صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 12

الموضوع: النصف من شعبان ... هنعمل ايه ؟

Pharma Student

افتراضي النصف من شعبان ... هنعمل ايه ؟

كثرت الاقاويل حول ليلة النصف من شعبان وما ثبت فيها
    وهل قيامها بدعة ام لا

انا مش هنقل لكم موضوع بعينه لكن عايزه كل واحد يبحث ويقول لنا وصل لايه لكن بالحديث الذي يدعم الرأي
    مع ترك الضعيف والموضوع

مش عايزه كسل
    تعالوا نتعلم نبحث عن اي مسألة بدل ما نتبع دون ان نتأكد
    المهم مش ننسى الدليل
    عايزين نعبد ربنا على بصيرة

Pharma Student

مش عارفة أقولك ايه والله يا دكتورة.
    بس من زمان واحنا كلنا عارفين عن صيام نصف شعبان ........وبالتالى طالما هيكون فى صيام يعنى سحور يعنى هنصلى التهجد والفجر .....وكله بثوابه طبعا

من تقرب لله شبرا ...تقرب الله له ذراعا........وأظن احنا فى أمس الحاجة لمحو السيئات وزيادة رصيد حسناتنا.

وجزاكى الله خيرا.

مش عارف بجد

بس أكيد رامي زميلنا هيجيبلنا الخبر الأكيد

أنا هصومه علي أنه يوم 15
    التعديل الأخير تم بواسطة A H M E D ; 14-08-2008 الساعة 10:23 PM

Pharma Student

انا كان قصدى اننا نبحث لنتاكد من المعلومة بانفسنا
    عموما انا وجدت فيها اقاويل كتير بين مؤيد ومعارض
    فوجدت الاسلم نقل تخريج الاحاديث للشيخ الابانى

كتب تخريج الحديث النبوي الشريف
    للشيخ ناصر الدين الألباني

نتائج البحث هي:
    1. من أحيا الليالي الأربع وجبت له الجنة ليلة التروية وليلة عرفة وليلة النحر وليلة الفطر والحديث أورده المنذري في الترغيب بلفظ ... الليالي الخمس ... فذكره وزاد في آخره وليلة النصف من شعبان وأشار المنذري لضعفه أو وضعه .

1. عن أبي موسى الأشعري عن رسول الله قال إن الله ليطلع في ليلة النصف من شعبان فيغفر لجميع خلقه إلا لمشرك أو مشاحن * ( حسن ) _ المشكاة 1306 ، 1307 : الظلال 510 : الصحيح 1144 : و 1563 : الرد على بليق 92

1. عن أبي هريرة قال قال رسول الله إذا كان النصف من شعبان فلا صوم حتى يجيء رمضان * ( صحيح ) _ المشكاة 1974 : الروض 643 : صحيح أبي داود 2025 . مممصيام .

1. 1378 حدثنا الحسن بن علي الخلال حدثنا عبد الرزاق أنبأنا ابن أبي سبرة عن إبراهيم بن محمد عن معاوية بن عبد الله بن جعفر عن أبيه عن علي بن أبي طالب قال قال رسول الله إذا كانت ليلة النصف من شعبان فقوموا ليلها وصوموا نهارها فإن الله ينزل فيها لغروب الشمس إلى سماء الدنيا فيقول ألا من مستغفر لي فأغفر له ألا مسترزق فأرزقه ألا مبتلى فأعافيه ألا كذا ألا كذا حتى يطلع الفجر * ( ضعيف جدا ، أو موضوع ) _ المشكاة 1308 ، التعليق الرغيب 81/2، الضعيفة 2132 .

1. 1379 حدثنا عبدة بن عبد الله الخزاعي ومحمد بن عبد الملك أبو بكر قالا حدثنا يزيد بن هارون أنبأنا حجاج عن يحيى بن أبي كثير عن عروة عن عائشة قالت فقدت النبي ذات ليلة فخرجت أطلبه فإذا هو بالبقيع رافع رأسه إلى السماء فقال يا عائشة أكنت تخافين أن يحيف الله عليك ورسوله قالت قد قلت وما بي ذلك ولكني ظننت أنك أتيت بعض نسائك فقال إن الله تعالى ينزل ليلة النصف من شعبان إلى السماء الدنيا فيغفر لأكثر من عدد شعر غنم كلب * ( ضعيف ) _ المشكاة 1299 . ( وقال في مشكاة المصابيح ص 406 : رواه الترمذي وزاد رزين ممن استحق النار . وقال الترمذي : سمعت محمدا _ يعني البخاري _ يضعف هذا الحديث ن وقال : يحيى ابن أبي كثير لم يسمع من عروة ، والحجاج بن أرطاة لم يسمع من يحيى ابن أبي كثير ) .

