النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: طلباتنا واقتراحاتنا لدكتور ممدوح الششتاوي

Pharma Student

افتراضي طلباتنا واقتراحاتنا لدكتور ممدوح الششتاوي

السلام عليكم
    أنا خريجة لكن أحب إن كليتنا تتطور كمان وكمان .. ببارك للأستاذ الدكتور ممدوح الششتاوي فوزه بمنصب العميد وهو أول عميد منتخب لكليتنا بعد الثورة فأتمنى يحقق لكليتنا الحاجات اللي تمنينا إن الثورة تغيرها فيها . الموضوع هنا إن شاء الله عشان نوجه طلباتنا واقتراحاتنا للدكتور ممدوح الششتاوي داعين ربنا إنه يعين د ممدوح على المهمة ويجزيه عنا خيرا .

Pharma Student

هبدأ بشوية حاجات
    ___ ليه الكلية ما يكونش فيها مكان يتباع فيه ميه وعصاير مش الطبيعي في ظل وجود 5000 طالب إن يكون فيه مكان للحاجات دي ؟
    __ وجود شباك واحد للخزنة بيخلي وجود زحمة أوي بالذات في بداية السنة .
    ____ بالنسبة للمناهج وأنا خريجة وكان نفسي الكلية تحط في سياستها تركيز أكثر على تعامل الصيدلي مع الحامل والمرضع ومريض الكبد ومريض الفشل الكلوي يعني تخلي كل قسم من الأقسام تركز على ما يعنيه بالنسبة للحالات دي مثلا قسم العقاقير يعرفنا النباتات اللي تنفع لكل حالة واللي ماتنفعش وقسم الفارما الأدوية وقسم البيو يعرفنا الفيتامينات والمعادن المهمة لكل حالة .
    ____ في حاجة بخصوص الخريجين اشمعنى آخر مرة في التقدم للماجستير العادي مش المنحة لم يتم قبول إلا عشرة بس من أصل حاجة وسبعين واحد متقدم وده الكلية ما كنتش بتتبعه قبل كده يعني كانت بتقبل أعداد أكتر ولغاية تقديرات أقل كتير . إيه اللي يخلي الكلية تقلل العدد كده مع إن المتقدمين متهيألي بيدفعوا مصاريف كتيرة وكمان طلاب الدراسات العليا أعتقد بيخرج منهم ناس بتفيد المجتمع لأنها بتحاول تكتشف الجديد .