صفحة 8 من 10 الأولىالأولى ... 678910 الأخيرةالأخيرة
النتائج 71 إلى 80 من 92

الموضوع: نصايح مهمه لدفعة أولى الجديدة .. شرح كامل ومبسط لمواد أولى

Pharma Student

Thumbs up

تسلم يا دكتور وربنا يوفقك

Pharma Student

شكرا جدا يا دكتور ...موضوع رائع و مجهود اروع.. و ربنا يرفقك و يوفقنا جميعا

Pharma Student

الف شكر على المساعدة

Pharma Student

متشكر جدا يادكتور علي المقدمه الجميله دي ونتمني التوفيق لكل الطلبه!!!!!!!

بالنسبه لامتحان الشفوى يا جماعه

امتحان الشفوى ده حظ .. لانه فعلا بيعتمد على نسبه كبيره جدا من الحظ .. ممكن واحد يخش وميكونش مذاكر اوى ويخش مع طلبه اقل منه فياخد درجه حلوه .. او يكون الدكتور نفسه درجاته عاليه فينقصك ويديك 25 ..
    وممكن وبنفس المذاكره تخش مع طلبه مذاكرين كويس جدا .. والدكتور كمان درجاته مش عاليه تبص تلاقيك واخد 15 او 18 ..

طيب واحنا فى ايدينا ايه ؟؟

لا فى ايدينا كتير ..

اول حاجه زى ما اتقال الثقه بالنفس تكون واثق وانت بتقول اجابتك .. وتحاول تختار الفاظ سهله وتكون بتنطقها كويس ..

وفيه حاجه مهمه جدا لو اتسالت سؤال ما انتاش عارفه اوعى تحاول تألف اجابه .. ومتستناش من الدكتور انه يقول لك لا غلط .. بالعكس ده هيقعد يقول لك برافو شاطر وايه تانى .. وانت قاعد تعجن والدكتور بيحط لك ميه عشان العجينه تزيد ..
    لا قول للدكتور الحته دى مركزتش فيها .. او نسيتها او اى حاجه .. وتخليه يسالك سؤال تانى ..

حاول على قد ما تقدر تقول كلام من الكلام اللى الدكتور بيقوله .. وتدى له احساس انك متابع محاضراته .. يعنى مثلا ممكن تقول له الحته دى فعلا حضرتك قلتها فى المحاضرة وقلت عليها مهمه .. ومتفتكرش انه هيبقى فاكر كله كلمه قالها .. بس متخصصش الكلام برضه اوى عشان متقعش ويبقى منظرك وحش .. خلى كلامك عام .. يعنى مثلا تقول له الحته دى فعلا حضرتك شرحتها كويس جدا فى المحاضره .. وانا فاكرها من يوميها ومخدتش منى وقت فى المذاكره كده ..

لو الدكتور بيدى ورق فيه اسئله وانت بتحلها تحريرى حاول متكترش فى الكلام .. عشان الدكتور ميضايقش .. جاوب على قد المطلوب بس .. وكتر من الرسومات والـ structures ..

لو الدكتور بيسال كذا طالب قدامه وبيسال بالدور .. اوعى تجاوب على سؤال مش موجه لك .. لان ده بيضايق الدكتور ويخليه يخبطك سؤال تبلم قدامه ..

ممنوع منعا باتا الاستظراف او قول الافيهات او التعليقات البايخه .. واسمعوا كلامى فيه ناس كتير خدوا اصفار بسبب الموضوع ده .. خصوصا لو كان اكسترنال .. اوعى ..

وبالتوفيق ان شاء الله ولو حد عنده اى سؤال او استفسار يقول .. ميشيلش فى نفسه ابدا ..

Pharma Student

مشكور يا دكتور.....وجزاك الله خير

بس برده اعتقد الدكاترة كده عرفوا اننا فاهمينهم.....وانت كده قلتها علنى ......

هما كده ممكن يغيروا الطريقة....طب كنت خليها بينا وبين بعض (احنا الطلبة)..مش علنى.

عموما...ألف شكر ومستنين الجديد.

وكل واحد يخاف على نفسه بعد كده.....وربنا يستر.وبالتوفيق للجميع ان شاء الله.

هههههههههههههههههههههههه ..

الدكاتره والله ناس طيبين اوى

على فكره يا جماعه للتوضيح .. انا كل كلامى بتاع امتحان الشفوى كنت اقصد بيه الدكاتره الاكسترنال بس ..

Pharma Student

طيب انا عندى واحد صاحبى بس مش فى صيدله
    المهم هو كان بيعرف يثبت كويس
    دخل شفوى
    الدكتور ساله بعد حوار طويل كده
    انت اهلاوى ولا زملكاوى
    قاله اهلاوى
    الدكتور قاله المطش الساعه كام النهارده
    صاحبى قاله الساعه 7
    الدكتور نجحه و اداله الدرجه النهائيه فى الشفوى

و الله الكلام ده حصل
    بس خلاص بقا صاحبى اتخرج دلوقتى و قاعد

و احنا قاعدين لسه فى الكليه دى

اوعدنا يا رب
    ده لو سالنى عن الاهلى هجيبله التاريخ من اول 1907 لعند 2010 لو عاوز
    هههههههههههه

عضـو هيئـة التـدريـس

Smile

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gohary مشاهدة المشاركة
    بالنسبه لامتحان الشفوى يا جماعه

امتحان الشفوى ده حظ .. لانه فعلا بيعتمد على نسبه كبيره جدا من الحظ .. ممكن واحد يخش وميكونش مذاكر اوى ويخش مع طلبه اقل منه فياخد درجه حلوه .. او يكون الدكتور نفسه درجاته عاليه فينقصك ويديك 25 ..
    وممكن وبنفس المذاكره تخش مع طلبه مذاكرين كويس جدا .. والدكتور كمان درجاته مش عاليه تبص تلاقيك واخد 15 او 18 ..

طيب واحنا فى ايدينا ايه ؟؟

لا فى ايدينا كتير ..

اول حاجه زى ما اتقال الثقه بالنفس تكون واثق وانت بتقول اجابتك .. وتحاول تختار الفاظ سهله وتكون بتنطقها كويس ..

وفيه حاجه مهمه جدا لو اتسالت سؤال ما انتاش عارفه اوعى تحاول تألف اجابه .. ومتستناش من الدكتور انه يقول لك لا غلط .. بالعكس ده هيقعد يقول لك برافو شاطر وايه تانى .. وانت قاعد تعجن والدكتور بيحط لك ميه عشان العجينه تزيد ..
    لا قول للدكتور الحته دى مركزتش فيها .. او نسيتها او اى حاجه .. وتخليه يسالك سؤال تانى ..

حاول على قد ما تقدر تقول كلام من الكلام اللى الدكتور بيقوله .. وتدى له احساس انك متابع محاضراته .. يعنى مثلا ممكن تقول له الحته دى فعلا حضرتك قلتها فى المحاضرة وقلت عليها مهمه .. ومتفتكرش انه هيبقى فاكر كله كلمه قالها .. بس متخصصش الكلام برضه اوى عشان متقعش ويبقى منظرك وحش .. خلى كلامك عام .. يعنى مثلا تقول له الحته دى فعلا حضرتك شرحتها كويس جدا فى المحاضره .. وانا فاكرها من يوميها ومخدتش منى وقت فى المذاكره كده ..

لو الدكتور بيدى ورق فيه اسئله وانت بتحلها تحريرى حاول متكترش فى الكلام .. عشان الدكتور ميضايقش .. جاوب على قد المطلوب بس .. وكتر من الرسومات والـ structures ..

لو الدكتور بيسال كذا طالب قدامه وبيسال بالدور .. اوعى تجاوب على سؤال مش موجه لك .. لان ده بيضايق الدكتور ويخليه يخبطك سؤال تبلم قدامه ..

ممنوع منعا باتا الاستظراف او قول الافيهات او التعليقات البايخه .. واسمعوا كلامى فيه ناس كتير خدوا اصفار بسبب الموضوع ده .. خصوصا لو كان اكسترنال .. اوعى ..

وبالتوفيق ان شاء الله ولو حد عنده اى سؤال او استفسار يقول .. ميشيلش فى نفسه ابدا ..

السلام عيكم ورحمه الله
    ازيكم يا شباب
    بالنسبه لموضوع الشفوي فا امتحان الشفوي مش حاجه صعبه خالص
    هو زي ما قال زميلكم محتاج اننا ناخد بالنا من شويه حاجات
    1-الثقه بالنفس ودي مهمه جدا لان حتي لو انت مزاكر كويس وبدأت تتلخبط في الكلام الدكتور ممكن يعتبرك مش مزاكر
    2-المظهر العام:المفروض اننا نحرص ان مظهرنا العام يكون كويس وكأننا داخلين انترفيو بالظبط لان ده بيدي انطباع كويس جدا عند الدكتور وبيبدأ يحس انك انسان منظم ومحترم
    3-الهدوء وعدم محاوله استفزاز الدكتور لا بالقول ولا بالفعل
    4-التركيز مع الدكتور وهو بيسأل حتي لو كان السؤال مش موجه ليك ونركز في اجابه سؤال زميلنا وهو قال ايه لان الدكتور ممكن يقولك جاوب او يقولك رأيك في كلام زميلك
    5-وطبعا لو فيه سؤال مش عارفينه مش هنفتي ونقول اي حاجه ممكن نقول مش فاكر او مش متزكر بلاش كلمته مش زاكرت الجزء ده
    ويستحسن نبعد عن كلمه ما خدنهاش مع الدكتور الاكسترنال بالذات لانه صحيح مش عارف اللي اتشرح بالظبط بس ممكنيكون سأل السؤال ده لحد قبلك وجاوب عليه وبالتالي هيعرف انك بتشتغله وبالتالي هيظبطك هو بقي

بالنسبه للاسئله اللي في ورق وبتتوزع وانت تجاوب والدكتور يناقشك:
    حاول انك تكتب بخط حلو واضح وتبينله اجزء المهم في الاجابه لانه لما هيلاقيه واضح ده هيقلل اسئلته ليكوزي ما الجوهري قال لو فيه معدلات (موزونه طبعا) رسومات-اشكالتوضيحيه او بيانيه اكييد تترسم لانها اكثر قدره علي لفت النظر اثناء التصحيح واقصر طريق لتوصيل المعلومه وغالبا ما بيكون السؤال محطوط عليشان الحته دي

في النهايه لازم نعرف ان الشفوي مش بيقيس انت مزاكر ولا لا بس
    انما بيقيس استيعابك للماده وقدرتك علي توصيل المعلومه فيها وثقتك بنفسك
    وفيه الكثير من التوفيق وعدم التوفيق بس لازم نتزكر كلنا:
    (انا الله لا يضيع اجر من احسن عملا)
    وممكن نقول واحنا داخلين دعاء بسيط علشان ربنا يكرمنا,انا عن نفسي كنت بقول:
    (اللهم اكفينيه بما شئت وكيفما شئت انك انت السميع العليم)

ارجو اني اكون قدرت افيدكم ولو بحاجه صغيره

صفحة 8 من 10 الأولىالأولى ... 678910 الأخيرةالأخيرة