صفحة 6 من 22 الأولىالأولى ... 4567816 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 51 إلى 60 من 211

الموضوع: تساؤلات...وجواب واحد

  1. #51

    تاريخ التسجيل
    Dec 2009
    الدولة
    يارب مع رسول الله
    المشاركات
    2,600

    افتراضي

    السلام عليكم

    -طب بالنسبه للناس الى حاطه فلوسها بالفعل فى بنوك بتتعامل بالربا وفيه عائد طبعا ع الفلوس دى ممكن انها تتخلص من العائد دوت وتاخد راس مالها الاصلى بس وتظل تتعامل معاها عادى ولا دا يعتبر حرام لانها شاركت فى اثم زى دوت ؟؟

    -ولو بالفعل حد فكر وقال خلاص معتش هتعامل مع البنوك دى وطبعا فيه عائد اكيد

    يسيبه للبنك ولا ياخده ويتخلص منه "مش يتصدق بيه " يعنى يتبرع بيه للمستشفيات او ما شابهها ؟؟

    -ولو مثلا واحد لقى انسان محتاج لفلوس او كده وساعده بالعائد دوت "كنوع من التخلص منها مش التصدق برده يبقى حرام ؟"



    حاجه تانيه بسيطه بس محيرانى

    لو مثلا انا رايحه اشترى حاجه من مكان وعارفه ان الحاجه دى تمنها كذا وصاحب المحل رفع على السعر "انا عارفه انه بيرفع السعر " واشترتها منه برده دا يتعتبر ربا ؟؟ وهل على اثم ؟؟

    زى مثلاا السنتر فيه كل الحاجات بتتباع غاليه شويه وبنشتريها واحنا عارفين انها اغلى م الطبيعى

    دا يبقى حرام على ؟؟وهل دا يعتبر ربا ؟؟ مع العلم اننا بنكون مضطرين الى حد ما




    بعتذر وبشده واعلم يقينا انى اثقلت على حضرتك كثيرا

    ولكن جزاك ربى كل الخير......

    التعديل الأخير تم بواسطة N00R EL _SHAMS ; 21-12-2010 الساعة 09:05 PM

  2. #52
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    تحت قدمى أمى و أبى
    المشاركات
    2,912

    افتراضي

    جزاكم الله خيرا على التوضيح
    وربنا يوفق الجميع إلى ما يحبه ويرضاه




    ءامين وجزاكم الله مثله


    السلام عليكم
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته


    طب بالنسبه للناس الى حاطه فلوسها بالفعل فى بنوك بتتعامل بالربا وفيه عائد طبعا ع الفلوس دى ممكن انها تتخلص من العائد دوت وتاخد راس مالها الاصلى بس وتظل تتعامل معاها عادى ولا دا يعتبر حرام لانها شاركت فى اثم زى دوت ؟؟
    الله اعلم

    مسمعتش حد تكلم فى الجزئية دى بالزبط

    ( بس عن قريب جدا هعرف ان شاء الله لان التسائل دا بالفعل جه فى دماغى من زمان ومحل بحث )

    الى اعرفه

    ان لو حد اتعامل مع البنك فترة معينة وبعدين عرف ان ده حرام وتاب الى الله وحسب الفلوس الى دخلتله من الربا دوت

    واراد ان يتخلص من هذه الاموال فماذا يفعل ؟؟؟



    كان جواب الشيخ مصطفى كالاتى :

    وهو ان يتصدق بهذه الاموال ولكن فى الاعمال الدون

    مثل رصف الطرق وتصليح المجارى وانارة الشوارع ومثل هذه الاعمال قليلة الشأن


    ولو مثلا واحد لقى انسان محتاج لفلوس او كده وساعده بالعائد دوت "كنوع من التخلص منها مش التصدق برده يبقى حرام ؟"
    اكيد ما ينفعش ازكان كانت الفتوى فى الى رجع كدا اكيد من باب اولى ان كان يجوز الحالة الى حضرتك زكرتيها بانها لاتعطى لشخص وانما تصرف فى الاعمال الدنية وان شاء الله ابقى اتبين من الامر قريب جدا ....



    لو مثلا انا رايحه اشترى حاجه من مكان وعارفه ان الحاجه دى تمنها كذا وصاحب المحل رفع على السعر "انا عارفه انه بيرفع السعر " واشترتها منه برده دا يتعتبر ربا ؟؟ وهل على اثم ؟؟

    زى مثلاا السنتر فيه كل الحاجات بتتباع غاليه شويه وبنشتريها واحنا عارفين انها اغلى م الطبيعى

    دا يبقى حرام على ؟؟وهل دا يعتبر ربا ؟؟ مع العلم اننا بنكون مضطرين الى حد ما

    لا ان شاء الله فهذا يتوافر فيه قوله تعالى

    ( الا ان تكون تجارة عن تراض منكم )

    وهنا التراضى من الطرفين والله اعلم ..


    بعتذر وبشده واعلم يقينا انى اثقلت على حضرتك كثيرا
    جزيتم بالمثل

    مفيش شئ ان شاء الله الامر بسيط


    .........


    وفقنا الله واياكم لكل خير

    بارك الله فيكم

    فى امان الله


  3. #53
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    المشاركات
    2,069

    افتراضي

    بسم الله الرحمن الرحيم
    تساؤل جديد ياريت تستحملنا :-
    لو امر الله نفذ ايه الى بيتعرض له المتوفى من و قت و فات حتى دخوله القبر يعنى بيشوف ايه و ........... ؟
    و ياترى فى القبر بيعيش و يقابل ناس و يتعامل معاهم و لا برده ايه الى بيحصله ؟
    ووفقكم الله لما يحبه و يرضاه .

  4. #54
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    تحت قدمى أمى و أبى
    المشاركات
    2,912

    افتراضي

    لو امر الله نفذ ايه الى بيتعرض له المتوفى من و قت و فات حتى دخوله القبر يعنى بيشوف ايه و ........... ؟


    عموما امر الاخرة من الامور الغيبية والتى لانعرف حقيقتها الا بما ورد فى كتاب ربنا او على لسان رسولنا

    حتى ما ذكر من امور لا نعرف كل تفصيلها او كيفيتها فهى أمور غيبية

    ومن هذه الأمور :


    قال تعالى :

    ( ألا إن أولياء الله لا خوف عليهم ولا هم يحزنون الذين ءامنوا وكانوا يتقون لهم البشرى فى الحياة الدنيا وفى الاخرة )

    ( يا أيتها النفس المطمئنة أرجعى إلى ربك راضية مرضية فادخلى فى عبادى وأدخلى جنتى ) هذا عند خروج الروح

    ( ولو ترى إذ يتوفى الذين كفروا الملائكة يضربون وجوههم وأدبارهم وذوقوا عذاب الحريق )

    وفى الحديث الشهير جدا

    عن البراء بن عازب خرجنا مع النبي في جنازة رجل من الأنصار،

    فانتهينا إلى القبر ولما يلحد،

    فجلس رسول الله

    وجلسنا حوله كأن على رؤوسنا الطير،

    وفي يده عود ينكت به في الأرض

    فرفع رأسه فقال :

    استعيذوا بالله من عذاب القبر، مرتين أو ثلاثا

    ثم قال : إن العبد المؤمن إذا كان في انقطاع من الدنيا،

    وإقبال من الآخرة؛

    نزل إليه ملائكة من السماء،

    بيض الوجوه،

    كأن وجوههم الشمس،

    معهم كفن من أكفان الجنة،

    وحنوط من حنوط الجنة، حتى يجلسوا منه مد البصر،

    ثم يجيء ملك الموت – عليه السلام – ؛

    حتى يجلس عند رأسه،

    فيقول : أيتها النفس الطيبة

    اخرجي إلى مغفرة من الله ورضوان
    ،

    قال : فتخرج تسيل كما تسيل القطرة من السقاء، فيأخذها، فإذا أخذها لم يدعوها في يده طرفة عين،

    حتى يأخذوها فيجعلوها في ذلك الكفن وفي ذلك الحنوط،

    ويخرج منها كأطيب نفحة مسك وجدت على وجه الأرض،

    قال :
    فيصعدون بها، فلا يمرون – يعني – بها على ملأ من الملائكة؛

    – إلا قالوا : ما هذا الروح الطيب؟!

    فيقولون : فلان بن فلان

    بأحسن أسمائه التي كانوا يسمونه بها في الدنيا -،

    حتى ينتهوا بها إلى السماء الدنيا،

    فيستفتحون له،


    فيفتح لهم، فيشيعه من كل سماء مقربوها إلى السماء التي تليها،

    حتى ينتهي به إلى السماء السابعة،

    فيقول الله – عز وجل : اكتبوا كتاب عبدي في عليين،

    وأعيدوه إلى الأرض؛


    فإني منها خلقتهم، وفيها أعيدهم، ومنها أخرجهم تارة أخرى، قال : فتعاد روحه في جسده

    فيأتيه ملكان، فيجلسانه، فيقولان له : من ربك؟!

    فيقول : ربي الله،

    فيقولان له : ما دينك؟!

    فيقول : ديني الإسلام،

    فيقولان له : ما هذا الرجل الذي بعث فيكم؟!

    فيقول : هو رسول الله -

    فيقولان له :
    وما علمك؟!

    فيقول : قرأت كتاب الله؛ فآمنت به وصدقت،

    فينادي مناد من السماء :
    أن قد صدق عبدي؛

    فأفرشوه من الجنة،

    وألبسوه من الجنة،

    وافتحوا له بابا إلى الجنة،

    قال : فيأتيه من روحها وطيبها،

    فيفسح له في قبره مد بصره،


    قال : ويأتيه رجل حسن الوجه،

    حسن الثياب،

    طيب الريح،


    فيقول : أبشر بالذي يسرك، هذا يومك الذي كنت توعد،

    فيقول له : من أنت؟! فوجهك الوجه يجيء بالخير!

    فيقول : أنا عملك الصالح،


    فيقول : رب! أقم الساعة، رب! أقم الساعة؛ حتى أرجع إلى أهلي ومالي.


    قال : وإن العبد الفاجر إذا كان في انقطاع من الدنيا،

    وإقبال من الآخرة؛

    نزل إليه من السماء ملائكة سود الوجوه،

    معهم المسوح

    ، فيجلسون منه مد البصر،

    ثم يجيء ملك الموت،

    حتى يجلس عند رأسه،

    فيقول : أيتها النفس الخبيثة! اخرجي إلى سخط من الله،

    قال : فتفرق في جسده،

    فينتزعها كما ينزع السفود من الصوف المبلول،

    فيأخذها، فإذا أخذها لم يدعوها في يده طرفة عين،

    حتى يجعلوها في تلك المسوح،

    وتخرج منها كأنتن ريح جيفة وجدت على وجه الأرض،

    فيصعدون بها،

    فلا يمرون بها على ملإ من الملائكة؛

    إلا قالوا : ما هذا الروح الخبيث؟!

    فيقولون : فلان بن فلان – بأقبح أسمائه التي كان يسمى بها في الدنيا -،

    حتى ينتهي به إلى السماء الدنيا،

    فيستفتح له، فلا يفتح له – ثم قرأ رسول الله -

    - : {لا تفتح لهم أبواب السماء ولا يدخلون الجنة حتى يلج الجمل في سم الخياط} -،

    فيقول الله – عز وجل- : اكتبوا كتابه في سجين في الأرض السفلى،

    فتطرح روحه طرحا-ثم قرأ :

    {ومن يشرك بالله فكأنما خر من السماء فتخطفه الطير أو تهوي به الريح في مكان سحيق}-،

    فتعاد روحه في جسده،

    ويأتيه ملكان،

    فيجلسانه،

    فيقولان له : من ربك؟!

    فيقول : هاه هاه، لا أدري!

    فيقولان له : ما دينك؟!

    فيقول : هاه هاه، لا أدري!

    فيقولان له : ما هذا الرجل الذي بعث فيكم؟!

    فيقول : هاه هاه لا أدري!

    فينادي مناد من السماء : أن كذب،

    فأفرشوه من النار،

    وافتحوا له بابا إلى النار،

    فيأتيه من حرها وسمومها،

    ويضيق عليه قبره؛

    حتى تختلف فيه أضلاعه،


    ويأتيه رجل قبيح الوجه،

    قبيح الثياب،

    منتن الريح،

    فيقول : أبشر بالذي يسؤوك، هذا يومك الذي كنت توعد،

    فيقول : من أنت؟!

    فوجهك الوجه يجيء بالشر!

    فيقول : أنا عملك الخبيث،

    فيقول : رب! لا تقم الساعة

    ...........

    هذا يكفى


    اللهم توفنا من المسلمين وألحقنا بالصالحين

  5. #55
    Co-Admin
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    الدولة
    المنصورة
    المشاركات
    4,032

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد شبند مشاهدة المشاركة
    لو فى بنوك تانية ممكن ان شاء الله دكتور رامى يجاوب حضرتك

    بنك فيصل الإسلامي فقط داخل مصر


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة N00R EL _SHAMS مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

    -طب بالنسبه للناس الى حاطه فلوسها بالفعل فى بنوك بتتعامل بالربا وفيه عائد طبعا ع الفلوس دى ممكن انها تتخلص من العائد دوت وتاخد راس مالها الاصلى بس وتظل تتعامل معاها عادى ولا دا يعتبر حرام لانها شاركت فى اثم زى دوت ؟؟

    نقطتين :

    الأولى
    لما واحد يحب يسحب أمواله من بنك ربوي بعد مثلا عشرة أعوام
    أكيد هناك زيادة على أصل المال
    ما يحل لصاحب المال هو أصل ماله فقط الذي وضعه قبل العشرة أعوام
    وما زاد فهو ربا محرم
    والأفضل أن يأخذها ليضعها في المجالات المتاحة لمثل هذه الأموال " زي ما وضح شبند "
    ولا يجوز وضعها في بناء المساجد أو تعميرها لأن ( الله طيب لا يقبل إلا طيبا ) صحيح مسلم

    الثانية
    طيب المسلم يستمر في وضع أمواله في مثل هذه البنوك ويحتفظ برأس ماله فقط ولا يستفيد شيئا من الزيادة

    الإجابة
    قرار مجمع رابطة العالم الإسلامي

    إن مجلس المجمع الفقهي الإسلامي في دورته التاسعة المنعقدة بمبنى رابطة العالم الإسلامي في مكة المكرمة في الفترة من يوم السبت 12رجب 1406هـ - إلى يوم السبت 19رجب 1406هـ - قد نظر في موضوع (تفشي المصارف الربوية، وتعامل الناس معها، وعدم توافر البدائل عنها)،
    قد أثبتت البحوث الاقتصادية الحديثة أن الربا خطر على اقتصاد العالم وسياسته، وأخلاقياته وسلامته، وأنه وراء كثير من الأزمات التي يعانيها العالم، وألا نجاة من ذلك إلا باستئصال هذا الداء الخبيث الذي هو الربا من جسم العالم؛ ومن هنا يقرر المجلس ما يلي:
    .
    .

    ثالثاً: يحرم على كل مسلم يتيسر له التعامل مع مصرف إسلامي أن يتعامل مع المصارف الربوية في الداخل أو الخارج ،
    إذ لا عذر له في التعامل معها بعد وجود البديل الإسلامي ،
    ويجب عليه أن يستعيض عن الخبيث بالطيب، ويستغني بالحلال عن الحرام .
    .

    خامساً: كل مال جاء عن طريق الفوائد الربوية هو مال حرام شرعاً،
    لا يجوز أن ينتفع به المسلم -مودع المال- لنفسه أو لأحد ممن يعوله في أي شأن من شؤونه، ويجب أن يصرف في المصالح العامة.




    نسأل الله أن يطهر أموال المسلمين
    رزقنا الله وإياكم الحلال الطيب وبارك لنا فيه

  6. #56
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    تحت قدمى أمى و أبى
    المشاركات
    2,912

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رامي بن سعد مشاهدة المشاركة







    نسأل الله أن يطهر أموال المسلمين
    رزقنا الله وإياكم الحلال الطيب وبارك لنا فيه


    ءامين

    جزاكم الله خيرا يا رامى


  7. #57
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    الدولة
    In Oyster
    المشاركات
    3,817

    افتراضي

    سـؤال معلشـى وبطلـب اجـابتـة ضـرورى

    سمعـت من كذا حـد ناس عـاديـة يعنـى ان لو عايزة ابيع حاجـة ذهب واكمـل على تمنهـا واشتـرى حاجة تانيـه جديـده

    بيقولـو بقى ان كده حـرام ويعتبـر ربـا ... بس انـا حـاسة انـه عـادى ومفيش اثـم ولا حـاجة

    ارجـو الإفــادة
    -----
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمــ هـنـد ــة الله مشاهدة المشاركة
    سمعـت من كذا حـد ناس عـاديـة يعنـى ان لو عايزة ابيع حاجـة ذهب واكمـل على تمنهـا واشتـرى حاجة تانيـه جديـده

    تـوضيـح بسيـط للسـؤال

    انـا اقصـد انـى مثلا لمـا ابيـع الذهـب دا هـاخد تمنـه فى ايدى واروح اشترى بيـه دهب غيـره واكيـد هزود على الفلوس

    و ممكـن من عنـد نفس الصـائغ أو لا

    كـده فى ربـا ولا لأ


  8. #58
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    الدولة
    تحت قدمى أمى و أبى
    المشاركات
    2,912

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمــ هـنـد ــة الله مشاهدة المشاركة
    سـؤال معلشـى وبطلـب اجـابتـة ضـرورى

    سمعـت من كذا حـد ناس عـاديـة يعنـى ان لو عايزة ابيع حاجـة ذهب واكمـل على تمنهـا واشتـرى حاجة تانيـه جديـده

    بيقولـو بقى ان كده حـرام ويعتبـر ربـا ... بس انـا حـاسة انـه عـادى ومفيش اثـم ولا حـاجة

    ارجـو الإفــادة




    هذه المسألة أجمع فيها كل أهل العلم أولهم وأخرهم ان ذلك ربا

    لان النبى نهى عن بيع الذهب بالذهب

    (الذهب بالذهب مثلاً بمثل سواءً بسواء يداً بيد)

    يعنى لو ابدل خاتم دهب وزنه 50 جرام اخد واحد 50 جرام بزبط لا يزيد ولا يقل ولا ادفع فلوس غير كدا يبقى ربا

    ودى فتوى صوتيه للشيخ \ عبد العزيز بن باز رحمه الله

    حمل من هنا


    أما بقى




    انـا اقصـد انـى مثلا لمـا ابيـع الذهـب دا هـاخد تمنـه فى ايدى واروح اشترى بيـه دهب غيـره واكيـد هزود على الفلوس

    و ممكـن من عنـد نفس الصـائغ أو لا

    كـده فى ربـا ولا لأ
    كدا ينفع

    اروح للصائغ وقله دا تمنه كام

    يقوم متنه

    واستلم فعلا الفلوس بايدى ومكنش معرفة السائغ انى هعمل كدا لان هذا يكون مكرا بالله والعياذ بالله من ذلك

    وبعد ما أستلم فلوسى اعد بقى اتفرج برحتى وبعدين أشترى الى انا عاوزه وادفع اكنها بيعة منفصلة تماما

    كدا حلال


    اما انا اديله الخاتم واجيب خاتم غيره وادفع الفرق دا كدا ربا




    ولو عاوزين نفهم من الناحية الاقتصادية

    ( برضو وجهة نظر ومش نتناقش فيها هنا لان اصلا المسألة منتهية بحديث رسول الله وأجماع أهل العلم ولكن الاضافة التالية علشان نفهم )

    تخيل ان كوكب الارض بيحتوى على الف جرام دهب تمام

    عملناهم خواتم وكدا

    امت انا اشتريت خمسميت جرام خواتم وسلاسل وكدا ولبستهم سنة

    وبعد سنة رحت ادتهم للراجل واخت الخمسمية التانين ودفعت فرق مليون جنيه

    السنة الى بعدهم غيرت الخمسمية التانين بالخمسمية الاولانين بعد ما كان هو سيحهم وعملهن مدلات جديدة


    تخيل بعد ميت سنة ايه هيكون الوضع

    هيكون اصبح فيه تضخم بحوالى ميت مليون جنيه

    حد فهم حاجة

    ( لان طبعا ان النقدية ما هى الى اوراق تعبر عن قيمة الذهب)

    مش عارف حد فهم ولا ايه بس هى النظرية كدا ان النبى لما حرم تلك التعاملات بما يوحيه اليه ربه انما هو لمصلحة الناس حتى لا يحدث هذا الكم الضخم من التضخم الذى يؤدى فى النهاية الى ضعف القوة الشرائية للعملات وبالتالى حدوث غلو فى الاسعار

    يا رب تكون وجهت نظرى وصلت ....

    وفقكم الله لكل ما يحب ويرضى

    فى أمان الله




    التعديل الأخير تم بواسطة احمد شبند ; 22-12-2010 الساعة 07:15 PM

  9. #59
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    المشاركات
    183

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رامي بن سعد مشاهدة المشاركة
    بنك فيصل الإسلامي فقط داخل مصر
    جزاك الله خيرا

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رامي بن سعد مشاهدة المشاركة

    نسأل الله أن يطهر أموال المسلمين
    رزقنا الله وإياكم الحلال الطيب وبارك لنا فيه


    اللهم آمين



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد شبند مشاهدة المشاركة

    هذه المسألة أجمع فيها كل أهل العلم أولهم وأخرهم ان ذلك ربا

    لان النبى نهى عن بيع الذهب بالذهب

    (الذهب بالذهب مثلاً بمثل سواءً بسواء يداً بيد)

    يعنى لو ابدل خاتم دهب وزنه 50 جرام اخد واحد 50 جرام بزبط لا يزيد ولا يقل ولا ادفع فلوس غير كدا يبقى ربا

    أما بقى

    اروح للصائغ وقله دا تمنه كام

    يقوم متنه

    واستلم فعلا الفلوس بايدى ومكنش معرفة السائغ انى هعمل كدا لان هذا يكون مكرا بالله والعياذ بالله من ذلك

    وبعد ما أستلم فلوسى اعد بقى اتفرج برحتى وبعدين أشترى الى انا عاوزه وادفع اكنها بيعة منفصلة تماما

    كدا حلال


    اما انا اديله الخاتم واجيب خاتم غيره وادفع الفرق دا كدا ربا

    يعني اللي في إطار الحلال دلوقتي إني أبيع الدهب وأقبض تمنه وبعدين أكمل عليه وأشتري غيره

    أما اللي مش مسموحلي بيه إني أبدل دهب بدهب وأدفع الفرق

    سبحان الله أول مرة أسمع حاجه زي كده

    الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمه

  10. #60
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    الدولة
    In Oyster
    المشاركات
    3,817

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد شبند مشاهدة المشاركة

    كدا ينفع

    اروح للصائغ وقله دا تمنه كام

    يقوم متنه

    واستلم فعلا الفلوس بايدى ومكنش معرفة السائغ انى هعمل كدا لان هذا يكون مكرا بالله والعياذ بالله من ذلك

    وبعد ما أستلم فلوسى اعد بقى اتفرج برحتى وبعدين أشترى الى انا عاوزه وادفع اكنها بيعة منفصلة تماما

    كدا حلال

    اما انا اديله الخاتم واجيب خاتم غيره وادفع الفرق دا كدا ربا






    تمــام كــده ... دا كـان قصـدى ... الحمــد لله

    جـــزاكــم الله خيــراً يـا دكتـور ونفـع الله بــكـم






صفحة 6 من 22 الأولىالأولى ... 4567816 ... الأخيرةالأخيرة

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •