صفحة 13 من 51 الأولىالأولى ... 3111213141523 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 121 إلى 130 من 509

الموضوع: ساحة حوار الصيدلة الاكلينيكية 2011 الترم الثاني

Pb Elite

واضح يا دكتور محمد سمير إنك فهمت كلامي غلط خالص...
    بالله عليك يا أخي لما تيجي ترد عليا أنا بالذات إقرأ كلامي مرة واتنين وتلاتة عشان ردك ده جرحني أووي والله...
    أنا هرد عليك ...مش عشان الكلام اللي اتكتب ده لازم أرد عليه..
    لأة ...عشان إنت إنسان محترم جداااااااا وأنا بقدرك جداااااا وأنا متأكدة إن فيه سوء تفاهم
    بص يا دكتور قبل أما أبدأ أي حاجة....الكلام اللي أقصد بيه ناس دفعتنا الكلام ده بس....
    كان فيه تصرفات غير لائقة من بعض الولاد بصراحة...وكل كوم والولاد اللي كانوا بيزعقوا للبنات بصوت عالي كوم تاني غايظيني أوووي ...الحمدلله إني مش بتعامل معاهم أصلا دا أنا والله حتى معرفش أساميهم مع مدى صغر دفعتنا...
    وحضرتك مش من الناس دي لأن الولاد التانية كانوا بيزعقوا بطريقة مفزعة جدااا للبنات من غير ما يسمعوهم...
    وأنا مش بقول على تعلية الصوت...
    كلنا كنا بنعلي صوتنا عشان نحاول نسمع بعض إنما في طريقة معينة في صوتهم العالي زعلتني منهم أوووي...
    والله العظيم ما قصدتك...
    وعموما بما إننا في المنتدى أنا ما قصدتش أي ولد مسجل في المنتدى...عشان أخلص بقى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة THE GOLDEN BOY مشاهدة المشاركة
    اللى فهمتة من كلام حضرتك يا دكتورة شيماء إن خلاص راى الغالبية غلط و إن كلنا بقى مبنفهمش و إن سعادة حضرتك بس و الأتنين اللى متفقين معاكى اللى بتفهموا ولازم نمشى ورا كلام حضراتكم و دة بقى على أساس أية إن شاء الله ؟؟؟؟؟
    راى الغالبية هو اللى هيمشى و دة على الأقل الأدب و اللى المفروض يحصل لحد ما نحدد حاجة تانية كلنا و نركز قوى على كلمة كلنا دى مــــــــــاشى يا دكتورة ؟؟

مش هرد عليك على الجزئية دي غير ب
    "جزااااااااااااكم الله ألف خير "
    وعايزة أوضح حاجة بس....
    مش إحنا التلاتة بس اللي عايزين نكمل دراسة...
    معظم البنات عايزة تكمل....
    بس كل اللي عايزين يكملوا مجتمعين على إن مادام فيه ناس مش هتحضر يبقى نروح نعتذر للدكاترة ومانحضرش .......
    عشان إنتوا ما تضروش...
    وده اللي كنا بنحاول نعمله من أول يوم نزلتوا فيه الاعتصام..بس للأسف بردو كان الموقف ساعتها فيه سوء تفاهم

ثانيا بقى : بالنسبة لأجتماع الطلاب والله دول زمايل حضرتك فى الدفعة و ليهم حق فيها زى حضرتك بالظبط و أنا مش مطالب أنى أسمع كلام غلط و بيتهمنى بكلام أن معملتوش و أنا مردش علية و على ما أظن أننا كأولاد كنا ماسكين نفسنا قوى و مسيطريين على أعصابنا مقابل دكتورة تانية بتحاول تضرب بكلام الدفعة كلها فى الحيط و شايفة رايها بس اللى صح
    واضح يا دكتور إنك شايل مننا أووي
    بص يا دكتور ....
    عموما في أي اجتماع من اجتماعات الطلبة إمبارح ....محدش كان راضي يسمع وجهة نظر التاني...حاجة عجبته هيسقف حاجة معجبتهوش هيزعق...
    المهم اللي واقف بيتكلم ما يكملش كلامه وخلاص...
    وده مش أسلوب حوار راقي يا دكتور
    وبعدين الدكتورة اللي إنت بتتكلم عليها كدة...
    دي أكبر منكم ب 10 سنين....
    وزائد إن جوزها وباباها دكاترة جامعة يعني هيه فاهمة الوضع عننا كلنا..
    وهيه كانت بتنصح بس....وبتقول رأيها....
    رضيتوا بيه بقى أو لأة عادي دي حرية الاختيار....لكن إن الناس تهاجمها كدة ومتخلهاش تكمل كلامها...وبالطريقة دي....مينفعششششش
    ده السنة بتفرق يا دكتور

و على فكرة ملحوظة صغيرة و مش بكدب في برضة ولاد كتير ميعرفوش أسم حضرتك برضة ماشى ؟
    قال تعالى : ( اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ )
    سورة الحديد
    إنما هذه الدنيا تفاخر بالألقاب والأنساب يا دكتور...
    شكلك فهمتني غلط في الحتة دي كمان
    يا دكتور محمد أنا كان قصدي من الحتة دي إني معرفش أساميهم عشان أنا مش بتعامل معاهم لكن مش عشان شخصهم....

وهم ناس طيبين جداااا ومحترمين شكلهم يوحي بالطيبة لو هنتكلم عن شخصهم ....وأنا بعزهم حتى من غير ما أعرفهم
    وأنا حمدت ربنا إني مش بتعامل معاهم عشان ما أكونش في الموقف بتاع الدكتورة وأزعل منهم أو يزعلوا مني من غير قصد

كدة أنا الكلام بتاعى أنتهى و بعد كدة معنديش أستعداد أتناقش مع ناس مش بتحترم غيرها ولا رايهم وياريت يحاولوا يوفروا كلامهم لأن بعد كدة طريقة تعاملنا معهم مقدرش أضمن أنها تكون كويسة
    شكلك شايل ومحوش كمان
    هات لي موقف واحد أنا لم أحترم فيه رأيك يا دكتور
    قالوا زماااااااان..
    "اختلاف الرأي لا يفسد للود قضية"
    يعني دي آرااااااااااااء ...أنا لما بتكلم معاك بعرف رأيك مش شخصك...
    لأني عارفة شخصية كل الولاد اللي في دفعتنا من غير ما أتكلم معاهم...
    ودي ملكة من عند ربنا إني أعرف شخصية الإنسان اللي قدامي من غير ما أتكلم معاه...
    وهقول الكلام تاني..
    كل دفعتنا أنا بقدرهم جداااااااااااا لشخصهم وهم فعلا ناس طيبين

بعد إذنك يا دكتورة أنا مش هقبل بأى كلمة تحمل معنى سخرية أو أستهزاء لولد فى الدفعة من غير أى حق فى مكان أنا فية من أى حد مهما كان أو كان أحترامى لية و هرد عنة بأقوى مما كان هو يرد عن نفسة على ما أظن رسالتى وصلت و مفهومة
    لو قرأت كلامي كويس مش هتلاقي فيه أي سخرية أو استهزاء يا دكتور ولو فيه اعمل له اقتباس وهاته جايز فيه سوء تفاهم
    :
    :
    أتمنى يا دكتور تكون فهمت كلامي.....
    وعشااااااااااان خاطري لما ترد عليا تاني بالراحة وظن فيا خيـــر يا دكتور ولا أنا ما استاهلش منك الظن ده
    جزاكم الله خيرا وبارك في أعماركم جميــعا...
    دمتم بخير

عضـو هيئـة التـدريـس

السلام عليكم

من اخ الي اخواته ................

من تطلعي كل يوم الي اخبار الكليه ....... اري ان هناك ما ينبغي مني ان اكتب اليكم هذة الرساله ياخذ من ياخذ بها و يرفضها من يريد .......و لكن لابد ان تعرفوا اني لست مع احدا ضد احد و ليست هذة الكلمه الا من اخ الي اخواته .......

رسالتي هي صور من و تعليق .........

اولا: اذا كان هناك معركة للمطالبه بحقوق ....... لابد الا تكون غبيا فتضيع ما اكتسبت او تضيع ما تملك

هذا التعليق لمن يريدون الاعتصام و عدم دخول المحاضرات .....قف مع نفسك و اسالها ....... من الخاسر؟ نعم اطالب بحقي .....حسنا ...... و لكن الوقت في حد ذاته نوع من المكسب ......لماذا تضيعه؟ .......

اسال نفسك لو ذهب الترم الثاني .......من الخاسر ......حتي لو في النهايه تغيرت دكاترة الكليه كلها .....و دة مش هيحصل ....حتي لو حصل مين اللي هيدرس ...... مين اللي هيمتحن ..... مين اللي هيعلملك و يديك الشهادة ....... ناس من المريخ مثلا ........

اسال نفسك .......لو اعتصمت ......حسنا ......هم بالتالي لهم حق الاعتصام .........مين الخاسر ......ام هتخليهم يشرحوا بالعافيه .........

اعرف السؤال التالي .......طب نعمل ايه .......... عايزين حقوقنا .............

جميل ......تعالوا بقي نكلم بصراحة ........... الوقتي لازم نعرف انا كلنا كنا في عصر فساد لمدة 30 سنه و اكثر .......في حجات بتتصلح في الحال ......و في حجات لازم ليها وقت ...... زي ثقافة البشر ....... ثقافة الاعتراف بالخطاء ......ثقافة انا اسف ...... ثقافة احترام الاخر .......ثقافة العمل من اجل الجماعة ....... ثقافة الانتماء .......ثقافة التفكير السليم

علي فكرة .....كل المسلمين عندهم كل دة بس في حجات معطله ..... او بنتناسها بدافع الكرامه

ثالثا: انا كنت طالب زيكوا ....... كنت باخد مصورفي من عيلتي ....... كنت بخاف اوي اخيب املهم لاني عارف الفلوس دي جايه ازاي ...... لما سافرت و شوفت ازاي الدكتور بيعامل الطالب .....زوهلت .....يا خبر الدكتور بيقول للطالب ...... yes sir ....... ههههههه ......قولت لما اشوف الطالب .......

