صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 23

الموضوع: التعيين!!!

  1. #11
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    فى البيت
    المشاركات
    3,924

    افتراضي

    الله يبارك فيك يا دكتور وعقبالك كمان ان شاء الله

  2. #12

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قناع الذهب مشاهدة المشاركة
    الله يبارك فيك يا دكتور وعقبالك كمان ان شاء الله
    بالنظام الحالى((فى المشمش طبعا)) هههههه

    المهم ممكن حد يقترح طبيعة الأمتحانات التقييمية دى

  3. #13
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    الدولة
    Mansoura -Egypt
    المشاركات
    228

    افتراضي

    أولا شكرا ليك يا دكتور على الموضوع المهم .....

    ثانيا بالنسبة لفكرة عقد امتحان للأوائل لقياس قدراتهم التربوية مثلا او قدرتهم على ايصال المعلومة .. انا مش مؤيد ليها و في رأيي انها فكرة غير مجدية .... لان اساسا فكرة القدرة على توصيل المعلومة دي مسالة نسبية .. ملهاش حاجة قاطعة تتقاس بيها ...

    بمعنى مثلا ان ممكن انت تكون بتفهم من شخص معين و بتعتبره كفء و رائع ..
    على حين غيرك مش بيفهم منه و بيعتبره غير جيد ف أداء دوره ...

    كمان ف حاجة تانية الفهم من المحاضر بيعتمد على حاجات كتير جدا .. و كتير منها (ان لم يكن اغلبها) عوامل نفسية ... زي القبول و زي الحالة المزاجية من طالب لتاني ... و كذلك طريقة الشرح اللي اتعود عليها الطلبة مختلفة .. فيبقى بكدة صعب جداا انك توصل لمحاضر يلقى حفاوة من جميع الطلاب ( الا ما ندر )

    انا شايف اننا لو عايزين نحل المشكلة بتاعة الفهم من المحاضر ده ... لا يتعمل اختبار و لا حاجة ... هما الاوائل يتعينوا دكاترة عادي جدا ... ( بس يبقى فيه نظام في تقسيمهم ع الاقسام ... عشان برضه محدش يشتغل ف حاجة هو كارهها او قسم هو مش كويس ف مادته ) بس نعمل حاجة و هي :

    نخلي اكتر من دكتور يشرح نفس المادة مثلا .. او نفس الجزء .... و بكدة كل اللي بيستريح لدكتور و اسلوبه يحضرله .... ده غير ان شرح اكتر من دكتور لمنهج ما .. هيبقى فيه تنوع ف طريقة العرض و دي بتساعد ناس كتير جدا انها تركز و ذهنها يبقى حاضر

    انما فكرة ان يبقى في اختبارات لتعيين معيدين .... زيها بالظبط زي فكرة عمل اختبارات للالتحاق بالجامعة بعد الثانوي من غير مكتب تنسيق .. فكرتين افشل من بعض ..

    هي صحيح ممكن الافكار دي تكون بتتبع في دول متقدمة و جايبة نتايج ... لكن مش كل حاجة موجودة بره تنفع هنا ... و كل بلد لها نظامها و سوق عملها و نوع دراستها .. انما كون اننا ننقل نظم من بلاد تانية لمجرد انها نجحت عندهم و منبصش لكون اذا كانت الطرق دي تتناسب هنا مع منظومة التعليم ام لا فدي فكرة من رأيي انها غير صحيحة


    بشكرك يا دكتور مرة تانية ع الموضوع ....

    و بعتذر اذا كنت طولت ف الرد ....


