صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 1234 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 49

الموضوع: علم الحيوان(الفارماكولوجي)اسئلة واستفسارات؟؟؟؟؟

Pharma Student

ما هي فروع الفارما؟

عضـو هيئـة التـدريـس

يا jasmin لو تقصدى المواد اللى يدرسها قسم الفارماكولوجى لطلبة الصيدلة فهى:
    1- مادة الحيوان اعدادى صيدلة.
    2- bioassay (المعايرات الاحصائية) الفرقة الثالثة.
    3-pharmacology (الاقربازين) الفرقة الثالثة.
    4-toxicology (السموم) الفرقة الرابعة.

عضـو هيئـة التـدريـس

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Faith مشاهدة المشاركة
    يا jasmin لو تقصدى المواد اللى يدرسها قسم الفارماكولوجى لطلبة الصيدلة فهى:
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Faith مشاهدة المشاركة
    1- مادة الحيوان اعدادى صيدلة.
    2- bioassay (المعايرات الاحصائية) الفرقة الثالثة.
    3-pharmacology (الاقربازين) الفرقة الثالثة.
    4-toxicology (السموم) الفرقة الرابعة.
    جزاكم الله خيرا يا دكتوره سالي
    ده بالاضافه لماده الفسيولوجي للفرقه الاولي
    وهي ماده تدرس نظريا في الترم الاول فقط للفرقه الاولي ولا يوجد بها عملي

Pharma Student

انا بس عندي استفسار يا دكاترة اولا جزاكم الله خيرا علي الاهتمام الكبير ده ثانيا انا بس عايز اقول انا واحد مدبلر اعدادي دي واخدت الفارما دي السنه اللي فاتت انا خلاص مذاكر كل حاجه مش عارف بدخل احل سواء كان امتحان الشيت في المدرج ولا امتحان الترم بحس ان كل الكلام ناسيه مش عارف الماده دي تتذاكر حفظ ولا افهمها انا عايزكم لو تفضلتوا يا دكاترة تقولولي هي تتذاكر ازاى وشكرا ليكم علي الاهتمام

عضـو هيئـة التـدريـس

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thelegend مشاهدة المشاركة
    انا بس عندي استفسار يا دكاترة اولا جزاكم الله خيرا علي الاهتمام الكبير ده ثانيا انا بس عايز اقول انا واحد مدبلر اعدادي دي واخدت الفارما دي السنه اللي فاتت انا خلاص مذاكر كل حاجه مش عارف بدخل احل سواء كان امتحان الشيت في المدرج ولا امتحان الترم بحس ان كل الكلام ناسيه مش عارف الماده دي تتذاكر حفظ ولا افهمها انا عايزكم لو تفضلتوا يا دكاترة تقولولي هي تتذاكر ازاى وشكرا ليكم علي الاهتمام

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    الفارما عموما ماده محتاجه فهم في المقام الاول بعد ما تفهم كل حاجه فيها ممكن نبدأ الحفظ للحاجات الل لازم تتحفظ بس مش ينفع تتحفظ كده من غير فهم مش هتركز
    بس هي مش بتتحفظ من مره واحد لان المعلومات فيها كتير يبقي لازم نقراها مره واتنين وتلاته علشان تثبت طبعا زي ما قولت بعد ما تتفهم كويس
    اما بالنسبه للجزء اللي انتوا بتدرسوه وهو الpharmacodynamics فده محتاج حفظ اكتر شويه بس برضه لازم نفهمه وبرضه محتاج اننا نركز فيه وانه يقرأ اكثر من مره لان الجزء ده فيه معلومات كتير مش هينفع يتحفظ علي مره واحده
    ونبدأ بعد المزاكره نطبق علي اللي احنا زاكرناه فممكن نحل امتحانات السنين السابقه لان الحل بيساعد علي تثبيت المعلومات اللي زاكرناها
    وربنا معاكم ان شاء الله

Pharma Student

طيب يا دكتور طبعا جزأ الدكتور شحته بيجي mcq وطبعا السؤال ده يجي كله فهم وبنتسأل فيه اسئله كلها فهم والاسئله دي عايزة واحد يعرف الادويه كلها واحنا لسه ولا جربنا ننزل صيدليات ولا حاجه فطبعا الاسئله دي في منها اللي مش بنعرف نجاوبها طيب نعمل ايه في الجزء ده والاسئله دي عايزة واحد يعرف دواعي استعمال بعض الادويه وطبعا في ادويه ممكن ياخدها الشباب والاطفال مينفعش ياخدوها كل الحاجات دي محتاجه واحد له خبرة في المجال بتاع الصيدليات واحنا مش كده

Pharma Student

الموضوع مش محتاج خبره ولا حاجه لان ببساطه اسئله د\شحته لا تخرج عن اللى تم شرحه بس المهم الفهم الكويس قبل الحفظ

عضـو هيئـة التـدريـس

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thelegend مشاهدة المشاركة
    طيب يا دكتور طبعا جزأ الدكتور شحته بيجي mcq وطبعا السؤال ده يجي كله فهم وبنتسأل فيه اسئله كلها فهم والاسئله دي عايزة واحد يعرف الادويه كلها واحنا لسه ولا جربنا ننزل صيدليات ولا حاجه فطبعا الاسئله دي في منها اللي مش بنعرف نجاوبها طيب نعمل ايه في الجزء ده والاسئله دي عايزة واحد يعرف دواعي استعمال بعض الادويه وطبعا في ادويه ممكن ياخدها الشباب والاطفال مينفعش ياخدوها كل الحاجات دي محتاجه واحد له خبرة في المجال بتاع الصيدليات واحنا مش كده

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nono45 مشاهدة المشاركة
    الموضوع مش محتاج خبره ولا حاجه لان ببساطه اسئله د\شحته لا تخرج عن اللى تم شرحه بس المهم الفهم الكويس قبل الحفظ

تمام كده فعلا دكتور شحته مش بيجيب حاجه من بره المنهج والشرح اللي قاله في المدرج
    يبقي الموضوع محتاج مننا اننا نركز في الحاجات اللي دكتور قال عليها في المحاضره واللي بيحضر لدكتور شحته وبيركز معاه في المحاضره هيعرف منه ايه الحاجات المهمه اللي ركز عليها في الشرح واللي بيجي منها جزء كبير اوي من الامتحان
    وعموما حضور المحاضره بيعادل جزء كبير من الفهم وكذلك بيساعد علي الحفظ لان الكلام لما تسمعه من الدكتور مره وترجع تقراه بعدها بيركز الي حد كبير غير ما نقراه مع نفسنا ونعد نحاول نفهمه مع نفسنا
    يعني المطلوب مننا انا نحضر المحاضره
    ونرجع نقرأ المحاضره مره او مرتين وكده هتكون ركزت بنسبه70% تقريبا الباقي بقي سهل اننا نجيبه بالحفظ بعد الفهم
    وبعد كده نحل علي اللي احنا زاكرناه ده بيساعد علي تثبيت المعلومه والتأكد منها

Pharma Student

جزاكم الله خيرآ د. أحمد جمال و د. أحمد رمضان و د. سالى على إهتمامكم بطلبة إعدادى ووقفتكم جمبهم ....

ويا مرمور الدكاترة مظبطلنا القسم بتاعنا والله دلوقتى وإحنا فى أولى, ويارب عقبال كل المواد لكل الفرق إن شاء الله ....

Pb Elite

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا فهمت كده الحمد لله اذاكر ازاى لكن المشكلة دلوقتى اذاكر منين

دكتور شحته ما شاء الله شرحه جميل وهو بيشرح زى البروجيكتور وكل الامثلة

لكنه للاسف رافض يعطينا الفلاشه وانا شخصيا مش عارفة اركز فى الشرح ولا اكتب البروجيكتور ولو كتبت اللى فاهماه فى حاجات كتييييير بتقع منى

والكتاب مفيش فيه كل حاجه لانى جربت اتابع من الكتاب فى المحاضرة لكنى وجدت انى بضيع وقت

وبذلك يبقى الحل الاسهل والامثل لطلبة اعدادى وهو شراء ورق من المكتبة للدكاتره

وهو الحل الذى ترفضوه بالطبع!!!

لكنى ايضامعجبة جدا بدكتور الفارما اللى دخلنا الاربعاء الماضى وشرح الجهاز المناعى لانه اتعامل معانا بواقعية جدا وفهمنا نذاكر ازاى ومنين وايه اللى طالبه بالضبط فى الامتحان

انا اسفة جدا جدا على الاطالة

صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 1234 ... الأخيرةالأخيرة