صفحة 21 من 22 الأولىالأولى ... 1119202122 الأخيرةالأخيرة
النتائج 201 إلى 210 من 211

الموضوع: تساؤلات...وجواب واحد

  1. #201
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    تحت قدمى أمى و أبى
    المشاركات
    2,912

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_orchida مشاهدة المشاركة
    سلام عليكم
    معلش يا دكتور انا كنت عايزة اسال عن حاجة ممكن تكون اتسألت قبل كده بس انا مش لاقياها الحقيقة او ممكن تكون بسيطة بس هي بتؤرقني جداااا
    .
    فبعد اذن حضرتك كنت عايزة اعرف لما ادخل فصلاة الجماعة من اي ركعة ايه اللي اعمله يعني مثلا لو العصر ودخلت فالركعة التانية وكملت معاهم بعد ما اخلص اقوم اصلي ركعة وتشهد جديد اصل انا كده عملت تشهد اول مدخلت وتشهد اخيير وتشهد فالركعة اللي هعملها لوحدي !!؟؟ حاسة اني غلط خااالص !!!؟؟؟ ودايما بتلبخ لما ادخل فالنص فمعنتش بدخل وافضل ابدأ لوحدي وبتضيع عليا أجر الجماعة
    .
    .
    وجزاك الله كل خير

    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

    وجزاكم الله مثله

    بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وبعد :

    يقول رسول الله

    ( إذا أتيتم المسجد فعليكم السكينة والوقار فما أدركتم فصلوا وما فاتكم فأتموا )


    فالأصل عندما ندخل المسجد ندخل فى أى كان الجماعة حتى لو كانوا فى التشهد الأخير علشان لا يفوتنى ثواب الجماعة الكبير....

    نفترض مثلا


    دخلنا نصلى العصر ولقيت الإمام ساجد وهو فى الركعة الأولى أعمل إيييييييع؟؟؟


    أول حاجة منساش تكبيرة الإحرام لأنها ركن


    أقول الله أكبر وانا واقف واحط أيدى على صدرى أكنى بصلى من الاول بزبط


    وبعدين أكبر تانى وأنزل معاه فى السجود



    تمام كدا



    بعد كدا الامام هيقوم يجيب الركعة التانية بتاعه ( وهتكون الاولى بالنسبالى )


    هيخلصها وهيصلى التشهد الاوسط بتاعه وانا معاه مفيش مشكلة لان النبى قال ( إنما جعل الامام لؤتم به )


    بعد كدا

    هيقوم يجيب التالتة بتاعه ( التانية بتاعى )


    بعد كدا

    هيقوم يجيب الرابعة بتاعه والتالتة بتاعى

    ( طببعا مش هجيب التشهد الاوسط بتاعى لانى بتبع الامام )


    هيسلم فى اخر الركعة


    أقوم قايم وجايب الركعة الى فاتتنى واجلس للتشهد عادى واسلم

    وربنا يتقبل

    ( صحيح انا كدا جبت 3 تشهد بس كدا تمام )


    تمام كدا



    بل إنى ممكن أصلى 4 تشهد فى حالة واحدة بس !!!


    فى صلاة المغرب

    ودى الوحيدة الى ممكن تصلى فيها 4 تشهد إزااااااى ؟؟


    لما الحق الامام مثلا وهو ساجد فى الركعة التانية بتاه ماشى


    هكبر واجيب الاحرام وبعدين اكبر تانى واسجد معاه


    هيجيب هو التشهد الاوسط بتاعه ( كدا واحد )

    هيقوم يجيب الركعة التالة بتاعه وانا اقوم اجيب الاولى بتاعى


    فى اخر الركعة هيجيب التشهد الاخير بتاعه ( كدا اتنين )


    بعد ما يسلم

    اقوم اجيب الركعة التانية بتاعى

    وفى اخرها هقعد للتشهد الاوسط بتاعى ( كدا تلاتة )

    وبعدين اجيب الركعة التالتة بتاعى

    وفى اخرها هجيب التشهد الاخير بتاعى ( كدا اربعة )



    يا رب يكون الشرح واضح ولو مش واضح نقول وإن شاء الله اوضحه أكتر




  2. #202
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Apr 2009
    المشاركات
    1,168

    افتراضي

    لا واضح يا دكتور تمام كده
    جزاك الله كل خير

  3. #203
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    المشاركات
    371

    افتراضي

    جزاكم الله خيرا

    .........
    فى سؤال مش عارفة يجوز اساله ولا لأ

    بس انا بفكر فيه كتير

    دلوقتى ربنا خلق الانسان للعبادة

    طيب الانسان اللى بيتولد معاق ذهنيا

    انا على يقين بحكمة الله عز وجل

    بس نفسى اعرف ايه الحكمة فى كده... وايه الحكمة فى وجود انسان لا يفهم ولا يعى شئ حوله


    ادعو الله ان يغفر لى لو كان السؤال فيه شئ

    بس انا خابفة لو ما سألتش السؤال ده يكون مدخل للشيطان او انه يكبر الموضوع فى دماغى

    ارجو الافادة

    بوركتم

  4. #204
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    تحت قدمى أمى و أبى
    المشاركات
    2,912

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_orchida مشاهدة المشاركة
    لا واضح يا دكتور تمام كده
    جزاك الله كل خير

    الحمد لله


    جزاكم الله مثله
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حبيبه مشاهدة المشاركة
    جزاكم الله خيرا

    .........
    فى سؤال مش عارفة يجوز اساله ولا لأ

    بس انا بفكر فيه كتير

    دلوقتى ربنا خلق الانسان للعبادة

    طيب الانسان اللى بيتولد معاق ذهنيا

    انا على يقين بحكمة الله عز وجل

    بس نفسى اعرف ايه الحكمة فى كده... وايه الحكمة فى وجود انسان لا يفهم ولا يعى شئ حوله


    ادعو الله ان يغفر لى لو كان السؤال فيه شئ

    بس انا خابفة لو ما سألتش السؤال ده يكون مدخل للشيطان او انه يكبر الموضوع فى دماغى

    ارجو الافادة

    بوركتم

    جزاكم الله مثله

    بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وبعد :

    لله المثل الأعلى

    دلوقت لما أنا جيب شوية خيط وأعمل كورة كورتين تلاتة

    وانا الى صنعت الكورة دى

    تخيل بقى إن الكورة اترمت أدام عربية والعربية دى جاية بسرعة

    يا ترى ايه الى هيحصل

    هيحصل حاجتين

    الاولى أنا هكون عارف الكورة هتفرقع ولا لأ لانى انا الى عملتها وعارف امكانيتها وقدرتها

    التانية

    ان الكورة نفسها مش عارفة ايه الى هيحصلها

    لله المثل الأعلى وتعالى علوا كبيرا

    فإحنا أصلا خلق الله إدراكنا ضئيل جدا

    ( قل لو كان البحر مدادا لكلمات ربى لنفد البحر قبل أن تنفد كلمات ربى ولو جئنا بمثله مددا )

    فعلمنا وإدركنا للأشياء ضئل جدا

    هذا أولا فى مثل هذه الأشياء عموما

    ثانيا

    بالنسبة لسؤال حضرتك

    قال جل ذكره

    ( وكل شئ عنده بمقدار )

    وقال

    ( إنا كل شئ خلقناه بقدر )

    فكل شئ فى هذا الكون له هدف وله معنى وله تأويل ولكن

    يعلمه من يعلمه ويجهله من يجهله

    كما قال جل ذكره

    ( وما يعلم تأويله إلا الله والراسخون فالعلم يقولون ءامنا به كل من عند ربنا )

    فنحن عباد الله المؤمنون فى مثل هذه الأشياء

    على صنفين

    الأول

    علماء بفضل الله نعلم التأويل والتفسير

    الثانى

    نجهل الشئ فنسلم به ونقول كل من عند ربنا


    كدا تمام


    بالنسبة بقى للحكمة من هؤلاء

    والله أعلم

    من هذه الحكمة

    هو شكر الله على نعمه فما نشوف الفرق بينى وبين شخص لا يسمع وانا أسمع أحمد الله وأعرف فعلا قدر النعمة

    لأن قدر النعمة لا تعرف حق الا عند زوالها من الشخص نفسه أو رؤية زوالها عند الاخر

    لذا شرع لنا نبينا عند رؤية مثل هؤلاء قول

    ( الحمد لله الذى عافانى من هذا وفضلنى على كثير من عباده المؤمنين )

    فنتذكر نعمة الله


    كذلك هذا الرجل لم يظلم

    فلما تقوم القيامة

    ويرفع القلم عن هذا ويدخل الجنة

    وأنا أنتظر الحساب

    إما لجنة أو لنار

    لو غلبتنى سيئاتى ورئيت هذا فالجنة لتنمنى ذلك الشخص لو كان مثله بل يتمنى لو كان ترابا

    ( ولا يظلم ربك أحدا )


    أنظر لأهل هذا المعاق

    هم على أمرين يوم القيامة مثلهم مثلنا إما من أهل الجنة أو النار

    فإن كانوا ممن يوفقهم ربهم ليكونوا من أهل الجنة

    عندما يرون تعبهم وصبرهم على إبنهم جبال من حسنات يوم القيامة

    بل يحمدون ربهم عندما يرون أقواما أخرون دخلوا النار بسبب اولاد لهم كانوا على أحسن هيئة عقلا وشكلا فى الدنيا

    ولكن حملهم فجرهم وإثقالهم عليهم الى إرتكاب المعاصى وللسرقة ولظلم الناس

    فيحمدون ربهم

    وإما أن يكونوا من أهل النار لظلمهم أيضا

    ولكن هذا الولد كان سببا فى تخفيف هذا العذاب وهذا الثقل عليهم يوم القيامة لما يروا صبرهم عليه حسنات كذلك


    فالله ربنا كل شئ عنده بحكمة

    فالان هذا الولد المعاق يذكرنا بنعمة ربنا علينا

    يفرح به أهله يوم القيامة بصبرهم عليهم

    يكون خيرا ممن أتاهم الله أولادا أصحاء ولكنهم كانوا سببا فى تعاستهم يوم القيامة

    أنظر للخصر والغلام الصغير الذى قتله

    ( وأما الغلام فكان أبواه مؤمنين فخشينا أن يرقهما ظغيانا وكفرا فأردنا أن يبدلهما ربهما خيرا منه زكاتا وأقرب رحما )

    وكل ما ذكر

    لا يكمل ذرة فى علم الله

    ( إنا كل شئ خلقناه بقدر )



  5. #205
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    المشاركات
    371

    افتراضي

    جزاكم الله خيرا

  6. #206

    تاريخ التسجيل
    Dec 2009
    الدولة
    يارب مع رسول الله
    المشاركات
    2,600

    افتراضي

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    لى كام سؤال بعد اذن حضرتك
    1-اداب زيارة القبور
    يعنى مثلا فيه ناس وهى راحة ع القبور بتاخد معاها اى حاجه خضرا يحطوه على قبر المتوفى داحكمه ايه؟
    وايه حكم الى ياجر شيوخ يقراوا ع المقابر ويدوهم فلوس مقابل كدا؟والشيخ دا اصلا حرام عليه ولا لأ؟

    وازور المقابر كل اد ايه وهل البكاء على المقابر حرام "بكاء بس بدون اى شئ يعنى ممكن اى حد يبكى لمجرد انه شاف مقبرة المتوفى وهو حتى بيدعيله "

    حكم الكلام داخل المقابر ايه ؟...كلام الناس مع بعضها يعنى والصوت العالى والحكاوى الكتير الى بتكون بين الستات دى
    هل فعلا القران لا يفيد الميت ؟
    امال حديث الرسول دا

    اقرَؤوا علَى موتاكُم يس الراوي: معقل بن يسار المحدث:ابن حبان - المصدر: بلوغ المرام - الصفحة أو الرقم: 151
    خلاصة حكم المحدث:
    صحيح

    وايه الى ممكن نقدمه للمتوفى غير الدعاء والصدقة الجاريه
    2 هل فعلا كفارة اليمين متنفعش انى اطلع فلوس عن الثلاث ايام ؟
    لان صعب انى اطعم 10 مساكين يعنى صعب انه الاقى حد يججى البيت وكدا
    فممكن اطلع بدالهم فلوس ؟
    ولو مينفعش الفلوس ممكن نصوم ثلاثه ايام ؟
    لان على ما اظن ان الصيام فى الايه الكريمه كان للى مش قادر لا يطعم ولا يكسى حد ...فهل لو فيه حد باسطاعته الاطعام وصام يبقى عادى ؟
    وبالنسبه بردو لكفارة اليمين ممكن مثلا اكون حلفت قبل كدا من فتره طويله من سنين يعنى وانا فى ثانوى فى بداية الجامعه مثلا ومحصلش كفارة يمين يعنى ممكن مكونش عارفه كام يوم المفروض اكفر عنهم فى الحاله دى اعمل ايه ؟؟"

    وشكرا

    بلغنا الله واياكم شهر رمضان
    جزيتم خيرا

  7. #207
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    تحت قدمى أمى و أبى
    المشاركات
    2,912

    افتراضي


    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

    يعنى مثلا فيه ناس وهى راحة ع القبور بتاخد معاها اى حاجه خضرا يحطوه على قبرالمتوفى داحكمه ايه؟
    فى هذا الحكم حديث ابن عباس

    لما مر النبى على قبر وقال

    (
    إنهما ليعذبان وما يعذبان فى كبير أما أحدهما فكان لا يستتر من بوله وأماالاخر فكان يمشى بالنميمة ) ثم أخذ جريدة وشقها وغرز فى كل قبر واحدة فلماسئل عن هذا قال ( لعله يخفف عنهما ما لم ييبسا )

    فكان هناك قولان فى المسئلة :

    الأول

    أن ذلك خصيصة خص بها النبى ولا يجوز لاحد فعل ذلك قبله

    (
    ودا راى جمهور العلماء )

    ويشهد لقوة هذا القول:

    1-
    إن الحديث من أوله خصيصة لان محدش ممكن يق
    ر يعرف إن الى فى القبر دول بيعذبوا غيره وبالتالى لما كان معرفته بعذابهم خصيخصة كان فعله كذللك


    2-
    لم يرد أبدا عن أحد من الصحابة أو التابعين انهم تأسوا بالنبى فى ذلكالفعل وفعلوه وهم أعلم منا بحقيقة فعل النبى غير صحابىواحد فقط وهو ابن الحصيب الذى أوصى بذلك ولعله لم يفهم كما فهم باقىالصحابة والله أعلم .


    (
    ولكن لو حد عمل كدا منقدرش نقول بدعة أو إننا ننهاه لانه ايضا معه دليل على فعلته والله أعلم )



    http://www.youtube.com/watch?v=Zfy28qY-3g8




    وايه حكم الى ياجر شيوخ يقراوا ع المقابر ويدوهم فلوس مقابل كدا؟
    لا يجوز ذلك

    اولا لم يرد بذلك شئ وهذه عبادة تحتاج لدليل

    ثانيا قراءة القرءان لا تنفع الميت لعدم ورود دليل وسنوضخ بعد

    والشيخ دا اصلا حرام عليه ولا لأ؟
    إذا كان الفعل محرم فالنبى يقول ( إن الله إذا حرم شيئا حرم ثمنه )

    أما حكم أخذ أجرة على القرءان عموما فى ما أحله الله فجائز لحديث النبى

    ( إن أحق ما أخذتم عليه أجرا كتاب الله )

    وازور المقابر كل اد ايه
    كلما أردت ذلك جاز ليس هناك تقيد بزمن معين

    وهل البكاء على المقابر حرام "بكاء بس بدون اى شئ يعنى ممكن اى حد يبكى لمجرد انه شاف مقبرة المتوفى وهو حتى بيدعيله "

    يجوز ولا شئ يمنعه لعدم وجود دليل على المنع المحرم هى النياحة على الميت وشق الجيوب

    وبكى النبى لوفاة ابنه إبراهيم

    حكم الكلام داخل المقابر ايه ؟
    جائز لعدم وجود نص يحرم ما لم يكن هذا الكلام محرما كالغيبة او النميمة او الكذب

    كلام الناس مع بعضها يعنى والصوت العالى والحكاوى الكتير الى بتكون بين الستات دى
    الضابط هو ضابط الكلام العادى إن كان كلام محرم من غيبة او نميمة او كذب لم يجز ذلك

    هل فعلا القران لا يفيد الميت ؟
    نعم فلم يرد بذلك حديث صحيح

    اقرَؤوا علَى موتاكُم يس
    حديث ضعيف ضعفه كثير جدا من أهل العلم

    وللفائدة جميع الاحاديث الواردة فى فضل سورة يس لم تثبت عن النبى

    وايه الى ممكن نقدمه للمتوفى غير الدعاء والصدقة الجاريه
    الذى ينفع الموت بعد موته

    1- الدعاء والاستغفار

    2- التصدق عنه

    3- الصوم عنه إن كان عليه صوم

    4- اداء الدين عنه إن كان عليه دين

    5- التحلل من المظالم التى كانت عليه إن كان ظلم شخص ما أو بخس حقه

    6- الحج والعمرة عنه

    هل فعلا كفارة اليمين متنفعش انى اطلع فلوس عن الثلاث ايام ؟
    لان صعب انى اطعم 10 مساكين يعنى صعب انه الاقى حد يججى البيت وكدا
    فممكن اطلع بدالهم فلوس ؟
    لا الواد بنص الاية وإجماع أهل العلم انه لا يجوز فيجب الاطعام او الكسوة

    فإن تعذر عليكى إجاد من تطعميه

    يمكنك أن توكلى

    يعنى تدى الفلوس لحد يعرف مساكين هو يجبلهم الطعام أو لجمعة أو مسجد تثقى فيه وهو يحضر الطعام عنكى ويطعم الفقراء

    ولو مينفعش الفلوس ممكن نصوم ثلاثه ايام ؟
    لو فى قدرة على الاطعام او الكسوة يبقى الصيام لا يجزأ مع الاستطاعة بنص الايه

    ( فمن لم يستطع فصيام ثلاثة أيام )

    وبالنسبه بردو لكفارة اليمين ممكن مثلا اكون حلفت قبل كدا من فتره طويله من سنين يعنى وانا فى ثانوى فى بداية الجامعه مثلا ومحصلش كفارة يمين يعنى ممكن مكونش عارفه كام يوم المفروض اكفر عنهم فى الحاله دى اعمل ايه ؟؟"
    لو أنت متأكدة إن هذه الايمان تستوجب الكفارة ( لأن مش كل الايمان بيكون ليها كفارة !!)

    يبقى تقدر على اد ما تقدرى ( لا يكلف الله نفسا إلا وسعها )

    ثم تكفرى لو فى استطاعة يبقى اطعام او كسوة لو مفيش يبقى صوم

    وسدد وقارب



  8. #208

    تاريخ التسجيل
    Dec 2009
    الدولة
    يارب مع رسول الله
    المشاركات
    2,600

    افتراضي






    كود:
    
    ( ولكن لو حد عمل كدا منقدرش نقول بدعة أو إننا ننهاه لانه ايضا معه دليل على فعلته والله أعلم )
    

    هو لازم جريد بلح ولا اى حاجة خضراا
    يعنى الى بيجيب ورد او فرع من شجره وكدا بردو مش بدعة؟


    كود:
    الضابط هو ضابط الكلام العادى إن كان كلام محرم من غيبة او نميمة او كذب لم يجز ذلك
    يعنى ممكن الناس تقعد تقولوالله دا كان طيب وووووو
    تعدد من مميزات المتوفى وممكن الصوت يعلى دا عادى بردو ؟!



    كود:
    لو فى قدرة على الاطعام او الكسوة يبقى الصيام لا يجزأ مع الاستطاعة بنص الايه
    
    ( فمن لم يستطع فصيام ثلاثة أيام )
    قضية الاطعام بالنسبة لى قد تكون صعبه لان معرفش حد ممكن يجيب بالفلوس اكل وكدا
    طب بالنسبه للكسوه يعنى تكون عباره عن ايه يعنى ممكن اشترى مثلا اى حاجه ولا لازم كسوه كامله ؟


    وبالنسبة للليمين
    لو مثلا انا حلفت ان حاجة معينة مش هتتعمل وحد تانى عملها عشان يوقع يمينى فكدا تجب على الكفارة ؟



  9. #209
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    تحت قدمى أمى و أبى
    المشاركات
    2,912

    افتراضي


    هو لازم جريد بلح ولا اى حاجة خضراا
    يعنى الى بيجيب ورد او فرع من شجره وكدا بردو مش بدعة؟
    الافضل ترك هذا العمل لان النبى لم يوصى بذلك لنفسة ولا ابو بكر ولا عمر ولا غيره من جمهور الصحابة وعمومهم حتى من مات فى حياة النبى او فى حياة الخلفاء الراشدين لم يفعلوا ذلك لمن مات فى عهدهم فهذا الامر كان خاص بهذين الرجلين لذا الاولى الترك

    اما عن السؤال فالبعض اجاز غير الجريد من نبات او شجر

    يعنى ممكن الناس تقعد تقولوالله دا كان طيب وووووو
    تعدد من مميزات المتوفى وممكن الصوت يعلى دا عادى بردو ؟!
    لم أقف على نص صريح يمنع هذا الفعل إلا ان يكون عمل يعتاد فعله فيدخل فى باب الاحداث فى الدين


    قضية الاطعام بالنسبة لى قد تكون صعبه لان معرفش حد ممكن يجيب بالفلوس اكل وكدا
    فى جمعيات خيرية كتير وما يسمى ببيت مال المسلمين منتشر جدا فى القرى والمدن

    طب بالنسبه للكسوه يعنى تكون عباره عن ايه يعنى ممكن اشترى مثلا اى حاجه ولا لازم كسوه كامله ؟
    لم يرد نص صريح فى تحديد حجم الكسوة لذا اختلف العلماء

    فالبعض ومنهم الشافعى رحمه الله قال : أى شئ يطلق عليه لفظة كسوة يجزء حتى لو كان سروال فقط

    والبعض قال الكسوة هى ما تجوز الصلاة فيه يعنى كسوة كاملة كمثلة القميص ( الجلابية فى لغتنا و العباية ) .

    والله أعلم بالاصح إن شئت أخذت بالاحوط وإن شات أخذت بالايسر والله اعلم .

    لو مثلا انا حلفت ان حاجة معينة مش هتتعمل وحد تانى عملها عشان يوقع يمينى فكدا تجب على الكفارة ؟
    كمثلا لو قلت والله لن يوضع هذا الشئ فى حجرتى ثم ياتى أخر ويضعه متعمدا

    هنا تجب الكفارة والله أعلم

  10. #210
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    الدولة
    mansoura
    المشاركات
    827

    افتراضي

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .....

    انا عايزة اسأل عن نظام التعاقدات اللى صيدليات كتير بتعمله مع شركات ومؤسسات حكومية ومعرفتش ابحث كويس على النت فافتكرت الموضوع ده وقلت اسال هنا افضل وخصوصا ان الموضوع ليه علاقة بمهنتنا واكيد كتير مننا بيشتغل فى صيدليات كدة ......

    ..وهى ان الصيدلية بتكون متعاقدة مع شركة معينة او بنك او او اى مؤسسة على ان الصيدلية تصرف للموظفين بتوع الشركة دى علاج شهرى والشركة هى اللى بتدفع للصيدلية بس اللى بيحصل ان الموظفين ممكن يجوا يصرفوا ادوية تانية غير العلاج الشهرى او اكسسوار بمعنى ان الموظف بيبقى ليه علاج فى الشهر ب 300 جنيه مثلا فهو بييجى ياخد اللى محتاجه من ادوية او اكسسوارات بكميات بال 300 جنيه دول ومش شرط ان يكون ده العلاج الشهرى بتاعه اللى الدكتور كاتبهوله وممكن تكون الشركة مش عارفة او بمعنى تانى مش متفقة مع الصيدلية على كدة ...................


    بس انا لسة فى اول اسبوع تدريب ليا فى صيدلية معينة وهى معظم شغلها معتمد على التعاقدات والبيع آجل والمفروض انى هفضل شهر تدريب قبل ما استلم الشغل بس اللى اقصده انى مش عارفة شروط التعاقد ده بتكون ايه والصيدلية متفقة مع الشركة على ايه ونسبة الخصم اللى بتعمله وهل موضوع صرف الادوية والاكسسوار بدل العلاج الشهرى بنفس القيمة اللى متفق عليها بدون علم الشركة ده حلال ولا حرام وفى حالة ان لوبعض الشركات بتكون عارفة ان ده بيحصل وموافقة عليه وشركات تانية متعرفش ما هو حكم شغلى كموظفة فى الصيدلية ؟؟ وحد قالى ان الشركة ممكن بتكون عارفة او متوقعة اللى بيحصل بس يعنى ساكتة بمزاجها مش بتضر الصيدلية ف حاجة ولا بتلغى التعاقد والله اعلم برضه وكذلك برضه لو من ضمن المؤسسات اللى متعاقدة مع الصيدلية بنوك ؟؟؟ ..............


    وانا لما كنت ببحث على النت قابلتنى فتوى واحد بيقول ان موضوع تبديل العلاج الشهرى باشياء اخرى وخصوصا لو اكسسوار زى مناديل ..مستحضرات تجميل مثلا .. ده الصيدلية بتستفيد من كدة على اساس ان الحاجات دى عليها نسبة خصم اقل متهيالى ده اللى فهمته من كلامه بس مش فاهمة ازاى لان هو المفروض هياخد حاجات بنفس القيمة اللى متفق عليها معرفش بقى هتفرق ايه فى نسبة الربح اللى هتاخدها الصيدلية ....ارجو النصيحة وجزاكم الله خيرا
    التعديل الأخير تم بواسطة eeeman ; 01-09-2013 الساعة 11:49 PM

صفحة 21 من 22 الأولىالأولى ... 1119202122 الأخيرةالأخيرة

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •