صفحة 1 من 4 123 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 35

الموضوع: ~~* الذكريات السعيده فى حياتنا *~~

Pharma Student

Wink ~~* الذكريات السعيده فى حياتنا *~~

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ازيكو يجماعه يارب ان شاء الله كلنا نكون بخير والمزاكره وكل حاجه تكون ماشيه تمام

بغض النظر انى بقالى زمن ماشركتش بمواضيع ومقصره مع المنتدى كتير

فكره الموضوع جاتلى لما حسيت ان اغلبنا حالته النفسيه مش تمام واغلب مشاركات عبر عن حالتك ؟

مضايق/ه زهقان/ه وهكذا بنتفنن فى الحزن بصراحه او ممكن تقولو بنتنافس فى ده

وممكن اكون اول واحده فى ده مش بقول انى واحده متفائله اوى وشايفه الدنيا بنضاره بيضا لا سمح الله
    المهم ياريت هنا كل واحد فينا يفتكر الذكريات السعيده فى حياته لانى سمعت فى التنميه البشريه ان

لما تكون مضايق ولو افتكرت ذكرى سعيده على قلبك حالتك هتتغير بشكل كبير

فياريت كله يفضفض بقه ونعمل ماسك كده على الذكريات المؤلمه او حتى الاحداث المؤلمه الى موجوده

فى حياتنا دلوقتى

هستناكو كله يفتش جواه كده ويعمل مسح شامل للذكريات السعيده الى مرت عليه ...مقلب حصلك من

اصحابك....مقلب انت عملته فى اصحابك ... احلى موقف حصلك فى حياتك .... احلى تكريم اتكرمته ...

احلى زياره او فسحه رحتها فى حياتك .... احلى هديه وصلتك ومين مين؟.... احلى ......... الخ

يلا عيشوووووو مش عايزه اقيد حد باسئله معينه كله يفكر فى كل حاجه بتفرحه وتخليه

ياريت بجد الكل يشارك لان الكلام ده هيفرق مع كل واحد شخصيا واحتمال كبير تدخل الفرحه فى قلب حد

تانى بمجرد انه يسمع كل الكلام الى حوليه فرح وذكريات سعيده هى ده الدنيا احنا الى بنختار نحليها او

نوحشها

اسفه على الاطاله ويارب الفكره تكون وصلت وهستنى كل ردودكو الجميله

* كن جميلا ترى الوجود جميلا *

اكيد طبعا كل واحد فينا عندجه زكريات جميله واوقات حلوه عدت عليه .. كل ما بيفتركها ويتذكرها بيتمنى انها ترجع تاني ليحياها من جديد ويعوض اى شيء تركه فيها بجله بقيمتها ..

اوقات النجاح .. اوقات الفرح .. اوقات لقاء المحبين بعد فترة غياب .. اوقات الانتصار .. اوقات السفر الممتع ..

شكرا على الموضوع

Pharma Student

حلوه الفكرة يا د|اسراء وان شاء هاشاركك بذكرياتى بس لاحقا

Pharma Student

شكرا يادكتور لمرورك بس ياريت ماتبخلش علينا بالذكريات السعيده ده

شكل الموضوع مش عجبكو كده هبدأ انا ممكن اشجعكو

الذكريات السعيده فى حياتى اولها نتيجه الثانويه وقتها بجد حسيت اوى بكرم ربنا عليا ومع كل نتيجه من

نتايج الكليه بحس نفس الاحساس بحس اوى بتوفيق ربنا وكرمه عليا خاصه لما تحس انك ماتعبتش اوى

بنفس النتيجه ده بس الحمد الله احن علينا من نفوسنا

وغير الدراسه ذكريات كتير واحلى فتره قضتها فى حياتى لما تيته كانت عايشه ربنا يرحمها يارب

احلى ذكريات فى حياتى معاها

حصالى مقالب كتير من اصحابى الى افتكرتها من واحده صحبيتى اشتغلت تبعتلى ماسجات على الموبيل

ومش قادر انساكى ومش بعرف انام وسرحت بيا بقه ههههههههه لا وتطور الامر انها بتتصل وانا ارد اهزق

فيها واقفل فى وشها واشتغلتنى كده كتير لحد ماقلتلى بعد مايعينى الواحد عاش يومين هههههههههههه

يلا لحد دلوقتى نفسي اردهالها فهستنى كل مقالبكو لعل وعسي اخد بطارى

اانا عملت مقلب فى حد لسه بس هعمل افتكر بس انى كنت بعمل مقالب صغننه كده مع ماما كنت بعد كل

امتحان فى درس مثلا وتقلى خدتى كام افضل اقلها وحش ياماما وكنت مزاكره بس جبت درجه وحشه جدا

بس وبعد ماسمع كلمتين تهزيق اقلها على الدرجه الحقيقيه عشان تعرف انى عملت معجزه ولا حاجه

ههههههه اصله نادرا لما كان بيحصل هههههه

احلى تكريم لسه للاسف كان هيحصل بس اظاهر استخسره فينا الكليه كانت ناويه تكرم الاوائل ورحت انا

وزمايلى وفرشتلهم الدنيا طحينه والله على القاعه الى كنا قاعدين فيها حاجه كده من الى بنشوفها فى

التى فى اونلى المهم قعدنا مستنين حاجه اتارى الموضوع كله محتاجين الاوائل يعملو منظر كده فى ندوه

