صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 37

الموضوع: مسلسل رمضان " الهنوف حليوة " 2013 .. تم التجديد : 20 - 07 - 2013

Volunteer

يعنى باباه يرفض من قبل ما يعرفها او يشوفها او حتى يسال عليها !
    ومامته كمان تقفش وترفض لما عرفت الحقيقة ! فين ايام ست الحبايب يا حنانا انت ! فييييين
    والاصعب انه مش قادر يتكلم مع باباه بصراحة لان لو اتكلم بصراحة وحكى على كل حاجة هيقضى على اى امل موجود للارتباط بيها
    يعنى ايه باباه عاوزله واحدة زيهم ! هو مين اللى هيتجوز فيهم طب مش يمكن تطلع زيهم لما يعاشروها ويعرفوها ف ايام الخطوبة حتى ! دايما الاحكام المسبقة دى هى اللى بتوقع الدنيا ف بعضها
    تسجيل متابعة اما نشوف اخرتها
    هم الاهالى كدة دايما هادمى لذات مفرقى جماعات بيبوظوا اى قصة بنقراها ربنا يسامحهم
    وفى انتظار معرفة رد الفعل انها اكبر منه وكمان معرفة السر وراء الرقم الغريب اللى بيبعتله الرسايل
    .....

Pb Elite

الحلقة السابعة " تليفون "
    أصعب شعور قد يواجهك في الحب هو عندما تعد أحدهم ألا تكون سببا في جرحه ثم تستحيل سيفا يقطع شرايينه التي طالما نبضت لأجلك وتزينت لقدومك وروت بذور حبك ،،، يبدو أن الحب سيجعل مني شاعرا هاقد بدأت كلماتي تتناغم وقلبي الخامل أصبح كالموج الهائج ..... بعد محاولات عديدة للتماسك والتفكير توصلت لحقيقة ألا أحد يستطيع زعزة والدي عن قراره سوي جدتي فقصدتها وفي أثناء رحلتي إليها قاطعتني والدتي وإليكم هذا الموجز :-
    ( أمي )>>>> رايح على فين وأيه اللي في إيدك دي !!!
    ( أنا )>>>>> سايب البيت هروح أقعد عن جدتي ،، دي شنطة هدومي عشان لو القاعده طولت
    ( أمي )>>>> شنطتك !!! دا على أساس إن جدتك في كوكب زحل ؟؟ دا احنا بينا وبينها عشر درجات سلم ...
    ( أنا ) >>>> أنا شوفت شاه روخان في الفيلم لما زعل مع والده اميتاب باتشان أخد شنطة هدومه وكاجول وساب البيت ..
    ( أمي )>>>> يا ربي على العقل الحلزوني ،، طب وفين كاجول بتاعتك !!
    ( أنا ) >>>> في الشنطة ..
    ( أمي )>>>> في الشنطة !! ودي دخلت بيتنا إزااااي ؟؟
    ( أنا )>>> يا أمي صورتها صورتهاااا
    ( أمي )>>>>> آه بحسب ،، طب يا حبيبي خد شنطتك واعقل كده وادخل أوضتك ،، وبعدين انت وجدتك يدوب تشوفوا بعض تتخانقوا فنازل عندها تعمل أيه تضايقها وخلاص ؟؟
    ( أنا )>>>> لأ أنا هروح عندها وخلي الشنطة هنا ولما أحتاج هدوم هقولك تبعتيلي ..
    ( أمي ) >>>> أبعتها !!! إزاي بال MMU *
    ) أنا )>>>> لا يا أمي بالحبل من البلكونه ،، *سلام عليكو ...
    قبل أن أنطق بكلمة واحدة بين يدي جدتي ،، علمت من صمتي وهدوئي أن هناك أمرا ما يجول بوجدان هذا الشاب الفوضوي ،، سألتني فأجبت وطلبت منها أن تقنعي والدي فقط بالذهاب معي ورؤية الفتاة وإليكم مجمل الأحداث :-
    ( جدتي ) >>>> أنا هقوله بس انت عارف والدك صعب يقتنع برأي حد تاني فانا هحاول واللي فيه الخير يفدمه ربنا ..
    ( أنا ) >>>> ان شاء الله خير ..
    ( جدتي ) >>>> يااااه والله زمان ،، فاكر واحنا رايحين نخطب نخطب والدتك لوالدك ؟؟
    ( أنا )>>>> آه طبعا ودا يوم يتنسي ،، إلا فاكر ؟؟ دا أنا فاكر جدا ،، هوه أنا كنت موجود أياميها ؟؟
    ( جدتي )>>>>> أهوه انت كده هتبوظ الحكاية ،،اسمع وانت ساكت ،، *كان جدك أبو والدتك عندنا هوه وجدتك ونسيوا الحصيرة بتاعتهم عندنا ،، قوم احنا بعتنا والدك تاني يوم يرجع لهم الحصيرة ،، والدك راح ورجع جدك اللي هوه جوزي سأله أيه رأيك في البنت اللي فتحت لك الباب ؟؟ والدك سكت ووشه احمر فقولنا أكيد البنت عجبته ..
    ( أنا ) >>>> طب جدي اللي هوه جوزك عرف إزاي إن البنت اللي هيه شكلها هتطلع أمي هيه اللي فتحت الباب ؟؟؟ جت له رساله ع الموبايل ولا العصفوره قالت له ؟؟
    ( جدتي )>>>>> غبي ،، انت جايب الغباوة دي منين يا ابراهيم !! احنا كنا مخططتين ومتكتكين وموضوع الحصيرة دا حاجه كده عشان والدك بتعرف على والدتك ..
    ( أنا ) >>>> يا أشرار !! ووالدي بحسن نيه مشكش الموضوع..
    * ( جدتي )>>>>> كانت الدنيا زمان مفيش كهربا والطريق بينا وبينهم كان زراعي وكان عفاريت وحاجات اللهم احفظنا من دي يعني ،، وأنا كنت بخاف أخلي والدك يروح لوحده فكنت بضطر أروح معاه ..
    ( أنا )>>>> لا دقيقة كده نعمل فلاش باك سريع لنقطة العفاريت ، مش بعيد تكوني انت اللي أجرتي العفاريت عشان تخترعي حجه تروحي مع والدي وبالمره تتفسحي ..
    ( جدتي ) >>>> لا بسم الله ماشاء الله نبيه وفطن ،، عارف عمك فؤاد اللي كان بيأجر العجل ؟؟ هوه برده اللي كان بيأجر العفاريت ،، العفريت المستورد بتعريفه والعفريت المحلي بنص تعريفه ..
    ( أنا ) >>> طب يا جدتي مينفعش تعملي cme backوترجعي للملاعب وتشوفي حل لمشكلتي دي ؟؟
    ( جدتي ) >>>> أنا قولت لك هكلم والدك خلاص i promise
    ) أنا)>>>> طب وعشان جميلك دا لو عاوزه تحكيلي أي قصة مفبركة من قصصك المعتاده احكي وأنا هصدقك ان شاء الله على أد ما أقدر ..
    ( جدتي ) >>>> امممم *أنا حكيت لك قصة العفريتة اللي كانت قاعده ع الشجره وبتسرح شعرها وأول ما شفتني انكسفت مني ودخلت جوا بيتهم على طول ؟؟
    ( أنا ) *>>>> طبعا ،، مش دي العفريته اللي بيتهم على ناصية الشارع ؟؟ دي حتى بعتالك معايا السلام أول امبارح وانا نسيت أقولك ،، بتقولك انت فين ؟؟ مش عدتي بتزريها ليه زي زمان ..
    ( جدتي )>>>>> قوم يا ابراهيم أحسن بدل ما أقول لوالدك يرفض موضوع القاهره دا اتماما ،، قال بتسلم عليا قال ..
    قبل أن تحتدم المعركة الكلامية كالعادة حملت نفسي وصعدت ثانية حيث غرفتي منتظرا القرار النهائي في معضلتي تلك ،، لم يمر الكثير من الوقت حتى سمعت أحدهم يطرق باب غرفتي ثم ينفتح الباب ويدخل أبي :-
    ( أبي )>>>> أنا موافق نروح نزورهم بس دا لا يعني إني مرتاح أو موافق ولو مبدأيا ع الموضوع ،، أنا كنت مختار لك واحده تانيه في بالي بس انت طالما اخترت الطريق دا أنا همشي معاك للأخر لو تم انت تتحمل كل نتايجه تشوف لك شقه في أي مكان تاني وتعيشوا مع بعضكم بعيد عننا ،، لو في يوم من الأيام حصل ما بينكم مشكله متجيش تطلب مني أتدخل وأحل لإني مش هتدخل بينكم ،،، أنا بس هاروح معاك عشان أنا لو مش روحت همه مش هيوافقوا وساعتها انت هتلقي باللوم عليا ،، بس أنا فعلا مش موافق ع الجوازة دي خاصة انهم زي ما والدتك حكت لي طلبوا منك تزورهم في البيت وانت للأسف زرتهم ودا شيء زعلني منك جدا وكسر حاجات كتير كنت معتقدها فيك بس مش مشكله مفيش حد بيتعلم غير بالتجربة والغلط التكرار ،، اتصل بيهم قول لهم اننا هنزورهم يوم الخميس أنا وانت بس لإن والدتك رافضة الموضوع من أساسه ...
    خرج والدي من الغرفة وتركني أحترق فأنا الآن ** مخيرا بين أهلي وبينها وهذا مالم يكن بالحسبان ،، خرجت من الغرفة وأدركت والدتي في غرفتها تجلس وحدها فارتميت تحت رجليها أسألها الطريق فابتسمت مخاولة إخفاء دمعاتها *ثم رفعت يديها ومسحت على رأسي وقالت " اتصل بيهم طالما دا هيسعدك انا موافقة " ويلي ،، رب قول أضحك وأبكى .......... *
    الحلقة القادمة " لقد أخطأت العنوان " *
    إبراهيم رأفت

Pharma Student

لأ بس والده يقوله احنا ناس فلاحين مش هنجيب بنت بتاعة مولتو و مش عارفه ايه و جدته بتقوله come back
    & I promise

ده عنصر المفاجأه؟ فى انتظار الحلقة القادمة ان شاء الله

Pb Elite

الحلقة الثامنة " لقد أخطأت العنوان "
    لا ريب أنني لم أعد أستطع النظر في عيني أبي ،، ها هو يمضي معي في الدرب الذي اخترته لنفسي دون رضاه ،، يمضي معي على يقين بأنني مازلت صغيرا جدا وهناك حقائق لا تعد ولا تحصى مازالت تستعصي على عقلي قليل الخبرة والتجربة ،، شعرت بأنه واثقا جدا من فشل الموضوع لكنه كان يمضي معي ليعطيني درسا على أرض الواقع بعيدا عن تلك التوجيهات والارشادات النظرية التي لا تجدي معي ........
    هذه المرة لم أخشى بطش أعمامها فقد كان أكابر أعمامها حضور *،، تبادل الطرفان التعارف والأسئلة المتوقعة ثم بدأ حديث مطول ألقى فيه كل طرف ما لديه ،، أذكر أننا لم نختلف على ماديات و أشياء من ذاك القبيل بل اتقفنا دون مجادلات ونقاشات فأبي كان يوافق على كل شيء يطلبونه تقريبا وهذ أمر زاد من وضعي المحرج في ناظري أبي ....
    ثم هدأ الجميع قليلا وأشرقت شمس قلبي علينا حاملة فوق ذراعيها الدقيقتين مشروبات الفرح والسرور ثم تهادت واختارت ان تجلس جوار أبي ،، برهة ثم بدأ حديث جانبي بينها وبين والدي ،، بعد فترة ليست بالقصيرة استدار والدي تجاهي مبتسما وكانت تلك ابتسامته الاولى لي منذ قرابة الاسبوع ثم رفع صوته قليلا وأسمع الحضور " ع البركه نقرا الفاتحة " أتم أبي مقولته وقبل أن نقرأ الفاتحة طلبت حماتي المستقبلية طلبا آخر :-
    ( حماتي ) >>>>> هوه الحقيقة دا أهم طلب عندنا ودا يعتبر شرطنا الوحيد
    ( أبي )>>>> طب أهم شرط بيتقال في الأول مش في الأخر ..
    ( حماتي )>>>> هوه انا عارفه إنه شرط صعب شويه بس لابد منه ،، انتم عارفين إن والد إيمان متوفى وعمر لسه صغير جدا على تحمل مسؤلية ،، لو الجوازة تمت أنا مش هقدر أزور إيمان ولا اطمن عليها لإن بلدكم زي ما بتوصفوا بعيدة جدا وأنا مش هقدر أسافر المسافة دي كلها لوحدي وفي نفس الوقت مش هكون مطمنه على الأولاد هنا لوحدهم وأنا بزوركم فياريت لو بعد الجواز يعيشوا معانا هنا في الشقة اللي قصدنا على طول دا شرطي الوحيد وياريت تتقبلوه بصدر رحب ...
    عندما فرغت حماتي التفت إلى والدي وهو كذلك التفت نحوي وبدونا لا نملك ردا على شرطهم الذي لا يبدو صعبا بل مستحيلا ،، في الواقع حماتي بعثرت كافة أوراقي وجعلتني عالقا بين أمي التي لا تستطيع تحمل فراقي بعيض لحيظات وبين حبي الذي ولد غريبا ويبدو أنه سينتهي كما بدأ ،، حاول أبي التحدث لكني قاطعته :-
    ( أنا )>>>> موضوع الزيارة لا اعتقد انه مشكله كل اسبوع هنزوركم أنا وإيمان وبكده المشكلة انحلت
    ( والدتها )>>>> بس انا كده مش هكون مطمنه على إيمان ،، انت ممكن متعرفش إيمان بالنسبة لي أيه ،، دي أغلى حاجه عندي في الدنيا..
    ( أنا )>>>> طب حضرتك إزاي مش هتكوني مطمنه عليها وهيه هتكون أغلى حاجه عندي في الدنيا ،، هوه أنا لو مش أمين عليها وبحبها وبخاف عليها هيفرق معايا بعد المسافه أو قربها لو عايز أزعلها ؟؟ حضرتك الشرط دا مش صعب بس لأ دا مستحيل
    ( والدتها )>>>> عشان كده خدوا وقتكم في التفكير وردوا علينا وإن شاء الله اللي فيه الخير يقدمه ربنا ..
    حاولت التحدث لكني هذه المره قاطعني أبي فهو يعلم ما كنت سأقوله :-
    ( أبي ) >>>> ان شاء الله يومين تلاته ونرد عليكم ،، بعد إذنكم هنستأذن احنا يدوب نلحق نرجع ..
    قبل أن أفارق باب منزلها نظرت إليها نظرة معاتب فعل المستحيل كي يظفر بها لكن في المقابل شعر بالخيانة حين رآهم يصنعون العقبة تلو الأخرى ويطلبون أشياءا أشبه بالمستحيل ،، قرأت في عينيها نظرة الثقة ،، كم كانت تبدو واثقة أنني بعد بضع ساعات سأتصل بها وأخبرها أنني موافق على شرطهم ،، واهية تلك الفتاة فالحب قد يجعلك تعبر كل الحواجز وتبذل كل التضحيات وتبعثر أشلاءك وأشلاء من يحاولون إعاقتك في طريقك للظفر بمن تحب لكن لم ولن يولد هذا الحب الذي يجعلني أسقط كرامتي في ساحة التضحيات ،، فأنا الإبن الوحيد للعائلة وستؤل إلي بعد عمر طويل لأبي وأعمامي مسؤلية أخواتي وبنات أعمامي وقد عاهدت الله ألا أدع مكروه يدنو منهن مادمت حيا فكيف لي أن أرحل بعيدا عنهم ..... بعد بضع دقائق ودون علم أبي أرسلت لها رسالة " كل شيء قسمة ونصيب ،، لقد أخطأت العنوان " ...
    الاحترام هو القاعدة الأولى والأهم في دروس الحب فلم أقرأ يوما في أي كتاب ما يفيد أو يوحي بأن هناك حبا نمى بدون جذور أقصد بدون احترام .... *
    الحلقة القادمة " ذكريات 1 "

إبراهيم رأفت

Pb Elite

---------- Post added at 05:55 PM ---------- Previous post was at 05:48 PM ----------

الحلقة التاسعة " ذكريات 1"
    بعد كل غزوة فاشلة في بحار الحب أعود لحصني القديم إنه غرفتي ،، المكان الوحيد الذي أستطيع السير فيه دون الحاجة لعيني ،، ما يخفف عني الألم وينسيني سكرات الموت هو ذاك الملاك الرقيق الذي منحني الله إياه ،، هي الأم والأخت والصديق المقرب وكاتمة أسراري هي أختي سالي :-
    ( سالي )>>> والدك حكى لي عن اللي حصل وانتم رايحين تخطبوا البنت بتاعة القاهرة ،، بصراحه مش قادره أفهم سبب واحد يخليك تقطع الموضوع نهائيا كده ،، كان فيه فرصة اننا نقدر نشوف حل لشرط والدتها بس انت بالرسالة اللي بعتها لها نهيت الموضوع ..
    ( أنا )>>> المفروض انك الانسانه الوحيدة اللي عارفه السبب ..
    ( سالي)>>>> يا حبيبي *انسى الكلام اللي دا أنا مش مقتنعه أصلا بالحكاية دي..
    ( أنا )>>>>> ولا أنا مقتنع أصلا *،، بس دا واقع شئنا أم أبينا هوه دا اللي هيحصل بعد كام يوم الله أعلم بس مش هيستغرق أكتر من سنتين ..
    ( سالي)>>>>> بس انت المره دي مش حبيت ودورت على أي سبب وخلعت زي كل مره انت المره دي أقنعت والدك ووالدك بالخطوبة وروحت زورت الناس واتقدمت رسمي ،، طب لولا شرط والدتها دا تقدر تقولي كانت أيه هتبقى حجتك عشان تهرب زي كل مره ؟؟؟
    ( أنا )>>>> صدقيني مش عارف ،، دي البنت الوحيده اللي لقيتني بجري على بيتهم وناسي كل حاجه ،،، ناسي حتى إني ............
    ( سالي) >>>>> اللي انت بتعمله دا مش كويس انت كده بتعذب نفسك وبتعذب بنات الناس معاك ..
    ( أنا )>>>> حتى انت مستكتره عليا إني أفرح ولو يومين !!! واعيش زي كل الناس أعيش واحب واتحب !!! مش هيكون انت والقدر !!
    ( سالي)>>>> " وقد وضعت رأسي على كتفها ومسحت فيض دموعي المنهمر " الدكتور قال ان الوضع بيتحسن وان الامل موجود ،، متقولش كده ،، مش عايزه اسمع تاني موضوع السنتين دا ،، محدش يعرف الغيب غير ربنا ،، وكمان أنا قولت لك نغير الدكتور انت رفضت ..
    ( أنا )>>>> " أحاول اخفاء الدموع " *بيتحسن !! انت عارفه إني بقيت بطلع السلم على مراحل ،، ولازم قبل ما ادخل البيت عشان والدتك مش تاخد بالها بقف أكتر من 5 دقايق أمام الباب لحد ما أقدر آخد نفسي ولون وشي الاحمر يخف تاني ،، انا كل دقيقه بحس ان النهايه قربت ،، انت عارفه أكتر حاجه بترعبني مش الموت نفسه قدر إني أموت من غير ما اودع كل اللي بحبهم ..
    ( سالي) >>> " مازالت تحاول التماسك لكني أستشعر حرارة دمعها على خدي " خليك*واثق في رحمة ربنا واعمل اللي عليك خد الدوا باستمرار زي ما الدكتور قال وان شاء الله ربنا برحمته قادر على كل شيء ..
    ( أنا )>>>> هحاول ،، بس اهم شيء والدك ووالدتك ميعرفوش أي شيء عن الموضوع دا وخاصة والدتك ..
    ( سالي )>>> حاضر ،، بس اوعدني انك تعيش حياتك عادي ومتخفش من بكره وتبطل موضوع حب واجري دا عشان دا مش كويس ..
    ( أنا )>>>> هحاول ...
    عادة ما أحتفظ بقصاصات تلك الذكريات في أدراج مكتبي ،، فتحت تلك الأدراج وأخرجت بعض الصور ،، كم كانت الحياة أجمل عندما كنت طفلا ،، كنا نمرح وفقط دون أن نحلل أو نناقش ،، ها هي صورة أول بنت شعرت أنني أحبها ،، ليس ذاك الحب الذي قد يتبادر لأذهانكم ولكنه هذا الشعور الذي قد يجمع طفلين لم يعرفا بعد معني الحب ،، اعدت الاستيقاظ مبكرا وتناول فطوري ثم الذهاب لبيتها ،، ربما كانت لم تستيقظ بعد فتطلب مني والدتها أن أيقظها ،، كنت حينها في الصف الثالث الإبتدائي لكني كما لو كنت أدرك أن حياتي لن تمد طويلا بما يكفي فعمدت ألا أؤجل عمل اليوم للغد ،، بدأت رحلتي بالاستمتاع بالحياة مبكرا ،، كنت أحمل عنها حقيبتها وأسارع دائما في بداية كل فصل دراسي كي أحجز لها مكانا في البنش الأول ،، وكنت أثناء الفسحة أذهب لأشتري لها الطعام ،،، كم كنت ساذجا عندما أشتري لها الطعام من مصروفي الذي كان لا يتجاوز حينها الربع جنيه ،، لكن لا بأس فهي أول من اعتنى بي من أول يوم لي في الدراسة حين دخلت المدرسة متأخرا عن الطلاب ب ثلاثة أشهر ولم أكن أعرف أنني لا يمكن الذهاب للبيت لأتناول الطعام حيث لا أحد يغادر المدرسة قبل انتهاء اليوم الدراسي وقمت أنا واستأذنت من المدرسة أن ذهب للبيت كي أتناول الغداء فرفضت بالطبع لأفاجئ بصديقتي الصغيرة تخرج سندوتشاتها وتعطني إياها ... انقطع الاتصال بيننا الآن لكني متابع جيد لأخبارها فقد علمت أنها تتعلم فن الكارتيه كما أنها تعمل في صحف أحد الأحزاب ،، رغم أن والدها كثيرا ما تشاجرت معه بعدما كبرت *نظرا لاختلافنا الشديد في السياسة فهو من رؤوس الفلول وأنا فرد ممن ثاروا عليه في بلدتنا ،،، ذكريات جميلة لكني لا أدري هل سيطول بي العمر كي أحكي إياها لأبنائي ؟؟ * الحلقة القادمة " مغلق *"

إبراهيم رأفت *
    التعديل الأخير تم بواسطة E.Raafat ; 18-07-2013 الساعة 05:55 PM

Pharma Student

جمييييييييييييييييييييييييييييييييله......وحاجات جديده ظهرت......ربنا يشفيه يااارب

Pb Elite

الحلقة العاشرة " مغلق "
    ليس أصعب من أن تمسك قلما يأبى أن يكتب ما تمليه آمالك وتراه يسارع في كتابة الواقع *الذي يحاصرك من كل اتجاه ،، ها أنت أوشكت على إنهاء دراستك الجامعية وبت الآن مطالبا بتحقيق إنجاز على صعيد العمل وعلى صعيد تكوين أسرتك المستقلة من زوجة وأطفال ....
    لا أخفي عليكم فرحة والدتي بفشل موضوع القاهرة فأمي كانت ترى فيها البنت التي جاءت تنزعني ليس فقط من أحضانها بل من عالمها وتحلق بي بعيدا عن الديار حيث اللاعودة ....
    كان يوما طويلا جدا في الكلية حيث سنخوض امتحانا عمليا وامتحان " شيت " وأثناء استخراجي الأدوات من الدولاب لاحظت صوتا رفيعا ينطلق من جواري ،، كانت فتاة لاحظت أثناء فتحها دولابها أن هناك ثمة شخص قد غير القفل وهي الآن حائرة ماذا تفعل فالامتحان قد أوشك على البدء وهي عالقة هنا أمام الدولاب ،، ما جذبني لصوتها المتعالي هو أنها توجه السباب للأولاد باعتبار أن من فعل ذلك ولد فمن المستحيل أن تفعل بنت هذه الفعلة وتسرق دولاب لا يخصها مما دفعني للتدخل :-
    ( أنا )>>>>> حضرتك على فكرة مش كل الولاد كده أكيد فيه ناس كويسين فبلاش توجهي اللوم لكل الولاد
    ( هي )>>>> يعني يسرق دولابي وعايزني أعمل أيه يعني أقول له شكرا !!!
    ( أنا )>>>> حضرتك بس نتأكد إن اللي عمل كده ولد وبعدين نعرف مين هوه ونشتكيه للإداره
    ( هي)>>>> طب وهنعرفه إزاي حضرتك !!
    ( أنا )>>>> سهلة جدا لو مفيش عندك مانع ممكن أكسر القفل ونشوف مين اللي سرق الدولاب أكيد هنلاقي لو حتى كتاب عليه اسمه ..
    ( هي )>>>>> تكسر القفل !! أوك بس الدولاب يطلع سليم من غير ولا خدش ..
    ( أنا) >>>> دا منطق طخه بس متعوروش يعني ،، ع العموم ممكن تفسحي كده " أخرجت الحامل الحديدي ووضعته في دائرة القفل ثم جذبته للخارج فانفتح القفل ثم تراجعت وأفسحت لها المجال "
    ( هي)>>>>> " بعدما أمسكت الكتاب وقرأت اسم صاحبه " دي طلعت بنت هيه اللي أخدت الدولاب بتاعي !!! *ربنا يسامحها ..
    ( أنا )>>>>> ربنا يسامحها !!! ولو كان ولد كان زمانك قلبتي عليه الدنيا ..
    ( هي )>>>>> طبعا
    ( أنا )>>>> لأ دا انتي معقده بقى
    ( هي )>>>> مسمحلكش تقول معقده
    ( أنا )>>>> طب أنا عاوز حاجه واحده تثبت ملكيتك للدولاب دا ،، احتمال يكون مش بتاعك وانت اختلقتي القصة دي عشان مش معاكي أدوات ..
    ( هي )>>> بسم الله ماشاء الله فطن ،، هوه أنا اللي كسرت الدولاب ولا انت ؟؟
    ( أنا )>>>> يعني الدولاب مش بتاعك أصلا ؟؟
    ( هي )>>> سيح لنا بقى ،، ع العموم انت المسؤل انت اللي كسرت القفل ،، روح بلغ بقى الإدارة لو تقدر ..
    ( أنا )>>>>> انتي في صيدلة فعلا ولا حقوق و ممكن تكوني تجارة ومحتمل أداب ..
    ( هي )>>>> لا صيدلة طبعا
    ( أنا )>>>> أكيد صيدلة انتساب
    ( هي )>>> ع العموم متشكرين يا زميل ..
    تلك المجنونة أخذت كل الأدوات في الدولاب وانطلقت نحو المعامل ،، ياربي ماذا عساي أفعل الآن وقد شاركت في هذه الجريمة لكن والله دون عمد لم أكن أتوقع أن براءة اللون الأخضر في عينيها قد تكذب ،، ما اقترحه عليا ضميري هو بعد أن أفرغ من الامتحان سأضع أدواتي في الدولاب الذي سرقت تلك تلمجنونة الأدوات منه واكتب له رسالة اعتذار .... الحلقة القادمة " دولاب مشترك " *
    إبراهيم رأفت

Pharma Student

هكمل بكره لانى فاتنى كتير

Pharma Student

شكل إبراهيم ده بتاع بنات ولا إييه... متابع ان شاء الله

صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة