صفحة 20 من 22 الأولىالأولى ... 101819202122 الأخيرةالأخيرة
النتائج 191 إلى 200 من 211

الموضوع: تساؤلات...وجواب واحد

  1. #191
    Super Moderator
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    الدولة
    Mansoura
    المشاركات
    7,739

    افتراضي

    الحديث ده صحيح ولا لا ؟؟ ، دورت قبل كده لقيت شيوخ بيقولوا انه من الاسرائيليات ودلوقت لقيت فيديو للشيخ الشعراوى بيقول فيه الحديث ده !!

    الحديث القدسي : (يا اِبنَ آدمَ خَلَقتُكَ لِلعِبَادةَ فَلا تَلعَب , وَقسَمتُ لَكَ رِزقُكَ فَلا تَتعَب , فَإِن رَضِيتَ بِمَا قَسَمتُهُ لَكَ أَرَحتَ قَلبَكَ وَبَدنَكَ ، وكُنتَ عِندِي مَحمُوداً , وإِن لَم تَرضَ بِمَا قَسَمتُهُ لَكَ فَوَعِزَّتِي وَجَلالِي لأُسَلِّطَنَّ عَلَيكَ الدُنيَا تَركُضُ فِيهَا رَكضَ الوُحوش فِي البَريَّةَ ، ثُمَّ لاَ يَكُونُ لَكَ فِيهَا إِلا مَا قَسَمتُهُ لَكَ ، وَكُنتَ عِندِي مَذمُومَا)

  2. #192
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    تحت قدمى أمى و أبى
    المشاركات
    2,912

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amira مشاهدة المشاركة
    الحديث ده صحيح ولا لا ؟؟ ، دورت قبل كده لقيت شيوخ بيقولوا انه من الاسرائيليات ودلوقت لقيت فيديو للشيخ الشعراوى بيقول فيه الحديث ده !!



    الحديث القدسي : (يا اِبنَ آدمَ خَلَقتُكَ لِلعِبَادةَ فَلا تَلعَب , وَقسَمتُ لَكَ رِزقُكَ فَلا تَتعَب , فَإِن رَضِيتَ بِمَا قَسَمتُهُ لَكَ أَرَحتَ قَلبَكَ وَبَدنَكَ ، وكُنتَ عِندِي مَحمُوداً , وإِن لَم تَرضَ بِمَا قَسَمتُهُ لَكَ فَوَعِزَّتِي وَجَلالِي لأُسَلِّطَنَّ عَلَيكَ الدُنيَا تَركُضُ فِيهَا رَكضَ الوُحوش فِي البَريَّةَ ، ثُمَّ لاَ يَكُونُ لَكَ فِيهَا إِلا مَا قَسَمتُهُ لَكَ ، وَكُنتَ عِندِي مَذمُومَا)

    حديث كذب موضوع

    وليس له أصل فى كتب الحديث


  3. #193
    Super Moderator
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    الدولة
    Mansoura
    المشاركات
    7,739

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد شبند مشاهدة المشاركة
    حديث كذب موضوع

    وليس له أصل فى كتب الحديث
    !!

    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.


    جـزاكم الله خيرا

  4. #194
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    تحت قدمى أمى و أبى
    المشاركات
    2,912

    افتراضي

    المفروض أثناء السؤال عدم ذكر مصدر الشئ المذكور حتى لا نقع فى الخطأ أثناء الاجابة

    يعنى المفورض لما أسئل عن حاجة أقول مقلش مثلا سمعت الشيخ الفلانى بيقول كذا فما حكمه

    وبالتالى لما أجاوب لو خالفت الشيخ كدا يبقى دا من قليل الادب مع الشيخ المذكور وبالتالى أقع فى الخطأ والحرج

    دا عموما يعنى


    بالنسبة بقى للسؤال

    شيخنا الشيخ الشعراوى رحمه الله والشيخ كشك رحمه الله

    لما يكن وقتهم علم الحديث منتشر ولم يكن هناك تحقيق للأحاديث ولم تكن الكتب متوفرة

    فهم بحسن نواياهم جزاهم الله عنا كل خير وفى دعوتهم كانوا يجتهدون قدر الاستطاعة فى الدعوة ويلتقطون ما يلينون به قلوب عبادة يصيبوا تارة وتارة أخرى خلاف ذلك

    فنسئل الله ان يجازيهم عنا كل خير

    بالنسبة بقى للحديث

    الشيخ الالبانى والشيخ مقبل والشيخ أبو إسحاق والشيخ مصطفى

    على أنه حديث كذب موضوع

    وجزاكم الله خيرا

  5. #195
    Super Moderator
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    الدولة
    Mansoura
    المشاركات
    7,739

    افتراضي

    جزاكم الله مثله

  6. #196
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    المشاركات
    371

    افتراضي

    بسم الله

    كنت عاوزة اعرف ايه حدود العلاقة مع الجار الغير مسلم وخاصة اللى من غير اهل الكتاب

    لان هنا فى الامارات الجيران من كل الديانات

    وانا معرفش الديانة غير لو اتعرفت عليهم لان فى مسلمات كتير وبيبقوا غير محجبات

    فلما دورت لقيت كل الكلام عن زيارته وهو مريض

    طب انا مينفعش اروح ازورهم عشان اتعرف عليهم من غير ما يبقوا مرضى؟؟؟ وهل يجوز الاكل من طعامهم ؟؟ وهل يجوز انى اهاديهم ؟؟؟

    وبرده معظم الكلام اللى لقيته انى ازورهم لو يرجى اسلامهم
    طيب يعنى لو مش هتكلم عن الاسلام ما اروحش؟؟؟ لان افتكر انه مستحيل انى اكلم حد انه يغير دينه من اول زيارة.. ولو لا يرجى اسلامه اقطع العلاقة مثلا؟؟


    وجزاكم الله خيرا

  7. #197
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    تحت قدمى أمى و أبى
    المشاركات
    2,912

    افتراضي

    جزاكم الله مثله

    بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وبعد :

    الأدللة فى معاملة غير المسلمين سواء كانوا أهل كتاب أو من غيرهم عامة


    فمثلا

    قال جل ذكره

    ( وقولوا للناس حسنا )

    هنا الناس تشمل اهل الكتاب وغيرهم

    وقال تعالى

    ( لا ينهاكم الله عن الذين لم يقاتلوكم فى الدين ولم يخرجوكم من دياركم أن تبروهم وتقسطوا إليهم إن الله يحب المقسطين )

    الذين هنا عامة حتى مطلع سورة الممتحنة كانت ( لا تتخذوا عدوى وعدوكم أولياء تلقون إليهم بالمودة )

    وفى تفسير هذه الاية فسرها أهل التفسير

    بقوله تعالى

    ( يا أيها الذين ءامنوا لا تتخذوا الذين اتخذوا دينكم هزوا ولعبا من الذين أوتوا الكتاب من قبلكم والكفار أولياء )

    فنجد أن فى عدم موالات أهل الكفر جمع ربنا بين اهل الكتاب والكفار عموما

    وبالتالى يترتب على ذلك

    أن الأمر بالاقساط والبر يكون لاهل الكتاب والفار عموما كذلك

    واضح


    يبقى كدا الأمر بقول الحسن والبر والاقساط يكون على العموم والله أعلم

    ( طبعا فى فرق بين البر وبين الموالاه )

    طب إيه الأمور الى بتشتمل عليها هذه المعاملات الجائزة ؟؟

    1- حقوق الجيرة كاملة

    قال تعالى ( والجار ذى القربى والجار الجنب )

    أخذ جماهير أهل العلم أنها عامة يدخل فيها المؤمن والكافر

    2- لا يسب ولا يشتم ولا يغتاب

    4- التسليم بغير صيغة سلام المؤمنين

    ومعنى حديث ( لا تبداوا أهل الكتاب بالسلام )

    المقصود به قول السلام عليكم ورحمة الله وبركاته سلام المؤمنين

    ولكن غير الصيغ جائز زى مثلا بالعامية ازيك كيف حالك يجوز البدء كذلك

    والدليل السلام على من اتبع الهدى بدء بها النبى فى بعض رسائله للكفار ( مش اهل كتاب كمان )

    5- عيادته إذا مرض

    كما ذكرتى ويدخل فيها الكل أيضا

    6- مسألة أكل الكتاب

    هنا التفريق

    أهل الكتاب جائز لقوله تعالى ( وطعامهم حل لكم )

    أما الكفار فهنا يفرق

    بين نوع الاكل

    إن كان لحوم أو أشياء يحتمل فيها طقوس معينة يبقى يمنع

    لو أكل عادى يعنى مثلا جبن او بيض لب حجات عادية لا يمكن لها أن تحتمل إحتمال التحريم العادية جاز

    7- لا يظلم وترد اماناته

    يعنى أى أمر من أمور البر والاقساط تمام



    بالنسبة بقى للزيارات


    امتى أزور وأمتى لا ؟؟

    على العموم الجواز ولكن

    يخشى من تكرار الزيارة دون التذكير بالله أن يكون ذلك صد عن سبيل الله له

    إزاى؟؟

    إن مع تكرار الزيارة يكون ذلك عنده بقدر اعتراف واقرار من الزائر بحال المزور

    يعنى لما اروح وازوره واعد اهزر معاه والعب معاه واختلط معاه بكثرة

    دا بيدى نوع من الطمئنينة له إن الى هو عليه عادة

    زى بزبط لما واحد ملتزم يقعد فى وسط أناس يدخنون ولا يتكلم ولا يلقى بالا لفعلهم ويتكرر مثل تلك الجلسات دون أن يعظهم ويذكرهم

    بالتالى شوية بشوية هيحسوا إن دا عادى

    ولو محسش انه عادى هيحس ان الذنب دا قليل


    يبقى نبدا الزيارة عادى ونتعرف ويبقى فى ود ومع الوقت يبدا التذكير بالله

    ولكن

    الحذر من الوقوع فى المحبة أو فى الموالاة

    لازم يبقى فى تفريق

    والبحث عن الصحبة الصالحة أصلح للدين ويكون العلاقة الاخرى علاقة دعوة الى الله وفقط والله الموفق....

    التعديل الأخير تم بواسطة احمد شبند ; 16-04-2012 الساعة 08:58 PM

  8. #198
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    المشاركات
    371

    افتراضي

    ان شاء الله مفيش محبة او ولاء
    ربنا يرزفنا الصحبة الصالحة

    بس لسه فى نقطة ينفع اهاديهم؟؟

  9. #199
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    تحت قدمى أمى و أبى
    المشاركات
    2,912

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حبيبه مشاهدة المشاركة

    بس لسه فى نقطة ينفع اهاديهم؟؟

    كان ابن عمر رضى الله عنه إذا ذبح شيئا فى بيته

    جاء أهله قائلا

    أهديتم جارنا اليهودى ؟

    ( صحح هذا الأثر الشيخ مصطفى )

    ولكن

    ينظر أيضا للموالاه و للدعوة

    فإن كانت موالاه فيحرم

    إن كانت ترقيقا للقلوب جاز بل يستحب ....

  10. #200
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Apr 2009
    المشاركات
    1,168

    افتراضي

    سلام عليكم
    معلش يا دكتور انا كنت عايزة اسال عن حاجة ممكن تكون اتسألت قبل كده بس انا مش لاقياها الحقيقة او ممكن تكون بسيطة بس هي بتؤرقني جداااا
    .
    فبعد اذن حضرتك كنت عايزة اعرف لما ادخل فصلاة الجماعة من اي ركعة ايه اللي اعمله يعني مثلا لو العصر ودخلت فالركعة التانية وكملت معاهم بعد ما اخلص اقوم اصلي ركعة وتشهد جديد اصل انا كده عملت تشهد اول مدخلت وتشهد اخيير وتشهد فالركعة اللي هعملها لوحدي !!؟؟ حاسة اني غلط خااالص !!!؟؟؟ ودايما بتلبخ لما ادخل فالنص فمعنتش بدخل وافضل ابدأ لوحدي وبتضيع عليا أجر الجماعة
    .
    .
    وجزاك الله كل خير

صفحة 20 من 22 الأولىالأولى ... 101819202122 الأخيرةالأخيرة

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •