتهيألي هي حاجة واضحة ..

    انا شخصيا معرفش النقاب فرض ولا لاة بس فية حاجة بتيجى فى دماغى لية البنات المنقبات مش بيصلوا بالنقاب
    طيب فى الكعبة برضة مش عارفة بيصلوا بالنقاب ولا لا وان كان لا فاكيد ربنا مش هيامر بحاجة حرام
    مش بيصلوا بالنقاب لأنهم واقفين قدام ربنا اللي خلقهم ..

    أما ليه في الكعبة مش بيلبسوا النقاب .. مش عارفة .. صحيح هي دي نقطة الواحد يتساءل فيها ..

    بس بيتهيألي الناس في الكعبة رايحة تحج و تتعبد مش رايحة تبص لبعضها ..

    كمان ممكن النقاب يمنع بعض الناس من ممارسة مهنتهم زى دكتورة الاسنان مثلا هيبقى صعب جدا انها تشتغل بالنقاب
    هي دي نقطة برده .. صعب الشغل بالنقاب ..

    بس لو هو فرض .. المفروض نقول ( سمعنا و أطعنا ) ..

    نفسي أروح السعودية ألبسه هناك و أفضل لابساه .. ناس كتير عملت كدة ..

  9. #9
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    الدولة
    يا رب مع النبى
    المشاركات
    1,178

    افتراضي

    يا جماعة عشان خاطرى حاولوا
    يعنى اللى اهلها مش موافقين تحاول وتدعى ان ربنا ييسرلها

    انا عن نفسى لما حبيت البسه كنت فى تانيه ثانوى

    فى البيت قالوا لما تخلصى ثانويه عامه
    انا حاولت ودعيت ربنا انه يهديهم للنقاب

    والحمد لله قبل ما ادخل تالته ثانوى كنت لبساه

    وبفضل الله متمسكة بيه جدااا
    ومقتنعة بيه جدا جدا

    طبعا الشيطان لازم يدخل لكل واحد فينا من نقطة ضعفه

    يعنى ييجى يقولك لا مش هينفع نقاب غير لما اخلص

    ليه؟؟؟؟؟؟؟؟
    عشان المعمل.....


    مش هينفع نفضل كده
    لازم ناخد موقف مع نفسنا
    لازم نتحدى نفسنا شويه

    يللا باه ...
    انا نفسى اشوف بنات مصر .......بنات العالم الاسلامى كله منتقبات.......

    بجد ساعتها هنحس بالعفه
    هنحس بالسيدة عائشة والسيدة فاطمة والسيدة حفصة.....

    هنحس اننا اتخذناهم قدوة هن ونساء الانصار....
    نساء الانصار اللاتى ما سمعن ايات الحجاب تنزل حتى قلن (سمعنا وأطعنا)


    مش آن الاوان اننا نقول احنا كمان (سمعنا وأطعنا)
    ولا لسه مستنيين ايه؟

  10. #10
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    تحت قدمى أمى و أبى
    المشاركات
    2,912

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pharmacistina مشاهدة المشاركة

    أما ليه في الكعبة مش بيلبسوا النقاب .. مش عارفة .. صحيح هي دي نقطة الواحد يتساءل فيها ..

    بس بيتهيألي الناس في الكعبة رايحة تحج و تتعبد مش رايحة تبص لبعضها ..



    هي دي نقطة برده .. صعب الشغل بالنقاب ..

    بس لو هو فرض .. المفروض نقول ( سمعنا و أطعنا ) ..

    ..
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    انا الاول هرد على التسائل ده وليه فى الحج بترفع المرأة النقاب ؟؟

    فى الحج مثلا الرجال يمشون بجوار النساء يعنى اختلاط واختلاط رهيب

    بل ممكن وشخص بيبكى او من شدة تركيزه انه يلامس مرأة والعكس فهل معنى ذلك ان الاختلاط مباح وان الناس تمشى تخبط فى بعض فى الشارع

    طبعا دى حالة خاصة وده الجواب العقلى

    اما الجواب الشرعى فبمجرد امر الشرع للمرأه انها تكشف وجهها فى الحج فهذا اكبر دليل على ان الاصل النقاب


    (مثلا لو انا قلتلك اجلس معنى كدا انك كنت واقف لو قلتلك اقف معنى كدا انك كنت جالس طب لو قلتلك اكشف راسك فى الحج يبقى اكيد انت كنت مش كاشفه فى الحالة العادية )

    تمام كدا ولا ايه



    بالنسبة بقى لايهما لاراء العلماء وكدا

    لازم نأصل شوية اصول


    الاول :

    اجمع كافة العلماء قاطبة اوله واخره على ان الحجاب لايخرج بين النقاب والخمار ........يعنى لبس الاشربات والحجات الغريبة الى بنشفها ( ولبس الارجوزات ليس له اصل لا ده لا ده )

    ثانيا :

    اجمع كافة العلماء قاطبة اوله واخره على وجوب النقاب اذا خشيت الفتنة .......(والم يكن هذا عصر فتنة وفما هو يروى عن الامام احمد ابن حنبل انها سمع صوت مخجل برجل امراه سمع بس فقال استغفر الله ياله من زمان فتن ) يعنى سمع صوت المخجل بس مبالك بقى بالى بيحصل دلوقت..


    لازم الاصلين دول يتأصلوا تماما عن الجميع

    الحكم بقى وتفصيله نبقى نشوفه بعدين لما نشوف تعليق حضراتكم على هذا الكلام....


صفحة 1 من 14 12311 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. مشاركات: 23
    آخر مشاركة: 27-01-2010, 08:23 AM
  2. النقاب فضيلة.. يا فضيلة الشيخ!!!
    بواسطة A7MD في المنتدى المنتدى الاسلامى
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 04-01-2010, 06:40 AM
  3. 12 جامعية يقاضين هلال وبدر وطنطاوى والطيب بسبب منع النقاب
    بواسطة متفائل في المنتدى المنتدى الاسلامى
    مشاركات: 28
    آخر مشاركة: 23-12-2009, 10:47 PM
  4. شيخ الازهر يجبر طالبه على خلع النقاب ؟؟؟
    بواسطة قناع الذهب في المنتدى منتدى المناقشات
    مشاركات: 55
    آخر مشاركة: 19-10-2009, 10:46 AM
  5. النقاب ام الحجاب رأيكم اية؟
    بواسطة mr_toxic في المنتدى المنتدى الاسلامى
    مشاركات: 15
    آخر مشاركة: 12-09-2008, 05:46 PM

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •