مشاهدة نتائج الإستطلاع: سبب استشراء الدروس فى الجامعة

المصوتون
387. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • التعود عليها منذ المرحلة الثانوية

120 31.01%
  • لا أفهم من الدكتور فى المحاضرات

181 46.77%
  • المواد صعبة و طويلة

111 28.68%
  • رداءة كتاب المادة

166 42.89%
  • دفع اسرتى لدخول تلك الكلية

12 3.10%
  • معى فلوس كفاية

15 3.88%
  • اعتقد من غير دروس لن احصل على تقدير

65 16.80%
  • عدم ممانعة الأسرة

31 8.01%
  • لا أحضر المحاضرات بسبب ضيق المدرج و كثافة الطلاب العالية

128 33.07%
  • أخرى

75 19.38%
إستطلاع متعدد الإختيارات.
صفحة 3 من 10 الأولىالأولى 12345 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 99

الموضوع: الدروس الخصوصية

Pharma Student

كنت عايزة من فترة كبيرة ادخل في الموضوع ده لأني عارفة اهميته وبشكرك يا دكتور على طرحه وعلى اهتمامك بمعرفة آراء الطلبة في الموضوع ده
    بس انا بصراحة يا دكتور انا بختلف مع حضرتك في الجزء ده

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Atallah F. Ahmed مشاهدة المشاركة
    برغم انى أعرف ان نسبة الطلبة الذين يتعاطونها لايزيد عن 50% من المجموع و هم لايحصلون فى معظم الأحوال على محتوى علمى أصيل أو عميق و بالتالى لا يحصلون على تقديرات عالية خاصة عندما تكون الأسئلة مهدفة.
    انا أعتقد ان نسبة الطلبة اللي بيلجأوا للدروس الخصوصية أكتر من 50% أما بالنسبة للتقدير ده مش مرتبط خالص بواحد بياخد درس او لا لأني اعرف ناس كتير مش بس بتجيب تقدير لكن كمان بترتب
    انا مش بقول ان كل الاوائل كده لكن في ناس كتير منهم كده
    حكاية ان الواحد يلجأ للمكتبة او النت ويحاول يتوسع في المعلومات دي انا شايفة انها مرتبطة بالشخص نفسه هو عايز فعلا يفهم او مجرد عايز يعدي ويتخرج من الكلية
    ومش بعيد يكون واحد بياخد درس بس علشان يعرف طريقة الحل في الامتحان وفي نفس الوقت يبحث في حاجة على النت.. يعني مش كل اللي بياخدوا دروس مش كلهم بيلجأوا ليها بالطريقة اللي كنا كلنا بنعملها في ثانوية عامة

هناك سؤال أود أن اعرف اجابته من أحبابنا: هل كل من دخل مجال الصيدلة و يتعاطى الدروس دخلها بحب أم استخسارا للمجموع أم بضغوط المجتمع. اسف لهذه الأسئلة و لكن يسعدنى كثيرا مشاركتكم الكريمة فتفضلوا.
    اعتقد ان فيهم كده وفيهم كده وده مرتبط بإنهم في وقت من الاوقات حسوا انهم مش عارفين يجمعوا مادة معينة او مش عارفين يحلوا اسئلتها كويس او خايفين من الامتحان ومش عارفين نظام الدكتور بتاع المادة دي كويس

Pb Elite

اولا ميرسى جدا لتفاع حضرتك معانا يا دكتور ثانيا احب اضيف حاجه بسيطه على الموضوع ان فى ناس بتحضر ك المحاضرات وبياخدوا دروس وفى الماده الواحده عند اكتر من مدرس وده علشان الترتيب وبيكون الدرس علشان يحفظ المعلومه وطريقه الحل فى الامتحانوبعدين فى مواد اعمى بتعها بيكون محتاج حد يجمع المعلومات بتاعته واسهل طريقه شغل تخلى النتائج تطلع بسهوله يعنى بيكون دور الدرس تكميلى بس طبعا م هو الاساس

Pharma Student

السلام عليكم ورحمة الله

ازي حضرتك يا د/ عطا الله

الموضوع ده مهم جدا جدا لاننا فعلا بنتكلم عن عقلية جيل

لكن موضوع الدروس ده بدء من النظام الفاشل للثانوية العامة لان كل الاهالي

نفسها ان ولادها يجيبوا اعلي مجموع عشان يدخل طب او صيدلة او اي كلية يقدر

يشتغل بعدها في وظيفة محترمة.

بالتالي هنلاقي ان نسبة 99,9% من طلاب الثانوية العامة معتمدين بشكل كامل علي الدروس واكيد كلنا كنا منهم.

مشكلة الدروس حاجة واحدة انها بتقتل فينا كل القدرات العقلية يعني مثلا ايام الثانوية العامة انا فاكرة ان المدرسين كانوا بيقولولنا ان المصحح لو ملقاش اجابتك بنفس النص اللي في الكتاب ممكن ينقصك وبالتالي ما كانش فيه اي مجال ان احنا نناقش او نحاول نفكر

المهم دخلنا الجامعة:

انا شخصيا في سنة تالتة ولسة مجربتش الدروس في الجامعة
    لكن هتكلم بصراحة : حوالي 99% مننا معتمدين في المذاكرة علي ورق الدروس او الورق اللي بينزل في المكتبات
    صحيح احنا بنحضر محاضرات وبنكتب ورا الدكاترة لكن لازم نشتري الورق ده
    طبعا حضرتك هتسال ليه؟
    الاجابة:
    (1)المناهج كبيرة وبالتالي ما نقدرش ان احنا نبيض كل المحاضرات لاننا كده مش هنخلص الا بعد الامتحانات.
    (2) بعض الاساتذه هذا العام لم يكن له كتاب وعلي الرغم من الشرح المتميز في المحاضرة الا ان ايا منا لم يستطع ان يسجل كل المحاضرة وحيث ان هذا الجزء ملئ
    بالقوانين والمسائل كان يجب ان نعتمد علي ورق الدروس
    والمفاجاة اننا في الامتحان فوجئنا بمسالة قال الطلاب ان استاذة المادة ذكرت قانونها في مجموعة ب ولم تذكر القانون في المجموعة الاخري.

(3)بعض الاساتذة نحضر محاضرته ولا نفهم منه اي شئ (وانا اصدقك القول) وهؤلاء الاساتذة معروفين -صحيح اننا لم نقابل احدا منهم هذا العام- وبالتالي نعتمد علي ورق الدروس.

(4)احيانا مثلا بيكون الدكتور كويس جدا زي حضرتك ومتعاون جدا وبينزل المنهج علي موقع الجامعة لكن المشكلة بتكون في المادة نفسها مثلا الفايتو السنة دي
    لانها مادة جديدة علينا من حيث كم الstructures ولاننا كنا مش عارفين بتتذاكر ازاي
    معظم الفرقة السنة دي لجئوا لدروس فيها حتي انا اعرف ناس من اوائل الدفعة اخذوا
    دروس .

يعني ممكن الخص كل ده في ان السبب وراء الدروس عندنا في الكلية ممكن يكون بسبب:
    (1)استاذ المادة:اذا كان غير قادر علي الشرح- او اذا لم تكن هناك اي علاقة
    بينه وبين الطلاب بحيث يكون من الصعب سؤاله عن اي شئ.
    (2)المادة: اذا كانت طويلة جدا او مطلوب مننا فيها حاجات فوق طاقة عقولنا-او اذا لم يكن لها كتاب او اذا كان كتابها سئ جدا زي كتب الميكروبيولوجي كده
    (3)الطالب: اذا كان من هواة النوم والراحة -او اذا لم يكن لديه مهارة اتصال مع استاذه بحيث يسال عما لا يفهمه.- او اذا معتادا علي الدروس الخصوصية.

بالنسبة بقي للمعامل والدروس اللي بتتاخد في العملي:
    اعتقد ان سببها:
    (1) عدم كفاءة الادوات بالمعمل زي ميكروسكوبات العقاقير.
    (2)عدم اهتمام قلة من المعيدين (في بعض الاقسام) بمتابعة الطلبة وشرح الاخطاء التي من الممكن الوقوع فيها اثناء العملي.
    (3)الطالب نفسه: اذا كان من هواة الراحة.

شكرا ..... عارفة ان انا طولت جدا. بس يارب فعلا نقدر تغير نفسنا للافضل
    خصوصا ان انا مش شايفة ان احنا اقل في القدرات العقلية من طلبة اي دولة متقدمة
    ونقدر نكون افضل ان شاء الله.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Pb CEO

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة O.R.S مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله

ازي حضرتك يا د/ عطا الله

بالتالي هنلاقي ان نسبة 99,9% من طلاب الثانوية العامة معتمدين بشكل كامل علي الدروس واكيد كلنا كنا منهم.

مشكلة الدروس حاجة واحدة انها بتقتل فينا كل القدرات العقلية يعني مثلا ايام الثانوية العامة انا فاكرة ان المدرسين كانوا بيقولولنا ان المصحح لو ملقاش اجابتك بنفس النص اللي في الكتاب ممكن ينقصك وبالتالي ما كانش فيه اي مجال ان احنا نناقش او نحاول نفكر

المهم دخلنا الجامعة:

لكن هتكلم بصراحة : حوالي 99% مننا معتمدين في المذاكرة علي ورق الدروس او الورق اللي بينزل في المكتبات
    طبعا حضرتك هتسال ليه؟
    الاجابة:
    (1)المناهج كبيرة وبالتالي ما نقدرش ان احنا نبيض كل المحاضرات لاننا كده مش هنخلص الا بعد الامتحانات.
    (2) بعض الاساتذه هذا العام لم يكن له كتاب وعلي الرغم من الشرح المتميز في المحاضرة الا ان ايا منا لم يستطع ان يسجل كل المحاضرة وحيث ان هذا الجزء ملئ
    والمفاجاة اننا في الامتحان فوجئنا بمسالة قال الطلاب ان استاذة المادة ذكرت قانونها في مجموعة ب ولم تذكر القانون في المجموعة الاخري.

(3)بعض الاساتذة نحضر محاضرته ولا نفهم منه اي شئ (وانا اصدقك القول) وهؤلاء الاساتذة معروفين -صحيح اننا لم نقابل احدا منهم هذا العام- وبالتالي نعتمد علي ورق الدروس.

(4)احيانا مثلا بيكون الدكتور كويس جدا زي حضرتك ومتعاون جدا وبينزل المنهج علي موقع الجامعة لكن المشكلة بتكون في المادة نفسها مثلا الفايتو السنة دي
    دروس .

(2)المادة: اذا كانت طويلة جدا او مطلوب مننا فيها حاجات فوق طاقة عقولنا-او اذا لم يكن لها كتاب او اذا كان كتابها سئ جدا زي كتب الميكروبيولوجي كده
    (3)الطالب: اذا كان من هواة النوم والراحة -او اذا لم يكن لديه مهارة اتصال مع استاذه بحيث يسال عما لا يفهمه.- او اذا معتادا علي الدروس الخصوصية.

اعتقد ان سببها:
    (2)عدم اهتمام قلة من المعيدين (في بعض الاقسام) بمتابعة الطلبة وشرح الاخطاء التي من الممكن الوقوع فيها اثناء العملي.

بصراحه الرد ده هوا الخلاصه

mt-

Administrator

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة O.R.S مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله

ازي حضرتك يا د/ عطا الله

المهم دخلنا الجامعة:

طبعا حضرتك هتسال ليه؟
    الاجابة:

دروس .

اعتقد ان سببها:

اعتقد ان كلامك فعلا يا دكتورة هو اعم سبب للدروس

Pharma Student

احنا عاوزين يا دكتور المحاضره تكون شيقه وممتعه يعني مثلا المحاضر ممكن يطرح بعض الاسئله اللي تخلي الطالب يفكر مش عاوزين نسمع وخلاص(انا حضرت شرح عملي فيتو من امتع ما يمكن كان الدكتو بيسألنا ويشجعنا بجوائز ) انا عمري ما اخدت درس وبجد نفسنا الكتب تبقى احسن احنا بنشترها كده بس.وربنا يوفقك يا دكتور .

عضـو هيئـة التـدريـس

أولا احب أن أحيى ORS على تحليلها المنطقى لبعض جوانب قضية الدروس الخصوصية و التى أجملت فيه عدة نقاط و عدة أسباب مع بقية المشاركين و التى منها:
    1. النظام الفاشل للثانوية العامة
    2. المجتمع يريد لأولاده المهن ذات البريق (نظرة مجتمع ليست بالضرورة مثالية).
    3. أن طريقة الإمتحان و طريقة الإجابة لابد أن تكون فى إتجاه الحفظ أكثر من الفهم و التعبير الحر.
    4. عدم مثالية الجامعة من حيث المبانى و المدرجات و المعامل و الإمكانيات حتى ان بعض المشاركين طلبو أن:
    1. المحاضره يجب أن تكون شيقه وممتعه و فيها تفاعل بين المحاضر و الطلبة.
    2. ينجح المحاضر فى أن يوصل علمه لنا
    3. أن تكون الكتب أفضل و أكثر توضيحا.
    و اضاف البعض أن المواد التى يؤخذ فيها الدرس تكون صعبة و طويلة و فوق الطاقة.

و الان

دعونا نركز على قضية واحدة من هذه القضايا:

هل صحيح أن نظرة المجتمع صائبة فى توجيه طاقة الأبناء لكليات القمة (هذه صيغة الإعلام), حتى ان مصر تنفق أكثر من 15 مليار جنيه سنويا فى هذا الداء (الدروس) فى التعليم قبل الجامعى؟ و ما هو مكمن الخطورة هنا؟.

صحيح المدارس العامة فقدت بعض من رسالتها فى تربية و بناء الثروة البشرية (أثمن ما تملكة مصر) و التى ستعمل لمستقبل البلد.
    صحيح هناك بعض التجميد أو عدم استيعاب كامل لأصحاب الكفاءات.
    صحيح ليس فى المنظور القريب هدف تربية الطلاب على الإبداع و الإبتكار.
    و لكن فى نفس الوقت لانرى دور جاد لمجالس الاباء (سلطة لا أحد يأبه فى المشاركة بها).
    و كذلك لانرى تربية للأبناء أن من حقهم المطالبة بالتعلم الجيد و تنقية أجواء التعليم من الشوائب.
    و كذلك لانرى مقاومة من الأبناء بالتحدى و الإعتماد على النفس أو على أقل تقدير يأخذ درس فقط فيما يجد نفسه فيه ضعيفا.
    اين المشكلة فى هذه القضية و مكمن الخطر ؟. أم هى ليست قضية أصلا؟.
    تفضلوا برأيكم الكريم.
    "من لا يتقدم يتقادم .. فلا بصمة و لا أثر"

Pharma Student

أولا احب أن أحيى ORS على تحليلها المنطقى لبعض جوانب قضية الدروس الخصوصية و التى أجملت فيه عدة نقاط و عدة أسباب مع بقية المشاركين و التى منها:
    1. النظام الفاشل للثانوية العامة
    2. المجتمع يريد لأولاده المهن ذات البريق (نظرة مجتمع ليست بالضرورة مثالية).
    3. أن طريقة الإمتحان و طريقة الإجابة لابد أن تكون فى إتجاه الحفظ أكثر من الفهم و التعبير الحر.
    4. عدم مثالية الجامعة من حيث المبانى و المدرجات و المعامل و الإمكانيات حتى ان بعض المشاركين طلبو أن:
    1. المحاضره يجب أن تكون شيقه وممتعه و فيها تفاعل بين المحاضر و الطلبة.
    2. ينجح المحاضر فى أن يوصل علمه لنا
    3. أن تكون الكتب أفضل و أكثر توضيحا.
    و اضاف البعض أن المواد التى يؤخذ فيها الدرس تكون صعبة و طويلة و فوق الطاقة.

و الان

دعونا نركز على قضية واحدة من هذه القضايا:

هل صحيح أن نظرة المجتمع صائبة فى توجيه طاقة الأبناء لكليات القمة (هذه صيغة الإعلام), حتى ان مصر تنفق أكثر من 15 مليار جنيه سنويا فى هذا الداء (الدروس) فى التعليم قبل الجامعى؟ و ما هو مكمن الخطورة هنا؟.

استاذي الفاضل هذه اصبحت ثقافة مجتمع تكونت خلال السنوات الطويلة الماضية
    فالاباء ينظرون الان للتعليم علي انه وسيلة للحصول علي وظيفة محترمة لابنائهم بعد التخرج للتمكن من اقامة اسرة بعد ذلك.
    وطبعا لان الكليات اللي بيتوافر فيها ده هي (طب- صيدلة- طب اسنان) اصبح الطلب عليها
    كبير من خريجي الثانوية العامة وبالتالي اصبحت هي كليات القمة كما ذكرت.

مشكلة الموضوع ده كذا حاجة:

(1)الاعداد داخل كليات الطب والصيدلة اصبحت كبيرة جدا علي الامكانيات الحقيقية
    لهذه الكليات وبالتالي فان الخريجين لم يصبحوا علي المستوي المطلوب من حيث الكفاءة.

(2)علي الجانب الاخر هنلاقي ان كليات مهمة بجد للمجتمع زي( زراعة- تربية-... وغيرها) اصبح اقبال الطلاب عليها ضعيف جدا- اللهم الا اذا كان مجبرا علي دخولها بسبب المجموع- ولنا ان نتخيل حال المجبر علي دخول كلية اذ اننا يجب الا نتوقع منه الابداع ابدا وبصراحة هم عندهم بعض الحق في كده لان خريجي الكليات دي لا وظيفة لهم بعد التخرج.

(3)احيانا الطالب بيكون له ميول معينة ومجالات هو متفوق فيها لكن بسبب المجموع العالي
    بيدخل كلية لا تتناسب مع مهاراته وقدراته.
    وبالتالي انتشرت الدروس في الجامعة
    لانها السبيل لاجتياز مقررات دراسية الطالب مش مستمتع بيها
    تماما زي الثانوية العامة

صحيح المدارس العامة فقدت بعض من رسالتها فى تربية و بناء الثروة البشرية (أثمن ما تملكة مصر) و التى ستعمل لمستقبل البلد.
    صحيح هناك بعض التجميد أو عدم استيعاب كامل لأصحاب الكفاءات.
    صحيح ليس فى المنظور القريب هدف تربية الطلاب على الإبداع و الإبتكار.
    و لكن فى نفس الوقت لانرى دور جاد لمجالس الاباء (سلطة لا أحد يأبه فى المشاركة بها).
    و كذلك لانرى تربية للأبناء أن من حقهم المطالبة بالتعلم الجيد و تنقية أجواء التعليم من الشوائب.
    و كذلك لانرى مقاومة من الأبناء بالتحدى و الإعتماد على النفس أو على أقل تقدير يأخذ درس فقط فيما يجد نفسه فيه ضعيفا.

انا اري ان طلاب الثانوية العامة ياخذون الدروس الخصوصية ليس لانهم لا يفهمون بعض المواد
    ولكن للتدرب علي نظام الامتحانات والتصحيح

وبالتالي اذا طلبنا من الطالب الالتزام بالمدرسة والاعتماد علي نفسه يجب ان نوفر له:

(1)معلم مدرب قادر علي ايصال المعلومات (وده لازم يكون دخل كلية التربية بارادته وكان فاهم اللي بيدرسه فيها وما كانش معتمد ع الدروس في الكلية )
    (2) منهج قابل للتعلم مش مجرد معلومات وحشو .
    (3) ان الوزارة تحط توزيع عادل للمنهج علي شهور السنة بحيث يتبقي وقت للمراجعة
    لاني فاكرة وانا في تانية ثانوي كان منهج احد المواد حسب توزيع الوزارة لازم يخلص في شهر 5 والامتحان كان هيبدا في10/6

اين المشكلة فى هذه القضية و مكمن الخطر ؟. أم هى ليست قضية أصلا؟.

تفضلوا برأيكم الكريم.
    مكمن الخطر في هذه القضية اننا نخرج طلاب لم يؤهلوا بشكل صحيح للمساهمة في بناء الوطن ان صح التعبير والدليل علي كده ان الحكومة دايما بتستعين بخبراء اجانب في اي مشروع كبير بتعمله وده اعتراف ضمني منها انها غير واثقة في قدرات ابنائها وخريجيها.

والمشكلة يا دكتور عطا الله متشابكة ومتداخلة واعتقد اننا علشان نحلها

لازم نعمل تغيير جذري في نظام التعليم بداية من التعليمالابتدائي

وبالنسبة لينا في الجامعة وفي كليتنا ممكن ان احنا نطور وننقذ ما يمكن انقاذه واعتقد ان الكلية ماشية في الاتجاه ده فعلا.

واقتراح لكل استاذ مادة :

ليه ماننزلش المحاضرات (hand out) قبل كل محاضرة بحيث اننا
    نبقي بنحضر علشان نفهم مش نكتب بس.؟(انا عارفة انه اتقال قبل كده بس هو بجد اقتراح ممكن يفيدنا كطلبة)
    وليه كمان ما نحددش اهداف احنا عاوزين نوصلها من تدريس كلcourse
    ونشوف هل المنهج بيخدم الاهداف دي ولا لأ وكمان بعد الامتحان نشوف هل الطلاب استفادوا فعلا وحققوا الهدف من تدريس المادة؟

واذا كانت الاجابة لأ يبقي لازم المنهج او طريقة عرضه تتغير

شكرا

Pharma Student

جزاك الله خيرا د/عطاالله على تواجدك معنا باستمرار وأهتمامك بأرائنا ومناقشتها
    أنا متابعة الموضوع من يومين لأني مشتركة جديدة على المنتدى وبجد بشكرك على حثنا على التفكير بإيجابية
    أنا لية تجربة بسيطة أوي في السعودية اللي تربيت فيها ودرست فيها لحد الثانوية العامة
    تجربتي تتلخص في إن المدرسة هناك تعتبر شيئ مقدس بمعنى الطالب الصبح في المدرسة جدول منظم مدرسين متميزين سواء سعوديين أو أجانب الأهتمام منصب على الطالب بشكل أساسي
    المدرسين جميعا في خدمة الطالب وكذلك يوجد تقييم مستمر للمدرس من خلال الوزارة وما إلى ذلك
    وبالتالي لم نكن نضطر لأخذ دروس خصوصية
    وبعد الظهر كل طالب يجلس في منزله لأداء فروضه المنزلية والمذاكرة
    أنا لا اذكر أبدا أنني أضطررت لأخذ إي درس إلا في مادة واحدة فقط في الثانوية العامة لأن المادة كان بحاجة لمزيد من التدريبات
    ملخص هذه التجربة وغرضي من عرضها أن وجود مدارس مثالية ومدرسين مثاليين ومراقبة ومتابعة وتوقف الدروس الخصوصية شيء ليس بالمستحيل لأن التجربة نجحت في عدة أماكن أخرى
    ولكن سواء على مستوى المدارس أو الجامعات
    نحن في حاجة إلى خطة متكاملة بحيث نسير في جميع الإتجاهات في نفس الوقت
    يعني مثلا لو قسمنا الخطة ل3 مراحلتطويرية بحيث إن هذه المراحل تمشي مع بعضها على التوازي:
    الأولى: تطوير أداء مقدمي الخدمة(هيئة التدريس)
    الثانية:تطوير الmedia(المدرجات ,سائل العرض والمعامل وما إلى ذلك)
    الثالثة: تطوير الطلبة أنفسهم (الأبحاث العلمية ,....)
    أنا أعلم أن هذه الأشياء بعضها موجودة بالفعل ولكن هل هي موجودة في شكل خطة تطوير معتمدة وموضوع عليها رقابة
    لماذا لا نفعل أيضا المحاضرة اللي كانت موجودة في الجدول قبل كده وتدعى النشاط الطلابي (على ما أعتقد) ونعمل كلنا خطة متكاملة (طلبة وأعضاء هيئة التدريس)لأن الشيئ النابع من داخل الشخص يعطيه الحماس على التنفيذ أكثر بكثير من الخطة الموضوعة من قبل مجموعة محددة
    أنا أسفة على الإطالة لكني أخترت إني أتكلم في الحل بدلا من الإستفاضة في المشاكل لأني شفتكم عرضتم أغلب المشاكل اللي بتواجهنا
    وياريت يكون شعارنا(ميدانكم الأول أنفسكم إن انتصرتم عليها كنتم على غيرها أقدر وإن أنهزمتم عليها كنتم على غيرها أعجز)
    وأعتذر مرة أخرى على الإطالة
    وأتمنى أن تكون مشاركتي مفيدة وفيه إضافة مفيدة
    وجزاكم الله خيرا

عضـو هيئـة التـدريـس

شكرا يا د/ هووبة و د. /O.R.S على ما طرحتموه من رؤى ناضجة و تجارب و حلول مقترحة.
    ما طرحته من تساؤل حول نظرة المجتمع نفسه لوسيلة الدروس الخصوصية تلك النظرة التى تدفع بالأبناء لكليات القمة يضع عدستنا المكبرة على بذرة الخلل. المجتمع تغير كثيرا بمفاهيمه و هذا التغير فى مجمله ليس حميدا بل مرضيا. حتى فترة منتصف السبعينات من القرن الماضى لم تكن هذه الظاهرة موجودة بل من كان يعطى أبنه درسا كان يعاير بضعف ابنه. و كان الأبن لايصرح لأقرانه بهذا الأمر حتى لايوصم بالضعف العقلى. هذا بالرغم أن العملية التعليمية كانت قريبة جدا مما نعايشه الان. إذن مالذى تغير؟.
    فى ظنى ان هذا التغير فى المفاهيم بدأ مع بداية الطفرة المادية فى المجتمع المصرى فى نهايات السبيعنات بوفرة المال المستجلب من المصريين العائدين و الذاهبين الى أرض البترول فى الخليج و السعودية. نقلت كثير من الأسر بالتدريج من الطبقة الضعيفة ماليا الى الطبقة الوسطى ثم الى الطبقة فوق الوسطى. فكانت أحد أعراض هذه الحقبة هى تجميل هذا المستوى الإجتماعى الجديد بمستوى أدبى محترم (بأبناء فى كليات القمة) فهذا عند تلك الأسر يعتبر استثمارا لهذا المال الفائض و علو منزلة فى المجتمع. أنا مازلت أتكلم فى ظاهرة و نسبة لم تزيد عن 20 % فى هذا الوقت. بالتالى اصبحت النظرة للمدارس الفنية و التجارية و كليات الجامعة الأخرى (و التى لا تقل أهمية بحال فى المجتمعات السوية عن الكليات الطبية و الهندسة) نظرة دونية فى نظر الجميع اباء و ابناء على السواء حتى أنها تكاد تكون فضيحة للأسر ان يكون أحد أولادهم فى هذه المجالات التعليمية الفنية أو الحرفية أو الأدبية. زد على ذلك ان رواسب قديمة فى المجتمع (لها أسبابها و ليس مجال الخوض فيها هنا) جعلت شرائحة فى حالة تنافس و تحاسد تصاعدى أدت الى استفحال هذه الظاهرة حتى عمت معظم الأسر تقريبا لدرجة ان الأب يمكن ان يشتغل على فترتين ليماشى هذه الظاهرة فى وضع أولاده فى هذا الخضم (اموال --- دروس -- مجموع اعلى --- كليات قمة) و حتى لايسبقه جاره أو معارفه.
    طبيعى جدا فى نظام تعليم يعتمد أساسا على التعلم بالحشو ثم التذكر ثم الإسترجاع و هى أقل المهارات التعليمية المطلوبة فى إنشاء عقلية الطالب تصير الدروس هى الحل الأمثل لتقوية الذاكرة بشئ من الفهم و تكرار الشرح. حتى ماتفضلت الدكتورة هووية بتفصيلة مازالت فى إطار عملية تعليمية ليست نموذجية برغم تفوقها على النظام التعليمى المصرى فى كفاءته من حيث المعلم و الطالب و قياس معايير الإنجاز. إذن ماهو النظام التعليمى الأكثر كفاءة.
    هو هذا التعليم الذى يعتبر ان الطفل عند ولادته هو مشروع مواطن مؤسس لحضارة و ليس مصيبة على البلد يجب وقف نموه و الخلاص منه بالتهجير أو بالكبت عندما يكبر و يصير مجرد رقم قومى.
    تعال مع الى اليابان مثلا (اقول ان حضارة امتنا الإسلامية اسبق من قبل) فالطفل هناك من أول الحضانة تجند له الجيوش من التربويين و المدربين ليس الغرض هو حشو الدماغ ولكن التعليم بحل المشاكل و المشاركة الجماعية التى تحفز فصوص المخ و ترتب المنطق الإستدلالى و تجعل التعليم متعة. زد على ذلك غرس أهداف الدولة فى هذا الطالب ليتعود و يتدرب على تجسدها مثل تنمية المسئولية الفردية تجاه نفسه و تجاه الأخرين من ناس و حيوان و بيئة (مثال: يعطى الطفل بذرة نبات لتزرع فى أصيص خاص به و عليه رعاية النبات و متابعة و تسجيل النمو و عدد الأوراق مثلا و الزهور و على التلميذ حمل هذا النبات فى أجازة نصف العام لمتابعة مسئوليته عنه فى البيت ثم حمله مرة اخرى الى المدرسة بعد انتهاء الاجازة ثم اعطاء درجات على درجة الاهتمام). تنمية روح الجماعة و روح الفريق (مثال: كل فصل دراسى - اقصد مجموعة الحجرة الدراسية -عليه واجب يومى أداءه يقيم و معهم معلمهم المرشد, مثال: تنظيف الحوش بالكامل - المساعدة فى طهى طعام المدرسة - لم أوانى الطعام بعد الغداء ....... الخ, هناك المدرسة يوم كامل من 8 صباحا حت الثالثة بعد الظهر). الخروج عن أسوار المدرسة الى الغابة و المصنع و المؤسسات لتعريف النشأ بالمجتمع. ملحوظة لدينا نشأ الان لايعرف ماذا يحدث فى مصر. كانت هذه أمثلة لأهداف و وسائل زرعها فى نفوس مواطنين المستقبل. تعال معى و انظر الى التربويات العالية (مثال: محرم على الطالب فى التعليم قبل الجامعى حمل مصروف جيب معه و الزى و شنطة المدرسة موحد بالقانون) حتى لاتظهر اثار الفروق الطبقية على نفوس الطلاب من خلال ملابسهم أو نوعية طعامهم الإستهلاكى حتى ينضج الطلبة فى مرحلة المراهقة فينمون كمواطنين اسوياء متعاونون متحابون متكاملون. و الكثير الكثير من المناهج المهدفة لـتأسيس هذا المواطن النافع. حتى فى دخول الكليات. لا يدخل الطالب أى كلية إلا بـ Enterance exam شفوى و تحريرى تريد الجامعة فيه معرفة ميوله الحقيقية و مدى عمق معلوماته و خبراته. و يمكن لطالب حصل على مجموع ممتاز ان لا يدخل كلية طب مثلا و ذلك لأن المجموع وحدة لا يكفى لدخولها بل هو مجرد عامل من ثلاث عوامل. اللهم الا كان مصمما فليدخل جامعات خاصة ذات مصاريف عالية جدا. حتى هذه لها نفس الإمتحانات و إن اختلفت حدتها.

ما تكلمت عنه سابقا هى العملية التعلمية المتكاملة الغرض منها بناء انسان يكمل و يعلى حضارة الاباء حتى يكون لبلده موضع قدم وسط الأمم .
    نجىء لمسئولية الفرد (حتى لو هو يعيش فى بيئة غير مثالية).
    و هو ان يكون (و ذلك بعد البلوغ و الرشد) رائد نفسه. انت تفتح مستقبلك بنفسك و على حسب زاوية النظر للمستقبل تكون دافعية الفرد للتعلم المتكامل الجاد و ليس بقوة دفع المجتمع الذى أصبح ينظر الى الدروس على انه طعام يومى مستمر و ليس دواء وقتى.

أحيانا أظن انه يجب ننسيان جيل الأباء و نبدأ البرنامج التعليمى المتكامل مع البذرة الأولى فى بداية معترك الحياة التعليمية (الإبتدائية) حتى يخرج جيل بعد 12 عام من التعليم المتكامل يكون هو بداية مصر ام الحضارات بحق. لا أقول هذا كحل أوحد و لكن خطوة مهمة يمشى معها بالتوازى علاج المجتمع الحالى حتى يكون محضن جيد لنمو الجيل البذرة بلا عوائق.

بالطبع لا أستطيع أن اتجاهل عوامل استراتيجية و هامة لابد ان تصاحب و تخدم تلك المرحلة حتى يصبح حلم مصر العظيمة حقيقة و هى:
    1. تعميق مفهوم الحرية فى المجتمع (مجتمع بلا حرية ينتج عنه مجتمع بلا إبداع مجتمع تابع).
    2. تعميق مبدأ التمكين لأهل الخبرة لا أهل الثقة فى كل مناحى الحياة المدنية.
    3. استجلاب طيورنا (عقولنا) المهاجرة و التى يعصرها الغرب حاليا للمشاركة فى تلك النهضة مع التمكين لها.
    4. تنقية الأجواء من مفسدات النهضة.
    5. ان لا ننغلق على أنفسنا فأمتنا المصرية تملك مايؤهلها لقيادة و ريادة تلك البقعة الوسطى من العالم و هذا يزيدنا قوة على قوة.

أخيرا هذه مجرد خواطر حول قضية الدروس التى هى عرض من أعراض شتى و سبب فى نفس الوقت لبعض ما نعانى منه من تشوه فى الثروة البشرية. لا أطيل عليكم و افتح المجال لكم ايها الأحباب لإقتراح خطوات عملية تحلمون بها أو نماذج مجربة تعلمونها أو عايشتموها مع فتح المجال ايضا لمزيد من التحليل حول التعليم بصفة عامة و الدروس الخصوصية بصفة خاصة.

محاور المداخلات كثيرة فتفضلوا.
    "من لا يتقدم يتقادم .. فلا بصمة و لا أثر"

صفحة 3 من 10 الأولىالأولى 12345 ... الأخيرةالأخيرة