1. خمس ليال لا ترد فيهن الدعوة : أول ليلة من رجب ، وليلة النصف من شعبان ، وليلة الجمعة ، وليلة الفطر ، وليلة النحر . ( موضوع ) _

1. [ إذا كانت ليلة النصف من شعبان ، فقوموا ليلها ، وصوموا نهارها ، فإن الله ينزل فيها لغروب الشمس إلى سماء الدنيان فيقول : ألا من مستغفر لي فأغفر له ؟ ألا مسترزق فأرزقه ؟ ألا مبتلى فأعافيه ؟ ألا كذا ألا كذا ؟ حتى يطلع الفجر ] . ( موضوع السند ) _

1. [ يطلع الله تبارك وتعالى إلى خلقه ليلة النصف من شعبان ، فيغفر لجميع خلقه ، إلا لمشرك أو مشاحن ] . ( صحيح ) . وفي فضل ليلة نصف شعبان أحاديث متعددة ، وقد اختلف فيها فضعفها الأكثرون .

1. [ إن الله ليطلع في ليلة النصف من شعبان ، فيغفر لجميع خلقه إلا لمشرك أو مشاحن ] . ( صحيح ) . ( المشرك : كل من أشرك مع الله شيئا في ذاته تعالى ، أو في صفاته ، أو في عبادته . والمشاحن : قال ابن الأثير : هو المعادي ، والشحناء : العداوة ، والتشاحن تفاعل منه ، وقال الأوزاعي : أراد بالمشاحن ها هنا صاحب البدعة المفارق لجماعة الأمة ) .

وانا كنت سمعت السنة الى فاتت درس قيل فيه ان ده الحديث الى يثبت والله اعلم (الى بالاحمر)
    وكان الكلام عن اهمية الصلح وترك كل النزاعات لكي ندرك الغفران في هذه الليلة

فاحرصوا الا يطلع الله عليكم فيرى منكم عاصيا
    وابحثوا عن اي خصومة واسعوا لانهائها

اذن تخصيص الليلة بقيام او دعاء بدعة والله اعلم فلننتبه

هذا ما وجدت ومن وجد رايا اخرا فلا يبخل به علينا مع ذكر الدليل

Co-Admin

Exclamation

انا لسة شايف الموضضوع دلوقتي
    الدكتورة زهرة الياسمين جزاها الله خيرا جابت أحاديث كثيرة مع تخريجها وبيان صحتها
    وكلها تقريبا بين الضعيف والموضوع

إذ لم يثبت في ليلة النصف من شعبان أي حديث صحيح

وإنما صيامه يكون من باب صيام الثلاثة أيام من كل شهر هجري

والمعلوم أنها سنة مؤكدة عن النبى وصيامها كصيام الدهر كله

حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ عَنْ زَيْدِ بْنِ أَبِي أُنَيْسَةَ عَنْ أَبِي إِسْحَقَ عَنْ جَرِيرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ
    صِيَامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ صِيَامُ الدَّهْرِ وَأَيَّامُ الْبِيضِ صَبِيحَةَ ثَلاثَ عَشْرَةَ وَأَرْبَعَ عَشْرَةَ وَخَمْسَ عَشْرَةَ
    رواه النسائى
    وقال الألبانى حديث حسن

وزي ما احمد قال نصومه على انه 15 من الشهر وماننساش صيام 13 ( كان امبارح ) و 14 ( النهاردة ) بس ماننويش صيامه بنية أنه النصف من شعبان لأنها كدة تكون بدعة ونكون خالفنا السنة
    وكمان ماننساش نكتر صيامنا في شعبان يعني مش بس الثلاثة أيام دول لأن :
    عن عائشة رضي الله عنها قالت : ......... فما رأيت رسول الله استكمل صيام شهر إلا رمضان ، وما رأيته أكثر صياما منه في شعبان .
    الراوي: عائشة - خلاصة الدرجة: [صحيح] - المحدث: البخاري - المصدر: الجامع الصحيح - الصفحة أو الرقم: 1969

