مشاهدة نتائج الإستطلاع: حد يا جماعة عرف يذاكر من اول يوم زى ما تعودنا فى الثانوى

المصوتون
37. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • اكيد طبعا بذاكر

0 0%
  • ببيض المحاضرات واقراها بس

7 18.92%
  • بحاول بس مش عارف اجمع حاجة اذاكرها

15 40.54%
  • سايبها على ما تفرج

15 40.54%
صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 26

الموضوع: يا ريت تكون صريح جدا سوال يهم كل طلبة اعدادى

BANNED

اكيد يا dr/ sowtrig ان نظام اكلينيكل ده افضل بكتير وده لأنه بالساعات المعتمده و السيستم ده لسه نازل السنه دى فى كل كليات الصيدله على مستوى الجمهوريه . وده بعد التخرج ان شاء الله هيوفر فرص عمل كتيره جدا فى اى دوله على مستوى العالم بدون عمل اى معادله . وانا وضحتك شيىء من ده امبارح يا د/ كريم ...

وكل سنه وانتم طيبين .... وربنا يوفقكوا كلكوا ان شاء الله وعايزين امتيازات بقى

Pharma Student

شكرا يا جماعة على ردودكم بس انا كده اطمنت انى مش لوحدى فى نفس المشكلة وكمان بالنسبة للاكلينيكىايه فايدة انى ابقى جايبة مجموع اعلى من الكلية وبعدين اتساوى باللى جايبن اقل من مجموع الكلية بكتير ودخلوها بالمصاريف منا كان ممكن من الثانوية العامة اريح دماغى وادخل خاص من الاول؟؟؟؟؟ وجه ملخص الاكلينيكى النظام اللى الكل مبهور بيه

Pharma Student

أحب أوضح حاجة ل annocent laugh أولا فكرة الجامعة الخاصة ديه مردودة لأن فيه فر ق طبعا بين خريج جامعة المنصورة أو القاهرة مثلا وخريج جامعة من الجامعات الخاصة .
    ثانيا خريج صيدلة خاصة معتقدش بالمرة أنه بيحصل على بكالوريوس علوم صيدلية وأكلينيكية على الأقل في وقتنا الحاضر . ثالثا حكاية ان واحد جايب أقل منك في المجموع ديه فكرة مغلوطة خالص لأن الصيدلة الأكلينيكية متقبلش غير الي جايبين مجموع صيدلة ده غير ان هما بيدفعوا مصاريف الكلية وفوقيها مصاريف الدراسة الأكلينيكية. يمكن الي خلاكي تقولي ان فيه ناس دخلوا بمجموع أقل منك انك شوفتي طلبة علوم دخلوا النظام ده . أحب أقولك أنهم حاصلين على شهاة البكالريوس يعني قاعدوا يفحتوا خمس سنين بعد الثانوية العامة و بكده أتأهلوا انهم يدخلوا النظام ده . ده غير أن مش كل طلبة علوم ليهم الحق أنهم يدخلوا النظام ده . بس ثلاث أقسام من علوم هما الي بيدخلوا النظام مش فاكرهم باظبط . ثم انتم لازم تفرحوا ان حاجة زي كده دخلت مصر وعشان تعرفوا سبب الفلوس الكتير الي بتدفع للنظام الأكلينيكي ان ديةأفكار جية من برة وبالتالي لازم ندفع قصاد نظام جديد مطور لمهنة الصيدلة في مصر وعقبال الصيدلة النووية والجينية . انا قلت أوضح الفكرة واذا كان فيه حاجة غلط أنا قلتها حد ينبهني ونتناقش مع بعض.
    وشكرا يادكتور عامر على ردك وان شاء الله نتقابل في النظام الجديد .

Pharma Student

والحقيقة يعني المفروض أن احنا كطلبة صيدلة المفروض نحافظ على ميزة زي كده ومنسبهاش تعدي وتروح في ايدين ناس احنا احق منهم ليها . أنا بقول كده لأن مثلا الي مش عاوز واحد من كلية تانية غير كليته يدخل في نطاقه ويتعدى انه ياخد نفس الدرجة العلمية بتاعته. المفروض ميدلوش الفرصة ويدخل وياخد مكانه بدل ميقعد ويحط ايده على خده ودمعته على عينه.
    اسف المشاركة جت على مرتين

Pharma Student

على فكرة يا جماعة يلى فى اعدادى انا اكبر منكم بسنة بس والله كنت فى اول سنة اعدادى
    يمكن اوحش من كده كمان وكنت مش فاهمة اى حاجة فى اى حاجة وكمان اللغة دى كانت اكبر مشكلة وطبعا حجز المكان الواحد كان بيجى بدرى جدا يلاقى المدرج على اخره مش عارفةازاى
    المهم كل المشاكل دى راحت خالص والعكس سبحان الله اما عدى شهر كده ولا حاجة بدا ناس كتير ما تحضرش وما تقعدش قدام فاحنا استغلينا الفرصة دى وبقينا نقعد قدام ونكتب بقى الحمد لله
    وكمان سبحان اله تخيلوا ان الواحد ما عدش عارف يذاكر الا بالانجليزى وما عدش بيعرف يذاكر العربى زى حقوق الانسان مثلا
    المهم انا طولت عليكم شكلى كده
    كنت بس عاوزة اقولكم ان انتم ما شاء الله باين عليكم نشيطين وكويس انكم بتسالوا وكده
    وان شاء الله هنسالكم كمان شهر او شهرين كده على رايكم فى الدراسة والكلية وهنشوف انكم اكيد هتغيروا رايكم باذن الله
    اسفة على الاطالة وربنا معاكم ومعانا

انا اللغة مش مشكلة بالنسبة ليا لاكن بجد المشكلة فى انى راهب الكلية شوية و مش عارف لسة نظام المذاكرة هيبقى ازاى !!!!....وانا بفكر بجد فى موضوع الصيدلة الاكلينكية ده لاكن بجد الشهادة بتاعتها بتعادل الماجستير ؟؟....

Pharma Student

والله يا Dr.hagag مفيش حاجة مؤكده لغايط دلوقتي ادينا بنسأل وبنشوف وربنا يسهل ان شاء الله . وعشان تكون عارف هما عاوزين 120 طالب maximum منهم حملة البكالريوس.

Pharma Student

لوسمحت يا sowtrig ممكن تقولى هل انتوا بداتوا دراسة ولا لسه ودحجزت منين؟

واكون شاكر جدا

Pharma Student

انا بقى لسه مذكرتش حاجة

BANNED

هههههههه يعنى انا اللى ذاكرت

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة