مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل توافق على اقتراح عملي المعايرات وامتحانه الذي ذكرته في مقالتي؟

المصوتون
41. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • نعم أوافق ، وهذا ما كنت أفكر فيه

25 60.98%
  • لا فرق عندي

5 12.20%
  • لا أوافق ، لأنه ليس عندي مشكلة

11 26.83%
صفحة 2 من 10 الأولىالأولى 1234 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 95

الموضوع: تحب يجيلك فار ولا ضفدعة؟

Pharma Student

[COLOR="Purple"]بصراحة لا ده ولا ده بس الفار ارحم بصراحة لان رائحة الدم ومنظره بتخلينى افقد اعصابى ومعرفش اعمل حاجة [/COLOR]

Pb Elite

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pharmacistina مشاهدة المشاركة
    طيب يا noony ..

ينفع الـ rabbit intestine ؟؟

حطي مشبك على your nose واشتغلي ..

بس أحلى حاجة يوم سكشن الضفدعة ريجيم طبيعي حصل عند معظمنا ..

محدش اتغدى يومها و الله فضلت قرفانة طول اليوم ..
    ولا دى كمان بحبها والله
    التجربه دى كنا بنشتغلها 10ع الجهاز وكمان
    الشارت مكنش بيطلع ................
    ربنا يسترها ويقوينا على اللى ينزلنا وخلاص
    وانا متفألة خيييييييييير ءان شاء الله

Pharma Student

لا فار ولا ضفدعة
    لان انا برفض التعليم اللى يتعارض مع رحمة ربنا وبعدين بصراحة انا مبقدرش امسك اعصابى قدامهم ببقى كويسة لحد ما اجى امسكهم بعد كدة معرفش اية اللى بيحصل ومش عارفة هتصرف ازاى فى الامتحان
    انا كان عندى فكرة تانية ان هما يعملوا اختيار اللى يقدر يمسك الفار او الضفدعة ماشى يمسكهم
    واللى مايقدرش يمتحن امتحان شيت حتى لو اصعب شوية وخصوصا للبنات لان بيتهيالى ان عمرى لما هكبر ما همسك فار او ضفدعة وبعدين ارجع اطبخ او ااكل اولادى ممكن ناس يكون عندها الطموح دا وانهم يكونوا باحثين انما انا لا بصراحة
    وبعدين عايزة اسال على حاجة كمان بصراحة انا بشوف المعيدين بيمسكوا الفار من غير جوانتى ؟؟
    هما بيعملوا كدة عشان احنا نتطمن ومنخافش ولا اية بس انا شايفة ان اكيد دا فية ضرر ليهم وان الفار او الضفدعة مش نضيفة لدرجة اننا نمسكهم من غير جوانتى
    هما بيصعبوا عليا بصراحة انهم عايزين يعلمونا بكل الطرق بس للاسف فية ناس زيى مش قادرة
    وخايفة من يوم امتحان العملى جدا وبدعى ربنا يقويلى اعصابى فى اليوم دا يللا ربنا يسهل بقة

Pharma Student

انا عندى الفار ارحم بكتير مش قادره انسى انى قطعت راس كائن حى وفتحت بطنه كده وهو صاحى وبيتالم
    ومش قادره اشيل من دماغى صورة الضفدعه بعد ما قطعوا راسها وانا بفتح بطنها وهى بتبص ليا براسها المقطوعه
    منظر لن يمحى من ذاكرتى مهما مرت بيا الايام ربنا يسامحنى
    بجد المنظر ده بيزورنى فى احلامى وفى سؤال بيلح عليا طول الوقت هى لجنه الرفق بالحيوان عندها خبر ولا ؟؟؟؟

على العموم الفار اسهل مهما كان مش بحس بتعذيبه اوى ... وعضه تفوت ولا حد يموت...

Pharma Student

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته........
    أما بخصوص الامتحان.. فنطمع في كرم الأستاذ الدكتور شحته –الذي تعودنا عليه في "الترم" الأول- ، فكنا في غاية السعادة لما علمنا أن الامتحان ليس تجارب ، وإنما أسئلة "شيت" ، وكان شيئا جيدا جدا ، فلماذا لا يكون الامتحان هذا "الترم" كذلك ؟؟.فإننا قد تعلمنا تجارب العملي ، وكان المعيدون متعاونين معنا لدرجة كبيرة ، وشرحوا لنا كل شيء بدقة وأمانة.

أظن أن هذا الاقتراح يدور في أذهان كثير من زملائي ، فقد سمعته من بعضهم ، فأردت أن أطرحه ، لعلمي بحسن تفهم أساتذتنا الكرام لمشاكلنا ، الذين أسأل الله أن يشكر لهم صنيعهم ، وأن يبارك ويسدد خطاهم.
    انا فعلا اؤيدك فى الاقتراح ده....لاننا فعلا مش كلنا هيشتغل فى مجال اكتشاف الادويه بعد كده...وخاصة كمان اننا بنشتغل على دوا موجود بالفعل....وبالنسبه للى ناوى يسلك المجال ده اكيد هيدرسها بتوسع اكتر وساعتها هيبقى عنده حق ومتحمس للموضوع اكتر
    والحمد لله ان دكتور شحته-ربنا يكرمه-جعل درجات التجربه قليله وقسم الباقى على الشيت والشفوى

Pharma Student

السلام عليكم
    انا بيتهيالي ان الفار ارحم برضه بس بشرط متفكرش ان اللي انت ماسكه ده فار ممكن تتخيل ان لعبه او حاجه لانك لو فكرت هترميه فورا وهتبقي مشكله
    اما الضفدعه انا لغايه دلوقتي مش عارفه اجيب الشجاعه منين علشان امسكها ومش عارفه هاعمل ايه في الامتحان بس بقول ان ربنا ان شاء الله هيستر واني لما ابقي قدام الامر الواقع همسكها وهاعمل
    اما بالنسبه ان الموضوع ده حرام فبيتهيالي ان ربنا حلل ان الانسان بتدرب علي الحيوانات دي علشان يكتشف حاجات تفيد البشريه ونحقق رسالته في تعمير الارض بدليل انه حلل تشريح جثث الموتي علشان برضه نكتشف اعضاء الانسان ونعرف الامراض
    وعموما انما الاعمال بالنيات وربنا هيسامحنا ان شاء الله علشان ربنا اكيد عارف اننا مش بنستمتع بتعزيب الحيوان ده وربنا يوفقنا جمعياا

عضـو هيئـة التـدريـس

هما بيعملوا كدة عشان احنا نتطمن ومنخافش ولا اية بس انا شايفة ان اكيد دا فية ضرر ليهم وان الفار او الضفدعة مش نضيفة لدرجة اننا نمسكهم من غير جوانتى
    هما بيصعبوا عليا بصراحة انهم عايزين يعلمونا بكل الطرق بس للاسف فية ناس زيى
    لا خالص يا جماعه الفيران اللي عندنا نظيفه ومش فيها اي امراض لان لو فيها اي حاجه اكيد احنا اول ناس مش هنتعامل معاها وهنخاف عليكم كمان منها بس هي فعلا نظيفه ومفيش منها مشكله
    اما الضفادع فا الكل بيمسكها بجوانتي عادي مش لان فيها امراض لا لان هي ملمسه مش حلو شويه
    بس مفيهاش اي مشكله
    وشكرا علي خوفك علينا وجزاكم الله كل خير ان شاء الله وربنا يكرمكم في الامتحان ان شاء الله

Pharma Student

انما هتلاقي في ناس بتحب شغل العملي عن الشيت وناس مش بتحب الاتنين وناس بتفضل الشيتات
    شكرا د/احمد جمال وكلامك مقنع وفعلا مش هتقدر ترضى كل الناس ومش كل الامتحانات هنلقيها تمشى على هوانا وكويس ان الدرجة مقسمة على نظرى العملى والشغل؛اما انا فافضل ان تجيبلى ضفدعةان شاء الله

Pb Elite

جماعه انا ليا استفسار صغير فى موضوع الحرمانيه اللى قاعدين تتكلموا فيها طب ما الناس بتدبح الطيور والحيوانات وتاكلها وبيطلعو السمك من البحر وينهوا حياته ايه الفرق يعنى ربنا سخر جميع الكائنات لخدمه الانسان

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د\بوسى ربيع مشاهدة المشاركة
    جماعه انا ليا استفسار صغير فى موضوع الحرمانيه اللى قاعدين تتكلموا فيها طب ما الناس بتدبح الطيور والحيوانات وتاكلها وبيطلعو السمك من البحر وينهوا حياته ايه الفرق يعنى ربنا سخر جميع الكائنات لخدمه الانسان
    معلش انا صحيح مش متاكده ان اللى بنعمله فى الحيوانات بتاعت المعمل ده حرام
    بس احنا بندبح الطيور دبح شرعى ولا يضر الشاه سلخها بعد ذبحها
    لكن احنا فى العملى بنسبب الم للحيوان.... ده بالنسبه للفار
    وبالنسبه للضفدعه دى بتموت اصلا مننا من كتر الالم ..... انا مش قادره اصدق اننا بنفتح بطنها وهى صاحيه والمشكله انى ساعة العملى عادى مكنتش حاسه بالالم اوى بس لما روحت وراجعت نفسى واللى عملته زعلت جدا ...... على العموم اللى بيحصل عندنا ده اقل القليل فى العلم .... وامر لابد منه .....
    فكده كده نتعود وربنا فعلا عارف اننا مش قاصدين نعذبهم ......
    تقبلوا تحياتى
    ملكة الدموع

صفحة 2 من 10 الأولىالأولى 1234 ... الأخيرةالأخيرة