إنما تخصيص الليلة بدعاء أو قيام ليل أو ماشابه فلا يثبت عن النبي ولم يرد عنه أنه خصها بذلك

إذن الخلاصة في الأخر إن احنا نصوم النهاردة وبكرة على أساس انهم الأيام البيض ونصوم على قد ما نقدر الشهر ده يعني ممكن نصوم اسبوع كامل او يوم ويوم أو يومين في الأسبوع المهم نصوم على قد ما نقدر بدليل الحديث اللي ذكرته
    وأسأل الله أن يتقبل من العمل الصالح ولا يحرمنا الأجر وأن يبارك لنا في هذا الشهر الكريم وأن يبلغنا رمضان

Co-Admin

جزاكم الله خيرا يا دكتورة على طرح الموضوع و أنا كنت على وشك اني أنزل واحد مقارب ليه بس للأسف أنا مشغول جدا في كذا حاجة

المهم .... نرجع لموضوعنا
    فعلا في ناس كتير بتصوم 15 شعبان على انه النصف من شعبان
    و الدليل انهم مش بيصومو غيره في شعبان
    و بيروح فيه مواسم - أكيد معظمنا عارفين يعني ايه مواسم و اللي مش عارف يقولي و أنا أشرحله ... بغض النظر عن فكرة المواسم و عدم قبولي شخصيا ليها - و المواسم أكبر دليل ان الناس بتعتبره مناسبة

و طبعا أقول للدكتور رامي جزاكم الله خيرا
    على التوضيح بعد الأحاديث اللي الدكتورة جابتها مع بيان صحة كل منها من عدمه

و يا رب يتقبل منا جميعا الصيام
    و يبارك لنا في شعبان و يبلغنا رمضان .... اللهم آمين

Pharma Student

جزاكم الله جميعا كل خير ..

بس أنا دلوقتى ماصمتش يوم الخميس اللى هو 13 وصمت الجمعه على انه 14 (ليلة النصف من شعبان )

ولم انوى على صيام اليوم السبت 15 شعبان ..

لانى مش متعودة على صيام الايام 13 ، 14 ، 15 من كل شهر للأسف
    كده تبقى بدعه وهتحاسب عليها ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟

واصلا صيام ليلة النصف من شعبان اللى الناس معتادة عليه المفروض يكون يوم 14 ولا يوم 15 شعبان ؟؟؟؟؟؟؟

نرجوا الافادة .. وجزاكم الله كل خير ..

Pharma Student

انا كنت هقول اللى رامى قاله
    و شكرا جزيلا ع الافادة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr queen مشاهدة المشاركة

واصلا صيام ليلة النصف من شعبان اللى الناس معتادة عليه المفروض يكون يوم 14 ولا يوم 15 شعبان ؟؟؟؟؟؟؟

نرجوا الافادة .. وجزاكم الله كل خير ..
    يا كوين انتى قصدك صيام يوم النصف من شعبان .. لان مفيش حاجة اسمها صيام ليلة النصف من شعبان

و البدعة اللى الناس بتعملها اللى هى صيام يوم 15 شعبان اللى هو بكرة ( السبت )

و السنة اننا نصوم 13 و 14 و 15 من كل شهر عربى
    اللى هما الأيام البيض

و اللى هيصوم بكرة لوحده من غير التلاتة البيض
    بس ينوى انه بيصوم يوم عادى زى اى يوم تطوع

مش عشان ان النصف من شعبان نفسه سنة او ليه فضل او كدا
    ..

Pharma Student

جزاكم الله خيرا يا د/ نونى ،
    بس أنا بصراحه طول عمرى بسمعها
    (ليلة النصف من شعبان )
    وليس .. يوم النصف من شعبان ..

ع العموم انا الحمد لله جددت نيتى و نويت الصيام و هصوم النهارده ..
    وفى ردى الاولانى كنت مفكره ان الفجر أذن وانى شربت بعده
    بس الحمد لله طلع كان لسه ما أذنش ..

Pharma Student

أعتقد لما بيقولوا ليلة النصف من شعبان
    بيتكلموا عن احيائها القيام يعنى و كدا
    ع العموم حصل خير

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة