مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل توافق على اقتراح عملي المعايرات وامتحانه الذي ذكرته في مقالتي؟

المصوتون
41. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • نعم أوافق ، وهذا ما كنت أفكر فيه

25 60.98%
  • لا فرق عندي

5 12.20%
  • لا أوافق ، لأنه ليس عندي مشكلة

11 26.83%
صفحة 3 من 10 الأولىالأولى 12345 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 95

الموضوع: تحب يجيلك فار ولا ضفدعة؟

Moderator

ياجماعه هو الموضوع صعب اكيد يعنى بس ده علم ولازم نتعود وكل حاجه صعبه فى بدايتها بس بالاصرار والعزم ربنا بيسهل لينا كل صعب انا عارف ان تجربة الضفدعه صعبه فى التشريح وانا عن نفسى ما اشتغلتش التجربه الا فى السكشن الاخير وكنت لازم اشتغلها عشان لو جيت فى الامتحان وربنا سهل علينا يوم الامتحان ويكرمنا فى الشغل امييييييييييييييين

Pharma Student

شكرا زميلنا الفاضل على طرح هذا الموضوع الحيوى والمهم وكل ماتكرمت وزكرتو فى المقالة مظبوط مية المية وانا مواقفة على الاقتراح دة لانى فعلا اعانى من الخوف الشديد جدا من الفئران ولسة والله لحد دلوقتى معرفتش اتعامل معاه مع ان اخر سكشن احنا اخدناه وكنت فعلا ناوية اروح لدكتور شحتة واكلمو فى الموضوع دة انا كنت اخر سكشن بعيط من جوايا وخارجة ربنا اللى عالم بيا وبصراحة شيفة ان موضوع العملى دة مش مفيد على الاطلاااااااااااااااااق بالنسبة للضفدعة قدرت امسكها فعلا وكنت فاكرة انى خلاص قدرت اتغلب على الخوف اللى جوايا وصدمت اخر سكشن لما رجعت مسكتها تانى ان نفس الاحساس بل اشد راودنى وبصراحة مش عارفة اعمل ايييييييييييييييييه؟ بفكر احضر السكشن تانى او اشترى فار وضفدعة واقعد اعيط جمبهم
    احنا عرفنا الحكاية وكل دوا بيعمل ايه واتعزبنا طول السنة ماكفايا كدة بقة ولا ايه......

Pharma Student

عندك حق يا دك ......
    بس ان شاء الله ساعة الامتحان محدش هيسب درجات باذن الله والكل هيشتغل
    انا عن نفسى حقنت الفار فى السكشن
    وفتحت بطن الضفدعه بس مش قطعت راسها....
    صحيح الموضوع متعب .... بس هو شر لابد منه....
    وبالنسبه لعملى الفارما هو فعلا اولى بيه يكون فى المدرج .... هيكون افضل كتير...ده طبعا للى جاين بعدنا لاننا خلاص خلصنا عملى الفارما واللى كان كان...

ملكة الدموع

Pharma Student

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أؤيد اقتراحك بشدة يادكتورة وشكرا على مبادرتك

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dry_tears مشاهدة المشاركة
    احنا عرفنا الحكاية وكل دوا بيعمل ايه واتعذبنا طول السنة ماكفايا كدة بقة ولا ايه......

حقا كفاية وكفاية اوى انا بقول اصلا ان التجارب دى

المفروض demonstration وبسسس

وكمان مش فى المعمل فى المدرج
    على الداتا وخلاااااااص
    لما حد يجى بقى ربنا يوفقه يروح يشتغل فى المجال دا ان وجد اصلا ممكن يبقى يعملو له تيست صغير انه بيعرف يشتغل التجارب دى ولا لا وما اظنش ان واحد او واحدة بيجيلو اى من الاحساسيس دى هيروح يتقدم للشغلانه دى ... بلاها صيدلة ...
    انا فى اخر سكشن اخدنا قرار ان احنا مش هنشتغل الضفدعة دى خالص وان جت فى المتحان مش هنشتغلها عملنا الجزء الاول وباقى الجزء التانى فى الامتحان ربنا يستر ويجى فار وخلاص وعلى فكرة يا جماعة الشغل سهل مش فيه مشكلة اظن ان ولد فى ابتدائى واعدادى ان اتشرحلو ا الكلام دا بس بيحب الفيران والضفادع هيبقى سوسة فى التجارب دى ... فما اظنش ان التجربة دى تقيييم الصيدلى الصح من الصيدلى اللى مش صح ...
    بلاش روتينيات وكلام من اللى بيجيبنا لورا دا
    هى ديمونستريييييييييييييشن وخلااااااص ... اسف للاطالة وادعولى ان العملى دا يعدى على خير ويجيلى الفار واعرف اشتغله بدل ما هوا اللى يشتغلنى ...

Pharma Student

لان انا برفض التعليم اللى يتعارض مع رحمة ربنا

من غير ده مكانش العلم اكتشف اي علاج وشوفي كمية البشر اللي كانت هتموت هدر

Super Moderator

انا لسه فى اولى
    بس انا شايفه ان حكايه الفران او الضفادع دى مهمه

لو واحد بيخاف من الحاجات دى لازم يتعود عليها

اذا كان حد بيخاف من شكل الدم بتاع الفار او الضفدعه هنعمل ايه لما نقف فى الصيدليه

ويجيلك مريض وقع على رجله ولا ايده ازاز وبينزف هتعمل ايه ساعتها

هنقوله انا بخاف من منظر الدم وتسيبه؟؟؟!!!!!!

د.محمد العوضى قالنا_ لما واحده قالتله انتم بتجيبوا لنا الحاجات السامه فى المعمل ليه؟؟؟؟_

قالها انتو صيادله لازم تتعودوا على كل حاجه لما بتخافوا من الحاجات دى دلوقتى هتعملوا ايه بعد كده
    (انا مش فاكره الكلام بالظبط )

Pharma Student

بصراحه انا مش هشارك فى التصويت ده انا لسه الفرقه الاولى بس انا شايفه انى اميره عندهاحق

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drsherbiny مشاهدة المشاركة
    من غير ده مكانش العلم اكتشف اي علاج وشوفي كمية البشر اللي كانت هتموت هدر
    ماشى يادكتور احنا ماقلناااااااش حاجة ان الادوية تتجرب على حيوانات التجارب ولو انى مابحبش كدا بس عشان مفيش بديل بس دى االادوية الجديدة اللى عايزين نقيمها مش ادوية موجودة ومتجربة خمستلاف مرة والنتيجة الاف الضفادف والفيران المعزبة واللى بتموت من غير سبب ايوة من غير سبب ايه الجديد اللى عاد علية من التجربة ان اعرف الدوا موجود فى العلبة دى ولا فى العلبة دى هههههههههه بصراحة لاتعليق على النقطة دى

Pb Elite

يا جماعه انا شايفه ان ده تدريب عملى لينا يعنى ما فيش غنى عنه وبعدين اكيد فى ناس منا هيدخلوا مجال الأبحاث واكيد هيستفيدوا من التدريب ده ويمكن كمان يخترعوا ادويه تفيد البشريه وبعدين احنا مش بنشتغل بنية تعذيب الحيوان ده لا احنا بنشتغل عشان نطلع صيادله كويسين وفاهمين كل حاجه فياريت ما نبصش للموضوع من منظور واحد
    ونخلى النيه الحسنه هى عنوان شغلنا وربنا يوفقنا كلنا

صفحة 3 من 10 الأولىالأولى 12345 ... الأخيرةالأخيرة