الطالب بيصرف علي نفسه حتي لو ابوه غني ........ و بيشتغل اي شغلانه عشان يجيب مصاريف الترم
    الطالب محترم بيقول برده ........ yes sir ......مش للدكتور بس لا لكل واحد .....عامل ....موظف .....زميله .....والله لزميله لو يعتي ما يعرفوش معرفة شخصيه
    الطالب ....امين في التعامل .....مش بيحب الهرجله و المنظرة و الفوضي .......يعمل كل حاجة برة بس في الشغل ....يا خبر بيقطع نفسه ......
    الطالب ...... عمره ما زعق او قال لفظ خارج .....لما الدكتور بيجي .....سكوت تام استماع بانصات
    الطالب ...... عمره مااعترض علي منهج او علي مدرس

طيب و الدكاترة .........

الدكاترة ....... تفاني شديد في الوقت و الجهد و النصيحه
    الدكاترة ...... تعامل بقمه الاخلاق
    الدكاترة ......يهمهم انك تتعلم صح لانك هتفيده بعدين في شغلك ....ثقافه .......

طيب ..... كدة طيب هم الدكاترة اللي عندنا عاملين كدة ليه .......

اولا في دكاترة كتيير كدة في الكليه ...... و اكتر من كدة
    ثانيا لو في حد يعني صعب ......مع اللي حصل كلنا هنتغير ..... و الله هنتغير ....بس مش المهم مين الاول ......و نستني بعض ......لا انا ابداء بنفسي ........
    ثالثا .....اوعي تفكر ان اللي في الكليه دة العلم و خلاص ...... لالالا ......بعد الكليه يبداء العلم ....فلو مش حريص علي نفسك يبقي مع الف سلامه ....... و تقولي ثورة
    رابعا: لازم نبني مش نهد ........كون انت اول الناس
    خامسا: افتكروا الرسول ازاي رضي بشرووط مجحفة في صلح الحديببه .....عشان هدف اسمي

شوفوا حتي يتحقق ما علي الدكاترة .......لابد ان تعطي انت يا طالب .....ليه لانك انت اللي جاي تتعلم ......دي بضاعه و انت اللي بتشتري .......

الكليه دي ....... انا اتخرجت منها ......لها ما لها و عليها ما عليها ...... و الكمال لله وحده ..... في عيوب ايوة .....بس في مميزات ........عيزين نصلح .....ايوة ......ناخد حقوقنا .....تمام ...... لازم نحقق شروط الجودة فينا الاول قبل غيرنا .......

افتكروا ......مصر الوقتي داخله علي تغيير لازم نصبر .....مش بقي دبيحة و كل واحد عايز ياخد حقه .....دة انانيه و عدم انتماء

افتكروا برده لما المسلمين في غزوة احد افتكروا انهم انتصروا و راحوا يلموا الغنائم اتهزمنا .......ليه ما كنش في رؤيه للجماعه ...... كل واحد دور علي نفسه .......

هناك فرق بين ثورة تريد ان تبني ........و فوضي انتهازيه تريد ان تهد و ان كسبت .......

الشهداء ......... ارادوا ثورة تبني ....... فلماذا يريد الاحياء فوضي .......

رجاله صيدله .....بنات صيدله ......اخواني و اخواتي

دي رسالتي .....مش مستني ان جميعكم يوافق عليها .......... بس دي كلمه من اخيكم ..... و اعرف اكثر منكم من مساوئ قبل محاسن الكليه .......... بس لازم نعقل و نبني نفسنا و نكون احسن .......

و كمان ادعوا كل اساتذتي و معلمي ........... ان نحتوي اخواتنا و ابنائنا ...... دول هم اللي هيبقوا صيادله مصر ...... نعلمهم كويس عشان دة هيبني مصر ...... و اصعب بناء هو بناء الانسان

و قال رسول الله محمد (ص): ليس منا من لم يوقر كبيرنا و يعطف علي صغيرنا ................

خلص الكلام و اتمني ان يهدي الله كل فرد اساتذه و طلابا ...... و ان ننحي عزة النفس و نتحلي بذل التواضع الذي هو من شيم العلماء .......و ان ننحي عصبيه المراهقه ....و نستبدلها بوقار و هدوء و احترام و حياء و ادب الرجوله الذي هو نتمناه فيك كطالب قبل ان تكون صيدلي ......

الحمد لله
    with ALLAH

Pharma Student

جزاكم الله خيرا د.باهر ..............

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حنين الأمس مشاهدة المشاركة

كنت عايزة أضيف حاجة بس ع كلام دكتور محمد بالنسبة للنتيجة النهائية للإجتماع...
    دكتورة ماجدة هتمضي على الطلبات بتاعتنا النهاردة....وهتنزل صورة منها وهتتعلق بإذن الله في المبنى الإداري...
    والحضور بإذن الله بكرة عادي....والدفع عادي بردو.."مادام ال50% هيتمضى عليها..."
    وطبعا دا كان رأي سنة رابعة النهاردة أصلا وأنا كنت موافقة عليه جدااا
    لأنه قرار عاقل بصراحة...

معذرة يا دكتورة حنين, أنا مش شايف فيه أي وجه عقلانية خالص
    اللي فهمته من كلامهم انهم رضوا بالقليل علشان ينالوا الكثير, ومفيش أي عرف أو أي حكم بيقول كده

الحمدلله إحنا بالنسبة لدكاترتنا مش واخدين موقف مننا ماعدا دكتورة ثناء هنحاول بإذن الله نصالحها..
    لكن الحمدلله كلهم كانوا بيتقبلوا اعتذارنا ليهم...
    وربنا يعينا بقى على تضبيط الجدول بإذن الله عشان اللي فات...

معذرة على كلامي, بس أنا كل ما أقابل دكتور أعرفه بيستنكر اللي بنعمله والكلا اللي واصله اننا مجرمين في حقهم ولما أشرحلوا يقولي والله ده اللي سمعته من دكاترة زمايلي والإدارة قالت كده

فيه حاجة بقى عايزة أقولها ليكم .....
    مش دايما الجماعة صح....ومش دايما الأغلبية بتغلب....
    قصدي إمتى نقول إحنا مع الجماعة..
    لو فيه رأيين والاتنين صح والاتنين مش فيهم خساير ويكون الناس الموجودة كلها تحكم الأمور بعقلها ووعيها وعلى حقائق وتكون ناس ثقــة ساعتها بقى نقول نختار الجماعة عشان إحنا مش عارفين الأصح فين...
    زي ما بنيجي نصلي صلاة الاستخارة....يعني طبعا مش هينفع نصلي عشان نستخير ربنا في شيء محرم...لازم الأمرين يكونوا صح بس أنا مش عارفة إيه الخير ليا عشان كدة بصلي....

الحمد لله , مفيش حاجة بنعملها محرمة , كان فيه بعض التجاوزات أنا متفق على كده , لكن المفروض علشان بشخصي شاركت بالاعتصام يبقى هتحمل النتيجة مع بقية المعتصمين كلنا واحد , والمفروض اني مش هسمح لأي شخص انه يتأذى بسبب الموضوع ده , زي للأسف ما حصل لما كنا واقفين مع دكتور جلال معتوق امبارح وناس قالت اننا مش احنا اللي عملنا والدفعة الفلانية هي السبب , وكفاية بطالب بحقوقي , إنما فكرة أرضى بالقليل علشان أنال الكثير , متعلمتش في ديني أعمل حاجة زي دي إلا من أمرين , الرضي بالحال الذي قسمه الله لي حتى أنال من فضله الكثير , والرضي بقليل والدي حتى أكسب حبهما وحب الله لي ........
    وقال تعالى (
    وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ )

الحمدلله لعله خيـــــر

الحمد لله على كل حال

ياااااااااارب سبحانك الحق وأمرك الحق فاقذف في قلوبنا الحق وألهمنا الهداية والصواب...

اللهم آمين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حموودي النمر مشاهدة المشاركة

اصغر واحد فينا عنده 19 او 20 سنه يعني كبرنا

لسه قاصر في نظر القانون على فكرة

النهارده اتفقنا على حاجه يبقى خلاص مش هنغير كل شويه
    اتفقنا هنكمل الي بدأناه ومش هنحضر

كلام سليم , بس المفروض نفهم الناس هنكمل ليه , ومعذرة كتير جداً فاهم اننا هنكمل علشان مطالبنا , إللي خرجنا من الكلية امبارح وقلنا انها خلاص غير قابلة للتحقيق في الفترة الحالية

وبرضه قلنا لما نمسك ورقه في ايدينا فيها كل الحقوق بتاعتنا هنرجع علطوول

إن شاء الله لما نروح النهاردة على أمل اني فعلاً ألاقي ورقة كده , بس خوفي من إن د. ماجدة هتقول مش هجازف بمهنتي كعميدة وأكسر اللوائح

كمان مش واخدين بالكم ان في دكاتره اعتذرو عن التدريس الناس الي بتقول نرجع بكره هو الموضوع قفش وخلاص مش مفروض نشوف مين الي لسى بيدينا ومين الي مش بيدينا انا بتصل بالدكاتره محدش بيرد

وعلشان كده كان عندي طلب , ان يتكتبلنا قائمة بأسماء الدكاترة اللي هتدرسلنا وأسماء المعيدين ونكون متأكدين انهم مش شايلين مننا , يعني أي دكتور عاتبنا على اللي عملناه , فأطلب ان الإدارة متخليهوش يدرسلنا , لإن اللي بيشيل من حد جواه مش بيعرف يفضي بالسهولة دي , وخصوصاً دول دكاترة جامعة , يعني مش هاينسوا أي حاجة اتعملت , وعندي أدلة على كلامي كتييييييير جداً

عشان ننهي المووضع ده
    بكره ان شاء الله ما فيش محاضرات زي ما اتفقنا وبكره نازلين الساعه 11 اعتصاااام

إن شاء الله

بعد كده لو لقينا في حاجه اتغيرت يبقى ساعتها هنجتمع برضه
    ونحدد هنعمل ايه وهل المطالب الي اتحققت دي كفايه ولا لا ؟؟؟

بس الأسلوب يختلف عن بتاع امبارح , علشان كنا كلنا بصراحة في حالة فوضى , لدرجة اني لم أستطع تملك أعصابي في فترة من الفترات

احنا 58 طالب يبقى لازم عشان نتخذ قرار يبقى بموافقة الاغلبيه وعشان برضه نغير قرار خدناه برضه بموافقة الاغلبيه
    وزي ما قلت انا بحترم راي الجميع
    والكلام الي فوق ده مش رايي بس ده الي اتفقنا عليه النهارده

أكيد الكلام واضح وصريح

يارب يكون الناس فهمتني
    هو فيه حد بيفهمك يا مرسي !!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة THE GOLDEN BOY مشاهدة المشاركة
    بعد إذنك يا دكتورة أنا مش هقبل بأى كلمة تحمل معنى سخرية أو أستهزاء لولد فى الدفعة من غير أى حق فى مكان أنا فية من أى حد مهما كان أو كان أحترامى لية و هرد عنة بأقوى مما كان هو يرد عن نفسة على ما أظن رسالتى وصلت و مفهومة
    لو الواحد عايز يفهم غلط , كنت هرد عليك وأقلك على أساس إنك الراجل الوحيد بيننا ولا إيه !!!!!
    أكيد محدش هيسمح لحد إنه يسيء لأي ولد أو بنت في الدفعة لإنهم إخوة في الدين وزمايلك .........
    فمش معنى ان انت شفت إساءة ترد عليها بإساءة تانية
    وكفاية انك في دين المعاملة

وفي الحديث القدسي
    عن أبي هريره رضي الله عنه :-

عن رسول الله - قال :

إن رجلآ لم يعمل خيرآ قط , وكان يداين الناس ,

فيقول لرسوله : خذ ما تيسر , واترك ما عسر

وتجاوز , لعل الله تعالى أن يتجاوز عنا ,

فلما هلك قال الله عز وجل له :-

هل عملت خيرآ قط ؟

قال : لا ,

إلا أنه كان لي غلام , وكنت أداين الناس ,

فإذا بعثته ليتقاضى ,

قلت له , خذ ما تيسر , واترك ماعسر ,

وتجاوز , لعل الله يتجاوز عنا ,-

قال الله تعالى : قد تجاوزت عنك .

وعايزة أوضح حاجة بس....
    مش إحنا التلاتة بس اللي عايزين نكمل دراسة...
    معظم البنات عايزة تكمل....

معذرة , ولكن قلب المرأة ضعيف ومن السهل إخافته أو التأثير فيه علشان كده تلاقي بعض الدكاترة عايزة تحضر

بس كل اللي عايزين يكملوا مجتمعين على إن مادام فيه ناس مش هتحضر يبقى نروح نعتذر للدكاترة ومانحضرش .......

هقول تاني , مغلطناش في حد علشان نعتذر , إنما نكسب خاطرهم فده لازم , إنما لا للإعتذار

عشان إنتوا ما تضروش...
    إحنا دفعة واحدة يعني لو حد تضرر لا قدر الله كلنا هنتضرر
    وده اللي كنا بنحاول نعمله من أول يوم نزلتوا فيه الاعتصام..بس للأسف بردو كان الموقف ساعتها فيه سوء تفاهم

مكنش فيه سوء تفاهم ولا حاجة , لإن فيه ناس كانت متفهمة وفيه ناس كانت مش عايزة تسمع خالص , والناس دي أساساً المفروض الواحد ميسمعش منهم كلمة ويتضايق أو يزعل منها
    قال تعالى
    (
    وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلامًا )

عموما في أي اجتماع من اجتماعات الطلبة إمبارح ....محدش كان راضي يسمع وجهة نظر التاني...حاجة عجبته هيسقف حاجة معجبتهوش هيزعق...

ودي مش حاجة غريبة عننا وكنت متوقع ان ده اللي كان هيحصل

يكفي على الأقل سنوات الخبرة اللي أخدتها عننا

رضيتوا بيه بقى أو لأة عادي دي حرية الاختيار....لكن إن الناس تهاجمها كدة ومتخلهاش تكمل كلامها...وبالطريقة دي....مينفعششششش
    ده السنة بتفرق يا دكتور

وبرده دي مش حاجة غريبة , لإن دفعتنا بوجه عام أي شخص معترض فده منبوووووووذ من الناس
    واسأليني أنا , دقت من الكلام ده كتير

قال تعالى : ( اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ )
    سورة الحديد
    إنما هذه الدنيا تفاخر بالألقاب والأنساب يا دكتور...
    شكلك فهمتني غلط في الحتة دي كمان
    أنا كان قصدي من الحتة دي إني معرفش أساميهم عشان أنا مش بتعامل معاهم لكن مش عشان شخصهم....

دي بتبقى إختلاف في طرق التعامل مع الناس , فيه ناس بتكون عايزة تعرف دفعتها بالكامل وناس لأ , ودي حرية الإختيار .
    بس الكلام اللي كتبتيه في المتعليق السابق ممكن أقزل إن 90 % من الناس اللي قرأت الكلام فهمت الكام خطأ .
    بس بالنسبة لي النقطة بتاعت معرفش أسماءهم وذكر كلمة ولاد كانت عفوية , وكان ممكن تستخدمي كلام بصفة عامة بدون جرح أي شخص بدون قصد

وأنا حمدت ربنا إني مش بتعامل معاهم عشان ما أكونش في الموقف بتاع الدكتورة وأزعل منهم أو يزعلوا مني من غير قصد

ديننا علمنا والحمد لله كيفية معاملة الصالح والطالح , وخيرنا من كسب الصالح وغير الطالح لصالح

"اختلاف الرأي لا يفسد للود قضية"

ودي ملكة من عند ربنا إني أعرف شخصية الإنسان اللي قدامي من غير ما أتكلم معاه...

نقلاً عن د. جلال تركستاني أستاذ ورئيس قسم الأمراص العصبية والنفسية بجامعة أم القرى عن رسالته في جامعة دنفر ان الأبحاث توصلت إلى إن الإستنتاج ده لن يزيد عن 50 % فقط صحيح , لإن مجرد الحكم عن إنسان هو شكليات فقط لا غير , إنما كل الموضوع الحكم يعتمد على تقبل القلب له أو رفضه
    زي ما بنقول , أنا مش مرتاح للشخص ده ومرتاح للشخص ده
    لكن معذرة , متخديش النقطة دي اعتبار في حكمك على الناس

وهقول الكلام تاني..
    كل دفعتنا أنا بقدرهم جداااااااااااا لشخصهم وهم فعلا ناس طيبين

جزاكي الله خيراً

لو قرأت كلامي كويس مش هتلاقي فيه أي سخرية أو استهزاء يا دكتور ولو فيه اعمل له اقتباس وهاته جايز فيه سوء تفاهم

في كلام يوحي بكده , بس حصل خير والحمد لله

جزاكم الله خيرا وبارك في أعماركم جميــعا...
    دمتم بخير
    جزانا الله وإياكم الخير دائماً وبارك لنا جميعاً في أعمارنا وقوت يومنا

وأتمنى أن يكون كلامي لا يحمل أي إساءة لأي شخص

عندي ملاحظة رجاءً :
    احسنوا الظن في كلامي

وفقنا الله جميعاً لما يحبه ويرضاه ورحم والدينا و أحبابنا و موتانا موتى المسليمن ورزقنا خيراً من عنده وهدانا وأرشدنا لصراطه المستقيم

Pb Designing team

دلوقتى -وجهة نظرى المتواضعه-ان اللى وصلنا له دلوقتى كويس ..
    ولو حبينا نكمل بقية مطالب بعد كده يبقي بعد ماالتيرم يخلص..
    انما اعتصام اعتصام حتى تغيير النظام..!!يبقي عدم مسؤوليه مننا..
    اعتقد ان فى دكاتره اعتذروا عن التدريس للبرنامج ودى ف حد ذاتها
    مشكله كفيله بتعطيله فتره..
    وبالذات ان فى شكاوى عجيبه بدات تظهر ف النص..
    المكافأه بتاعة الثانويه العامه اللى عمر ماحد طلبها قبل كده!!
    بقيت حاسه ان فى بحث مستمر عن مشاكل من تحت الارض..
    المهم..
    احنا من اسبوع بالظبط..محترمين رأى الاغلبيه..
    بس الاغلبيه لازم تفكر فى مصلحة الكل..
    ومن مصلحتنا كلنا الدراسه تستمر..
    والله لو حد حابب يكمل مظاهرات دى حرية شخصيه..
    بس محدش يمنع حد من الحضور..
    زى مابيحصل عندنا..
    وتهديدنا بان اللى يحضر هيتحط black list..
    اللى عايز يتظاهر هو حر..
    اللى عايز يحضر هو حر..
    هى دى الحريه اللى اتعلمناها من الثورة..

Moderator

اولا احب اشكر الدكتور باهر على اهتمامه ومشاركته الجميلة وربنا يجعلها فى ميزان حسناته ان شاء الله

ثانيا بدون الدخول فى تفاصيل المشاركات اللى فاتت نرجو الالتزام بأدب الحوار وعدم توجيه التهم
    ثالثا نرجو من الجميع الهدوء والتريث فى التفكير ولازم نعرف ان الكلام هنا فى الساحة عام ولا يجب الاشارة الى اشخاص بصفة محددة ونرجو تقبل وجهات النظر المختلفة بدون اساءة لأحد

وشكرا للجميع على حسن تعاونهم
    التعديل الأخير تم بواسطة محمد_على_سلام ; 27-03-2011 الساعة 01:37 PM سبب آخر: نرجو الالتزام ................

Moderator

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nada Radwan مشاهدة المشاركة
    دلوقتى -وجهة نظرى المتواضعه-ان اللى وصلنا له دلوقتى كويس ..

ولو حبينا نكمل بقية مطالب بعد كده يبقي بعد ماالتيرم يخلص..
    انما اعتصام اعتصام حتى تغيير النظام..!!يبقي عدم مسؤوليه مننا..

اعتقد ان فى دكاتره اعتذروا عن التدريس للبرنامج ودى ف حد ذاتها
    مشكله كفيله بتعطيله فتره..

وبالذات ان فى شكاوى عجيبه بدات تظهر ف النص..
    المكافأه بتاعة الثانويه العامه اللى عمر ماحد طلبها قبل كده!!
    بقيت حاسه ان فى بحث مستمر عن مشاكل من تحت الارض..
    المهم..
    ودرجات الرأفة كمان
    احنا من اسبوع بالظبط..محترمين رأى الاغلبيه..
    بس الاغلبيه لازم تفكر فى مصلحة الكل..
    ومن مصلحتنا كلنا الدراسه تستمر..
    والله لو حد حابب يكمل مظاهرات دى حرية شخصيه..
    بس محدش يمنع حد من الحضور..
    زى مابيحصل عندنا..
    وتهديدنا بان اللى يحضر هيتحط black list..
    هو انتم كمان عندكم واحدة
    اللى عايز يتظاهر هو حر..
    اللى عايز يحضر هو حر..

هى دى الحريه اللى اتعلمناها من الثورة..
    ربنا يعدى الامور على خير
    ويوفقنا الى الحق والطريق المستقيم ويجعلنا ممن يستمعون الى القول فيتبعون احسنه
    اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه
    آآآآآآآآآآآآآآمين

Pb Designing team

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد_على_سلام مشاهدة المشاركة
    ربنا يعدى الامور على خير
    ويوفقنا الى الحق والطريق المستقيم ويجعلنا ممن يستمعون الى القول فيتبعون احسنه
    اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه
    آآآآآآآآآآآآآآمين
    آآآآآآآمين يارب..

Pb Elite

شكرا يا دكتورة على ردك دة و حضرتك برضة ليكى كل أحترام و تقدير عند كل الناس عامة و عندى بشكل خاص بغض النظر عن أستغرابى الشديد لموقف حضرتك فى المشكلة دى بس على فكرة مش كل واحد أكبر منى رأية أحسن منى ولا العكس
    أنا هبدأ أرد على كلام حضرتك مع تجنب بعض الحجات تجنبا للمشاكل بوجة عام و إن شاء الله خير

بالله عليك يا أخي لما تيجي ترد عليا أنا بالذات إقرأ كلامي مرة واتنين وتلاتة عشان ردك ده
    شكرا يا دكتورة مع أنى والله بفهم الكلام من أول برة بس عموما شكراا على النصيحة
    بس تأكدى كلام حضرتك الاول برضة جرح وضايق ناس

وعموما بما إننا في المنتدى أنا ما قصدتش أي ولد مسجل في المنتدى...عشان أخلص بقى
    و على فكرة يا دكتورة أنا عارف حضرتك تقصدى مين بس الولاد دول منهم أصحابى و جيرانى كمان وبرضة أنا مش شايف أنهم غلطوا
    عشان إنتوا ما تضروش...
    شكرا يا دكتورة على شعورك دة بغض النظر عن اللى حصل يوم سكشن البايو فارمسى و أحنا بعد كدة أطرينا نروح نلغى كل السكاشن و المحاضرات علشان الموضوع دة ميتكررش تانى بس عموما شكراا يا دكتورة على شعورك الطيب دة

المهم اللي واقف بيتكلم ما يكملش كلامه وخلاص...
    وده مش أسلوب حوار راقي يا دكتور
    ده السنة بتفرق يا دكتور
    يا دكتورة ممكن يكون أنفلات الأعصاب شئ عادى بسبب البهدلة اللى شايفنها و اللى بنعملة مقابل لو أننا شايفين فى ناس تانية مش مقدرة كدة بل و كمان بتغلطنا .. و عموما يا دكتورة أنا لو قدامى حد اكبر منى ب100 سنة و مش بيحترم رأى أنا كمان مش هحترم كلامة و كمان مدام أحنا زمايل فى دفعة واحدة لازم نتكلم كلنا بأحترام و الند بالند و محدش وصى على التانى و لا يعامل التانيين أنهم قد ولادة .. معلش مش عايز أنا المعاملة دى بغض النظر لو حد شايف غير كدة يعنى

يا ريت يا دكتورة يكون كلامى وصل و يعجب حضرتك بس عندى طلب بسيط عند حضرتك لو سمحتى أستخدمى الكلمات اللى مش تستحمل أكتر من معنى علشان متتفهمش غلط زى ما حضرتك بتقولى إنى فهمت الكلام غلط و شكراا

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Baher مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

من اخ الي اخواته ................

من تطلعي كل يوم الي اخبار الكليه ....... اري ان هناك ما ينبغي مني ان اكتب اليكم هذة الرساله ياخذ من ياخذ بها و يرفضها من يريد .......و لكن لابد ان تعرفوا اني لست مع احدا ضد احد و ليست هذة الكلمه الا من اخ الي اخواته .......

رسالتي هي صور من و تعليق .........

اولا: اذا كان هناك معركة للمطالبه بحقوق ....... لابد الا تكون غبيا فتضيع ما اكتسبت او تضيع ما تملك

هذا التعليق لمن يريدون الاعتصام و عدم دخول المحاضرات .....قف مع نفسك و اسالها ....... من الخاسر؟ نعم اطالب بحقي .....حسنا ...... و لكن الوقت في حد ذاته نوع من المكسب ......لماذا تضيعه؟ .......

اسال نفسك لو ذهب الترم الثاني .......من الخاسر ......حتي لو في النهايه تغيرت دكاترة الكليه كلها .....و دة مش هيحصل ....حتي لو حصل مين اللي هيدرس ...... مين اللي هيمتحن ..... مين اللي هيعلملك و يديك الشهادة ....... ناس من المريخ مثلا ........

اسال نفسك .......لو اعتصمت ......حسنا ......هم بالتالي لهم حق الاعتصام .........مين الخاسر ......ام هتخليهم يشرحوا بالعافيه .........

اعرف السؤال التالي .......طب نعمل ايه .......... عايزين حقوقنا .............

جميل ......تعالوا بقي نكلم بصراحة ........... الوقتي لازم نعرف انا كلنا كنا في عصر فساد لمدة 30 سنه و اكثر .......في حجات بتتصلح في الحال ......و في حجات لازم ليها وقت ...... زي ثقافة البشر ....... ثقافة الاعتراف بالخطاء ......ثقافة انا اسف ...... ثقافة احترام الاخر .......ثقافة العمل من اجل الجماعة ....... ثقافة الانتماء .......ثقافة التفكير السليم

علي فكرة .....كل المسلمين عندهم كل دة بس في حجات معطله ..... او بنتناسها بدافع الكرامه

ثالثا: انا كنت طالب زيكوا ....... كنت باخد مصورفي من عيلتي ....... كنت بخاف اوي اخيب املهم لاني عارف الفلوس دي جايه ازاي ...... لما سافرت و شوفت ازاي الدكتور بيعامل الطالب .....زوهلت .....يا خبر الدكتور بيقول للطالب ...... yes sir ....... ههههههه ......قولت لما اشوف الطالب .......

الطالب بيصرف علي نفسه حتي لو ابوه غني ........ و بيشتغل اي شغلانه عشان يجيب مصاريف الترم
    الطالب محترم بيقول برده ........ yes sir ......مش للدكتور بس لا لكل واحد .....عامل ....موظف .....زميله .....والله لزميله لو يعتي ما يعرفوش معرفة شخصيه
    الطالب ....امين في التعامل .....مش بيحب الهرجله و المنظرة و الفوضي .......يعمل كل حاجة برة بس في الشغل ....يا خبر بيقطع نفسه ......
    الطالب ...... عمره ما زعق او قال لفظ خارج .....لما الدكتور بيجي .....سكوت تام استماع بانصات
    الطالب ...... عمره مااعترض علي منهج او علي مدرس

طيب و الدكاترة .........

الدكاترة ....... تفاني شديد في الوقت و الجهد و النصيحه
    الدكاترة ...... تعامل بقمه الاخلاق
    الدكاترة ......يهمهم انك تتعلم صح لانك هتفيده بعدين في شغلك ....ثقافه .......

طيب ..... كدة طيب هم الدكاترة اللي عندنا عاملين كدة ليه .......

اولا في دكاترة كتيير كدة في الكليه ...... و اكتر من كدة
    ثانيا لو في حد يعني صعب ......مع اللي حصل كلنا هنتغير ..... و الله هنتغير ....بس مش المهم مين الاول ......و نستني بعض ......لا انا ابداء بنفسي ........
    ثالثا .....اوعي تفكر ان اللي في الكليه دة العلم و خلاص ...... لالالا ......بعد الكليه يبداء العلم ....فلو مش حريص علي نفسك يبقي مع الف سلامه ....... و تقولي ثورة
    رابعا: لازم نبني مش نهد ........كون انت اول الناس
    خامسا: افتكروا الرسول ازاي رضي بشرووط مجحفة في صلح الحديببه .....عشان هدف اسمي

شوفوا حتي يتحقق ما علي الدكاترة .......لابد ان تعطي انت يا طالب .....ليه لانك انت اللي جاي تتعلم ......دي بضاعه و انت اللي بتشتري .......

الكليه دي ....... انا اتخرجت منها ......لها ما لها و عليها ما عليها ...... و الكمال لله وحده ..... في عيوب ايوة .....بس في مميزات ........عيزين نصلح .....ايوة ......ناخد حقوقنا .....تمام ...... لازم نحقق شروط الجودة فينا الاول قبل غيرنا .......

افتكروا ......مصر الوقتي داخله علي تغيير لازم نصبر .....مش بقي دبيحة و كل واحد عايز ياخد حقه .....دة انانيه و عدم انتماء

افتكروا برده لما المسلمين في غزوة احد افتكروا انهم انتصروا و راحوا يلموا الغنائم اتهزمنا .......ليه ما كنش في رؤيه للجماعه ...... كل واحد دور علي نفسه .......

هناك فرق بين ثورة تريد ان تبني ........و فوضي انتهازيه تريد ان تهد و ان كسبت .......

الشهداء ......... ارادوا ثورة تبني ....... فلماذا يريد الاحياء فوضي .......

رجاله صيدله .....بنات صيدله ......اخواني و اخواتي

دي رسالتي .....مش مستني ان جميعكم يوافق عليها .......... بس دي كلمه من اخيكم ..... و اعرف اكثر منكم من مساوئ قبل محاسن الكليه .......... بس لازم نعقل و نبني نفسنا و نكون احسن .......

و كمان ادعوا كل اساتذتي و معلمي ........... ان نحتوي اخواتنا و ابنائنا ...... دول هم اللي هيبقوا صيادله مصر ...... نعلمهم كويس عشان دة هيبني مصر ...... و اصعب بناء هو بناء الانسان

و قال رسول الله محمد (ص): ليس منا من لم يوقر كبيرنا و يعطف علي صغيرنا ................

خلص الكلام و اتمني ان يهدي الله كل فرد اساتذه و طلابا ...... و ان ننحي عزة النفس و نتحلي بذل التواضع الذي هو من شيم العلماء .......و ان ننحي عصبيه المراهقه ....و نستبدلها بوقار و هدوء و احترام و حياء و ادب الرجوله الذي هو نتمناه فيك كطالب قبل ان تكون صيدلي ......

الحمد لله
    شكرا جزيلا د/ باهر على مرورك الكريم و اهتمامك باخوانك الصغار وان شاء الله الموضوع يتحل فى اقرب وقت و يوفقنا الله الى مايحب و يرضى

صفحة 13 من 51 الأولىالأولى ... 3111213141523 ... الأخيرةالأخيرة