صفحة 10 من 12 الأولىالأولى ... 89101112 الأخيرةالأخيرة
النتائج 91 إلى 100 من 120

الموضوع: %$%$.. ناويين على ايه يادفعة صيدلة المنصوره رقم 36..%$%$

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ..::ciZar_Resala::.. مشاهدة المشاركة
    قوليلها يا يوجينا .. و لو عاوزة تنضمى لسلسلة صيدليات الشربينى .. مفيش مانع ..

بالنسبة للـ Quality Control فده أول مرتب قليل نسبياً .. لو حسبناها relative للميديكال ريب .. و برده بيزيد ببطىء .. لكن المميزات جامدة أوى ..

خدى عندك .. إنتى تعتبرى مشاركة فى أرباح الشركة .. يعنى ليكى نسبة من الأرباح .. و المرتب ممكن يوصل لـ 15 ألف .. بالصبر طبعاً .. و ده مرتب مفيش أى ميديكال ريب بيوصله .. و بيزيد كمان عن الـ 15 ألف .. ده بالإضافة لأنك لو اشتغلتى فى مكان و حبيتى تشفتى لمكان تانى .. بتبقى حاجة valuable جداً .. لآن عدد الناس اللى بتشتغل فى الكواليتى قليلة .. دا غير سنين الخبرة .. وكمان دى أعلى job stability.. أى خدمة ..
    كلام جميل جدا و انا علي استعداد اصبر و مش مهم الماديات بس احس بنفسي و اني بشتغل في مجال انا حباه
    بس اللي عرفته انه محتاج واسطه وكمان الاولويه للناس القريبه جغرافيا
    انا ماعرفش حتي اقدم فين و لا اروح لمين ولا حتي متطلبات الالتحاق بالمجال دا ايه

بالنسبه لسلسلة الشربيني فمافيش مانع و افتحلكم واحده عندنا و كدا نعمل توسع في الفروع بس ايديكم ع الفلوس و نتوكل علي الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pharmacistina مشاهدة المشاركة
    الكوالتي كنترول الشغل فيها رائع و تطبيقي جميل , بس محتاجة دبلومات كتير و درجات عالية في التحليلية و الصيدلانيات ..
    عارفة المشكلة يا يوجينا , انه هيحتاج غربة يعني هتسافري تشتغلي في مصنع أدوية في اسكندرية أو القاهرة ..

ربنا يكرمنا

يا ستي مش مشكله الغربه قعدتنا هنا بتيجي علي صحتنا اساسا
    بس المشكله في الدبلومات دي.... انا مش عاوزه حد يجيبلي سيرة امتحانات

ما تنفعش خبرتي العظيمه في سكاشن التحليليه و الطبيه و الله كنت بطلع الاند بوينت تمام
    اللي ربنا عاوزه هوا اللي هيكون

يلا انا وانتي نشجع بعض و نتوكل علي الله و بما اننا نفس الخط الغربه هتهون

Pharma Student

يا جماعة انا بجد نفسى اسافر بره بس عن اللى بسمعه بجد عن الدول العرببة الواحد يخليه فى بلده احسن
    ما فيش افضل من الدول الاجنبية
    الدول العربية مرتبات بقت قليلة جدا وما فيش بدلات وما فيش طبعا استفادة

بالنسبة للشباب انصحكم بالهجرة الى القاهرة المرتبات بداية من 1200 فى الشهر وبتزيد كمان
    يعنى حرام نفضل 5 سنين ونيجى نتكلم فى 350 ولا 400 ولا حتى 600 جنيه

بجد سوق العمل فى القاهرة عن تجربة افضل كتير والشغل موجود والصيدليات برضو كتير وشغالة نااااااااااااااااااااار
    عقبالنا ياااااااااااااااااااااااااااااااااارب

Co-Admin

و الله ما بهزر .. فى ناس كتير بتبيع اسمها للى يدفع أكتر .. و ده أسلوب العزبى ..

إحنا من قبل ما نشترى أى رخصة .. و إحنا معانا 8 رخص جاهزين ..

يعنى ممكن نبقى أحسن منه إن شاء الله .. دا أنا بحاول دلوقتى فى الموضوع ده ..

ما هو الحوت مش هيفضل طول عمره فى البحر لوحده ..

يعجبني الطموح ده يا ياسر
    بس خد بالك عشان تعمل سلسلة الصيدليات ديه يكون معاك مش أقل من 200 جنيه ولا حاجة وممكن أكتر كمان

قوليلها يا يوجينا .. و لو عاوزة تنضمى لسلسلة صيدليات الشربينى .. مفيش مانع ..

بالنسبة للـ Quality Control فده أول مرتب قليل نسبياً .. لو حسبناها relative للميديكال ريب .. و برده بيزيد ببطىء .. لكن المميزات جامدة أوى ..

خدى عندك .. إنتى تعتبرى مشاركة فى أرباح الشركة .. يعنى ليكى نسبة من الأرباح .. و المرتب ممكن يوصل لـ 15 ألف .. بالصبر طبعاً .. و ده مرتب مفيش أى ميديكال ريب بيوصله .. و بيزيد كمان عن الـ 15 ألف .. ده بالإضافة لأنك لو اشتغلتى فى مكان و حبيتى تشفتى لمكان تانى .. بتبقى حاجة valuable جداً .. لآن عدد الناس اللى بتشتغل فى الكواليتى قليلة .. دا غير سنين الخبرة .. وكمان دى أعلى job stability.. أى خدمة ..
    15 ألف
    عشان توصل لمرتب زي ده في شركة لازم تستمر معاهم مش أقل من 3 شهور

الكوالتي كنترول الشغل فيها رائع و تطبيقي جميل , بس محتاجة دبلومات كتير و درجات عالية في التحليلية و الصيدلانيات ..
    عارفة المشكلة يا يوجينا , انه هيحتاج غربة يعني هتسافري تشتغلي في مصنع أدوية في اسكندرية أو القاهرة ..
    الغربة تمام من ضمن المشاكل فعلا + مرتبات ماتستهالش أو مش فارق كبير يعني

لكن ماظنش الحكاية ديه محتاجة دبلومات ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SadSnow مشاهدة المشاركة
    بعد خمس سنين خدمه في صيدله بيقولي 300 جنيه
    والله ما بنظر للفلوس دلوقتي خالص
    أهم حاجة في الفترة ديه الخبرة والإلمام بأكبر قدر من المجال بتاعي
    الخبرة اللي باكتسبها دلوقتي في الفترة ديه هي اللي هتفرض بعد كدة مرتبي اللي أنا أختاره
    احنا في بداية الحياة العملية .. يعني ندور على الخبرة في المقام الأول
    - من وجهة نظري -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yojeena مشاهدة المشاركة
    كلام جميل جدا و انا علي استعداد اصبر و مش مهم الماديات بس احس بنفسي و اني بشتغل في مجال انا حباه
    كلام مضبوط جدا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wh_kaboo مشاهدة المشاركة
    ما فيش افضل من الدول الاجنبية
    فكرة برضه ياعم وليد

Pb Elite

انا حاسه الصيدليه مرحله اساسيه لازم فى حاجات كتير اتعلمها من الصيدليه بلاش تكلكعوا الموضوع باذن الله بعد كده نروح اماكن افضل على فكره انا لسه منزلتش شغل فمش عارفه اوى اول ما انزل باذن الله اديكوا انطباع احسن بس احنا لسه فى اول الطريق لسه الاكتئاب بدرى عليه وكمان الحمد لله اننا خريجى كليه ليها سوق عمل

Pb Elite

الغربة تمام من ضمن المشاكل فعلا + مرتبات ماتستهالش أو مش فارق كبير يعني
    و الله أنا كمان مش بقصد فلوس , عادي ..

لأن في حاجة مهمة أوي أهم م الفلوس .. بصراحة و م الآخر و عن تجربة أيام .. شغل الصيدليات يقلل من ثقتي بنفسي و بيحزنني على نفسي ..

الصيادلة دلوقت هما مالكي الصيدليات ,

لكن ان صيدلي يشتغل في صيدلية للناس تيجي تقوله ( يا أستاذ هات ديتول أو ليفة استحمام أو بامبرز الخ ) !!

دي مهزلة لا يسكت عليها ,

حرام عليا تعليمي لو أنا رحت و قبلت بالمهزلة دي , يبقى أنا بشجع عليها و دة عن نفسي مش هيحصل ..

وقد قلت ذلك في البيت , شغل في صيدليات مش هشتغل لأنه مهين ,

بصرف النظر عن الـ 350 جنيه مثلا اللي هما أقل بكتير جدااا من مصروفي الشهري أصلا و أنا طالبة .. هخسر ثقتي بنفسي و هخسر طموحي قدام كل واحد جاي يشتري صابونة أو عسل نحل , أو يكلمني بأسلوب مش كويس أو يكون شخص مش كويس يجي يشتم .. لااااااااا

الحمد لله اني مش مضطرة , ربنا يخليلنا أهالينا ..

بوسي , يمكن الوضع في المنصورة أفضل شوية من عندنا في البلد , انتي بس مش متخيلة , لكن لو جربتي منضمنش هتقدري تتماسكي ولا هيغمن عليكي .. هههههه

يوجينا .. بتكلم بجد و الله .. تيجي معايا القاهرة ؟؟؟!!!!!!

بس لأن الأهل مش بيوافقوا على اغتراب البنات , كفاية خمس سنين .. بحارب علشان أخرج من الوضع مش عارفة , لا و ألف لا لاغتراب البنات .. و أكيد انتي كمان والدتك مش هتوافق ..

Pharma Student

يوجينا .. بتكلم بجد و الله .. تيجي معايا القاهرة ؟؟؟!!!!!!

بس لأن الأهل مش بيوافقوا على اغتراب البنات , كفاية خمس سنين .. بحارب علشان أخرج من الوضع مش عارفة , لا و ألف لا لاغتراب البنات .. و أكيد انتي كمان والدتك مش هتوافق ..

انا هقولك ......مامتي انتي عارفه اني ماقدرتش ابعد عنها ولا حتي ايام الدراسه استحملت بهدلة المواصلات عشان افضل معاها ومع اخواتي
    لكن احنا فعلا كبرنا يا مني لازم نتحمل مسئوليه شويه ,,,,مهما اتعرضنا لامور سيئه فاحنا برضه لازلنا مدلعين
    مش لازم نبقي معتمدين علي نفسنا ماديا كدا كدا هنلجأ للمعونات الخارجيه ايا كان مصدرها لكن يكفي انك تحسي بكيانك و انك عملتي حاجه في حياتك دخولنا الكليه دي مش اخر طموحنا

مامتي بقي ممكن توافق عارفه ليه ؟عشان شافت حالتي كانت عامله ازاي الاجازه اللي فاتت
    كل اللي انتي قلتيه و اكتر كان بيحصلي و مش من المرضي بس لا من صاحبة الصيدليه

انا مش هقولك اكتر من اني في مره روحت البيت و كنت منفعله جدااااااا و قعدت اجيب القديم و الجديد كانت صعبانه عليا نفسي اوي بدات ادمع و بعدها بكيت جامد و انا بتكلم زي ما اكون بصرخ و كانت النتيجه للعصبيه الزايده دي اني ما بقتش قادره احرك فكي السفلي خالص زي مايكون مربوط في فكي العلوي......
    بلاش اقلب في القديم الذكريات دي بتتعبني

فاعتقد اني لو ضمنت لمامتي اني مش هبقي لوحدي هتوافق بس فييييييين الشغل دا و انا مستعده اجي معاكي القاهرة يا مني بس هنعمل ايه هناك

Pb Elite

فاعتقد اني لو ضمنت لمامتي اني مش هبقي لوحدي هتوافق بس فييييييين الشغل دا و انا مستعده اجي معاكي القاهرة يا مني بس هنعمل ايه هناك
    جميل

مهلة من الوقت ..

ربنا يكرمك يا يوجينا .. أنا كمان عندنا لو حد معي هتبقى الحكاية أسهل بكتير

هبقى أقولك في رسالة خاصة بقى ممكن بكرة ..

Pb Elite

لكن ان صيدلي يشتغل في صيدلية للناس تيجي تقوله ( يا أستاذ هات ديتول أو ليفة استحمام أو بامبرز الخ ) !!

دي مهزلة لا يسكت عليها ,
    كلامك فكرنى بالصيدلى المحترم ده

http://www.youtube.com/watch?v=edN3khuzaTw

وعم مايكل مور بيقوله
    i can pick up any detergent here ؟
    رد عليه الصيدلى
    No.i didnot learn all these years to sell you detergents
    كل ما اشوف الفيلم ده (على فكرة الفيلم هو شبه الافلام الوثائقية
    بيناقش قضية التأمين الصحى فى امريكا وقالب الدنيا هناك )
    اقول لو لم اكن مصريا لودتت ان اكون انجليزيا او فرنسيا

Pb Elite

شخصيا مش شايفه نفسي غير في مجالين مجال التدريس لاني بحب جدا الشغل الاكاديمي بس دي بقى بعيده قوي قوي لان دا محتاج تعيين في الكليه ودا بس هيبقى للاوائل فالعمليه دي بقى شبه مستحيله في الوقت الحالي تاني حاجه شغل الصيدليه حلو قوي انك تعمل كونتاكت مع المريض تخفف عنه تحتويه حتى لو هو ببساطته مقدرشي يستوعب حجم دور الصيدلي في العمليه الطبيه بس احنا بصبرنا وبمثابرتنا نقدر نغير المفهوم دا العمليه محتاجه صبر وبال طويل ربنا يعينا ويقدرنا اما بقى شغل المصانع فمش حاباه ابدا انا لو اشتغلت هناك ممكن تجيلي حاله نفسيه المكان مقفل والاضاءه الصفراء والحراره العاليه لا بجد حاجه تجيب سيكوزز اما بقى اسافر واشتغل في مصر والكلام دا معنديناش اي مجال للنقاش في يطوخوني عيارين لو فكرت فيه وابقى المرحومه بقى هههههههههههههه

هي طبعا مش هتوصل للدرجه دي بس انا هسافر واتغرب واتبهدل سعيا ورا ايه اذا كان انا اقدر احقق طموحاتي في المكان اللي انا فيه اضافه لحاجه تانيه كمان ودي خاصه ب بالبنات هو السفر من غير محرم دي برضه نقطه مش لازم نهملها حتى لو احنا داخل مصر بس برضه تعتبر سفر وتغريب انا قلت الحق اقولك يامنى انتي ويوجينا قبل مانجيبكم من محطه السوبر جت

Pharma Student

ربنا معاكوا كلكوا أنا بقى قررت خلاص

صفحة 10 من 12 الأولىالأولى ... 89101112 الأخيرةالأخيرة