    ===================================



    Gohary

  4. #14
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Dec 2007
    المشاركات
    711

    افتراضي

    نظام التعليم فى مصر فاشل فاشل فاشل

  5. #15
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    الدولة
    Dakahleia
    المشاركات
    2,549

    افتراضي

    موضوع مهم فعلا ..
    في رأيي لما الكلية بتاخد الأوائل للتعين و استكمال الدراسة .. هي في الواقع اختارت ناس عندهم عزيمة .. كل الأوائل عندهم عزيمة كبيرة جداا ما شاء الله .. و دة شيء جميل ولازم في الباحث ان يكون عنده اصرار و صبر و الطلبة الأوائل ياما ذاكروا و ياما صبروا فلابد من تقديرهم معنويا .. التقدير دة بالتعيين ممكن يكون دة اللي مش صح في كل الحالات .. ممكن يقدروهم بوظائف جيدة في شركات كويسة بمرتبات كويسة و هيظل سباق التقديرات قائم .. لكن بدون ما نظلم الموهوبين علميا اللي مش بيعرفوا يكتبوا صفحات و صفحات اجابة على سؤال Give an account on

    الباحث بالاضافة لصبره و اصراره لازم يكون عنده حاجات تانية ممكن جداا مش تكون موجودة في الأوائل دول دايما .. قد يكون في الطلاب العاديون من هو أقدر على البحث العلمي ..

    في رأيي .. أي دولة عايزة تتقدم علميا .. تختار و تنتقي البحاث على أساس ( الموهبة العلمية ) .. يعني مثلا ممكن طالب يكون بيحب يتفرج ع النباتات .. يحب يشوفها تحت الميكروسكوب .. عنده قوة ملاحظة في المجال دة .. دة ممكن يكون عنده بداية لموهبة البحث في النباتات الطبية مع العلم بأن الموهبة تحتاج الى تنمية من الطالب نفسه و تحتاج الى من يكتشفها و يقدرها والا هتنتهي ..

  6. #16

    افتراضي

    والله كلام جميل جدا جدا
    بس مين يسمع ومين يطبق

  7. #17
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Apr 2007
    الدولة
    Mansoura
    المشاركات
    1,190

    افتراضي

    موضوع التعيين ...مشكلة كبيرة جدا في مصر كلها بأمانة
    1- يتم تعيين الأكثر تفوقا او الاكثر درجات يعني
    2- اه الشخص ده شاطر وممتاز وزي الفل لكن هل عنده موهبة التدريس الأكاديمي
    هل عنده القدرة انه يدرس ويوصل المعلومة للطلبة
    الاجابة: طبعا مش كلهم بيبقى عندهم الموهبة او المقدرة دي
    طيب ايه الحل؟؟
    الحل : تقسيم المتفوقين من خلال اختبارات وتجاربهم مع الطلبة واستفتاءات حولهم
    تقسيمهم إلى قسمين:
    1- هيئة التدريس الأكاديمي ودول عندهم القدرة على التدريس وتوصيل المعلومة بسلاسة للطلبة وطبعا هيبقوا مطالبين انهم يبقوا مواكبين لأي تطور علمي في المادة اللي بيدرسوها وبرده مطلوب منهم يبقوا على نفس مستواهم وفي تنمية مستمرة لنفسهم وده يتلمس من خلال الاستفتاء اللي بيقول الطلبة بتوعهم رأيهم فيهم
    2- هيئة البحث المستمر: ودول بقى المتفوقين علميا وعباقرة بس مش بيعرفوا يوصلوا المعلومة ودي مش عيب في شخصيتهم على الإطلاق..لكن هم ممكن يفيدوا بلدهم وكليتهم بشكل آخر من خلال البحث العلمي
    وبرده هنطالبهم بشغل وتنمية مستمرة لنفسهم

    ونتيجة لده كله:
    1- هنرتقي بمستوى التعليم داخل الكليات
    2- هنرتقي بمستوى البحث العلمي ويطلع من عندنا ناس كتير جدا زي زويل ومجدي يعقوب وغيرهم....

  8. #18
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    الدولة
    Dakahleia
    المشاركات
    2,549

    افتراضي

    بحترم رأيك جدااا دكتورة آلاء و موافقاكي عليه .. لكن فئة البحث العلمي ممكن تشمل المتفوقين ( أصحاب الدرجات العالية ) و عدد غير كثير من الموهوبين علميا اللي مالهمش في الحفظ .. أو واحد موهوب علميا في مادة معينة و ممكن يعمل فيها شغل جامد لكن مش بيحب مادة تانية فدرجاته امتياز في المادة اللي بيحبها و مش قوي في المادة اللي مش حاببها فبالتالي تقديره العام أقل من واحد من الأوائل جايب امتياز في كله لأن المواد عنده كلها ماتفرقش , المادة تتذاكر و خلاص و تتحفظ عشان يجيب تقدير و يتعين ..
    الطالب الموهوب في مادة معينة المفروض عليه لو عايز يكمل انه يكمل على حسابه , مع انه أولى بأن الجامعة تتبنى موهبته و تنميها .. غالبا بيطنش يمكن عشان ظروف مادية و بالتالي الموهبة بتموت ..
    أظن الفرق واضح و فاهمين قصدي ..

    على فكرة سمعت ان الدكتور مجدي يعقوب متخرج بتقدير عام جيد .. و مكمل على حسابه ..
    دلوقت أكبر جراح قلب في العالم ..

    احنا كدة في مصر .. محدش بيسمع للموهبة العلمية ولا بيديها فرصة تثبت ذاتها .. في حين الكل بيسمع للموهبة الفنية التيليفزيونية ( غناء - تمثيل - رقص ) .. مصر يوميا بتكتشف مواهب شابة في مجال الغناء .. و بيصرفوا عليهم فلوس كتير .. لو ربع الفلوس اللي بتتصرف ع المغنيين و الممثلين تتصرف ع المواهب العلمية كنا نبقى في أعلى مكانة .. دة اللي أمريكا بتعمله .. بتعطي فرصة البحث العلمي للي عايز و تكون عنده سمات التفوق , و تعطيه وقت اما يثبت نفسه فيه و اما مع ألف سلامة يتكل على الله ( صوته مش حلو مش هيعجب الجمهور أقصد شغله ما أضافش جديد للعلم ) ..

    مش بقول ان الأوائل بتوعنا مش باحثين كويسين .. لا
    معظم الأوائل ( معظم و ليس كل ) يتمتع بقدر من الذكاء و الملاحظة و يصلح لأن يكون باحث .. و كثير من غير الأوائل أيضا يصلح لأن يكون باحث .. فدة دور الجامعة .. دور أعضاء هيئة التدريس يمكن انهم يكتشفوا المواهب العلمية ..

  9. #19
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    الدولة
    Mansoura -Egypt
    المشاركات
    228

    افتراضي

    ازيكم ياشباب ...

    ماشاء الله عليكم الآراء كلها مثرية ومشجعة للواحد انه يتكلم ف الموضوع الجميل ده

    هو انا بس كنت حابب اتكلم ف 3 نقط

    اول حاجة .. بالنسبة لحكاية ان الاوائل يتعملمهم اختبارات او كدة عشان يبقوا اساتذة جامعيين او لا ....

    ياريت حد يقولنا الاختبارات دي تتعمل ازاي ؟؟؟؟ او تبنى على ايه ؟؟؟

    تاني حاجة فكرة الناس عمالة تتكلم عليها و هي الموهبة العلمية ؟؟؟ ..
    ... يعني ايه موهبة علمية ؟؟؟ ... بيتهيألي اللي بيصنع من الانسان عالم انه يدرس و يبحث و يطبق اللي بيدرسه و بيعمل عليه ابحاث .. يعني الاساس ف الموضوع التعلم و الممارسة .. الموهبة دي اعتقد انها تبقى ف الرياضة او الفنون او الحاجات دي اللي انت متعرفش تتعلمها .... انما العلم كله قائم على نظريات و اسس و قواعد .. انت بتتعلمها و تطبقها ...

    آخر حاجة عن كلام شائع بنسمعه من واحنا لسه اطفال و هي ان عشان الواحد يتفوق ف مصر محتاج للحفظ او الصم و هو ده اللي يخليه من الاوائل في اي مرحلة طول حياته من الحضانة لحد الدكتوراه ..

    الحفظ و الفهم ... و الكلام ده بقى قديم جدا ... و عمره ما يخلي حد لا يتقدم و لا يعمل حاجة من اصله ... و الدليل اننا بقالنا قرون قاعدين نتكلم ف الهراء ده و مبنتحركش 5 سم لادام حتى ....

    مفيش حاجة اسمها مجال حفظ ... و لا مجال فهم ... في حاجة اسمها ان الانسان بيدرس مجالات معينة و يتعلمها ... و يطبقها ... و اهم مرحلة في خطوات التقدم .. هي التطبيق .. و ليس الفهم او الحفظ او الكلام الغريب اللي الواحد بيسمعه م الناس ده

    تلاقي واحد صاحبك يقولك ... انا بحب افهم ... محبش الحفظ خالص ... احفظ ليه .. كنت دخلت ادبي بقى .... و متخيل ان ده صح .. لكن هو بيتهياله... لان مفيش حاجة اسمها الحفظ و لا الفهم .. كل مجال في حاجات معينة تستدعي الحفظ و حاجات تستدعي الفهم ..

    الاهم لو البلد نفسها يبقى ليها مكانة و تنهض علميا هو التطبيق ... و الدليل على كدة ان ماشاء الله البلد مليانة ناس فاهمة .. و مع ذلك معندناش نهضة علمية بشكل حقيقي .. عشان فكرة التطبيق مش موجودة ....

    تاني حاجة هدي لحضراتكو مثال ...
    في حد فيكم عمره سمع عن واحد عالم صيني مثلا ؟؟؟؟
    معتقدش .. او يمكن بس نادرا ... و مع ذلك الصين عندها نهضة جبارة .. و دولة متقدمة .. لأنها اللي يهمها التطبيق ... ممكن يكون واحد مش فاهم التليفزيون ده بيشتغل ازاي اصلا .. بس بيعرف يصنعه صح ... يبقى ده انسان مفيد اكتر من اللي فاهم النظريات بس مش بيطبق حاجة ...

    اسف لاطالتي المعتادة بس الموضوع قيم جدا و مساعد الواحد انه يقول رأيه ...

    و شكرا ع الموضوع مرة تانية .. و على كل الآراء اللي اتقالت

  10. #20

    افتراضي

    كلام مميز دكتور ليدو ودكتورة pharmacistina
    القضية محتاجة دراسة عشان حرام نضيع أمل ناس عندهم القدرة انهم يكونوا علماء حقيقيين لمجرد أن التوفيق لم يحالفهم؛ ده غير ان الأوائل اللى بيتعينوا عادة بيكونوا العشرة ؛ يعنى باقى الناس اللى جابوا امتيازات برضه أوت خالص

    وبالنسبة للموهبة العلمية
    ففعلا فى ناس موهوبة فى العلم فعلا
    هتقول يعنى ايه
    بص يا سيدى الموهبة العلمية تعنى الأبتكار والتجديد والأتيان بغير المألوف
    شخص زى اينشتين كان طول عمره بيكره فى الرياضيات لكن كان مبدع فى الفيزياء بدرجة غير معقولة
    النظرية النسبية لم تقم على اساس تفاعلات معملية لكنها قامت على عقل موهوب يجيد التفكير والتطبيق

    انا شفت بعينى ناس بتجيب امتيازات ولا تستطيع تذكر معلومات فى غاية البساطة من سنوات سابقة
    وهذا دليل قاطع على انه لم يخرج بشيء مما تعلمه وحصل فيه على درجة الأمتياز

    وانا حطيت شكل عام للأختبار التقويمى المقترح
    أولا اختبار عام تحريرى فى الأساسيات
    ثانيا اختبار عملى يقوم فيه المتقدم باختيار موضوع من المناهج ليقوم بشرحه أمام لجنة من الأتى
    رئيس قسم المادة التى تقدم لها(وبعض الأساتذة عشوائيا)
    طالب عشوائى ممن حصل علىالأمتياز فى المادة
    10طلاب عشوائيين ممن حصل على جيد جدا فى المادة
    20طال ممن حصل على جيد فى المادة
    يراعى ان يكون ماتقدم شرحه من المتقدم لم يدرس للطلبة من قبل
    يعطى كل شخص فى اللجنة تقدير من عشر درجات
    5 درجات على مستوى الفهم
    4درجة طريقة العرض
    1درجات للكفاءة فى الشرح

    طبعا دا اقتراح أولى ممكن اى حد يزود عليه ويطوره
    منتظر تعليقاتكم

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •