النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: المشكلة الثانية- قلة الإمكانيات

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
  1. #1
    Moderator
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    الدولة
    Mansoura
    المشاركات
    2,085

    افتراضي المشكلة الثانية- قلة الإمكانيات

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amira Said مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،

    أساتذتي الكرام، زملائي الطلبة والخريجين، قدّر لنا أن نكون أصحاب مهنة عظيمة تختص بالجانب الصحي في مجتمعنا، لنا حقوق وعلينا واجبات ولابد أن نقوم بواجباتنا بنفس الهمة التي نطالب فيها بحقوقنا.

    بدأ د/عبد الله عبد الرحمن هذه الفكرة هنــــــــــــــــــــــــا

    ونالت د/ يوجينا شرف البداية هنــــــــــــــــــــــــــــــــــا

    مشروع برنامج تطوير الصيدلي بقلم د/عبد الله عبد الرحمن هنـــــــــــــــــــــــــــــــــا



    وان شاء الله في هذا الموضوع سنقوم بتجميع روابط الموضوعات لتسهيل الوصول إليها في أي وقت

    أرجو من الجميع المشاركة، واستحضار النية

    في أمان الله


    إن شاء الله في هذا الموضوع سنقوم بمناقشة المشكلة الثانية وهي قلة الإمكانيات أو ضعف الوسائل التعليمية

    العملية التعليمية تقوم من وجهة نظري على موارد بشرية وموارد مادّية، الموارد البشرية هي أساتذتنا الكرام والموارد المادية من أجهزة و كيماويات وخلافه

    في انتظار آرائكم بخصوص هذا الموضوع كبداية للخروج بتوصيات للتطوير ان شاء الله


    -----
    طبعا كلنا لينا ذكريات مع الميكروسكوبات اللي جت واحنا في سنة رابعة تطورت شوية وبقى في ميكروسكوبين نضاف في معمل الأبلايد
    ولينا ذكريات مع كمية البودر في العقاقير والعضوية والمديسنال، وموازين الصيدلانيات والكيموجراف في البيو أساي

    طلعوا كل اللي جواكم

  2. #2
    Moderator
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    الدولة
    Mansoura
    المشاركات
    2,085

    افتراضي

    انتم فين يا جماعة مفيش تعليق على الامكانيات خالص؟ ولا حتى الماصّات اللي هنفتح لها موضوع منفصل

  3. #3
    Moderator
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    الدولة
    فى الجنه باذن الله
    المشاركات
    8,884

    افتراضي

    بالنسبه للموارد البشريه

    ان يكون المحاضرلديه موهبة توصيل المعلومه للطلبه بشكل بسيط وشيق

    مش مجرد قراءة للداتا الشو وخلاص

    يكون شرح مع توضيح بامثله لتسهيل وصول المعلومات

    اما بالنسبه للموارد الماديه

    ان تكون المعامل مجهزه بالادوات اللازمه وتطبيق ما يدرس فى النظرى عمليا

  4. #4
    Moderator
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    الدولة
    Mansoura
    المشاركات
    2,085

    افتراضي

    تمام، بالنسبة للموارد البشرية، ليه ميكنش في الدكتور الباحث والدكتور المعلّم، ممكن دكتور يكون بارع في إعداد المنهج المناسب بالطريقة المناسبة ودكتور تاني بارع في شرح المنهج ده
    فكرة توزيع الأدوار
    وكمان ممكن الاستعانة بالخريجين الجدد في تطوير المناهج وطريقة التدريس

    وبرضه عدد الدكاترة بالنسبة للطلبة، زي سكاشن التوكسو مثلا، كنا متوزعين بطريقة جيدة نوعا ما، كل معيد معاه عدد معين من الطلبة

  5. #5
    Pb Elite
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    MANSOURA
    المشاركات
    2,308

    افتراضي

    بالنسبه للمواد الماديه
    تم بحمد الله تعالى تزويد معمل الصيدلانيات بميزان الكترونى واحد فقط بيشتغل عليه 40 طالب مش مشكله اهى خطوه فى تطوير المعامل بس نرجو المزيد

    وبالنسبه للميكروسكوبات يجب ان لا ننسى الميكروسكوبات الجديده اللى مستوردنها من امريكا اللى مكنتش بتطلع الا بس فى الامتحان

    وايام السكاشن بشتغل بالميكروسكوبات التى عفا عليها الزمن

    المفروض يتم تطوير المعامل تطوير شامل بكل ما يحتاجه المعمل من ادوات وكيماويات يعنى مينفعش طالب فى كليه صيدله انه يجيب ادوات معاه لازم المعمل هو اللى يوفر هذه الادوات ممكن يبتدوا السنادى ينسقوا مع طلاب سنه رابعه انهم ياخدوا الادوات منهم .......واللى يكسر حاجه يدفع تمنها

    بالنسبه للموارد البشريه ..........ما شاء الله عندنا دكاتره ومعيدين كتير فى الكليه

    منهم من يكون عنده المقدره على توصيل المعلومه لطلاب ومنهم لاء مع احترامى للجميع

    ليه ميتعملش ليه قبل بدء الدرايه كورسات تدريبيه فى كيفيه التدريس وتوصيل المعلومه بأبسط الطرق للطالب وكيفيه اشراك الطالب فى الشرح مع الدكتور
    واكيد ده هيفرق كتير معانا .......اهم حاجه انه هيقلل الكورسات

  6. #6
    Moderator
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    الدولة
    Mansoura
    المشاركات
    2,085

    افتراضي

    المفروض يتم تطوير المعامل تطوير شامل بكل ما يحتاجه المعمل من ادوات وكيماويات يعنى مينفعش طالب فى كليه صيدله انه يجيب ادوات معاه لازم المعمل هو اللى يوفر هذه الادوات ممكن يبتدوا السنادى ينسقوا مع طلاب سنه رابعه انهم ياخدوا الادوات منهم .......واللى يكسر حاجه يدفع تمنها
    فعلا، وده اقتراح تنفيذه سهل، ومطبق فعلا في الصيدلانيات والميكرو

    وكمان في التحليلية ليه ميبقاش في في كل زجاجة اوتوماتيك بايبت، وكل طالب يستلم واحدة لشغله في الامتحان

    والحامل برضه نفس الفكرة

    السنة اللي فاتت قسم المديسنال خد مننا الادوات علشان تبقى موجودة في المعامل، معرفش ايه النظام السنة دي






    ليه ميتعملش ليه قبل بدء الدرايه كورسات تدريبيه فى كيفيه التدريس وتوصيل المعلومه بأبسط الطرق للطالب وكيفيه اشراك الطالب فى الشرح مع الدكتور

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •