البحث المتقدم
pharma board, The Official Board

كلية الصيدلة تفعيل العضوية المحاضرات Practical Gallery ضوابط المشاركة هذا المنتدى الرئيسية

العودة   منتدى كلية الصيدلة - جامعة المنصورة مناقشات طلاب صيدلة المنصورة مناقشات زوار منتدى كلية الصيدله - جامعة المنصورة

مناقشات زوار منتدى كلية الصيدله - جامعة المنصورة أهلاً بزوار منتدى كلية الصيدلة.

قديم 13-03-2010, 05:45 PM   #21
wad chikoo
  • معلومات
  • معلومات الاتصال
  • احصائيات
  • حالتي

الدولة: MaNsOuRa ,El DeRassaT , El Metwalli elashry ST hhhhhhhh
الفرقة : الاعداديـه

wad chikoo غير متواجد حالياً

اقتباس
مشاهدة المشاركة المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_dede
بصراحة يادكاترة انا بشتغل فى صيدلية على مستوى تقديرى تعتبر مثالية والفضل فى كدة يرجع للدكتور صاحب الصيدلية يعنى مثلا:لو الصنف مش موجود عندنا بكل امانة بيقول لا مش عندى بس ممكن تلاقية فى صيدلية تانية .... وموضوع البديل عمره مايعرضة على المريض الا اذا المريض طلب مننا كدة ويكون الصنف اللى هوة واخده على مسؤليتة وهوه مقتنع
وبعدين لازم لما تكون بتتكلم مع شخص تركز معاه ونحسسه ان هوه اهم واحد فى المكان وتراعى حالته النفسية يعنى لو واحد تعبان اومتوتر ماينفعش تهزر ولا طبعا انك تتصرف قدامه بتجاهل للحالة اللى هوه فيها .... بجد ياجماعة كلمة صغيرة تطمنه بيها مش هاتكلفنا كتير بس ممكن يفرق مع المريض كتير وبعد كدة اكيد الشخص دة هايقدرك
يعنى احنا ممكن نجبر الناس انها تحترمنا وتقدرنا اذا احنا فى الاول قدرناها

انا معاكى فى ده يا دكتور لاننا بجد لازم نحترم اللى قدامنا لانه بيستنى كلمه تحسسه وتفرحه وده طبعا بيفرق مع الحاله النفسيه لاى حد اوك

بس انا عندى سؤال تعمل ايه لو حد جالك ولقى مثلا الروشته اللى هو طالبها عدت اللى معاه وهو موش قادر يدفع ولا اصلا معاه هتساعده ولا .......................؟ مع العلم انه الروشته محتاجهاضرورى جدا مثلا .
قديم 26-06-2010, 11:48 AM   #22
Doaa Awad
Guest
  • معلومات
  • معلومات الاتصال
  • احصائيات
  • حالتي

الفرقة :

Smile

شكرا يا دكتور على الموضوع المهم دة لكن اسمحلى ابدأ تعليقى من تعليق العضو mostafa_labib73

(ولو فيه زبون رخم تقوله دا علاج بديل يقولك انا عايز العلاج اللى فى لروشته يا بشمهنس مش يا دكتور كمان)

من وجهة نظرى قليلة الخبرة ان مهارة الصيدلى بتظهر لما يعرف يتعامل مع جميع الفئات الغير متعلمة البسيطة والمتعلمة وان اللى اتكلم علية العضو المحترم مش زبون رخم بل انسان بسيط لازم نتكلم معاة ببساطة ولو مقتنعش خلاص نقول مش متوافر عندنا النوع دة والمفروض ان يتحلى الصيدلى بالصبر ولباقة الكلام وبساطتة فى نفس الوقت والاهم من دة فهمة للمهنة والدراسة وحبها قبل كل شىء لان الانسان لما يحب حاجة بيتفانى فى دراستها وتعلمها وتوصيل وجهة نظرة لللناس
قديم 09-02-2011, 09:54 PM   #23
تامى007
Pharma Student
  • معلومات
  • معلومات الاتصال
  • احصائيات
  • حالتي

الفرقة : الرابـعه

female

تامى007 غير متواجد حالياً

انا بجد مبسوطة جدا من الكلام اللى قراته حسسنى ان انا فعلا مهمة فى المجتمع واقدر اساعد فر رقيه وكمان افيد غيرى بعلمى وكمان استفدت كتيير من كلام زمايلى الصيادلة واحب اشكرهم واشكر الدكتور عطا الله وبجد انا فخورة انى صيدلانية
قديم 07-10-2011, 01:31 AM   #24
dr.zahraa
Guest
  • معلومات
  • معلومات الاتصال
  • احصائيات
  • حالتي

الفرقة :

افتراضي ردا على الموضوع

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا طبعا نشكر دك عطا الله على طرح الموضوع ده

ثانيا من وجهة نظرى ان الصيدلى حقه مهضوم عندنا في مصر يعنى انا في الصيدلية بيشاركنى دبلومات التجارة والكليات العادية والمعاهد وبيشاركنى في شركات الادوية اطباء البيطري مشاركانى وكليات العلوم والمعاهد وكل الاطياف وفوق ده كله الطبيب البشري مش بيعملى تقدير ولا احترام وبشكك المريض فيا وفي انى ممكن اكون خايفة على مصلحة المريض قبل الدكتور نفسه وبعد ده كله المريض نفسه اللى بيشك فيا وبيحسسنى انى جاهلة ومش فاهمه حاجة اصلا تدخليله يمين شمال هو اخد صورة زبالة عن اللى بيقف في الصيدلية وبيقولى يا ابلة ويا بس بس بس وحاجة مش موجودة بالاضافة ان انا لو رحت اشتغلت في صيدلية وشلتها على دماغى من فوق شغل كل حاجة في اخر الشهر مش بقبض مرتب يقدرنى ولا يقدر شغلى وتعبي طول الشهر كل الحاجت دى بتخلى الصيدلى ميبقاش صيدلى وحتى لو قرر انه يفضل في شغل الحكومة اللى هيا نفس الاصناف ومعظمها ناقص ووزارة الصحة باللى شغالين فيها بيتحسبن عليها المرضي في اليوم ييجى ميه مرة وبنتعامل كاننا خدامين من فوق ومن تحت بالاضافة ان انا اتحولت لكاتب لو خطى حلو ماشي خطى وحش برضه ماشي وبصرف ادوية بالعربي نسيت حاجت الانجليزى كانت ازاى وشغل غريب جدا جدا جدا كل الضغوط دى فعلا بتخلي الصيدلى ميبقاش صيدلى ويكره انه في يوم دخل الكلية د انا مش عارفة ممكن يكون ايه الحل بس انا شايفة ان ده حال الصيدلى من وجهة نظرى

مرة تانية اشكر دك عطا الله على طرح الموضوع