صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 11 إلى 14 من 14

الموضوع: حاسين ان احنا اتظلمنا ولا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Pharma Student

اتمني ان كلامك يتحقق يا د.توتي لاني فعلا محتاجه يكون عندي امل اني في يوم ما ادخل الامتحان واحل بدقة وفهم وليس بالحفظ الاعمي الي معظم الدفعة علي ما اعتقد بتذاكر بيه وتحل بالاجابه الي شبه السوال دا لو عرفته يعني

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr toty مشاهدة المشاركة
    دلوقتى حضرتك اتكلمتى فى مشكلة صعوبة الامتحانات اللى فعلا بيخرج معظمنا منها سايب نص الامتحان وده لان الدكاترة بتحط بمستوى الطالب الفاهم الملم بالمنهج كله بما ان المشكلة بتكرر ليه منبدأش بنفسنا زى ما أنا قلت قبل كده ويمكن كان ده مش متاح أوى فى تانية لان المناهج مملة وبعيدة كل البعد عن دراستنا (ده من وجهة نظرى طبعا )لكن فى التالتة المواد كلها اتغيرت وكلها لها علا قة بشغلنا كصيادلة ويمكن ده يساعدنا ان احنا نحب المناهج ونفهمها قبل ما نحفظها واذا استسعبضنا حاجة نسأل الدكاترة وأنا شخصيا هأحاول السنة الجاية وزى ماقلت قبل كده على المرء أن يسعى ولكن ليس عليه ادراك النجاح وياريت الكل يرفع من روحه المعنوية شوية ونثق فى قدراتنا ونحاول نعمل من نفسنا صيادلة بجد نفيد كل المجتمع اللى حوالينا حتى يستمر فخر أهالينا بينا ونغير من وضع الصيدلى فى المجتمع
    أولا يا د/توتي أشكرك على المتابعة بس أنا عايزة أقولك حاجة من وجهة نظري طبعا ان أي صيدلي بيتخرج يبقى كلاللي فاكره مباديء معينة مش جزئية في المنهج يعني بمعنى أصح لا يبقى فاكر origin ولا structureولا حاجة من الحاجات التانية الي انتي عارفاها دي وأنا برده معترضش على ان احنا مانخدهاش أو نتهم بيها بس مش بالصورة البشعة بتاعت ثانية دي بمعنى أوضح ناخد الحاجات المهمة ونمتحن فيها أوكي في نفس الوقت مفيش مانعمن وجود حشو زي ما تعودنا في نظام التعليم علىطول أما بصراحة كل الي احنا بناخده ده حشو والحاجات الي المفروض نعرفها تايهة مفيش تركيز عليها وأنا اتحداكي بعد ماندخل تالتة ان حد فينا ممكن يفتكر كل المناهج بتاعت تانية دي تاني ألا من رحم ربي .أما بانسبة لموضوع الثقة في قدراتنا احنا من كتر صدمات الامتحان فقدنا الثقة في نفسنا ونسينا ان احنا الي كنا جايبين المجاميع الخيالية في الثانوية بجد احنا محتاجين ان احنا نصالح نفسنا ونرجع ثقتنا لنفسنا معلش طولت أوي عليكي بس اختلاف وجهات النظر لا يفسد للود قضية

Pharma Student

أولا أنا مش شايفة ان فى اختلاف فى وجهات النظر ما بينا خاصة فى موضوع علاقة الدراسة بالشغل بس برده شايفة ان ده مش لازم يكون سبب لاحباط أى حد مننا لأن موجود فى كل الكليات تقريبا وبعدين المفروض ان احنا بندرس الصيدلة لاننا بنحب المجال ده وأكيد طبعا احنا بنستفيد بجزء من الدراسة فى الشغل اما الباقى فبيبقى من الخبرة والتعامل مع الناس أما موضوع ان احنا نتعامل مع المناهج بفهم ونتعمق اكتر فى دراستها وبعدين نبقى نحفظها فطبعا ده عشان نقدر نتعامل مع بعض الامتحانات الغير مباشرة فى مواد كتيرة وعشان نبقى صيادلة فاهمين مهنتنا ونفيد بيها أكبر عدد ممكن من الناس حتى لو كان خارج نطاق العمل وهو ده العمل الخاص بينا فى الوقت الحالى كطلبة وواجب علينا اتقانه وأعتقد ان ار ضاء أهالينا ومحافظتنا على فخرهم هدف يستاهل مننا كل مجهود ويارب مكونش طولت عليكى

Pharma Student

مش فى كل الاوقات الواحد بيحس بالظلم

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12