صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 11

الموضوع: نظام التخلفات..

Pharma Student

افتراضي نظام التخلفات..

بسم الله الرحمن الرحيم
    يا رب جميعا تكونوا بخير .. طبعا الموضوع ده مش بيهم ناس كتير ما شاء الله وربنا ينجح الجميع
    مش عارف اذا كان النقاش في الموضوع ده مطروح ولا لا .. بس أنا حبيت أسمع رأيكم
    نظام التخلفات اللي احنا ماشيين عليه نظام فاشل .. والطلبة بتتعب جدا وبتتعقد وبيحصلها مشاكل ..
    أولا الطالب بيمتحن في مادة كاملة في أصعب وقت في الترم .. ويمكن مادتين .. ده غير مشاكل امتحانات العملي
    انت بتحرم الطالب لو عايز يفوق ويجيب تقدير من إنه يذاكر بحرية زي زمايله .. آه هو شايل مادة ويستاهل .. بس كمان لازم ناخد بالنا من الموضوع ده
    أقسم بالله أنا امتحنت في يوم حاجات بـ 110 درجة .. الطالب لو شال مادة من الآخر بيتشنق في امتحانات العملي
    ده غير طبعا النظري .. يبقي عنده كورسين زيادة عن زمايله (المادة ترمين) وأحيانا 4 لو مادتين .. واحنا بنخلص امتحانات العملي وبيبقي فاضل أسبوعين ولا حاجة .. واللي زود الطين بلة الجدول السيء جدا اللي احنا هنمتحن علي أساسه
    بصراحة لو طالب شال مادة أو اتنين بالنظام ده مع جداول الامتحانات دي يبقي عارف من الأول انه مش هيجيب تقدير
    كان في اقتراح في كلية هندسة بس مش عارف اتنفذ ولا لا .. ان امتحانات التخلفات تبقي في الأجازة بعد امتحانات النظري
    بصراحة لما الواحد بيشيل مادة بيكره حياته والكلية والمذاكرة عشان العبء بيبقي كبير جدا
    أتمني ان أساتنذتنا يلتفتوا للموضوع ده .. احنا بيبقي عندنا مئات الطلاب تخلفات ولازم نلتفت لمشكلتهم
    تحياتي

الحل بسيط وسهل جدا .. وهو اننا منشلش مواد ...

حل عملي فعلا

Pb Designing team

السلام عليكم..
    من قبل ماادخل الكليه يادكتور وانا مرعوبه من نظام التخلفات فيها..
    شفت نظام التخلفات ف كلينيكال..اتطمنت نوعاً ما
    احنا طبعا مش هنتطرق لموضوع انت ليه شلت من الاساس
    لان كل واحد وليه ظروفه طبعاً..
    النظام بيبقي قريب شويه من اللى انت قلت عليه ف هندسه
    وهو الـsummer course
    لو شلت ماده ف التيرم الاول..مش من حقك تكملها ف التيرم التانى!
    وبتمتحن عليها ف امتحانات اخر السنه..
    والتيرم التانى بتاعها بتذاكره وتمتحنه فالكام شهر بتوع الصيف..حد فهم حاجه؟؟
    هو نظام معقد شويه..بس صدقنى مريح نوعاً ما للطالب
    وف نفس الوقت بيضمن انك تاخد حقك كامل ف الدرجات
    اتمنى النظام ده يتطبق لان كفايه اوى الاحباط الىل بيبقي فيه الطالب..
    بلاش نكمل عليه كمان بعبء اضافى

Pharma Student

لا اله الا الله يعني اللي شال ماده تبقي نهاية الكون
    لا طبعا في ناس كتير اوي بيبقي عندها ظروف معينه و لو حتي كان الموضوع فيه تقصير من الطالب نفسه اظن ان ليه الحق انه يصلح الخطا اللي عمله و ما يرتكبوش تاني ودا المفروض يكون هدف الكليه
    كل انسان ليه الحق في محاوله تانيه مش من مره تبقي خلاص نهايه الطريق
    انا فعلا مضايقه من نظام التخلفات دا بيصعبوا عليالدنيا بتبقي متكربسه علي دماغهم من عملي لنظري لشفوي التخلفات عقولهم بتبقي تشبعت قبل ما يدخلوا في امتحاناتهم الاساسيه
    دا احنا لما بنوصل لاخر ماده واحنا مش عندنا تخلفات ولا حاجه دماغنا بتهنج فالله يكون في عنهم
    اللي اكتشفته الترم دا ان لو حصل عذر و اضطريت ما تحضرش الامتحان النظري بتعيد العملي تاني مش عارفه ليه
    مع انهم دخلوا العملي وتمام بس المشكله في النظري مش فاهمه بصراحه ايه وجهة النظر في دي
    طول ما المنهج ما اتغيرش و لا جد جديد في العملي خلاص مالهاش لازمه
    حاجه زي الابلايد دي او الاساي و التوكسو الواحد مش متخيل نفسه يعيد العملي بتاعهم ابدا ...ربنا يعديها علي خير و اخرج سليمه