تشريف لدكتور كبير بيقولو خد جايزه نوبل نسيت حتى اسمه ( يلا ربنا يسهلوووو )

يلا خير اهه ده ممكن نسميه تكريم على ماتفرج

احلى هديه وصلتلى او بتوصلى بجد اى دعوه بتوصلى من اى حد احلى هديه بحبها من اى حد خاصه من

اهلى واصحابى

احلى رحله رحتها فى حياتى كانت مستشفى 57357 ويارب اكررها كتير

واحلى زياره كانت الزيارات الى ربنا كرمنى وعرفتها لما عرفت الاسره والزيارات الى اتعملت لمستشفى

الاورام ودار المسنين والقافله الى ربنا برده كرمنى واختارنى انى اطلعها مع جمعيه رساله

بجد احلى واجمل لحظات حياتى بجد كانت فى الزيارات ده ويارب يرزقنى الثبات والاستمرار والاخلاص

بس ان شاء الله اى حاجه تانيه افتكرها هقلها وياريت كله يتشجع كده ويقلنا احلى ذكريات حياته ؟

او المواقف الذيذه الى بتحصل لكتير فينا فى الكليه واكيد الى اكبر مننا عندهم زكريات ياما فى الكليه

ومواقف تضحك

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marooo مشاهدة المشاركة
    حلوه الفكرة يا د|اسراء وان شاء هاشاركك بذكرياتى بس لاحقا

تنورنى يادوك مستنين ذكرياتك السعيده اغلبها باذن الله

Pb Elite

جميل يا اسراء والله الموضوع ...تسلمى يا حبى
    المشكله بقى اللى شفته اليومين اللى فاتو نسونى كل الذكريات السعيده اللى كانت موجوده ...
    هاخد فتره نقاهه الاول وانسى اللى كنت فيه وبعدين هاجى أقول كل الذكريات السعيده اللى مريت بيها فى حياتى بس أكيد هتبقى قبل السنه الغريبه اللى احنا فيها دى ..
    ربنا يخفف عننا كلنا اللى احنا فيه

Pharma Student

امين يارب امال انا بقول ليه نفتكر الذكريات الحلوه فى حياتنا عشان ده

عشان ننسي اى حاجه مرينا بيها صعبه وبعدين يافولاتى لا مجال للهروب هتقولى يعنى هتقولى

يلا هستناكى

Pharma Student

ايه يادكاتره خلصت الذكريات السعيده ولا فيه ناس هنا بتخاف من الحسد ولا ايه...........

لعلمك علمياً الذكريات السعيدة مش بتساعد صاحبها .. او بترفع من روحه
    لأن الذكريات السعيدة هتخليك تفكري في حالك دلوقتي .. و هتحسي بالغضب اكتر م الأول

مش عارف إنتي سمعتي مين ف التنمية البشرية بيقول كده ؟؟!!!

يعني مثال .. واحد بيفتكر أيام التفوق و النجاح زمان و الذكريات الجميلة .. هيحس بنشوة لحظية وقت التفكير ..
    إنما بعد ما يرجع لعالمه الحقيقي .. إللي هو أكيد فيه إخفاقات عاوز ينساها .. بيحس بيأس شديد و إحباط مقارنة حاله السابق من نجاح و تقدم لحاله الحالي من إخفاقات ..!!!

و هكذا على بقية الحالات ..

التفكير الصحيح لتحسين الروح .. هو انك تفكر ف شيء تتمنى تكون عليه ف المستقبل .. او حاجه تتمنى تعملها .. او حاجه بتحبها قوي

بعدها ممكن تحس بإرتياح ..

انا شخصياً منصحش حد يفتكر ذكريات سعيدة عشان ينسى حاله سيئة هو فيها

.,,

Pharma Student

شكرا يادكتور للرد بس انا فعلا سمعت ده من دكتور شريف عرفه فى برنامج تلفزيونى

ان كل واحد هو الى بيتحكم فى ادراك المشاعر عنده يعنى انا لو مضيقه من حجات كتير حواليا

وافتكرت مثلا مقلب من واحده صحبيتى اظن ده يعتبر ذكرى سعيده فى حياتنا اكيد وقتها هلاقي نفسي

ضحكت ومش معنى كلامى ان احنا هنمسح الضيق او الزعل من تفكيرنا بس مجرد انك تحسن حالتك

عشان تعرف تفكر كويس فى حلول للمشاكل الى مضيقانى

غير كده لو ذكرى كويسه مثلا انى كنت شخص متفوق جدا وبتكرم كتير بس دلوقتى ده قل فيا مجرد

انى افتكر ده هيدينى ثقه فى نفسي اكتر انى اقدر اكرر النجاح وارجع ليه تانى

بس وفى الاخر الموضوع بيختلف حسب ترجمه كل واحد للذكرى ده بس الصح الى لازم نعمله ان احنا

نترجمها بشكل اجابى لينا وحاجه تحفزنا نوصل للاحسن ده من حيث التنميه البشريه

من حيث الموضوع فنا حبيت كلنا ندردش مع بعض فى الحجات الى فرحتنا فى حياتنا ونشارك بعض فرحتنا

ونعلق على كلام بعض والمقالب الى حصلت من اصحابنا وهكذا واظن ده مش حاجه ضرر اوى لينا كده

وعامه شكرااااا تانى لمرور حضرتك

صفحة 1 من 4 123 ... الأخيرةالأخيرة