صفحة 2 من 14 الأولىالأولى 123412 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 137

الموضوع: استراحة المسافر

Pharma Student

هى قصة جميلة فعلا

ويستفاد منها

الانتقااااااااام من اى حد ياخد الكرة بتاعتى

ههههههههههههههههههههههههههه

Pharma Student

فكره التوبيك جميله قوى يا د.احمد

وقصه الانتقام دى حلوه اوى
    بس لو كنت انا مكان الطفل دا كنت فضلت اعيط اسبوع وما كنتش اجرؤ اعمل حاجه انتقاما ابدا
    الجبن سيد الاخلاق

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد شبند مشاهدة المشاركة

مع ان الصورة دي تعباني نفسيا
    ههههههههه
    بس قصه ظريفه اوي و فكره الموضوع حلوه
    استمر

Pharma Student

جميله قوي فكره تحقيق الهدف خصوصا لو كان صعب المنال وديه حاجه ممكن نقدر نعملها بالصبر والعزيمه
    ولكن :-
    تعمل ايه لو كان اللي بيهدم حلمك ويحطم املك ويبعد هدفك هو واحد من اقرب الناس ليك طبعافي الوقت ده الانتقام بيكون شئ مستحيل
    عشان هو لو كان سهل عليه ألمك او دمعك انت هايكون صعب عليك انك تكون مثله
    عشان كده مش دايما بيكون الانتقام
    متاح مهما كنت مجروح
    لو حد عنده حل تاني غير الانتقام ياريت يقولهالي عشان بجد محتاجه مساعده

Pharma Student

هههههههههههـــ...بصراحهـ الموضوع فعلا ً شكلهــ هيبقيـــ تحفهــــ...(متابعهــ ان شاء اللهــ)...

Pharma Student

Red face

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Three s مشاهدة المشاركة
    جميله قوي فكره تحقيق الهدف خصوصا لو كان صعب المنال وديه حاجه ممكن نقدر نعملها بالصبر والعزيمه
    تعمل ايه لو كان اللي بيهدم حلمك ويحطم املك ويبعد هدفك هو واحد من اقرب الناس ليك طبعافي الوقت ده الانتقام بيكون شئ مستحيل
    متاح مهما كنت مجروح
    بصي يا جميل,,,,,,,,
    فكره الانتقام نفسها فكره مدمره ........بتاخد من طاقتك ووقتك و مجهودك و الاصعب انها بتدمر اعصابك
    دا غير انها بتغير حاجات جميله و معاني حلوه في شخصيتك
    و بغض النظر عن دا كمان حتي بعد ما تنتقمي متخيله انك كدا خلااص استريحتي و طلعتي الغيظ اللي جواكي
    صدقيني والله ابدا.......
    الانسان اللي جواه حساس و قلبه نظيف عمره ما يحس براحه
    ممكن لو الانتقام من حد غريب البعض ممكن يتناسي ,,,,لكن بينه وبين نفسه عارف انه غلطان وانه نزل من قدره لمستوي اقل.....
    فما بالك لو انه من اقرب الناس اليكي......انا متاكده ان الانتقام في الحاله دي هيدمرك و هتحسي بعدها بندم وقتها مش هينفع بعده التراجع
    انا مش بقولك تستسلمي للامر الواقع ..لا...حاولي تتكلمي مع الشخص دا شوفي وجهه نظره للموضوع ولوميه ,.......ممكن يطلع مش قصده يجرحك و انتي بنيتي اللي ف دماغك علي افتراضات ......من حزنك تخيلتي انها حقيقه
    فرضا طلع يقصد بعدها خدي موقف مثلا تبعدي عنه شويه .....غيري معاملتك معاه.....حسسيه انك زعلانه
    بس
    خلي بالك ان كل دا يبقي بهدوووووووء بعيد عن الانعال اللي ممكن يدي نتيجه معاكسه تماما و بدل ما تبقي مظلومه تبقي ضيعتي حقك
    لو ما حصلش تغيير بعد كل دا يبقي تلجئي لربنا و تدعيله من قلبك انه يديكي الفضيله العظيمه
    اللي هيا
    القدره علي التسامح
    وتدعي ان ربنا يهديه.......
    معلش طولت اوووووووووي يا رب ما اكونش تقلت عليكي

Pharma Student

الموضوع فكرتة جميييله جدا ياد\احمد
    جزاك الله كل خير واول قصة جميله اوى
    وبتدل على ان الواحد ممكن يعمل اى حاجة زى انة يمسك الخنافس فى مقابل انة ياخد حقة او ينتقم وان محدش يفتكر ان الاطفال سهليا بالعكس هما بيحسوا وبيعرفوا ياخدوا حقهم كويس جدااااااااا

Pharma Student

الموضوع ده شرييييير لا و الله بس الولد مسكين و الراجل يستاهل......

أما بالنسبة لحكاية الانتقام فلا أؤمن بها على الاطلاق لأن فى الآخر الانتقام مبيحسسنيش انى انتصرت و لا بيرجع لى اللى اتاخد منى بل بالعكس اللى قدامى هياخد من حسناتى و كفاية انى اتعظ و ابعد عن الشخص ده لو مفيش فايدة يا اما أخليه\أخليها جزء من حلمى و خططى و فى هذه الحاله يكون الكل مرضى....

أما الولد أنا لو مكانه كنت هعمل حاجة من اتنين:
    يا اما آخد الكورة و ألعب بعيد و لايهمنى كلام العيال منا تعبت فيها و أكيد لو أهم عندى من كل ده هدور على حد تانى ألعب معاه

أو انى كنت أقول لعمو المفترى يلعب دور الحكم معانا و لو حتى لم يرض أهو هيتكسف يقطع الكورة بعد ما كانوا كويسين معاه و عرضوا عليه المشاركة

و هى دى نصايحى لكل اللى يحب يلعب كورة و الا أحسنلك تلعب بكورة زميلك و سيبك من المخاطرة

فكرة التوبيك جامدة يا دوك و فى انتظار المزيد

Pb Elite

Smile

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_miiido مشاهدة المشاركة
    هى قصة جميلة فعلا

ويستفاد منها

الانتقااااااااام من اى حد ياخد الكرة بتاعتى

ههههههههههههههههههههههههههه

انا عارف ان القصة دى جاية على مزاجك

ماشى ابقى سلملى على ميسى الماتش الجاى لما تيجى تنام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى نور مشاهدة المشاركة
    فكره التوبيك جميله قوى يا د.احمد

وقصه الانتقام دى حلوه اوى
    بس لو كنت انا مكان الطفل دا كنت فضلت اعيط اسبوع وما كنتش اجرؤ اعمل حاجه انتقاما ابدا
    الجبن سيد الاخلاق
    شكرا لمرورك

الطفل له مقايس غير الكبار فمثلا الطفل لو حب ينتقم صعب انك تلومه بعكس الكبير لان العاطفة عن الطفل هى سائدة والمفروض الكبير العقل هو السائد عند الكبرا

انا بحب الجبن قوى خاصة لو جبن رومى او تلاجة ويا سلام لو عليه شوية فلفل يبقى فى التمام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yojeena مشاهدة المشاركة
    مع ان الصورة دي تعباني نفسيا
    ههههههههه
    بس قصه ظريفه اوي و فكره الموضوع حلوه
    استمر
    ههههههه

انتم لسة شوفتو حاجة الصور الجاية هتبقى جميلة ان شاء الله

شكرا للمرور

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Three s مشاهدة المشاركة
    متاح مهما كنت مجروح

زى ما انا قلت الكبار لازم يحكمهم العقل انا مش هتكلم بمثالية

سبحان الله لازم اى حلم يكون قدامه صعوبات لازم وحتما والا ميبقاش حلم واكبر الصعوبات انك يكون حد بيحاربك علشان ما توصلش للحلم ده

لكن

لازم نعرف ان من سنن الحياة مفيش حد صمم على حلم واخلص (شرط الاخلاص) الا وربنا وفقه اما الانتقام فده ليس من شيم المخلصين (مجرد التفكير فيه يخل بشرط تحقيق الحلم )

يا رب يكون الكلام واضح

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dano_90 مشاهدة المشاركة
    هههههههههههـــ...بصراحهـ الموضوع فعلا ً شكلهــ هيبقيـــ تحفهــــ...(متابعهــ ان شاء اللهــ)...
    دائما وابدا ننتظر مشاركات حضرتك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yojeena مشاهدة المشاركة
    بصي يا جميل,,,,,,,,
    فكره الانتقام نفسها فكره مدمره ........بتاخد من طاقتك ووقتك و مجهودك و الاصعب انها بتدمر اعصابك
    دا غير انها بتغير حاجات جميله و معاني حلوه في شخصيتك
    و بغض النظر عن دا كمان حتي بعد ما تنتقمي متخيله انك كدا خلااص استريحتي و طلعتي الغيظ اللي جواكي
    صدقيني والله ابدا.......
    الانسان اللي جواه حساس و قلبه نظيف عمره ما يحس براحه
    ممكن لو الانتقام من حد غريب البعض ممكن يتناسي ,,,,لكن بينه وبين نفسه عارف انه غلطان وانه نزل من قدره لمستوي اقل.....
    فما بالك لو انه من اقرب الناس اليكي......انا متاكده ان الانتقام في الحاله دي هيدمرك و هتحسي بعدها بندم وقتها مش هينفع بعده التراجع
    انا مش بقولك تستسلمي للامر الواقع ..لا...حاولي تتكلمي مع الشخص دا شوفي وجهه نظره للموضوع ولوميه ,.......ممكن يطلع مش قصده يجرحك و انتي بنيتي اللي ف دماغك علي افتراضات ......من حزنك تخيلتي انها حقيقه
    فرضا طلع يقصد بعدها خدي موقف مثلا تبعدي عنه شويه .....غيري معاملتك معاه.....حسسيه انك زعلانه
    بس
    خلي بالك ان كل دا يبقي بهدوووووووء بعيد عن الانعال اللي ممكن يدي نتيجه معاكسه تماما و بدل ما تبقي مظلومه تبقي ضيعتي حقك
    لو ما حصلش تغيير بعد كل دا يبقي تلجئي لربنا و تدعيله من قلبك انه يديكي الفضيله العظيمه
    اللي هيا
    القدره علي التسامح
    وتدعي ان ربنا يهديه.......
    معلش طولت اوووووووووي يا رب ما اكونش تقلت عليكي
    كلام جميل جدا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قناع الذهب مشاهدة المشاركة
    الموضوع فكرتة جميييله جدا ياد\احمد
    جزاك الله كل خير واول قصة جميله اوى
    وبتدل على ان الواحد ممكن يعمل اى حاجة زى انة يمسك الخنافس فى مقابل انة ياخد حقة او ينتقم وان محدش يفتكر ان الاطفال سهليا بالعكس هما بيحسوا وبيعرفوا ياخدوا حقهم كويس جدااااااااا
    جزاكم الله مثله

فعلا الانتقام اعمى ولكن لازم العقل يسيطر على الانفعالات فى اكثر الاحيان

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dina j مشاهدة المشاركة
    الموضوع ده شرييييير لا و الله بس الولد مسكين و الراجل يستاهل......

أما بالنسبة لحكاية الانتقام فلا أؤمن بها على الاطلاق لأن فى الآخر الانتقام مبيحسسنيش انى انتصرت و لا بيرجع لى اللى اتاخد منى بل بالعكس اللى قدامى هياخد من حسناتى و كفاية انى اتعظ و ابعد عن الشخص ده لو مفيش فايدة يا اما أخليه\أخليها جزء من حلمى و خططى و فى هذه الحاله يكون الكل مرضى....

أما الولد أنا لو مكانه كنت هعمل حاجة من اتنين:
    يا اما آخد الكورة و ألعب بعيد و لايهمنى كلام العيال منا تعبت فيها و أكيد لو أهم عندى من كل ده هدور على حد تانى ألعب معاه

أو انى كنت أقول لعمو المفترى يلعب دور الحكم معانا و لو حتى لم يرض أهو هيتكسف يقطع الكورة بعد ما كانوا كويسين معاه و عرضوا عليه المشاركة

و هى دى نصايحى لكل اللى يحب يلعب كورة و الا أحسنلك تلعب بكورة زميلك و سيبك من المخاطرة

فكرة التوبيك جامدة يا دوك و فى انتظار المزيد
    تمام تمام

نبقى نناقش الاقتراح ده ان شاء الله

فى الاخير

انا عاجبنى جدا ان الناس تناولت بردو الجانب الايجابى من الاستراحة فالاستراحات ليست للضحك والمزاح وفقت

لازم تكون مصدر للطاقة (مش اكل يعنى ) اقصد تدفع الانسان انه ينطلق لتكملة باقى السفر..

ان شاء الله بفكر دلوقت فى الاستراحة القادمة ادامى خيارات كتير هختار الافضل قريبا وشكرا مرة اخرى على مشاركتكم معايا.

Pb Elite

Thumbs up

جمييييييييييلة جدا يادكتور احمد بجد تسلم ايديك على المواضيع الجميلة والمميزة ومنتظرين الاستراحات الجديدة

صفحة 2 من 14 الأولىالأولى 123412 ... الأخيرةالأخيرة