المفروض ان مواد التخلفات يبقي في بنها وبين المواد الاساسيه فتره كويسه و الاحسن تكون بعدها لان كلنا عارفين انها بتبقي فرعيه و مش حاجه اساسيه يعني كفايه اللي هوا فيه
    يا ريت لو حد وقع نمد ايدينا ونساعده يقف بلاش ندوس عليه..

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Al Gohary مشاهدة المشاركة
    يا جوهري .. المشكلة مش بسيطة زي ما بتتكلم انت كدة .. في عدد كبير .. وروح شوف الأرقام في الجدول في بس عقاقير أولي أكتر من 250 طالب
    أعتقد ان (مئات ) من الطلاب يستحقوا اننا نقف عشانهم وقفة .. وزي ما الدكاترة قالوا .. شال مادة دي مش نهاية الكون وحقه انه يصلح الغلط اللي كان عنده

Thumbs down

بتفكرني بمرة كنت رايح لطبيب .. بقوله لما بعوم و اجي اعمل كاتش شمال .. كتفي بيوجعني من فوق
    قالي بسيطة .. معدتش تعمل كاتشات شمال ..!!
    كان بيهرز طبعاً ..

مبروك الايزو يا دوك

.,,

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.A7med مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم
    يا رب جميعا تكونوا بخير .. طبعا الموضوع ده مش بيهم ناس كتير ما شاء الله وربنا ينجح الجميع
    مش عارف اذا كان النقاش في الموضوع ده مطروح ولا لا .. بس أنا حبيت أسمع رأيكم
    نظام التخلفات اللي احنا ماشيين عليه نظام فاشل .. والطلبة بتتعب جدا وبتتعقد وبيحصلها مشاكل ..
    أولا الطالب بيمتحن في مادة كاملة في أصعب وقت في الترم .. ويمكن مادتين .. ده غير مشاكل امتحانات العملي
    انت بتحرم الطالب لو عايز يفوق ويجيب تقدير من إنه يذاكر بحرية زي زمايله .. آه هو شايل مادة ويستاهل .. بس كمان لازم ناخد بالنا من الموضوع ده
    أقسم بالله أنا امتحنت في يوم حاجات بـ 110 درجة .. الطالب لو شال مادة من الآخر بيتشنق في امتحانات العملي
    ده غير طبعا النظري .. يبقي عنده كورسين زيادة عن زمايله (المادة ترمين) وأحيانا 4 لو مادتين .. واحنا بنخلص امتحانات العملي وبيبقي فاضل أسبوعين ولا حاجة .. واللي زود الطين بلة الجدول السيء جدا اللي احنا هنمتحن علي أساسه
    بصراحة لو طالب شال مادة أو اتنين بالنظام ده مع جداول الامتحانات دي يبقي عارف من الأول انه مش هيجيب تقدير
    كان في اقتراح في كلية هندسة بس مش عارف اتنفذ ولا لا .. ان امتحانات التخلفات تبقي في الأجازة بعد امتحانات النظري
    بصراحة لما الواحد بيشيل مادة بيكره حياته والكلية والمذاكرة عشان العبء بيبقي كبير جدا
    أتمني ان أساتنذتنا يلتفتوا للموضوع ده .. احنا بيبقي عندنا مئات الطلاب تخلفات ولازم نلتفت لمشكلتهم
    تحياتي

أتفق معاك يا أحمد و فعلاً هندسة اللي أعرفه إن نظامها بشكل عام هو إن إمتحان التخلفات بيكون في الأجازة .. أنا أخويا كان في هندسة الزقازيق و لما حول شيلوه مادة الرسم الهندسي و إمتحنها في نص السنة لأنها تقريبا منتهية الترم الأول أو حاجة زي كده و ما شاء الله جاء فيها إمتياز لما إمتحنها لوحدها بعيداً عن ضغط المواد الأخرى
    و يا ريت يكون ده النظام عندنا حتى لو كان الجدول بتاعها مضغوط ( علشان الناس ما تعدش تمتحن شهر !! حرام برده ) بس أكيد أريح من قبل الإمتحانات العادية

معلش يا محمد أصل ردك غريب الصراحة و انا لي تعليق عليه

انا يمكن و لله الحمد ما حصلش إن شلت مادة و إن شاء الله ما يحصلش ليا أو لغيري
    بس اللي شفته قدامي و اللي حصل مع بعض الزملاء إن واحد يشيل مادة على درجة أو 2 و ده بيحصل
    أو يشيل تحليلية إعدادي اللي هي أول ترم و أصعب ترم و ممكن يكون ما إتعودش على نظام الكلية يقوم شايل و ده حصل مع ناس أعرفهم كويس

و ممكن ... مين عارف ممكن يحصل قبل الإمتحان ظروف صعبة زي لا قدر الله حالة وفاة أو حاجة .... ده كله أكيد بيأثر
    أو حتى حالة إهمال حصلت مرة و أخطأ الشخص ده مش لازم يفضل يتعاقب و يتبهدل علشان غلطة

الأهم إن نظرتنا للي شال مادة أو حتى عاد سنة إن فاشل لازم تتغير و ما نحكمش عليه قبل ما نعرف ظروفه

آسف جداً للإطالة
    التعديل الأخير تم بواسطة AhmadRaed ; 21-05-2010 الساعة 06:27 PM

Pharma Student

شكرا يا رائد
    أنا أعرف واحد كان معانا .. في سنة تانية كان شايل عقاقير أولي ومادة كمان .. عاد تانية عشان شال مادتين منها مع عقاقير أولي
    وعقاقير أولي دي كان شايلها علي درجة
    وأعرف واحد تاني كان شايل مادتين في إعدادي .. هو نجح .. بس كان مادة من الاتنين شايلها علي درجة
    ولو هو شايلها راسب نظري .. مش المفروض يتشنق .. وأعتقد ان 500 طالب أو أكتر عندهم تخلفات من حقهم مع عددهم ده ان النظر يتعاد في الموضوع ده
    المشكلة اني مش متأكد إذا كان كلامنا ده له لازمة ولا لا .. وإذا كان حد هياخد باله من الموضوع ده أصلا .. بس أتمني ان الناس اللي صوتها واصل لإدارة الكلية (زيك كدة يا جوهري ) تحاول توصل المشكلة والاتحاد يحاول يوضح ان الموضوع ده تاعبنا

Pb Elite

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

فعلا نظام التخلفات صعب شويه عندنا فى الكليه انا الحمد لله مشلتش حاجه وربنا يدمها عليا نعمه
    بس والله بيصعب عليا اللى بيشيلوا ماده على درجه ولا درجتين ويمتحنها فى اخر السنه قبل امتحانات النظرى على طول ويمتحن فيها نظرى وعملى السنه كلها ده طبعا بيبقى صعب على الطالب يعنى اكيد فى طلاب بتبقى عايزه تحسن او تجيب تقدير فبالتالى يبقى صعب جدا انهم يمتحنوا ماده التخلف ومفيش اسبوع ويخش فى امتحانات النظرى يعنى مفيش وقت يذاكر ولا حتى يراجع كل المواد

بتهيالى نظام انه يمتحن ماده التخلف فى الاجازه هى هتبقى صعبه شويه عليه انه يذاكر فى الجازه بس احسن من انه يضغط فى المذاكره

بس انا عايزه اعرف احنا عندنا بيطبق درجات الرفع ولا لاء؟؟
    -----
    مع احترامى لحضرتك يا دكتور
    الواحد مش يبقى عايز يشيل مواد يا دكتور فعلا بتبقى نصيبه انه يشيل
    يعنى مثلا تحليله اعدادى اول تيرم فى الكليه وصعبه جدا وتقيله وكتير من دفعتى شلوها على درجع درجتين او حتى خمسه درجات بيبقى ده السبب انهم مذاكروش من الاول

ربنا يوفقنا جميعا

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة