وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
يعنى مثلا فيه ناس وهى راحة ع القبور بتاخد معاها اى حاجه خضرا يحطوه على قبرالمتوفى داحكمه ايه؟
فى هذا الحكم حديث ابن عباس
لما مر النبى على قبر وقال
(إنهما ليعذبان وما يعذبان فى كبير أما أحدهما فكان لا يستتر من بوله وأماالاخر فكان يمشى بالنميمة ) ثم أخذ جريدة وشقها وغرز فى كل قبر واحدة فلماسئل عن هذا قال ( لعله يخفف عنهما ما لم ييبسا )
فكان هناك قولان فى المسئلة :
الأول
أن ذلك خصيصة خص بها النبى
ولا يجوز لاحد فعل ذلك قبله
( ودا راى جمهور العلماء )
ويشهد لقوة هذا القول:
1- إن الحديث من أوله خصيصة لان محدش ممكن يق
ر يعرف إن الى فى القبر دول بيعذبوا غيره وبالتالى لما كان معرفته بعذابهم خصيخصة كان فعله كذللك
2- لم يرد أبدا عن أحد من الصحابة أو التابعين انهم تأسوا بالنبى فى ذلكالفعل وفعلوه وهم أعلم منا بحقيقة فعل النبى
غير صحابىواحد فقط وهو ابن الحصيب الذى أوصى بذلك ولعله لم يفهم كما فهم باقىالصحابة والله أعلم .
( ولكن لو حد عمل كدا منقدرش نقول بدعة أو إننا ننهاه لانه ايضا معه دليل على فعلته والله أعلم )
http://www.youtube.com/watch?v=Zfy28qY-3g8
وايه حكم الى ياجر شيوخ يقراوا ع المقابر ويدوهم فلوس مقابل كدا؟
لا يجوز ذلك
اولا لم يرد بذلك شئ وهذه عبادة تحتاج لدليل
ثانيا قراءة القرءان لا تنفع الميت لعدم ورود دليل وسنوضخ بعد
والشيخ دا اصلا حرام عليه ولا لأ؟
إذا كان الفعل محرم فالنبى

يقول ( إن الله إذا حرم شيئا حرم ثمنه )
أما حكم أخذ أجرة على القرءان عموما فى ما أحله الله فجائز لحديث النبى
( إن أحق ما أخذتم عليه أجرا كتاب الله )
كلما أردت ذلك جاز ليس هناك تقيد بزمن معين
وهل البكاء على المقابر حرام "بكاء بس بدون اى شئ يعنى ممكن اى حد يبكى لمجرد انه شاف مقبرة المتوفى وهو حتى بيدعيله "
يجوز ولا شئ يمنعه لعدم وجود دليل على المنع المحرم هى النياحة على الميت وشق الجيوب
وبكى النبى

لوفاة ابنه إبراهيم
حكم الكلام داخل المقابر ايه ؟
جائز لعدم وجود نص يحرم ما لم يكن هذا الكلام محرما كالغيبة او النميمة او الكذب
كلام الناس مع بعضها يعنى والصوت العالى والحكاوى الكتير الى بتكون بين الستات دى
الضابط هو ضابط الكلام العادى إن كان كلام محرم من غيبة او نميمة او كذب لم يجز ذلك
هل فعلا القران لا يفيد الميت ؟
نعم فلم يرد بذلك حديث صحيح
حديث ضعيف ضعفه كثير جدا من أهل العلم
وللفائدة جميع الاحاديث الواردة فى فضل سورة يس لم تثبت عن النبى
وايه الى ممكن نقدمه للمتوفى غير الدعاء والصدقة الجاريه
الذى ينفع الموت بعد موته
1- الدعاء والاستغفار
2- التصدق عنه
3- الصوم عنه إن كان عليه صوم
4- اداء الدين عنه إن كان عليه دين
5- التحلل من المظالم التى كانت عليه إن كان ظلم شخص ما أو بخس حقه
6- الحج والعمرة عنه
هل فعلا كفارة اليمين متنفعش انى اطلع فلوس عن الثلاث ايام ؟
لان صعب انى اطعم 10 مساكين يعنى صعب انه الاقى حد يججى البيت وكدا
فممكن اطلع بدالهم فلوس ؟
لا الواد بنص الاية وإجماع أهل العلم انه لا يجوز فيجب الاطعام او الكسوة
فإن تعذر عليكى إجاد من تطعميه
يمكنك أن توكلى
يعنى تدى الفلوس لحد يعرف مساكين هو يجبلهم الطعام أو لجمعة أو مسجد تثقى فيه وهو يحضر الطعام عنكى ويطعم الفقراء
ولو مينفعش الفلوس ممكن نصوم ثلاثه ايام ؟
لو فى قدرة على الاطعام او الكسوة يبقى الصيام لا يجزأ مع الاستطاعة بنص الايه
( فمن لم يستطع فصيام ثلاثة أيام )
وبالنسبه بردو لكفارة اليمين ممكن مثلا اكون حلفت قبل كدا من فتره طويله من سنين يعنى وانا فى ثانوى فى بداية الجامعه مثلا ومحصلش كفارة يمين يعنى ممكن مكونش عارفه كام يوم المفروض اكفر عنهم فى الحاله دى اعمل ايه ؟؟"
لو أنت متأكدة إن هذه الايمان تستوجب الكفارة ( لأن مش كل الايمان بيكون ليها كفارة !!)
يبقى تقدر على اد ما تقدرى ( لا يكلف الله نفسا إلا وسعها )
ثم تكفرى لو فى استطاعة يبقى اطعام او كسوة لو مفيش يبقى صوم
وسدد وقارب