النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: غير من نفسك

Pb Elite

Wink غير من نفسك

التغير شىء جميل وكل واحد فينا بيبقى عنده بعض العيوب اللى
    يتمنى يغيرها فى نفسه ولكن هل ممكن يكون احد الناس اللى تعرفهم يكون السبب فى تغير حياتك او على الاقل يغير طريقة تفكيرك؟
    وياترى الشخص ده لازم تكون بتحبه اوى ولاممكن تقابله قدرا ؟
    وهل لازم يوجد الشخص ده ولا بما ان انت عارف عيوبك او على الاقل
    بعضها ليه مبتحاولش تصلح من نفسك عشان تكون افضل ولا انت محتاج معجزة عشان تتغير؟
    وانا هنا بتكلم عن كل انواع العيوب الكبيرة والصغيرة المؤثرة فى حياتك وعلاقاتك بالاخرين والغير مؤثره.
    وفى النهاية ياريت ياجماعة اى حد كان ليه تجربة مع التغير يحكيلنا عنها يمكن تساعد ناس تانية انهم يتغيرو للاحسن.
    واسفة للاطالة ويارب يكون الموضوع عجبكم ولو فى حد مش عاجبه حاجة فى الموضوع يقول وانا مستعدة لتقبل النقد.

وشكرا

Pharma Student

بسم الله الرحمن الرحيم
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DR.BIBO مشاهدة المشاركة
    ولكن هل ممكن يكون احد الناس اللى تعرفهم يكون السبب فى تغير حياتك او على الاقل يغير طريقة تفكيرك؟
    ممكن
    وياترى الشخص ده لازم تكون بتحبه اوى ولاممكن تقابله قدرا ؟
    لأ مش شرط ..المهم ان الانسان ده يقودني للتفكير السليم
    وهل لازم يوجد الشخص ده ولا بما ان انت عارف عيوبك او على الاقل
    بعضها ليه مبتحاولش تصلح من نفسك عشان تكون افضل ولا انت محتاج معجزة عشان تتغير؟
    قولي يا رب
    واسفة للاطالة ويارب يكون الموضوع عجبكم ولو فى حد مش عاجبه حاجة فى الموضوع يقول وانا مستعدة لتقبل النقد.
    شكرا بيبو ..والف مبروك على (آسفة )و(مستعدة ..انتي فاهمة قصدي طبعا

Pb Elite

زي مانتي قولتي ,,
    التغيير شئ جميل جدا ..طالما للأحسن.
    ساعات الواحد بيبقى حاسس ببعض عيوبه وقادر يحددها ..في الحالة دي في ناس بتقدر تغير من نفسها و في ناس بتحتاج اللي يوجهها للتغيير.. الحد ده أعتقد انك ممكن بتقابله قدرا أو انه حد قريب منك..في الحالتين.. بتحبه و تتواصل معاه.. ومن خلال الشعور ده بيساعدك على تغيير العيوب دي..
    لكن في ناس مش بتبقى عارفة عيوبها..ومش قادرة تكتشفها..يمكن مفيش فرصة لكده..وساعتها بتحتاج حد يكون (قريب منها) عشان يقدر يلفت نظرها للحاجات دي ويبدأو يتناقشو مع بعض في كل ما موقف( يظهر فيه عيب ) يمر عليهم سواء بينهم وبين بعض أو بين أي حد فيهم و طرف آخر..ويفكرو ازاي كل واحد يساعد التاني في التغيير..........
    ممكن االتغيير ده يحصل منغير ما يكون بمساعدة حد بتحبه .. لكنك بتضظر للتغيير من خلال موقف مر عليك ..وأخطأت فيه..وتأثرت بالنتيجة اللي ممكن تكون سلبية عليك..أو ان حد نبهك لضرورة اعادة التفكير..فبتغير العيوب اللي تم اكتشافها..

Pharma Student

بجد موضوع جميل يابيبو تسلمي عليه

انا عن نفسي كانت فيا عيوب في فترة من الفترات نتيجة اختلاطي بمجموعة اصدقاء جديدة فرضتهم الظروف عليا في ثانوي
    بس الحمد لله اتخلصت من العيوب دي لما راجعت نفسي وحددت علاقتي معهم
    والحمدلله الواحد دايما بيحاول انه يتطلع للتغير للاحسن عشان يرضي ربنا

وفي رايي مش لازم تقابلي حد يغيرك
    كلما تقربي من ربنا اكتر وتتطلبي من الهداية بنية صادقة هتلاقي نفسك بتتغيري للاحسن

Pharma Student

شكرا يا بيبو على الموضوع
    الحمد لله تبنا ورجعنا الى الله
    اتغيرنا والحمد لله وفعلا الفضل يرجع لشخص غالى عليا قوى
    باحمد ربنا ان الشخص ده وقع فى طريقى
    بجد عايزه اشكره قوى قوى قوى
    ومهما عملت مش هاقدر ارد الجميل الجميل ده

Pharma Student

كل اللى أقدرأقوله ان الإنسان بيعيش حياته عشان يتعلم ويعلم فى غيره ...

زى ما خدنا زمااااااااااااان...

البيئة هى الإطار الخارجى الذى يحيط بالإنسان يؤثر فيها ويتأثر بها...

حسب الظروف والمواقف اللى بتعترض حياتنا ...كل انسان بيكون شخصيته..

لو بتقابل مواقف صعبة فى حياتك ..ولحظات حزن وأسى كتير وصدمات فى ناس كنت فاكرهك أعز الناس.

أكيد هتكون مختلف عما تعيش بين ناس تحبك وتقدر قيمتك هتعيش فى سعادة وراحة نفسية وارتياح ضمير

أنك تكون متسامح على طوول مش ساذج غير انك تكون ديما قلوق وخايف من اللى حواليك...

يارب يكون قصدى وصل ....

تحياتى لكى يا دكتورة....

مرسيه ع التوبيك...

Pb Elite

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The Best Pharmacist مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم

شكرا بيبو ..والف مبروك على (آسفة )و(مستعدة ..انتي فاهمة قصدي طبعا
    شكراياجميل على الرد والله يبارك فيكى
    -----
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SALMA مشاهدة المشاركة
    زي مانتي قولتي ,,
    التغيير شئ جميل جدا ..طالما للأحسن.
    ساعات الواحد بيبقى حاسس ببعض عيوبه وقادر يحددها ..في الحالة دي في ناس بتقدر تغير من نفسها و في ناس بتحتاج اللي يوجهها للتغيير.. الحد ده أعتقد انك ممكن بتقابله قدرا أو انه حد قريب منك..في الحالتين.. بتحبه و تتواصل معاه.. ومن خلال الشعور ده بيساعدك على تغيير العيوب دي..
    لكن في ناس مش بتبقى عارفة عيوبها..ومش قادرة تكتشفها..يمكن مفيش فرصة لكده..وساعتها بتحتاج حد يكون (قريب منها) عشان يقدر يلفت نظرها للحاجات دي ويبدأو يتناقشو مع بعض في كل ما موقف( يظهر فيه عيب ) يمر عليهم سواء بينهم وبين بعض أو بين أي حد فيهم و طرف آخر..ويفكرو ازاي كل واحد يساعد التاني في التغيير..........
    ممكن االتغيير ده يحصل منغير ما يكون بمساعدة حد بتحبه .. لكنك بتضظر للتغيير من خلال موقف مر عليك ..وأخطأت فيه..وتأثرت بالنتيجة اللي ممكن تكون سلبية عليك..أو ان حد نبهك لضرورة اعادة التفكير..فبتغير العيوب اللي تم اكتشافها..
    كلامك مضبوط وانا بوافقك عله وشكرا على الرد
    -----
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monmona مشاهدة المشاركة
    بجد موضوع جميل يابيبو تسلمي عليه

انا عن نفسي كانت فيا عيوب في فترة من الفترات نتيجة اختلاطي بمجموعة اصدقاء جديدة فرضتهم الظروف عليا في ثانوي
    بس الحمد لله اتخلصت من العيوب دي لما راجعت نفسي وحددت علاقتي معهم
    والحمدلله الواحد دايما بيحاول انه يتطلع للتغير للاحسن عشان يرضي ربنا
    وفي رايي مش لازم تقابلي حد يغيرك
    كلما تقربي من ربنا اكتر وتتطلبي من الهداية بنية صادقة هتلاقي نفسك بتتغيري للاحسن
    فعلا الاصدقاء بيفرقو فى حياه الانسان وممكن يخلوه يتغير سواء للاحسن او للاسوا عشان كده قالو زمان الصديق قبل الطريق وشكرا على ردك الجميل

Pb Elite

موضوع جميل يابيبو هقلك حاجه بتهيالي مفيش حد مش عارف عيوبه لان كل انسان ادرى بنفسه بس اللي بيحصل ان البني ادم بيتعايش مع عيوبه دي وبيلاقي اللي بيسكتوله عليها لانهم ببساطه هما كمان اتعودوا عليها وللاسف قرروا هما كمان يتعاملوا معاها بسلبيه ويتقبلوها والنتيجه بتبقى انسان بيبقى عنده خلل ما في حياته الاجتماعيه وللاسف الخلل دا ممكن يكلفه كل اللي حواليه لو عجز انه يتخلص منه هعطيكي مثال بسيط يعني مثلا ولد متعوددايما على الخناق والزعيق والصوت العالي ييجي يزعق على اخوه ولاحاجه ويقعد يشتم ويطول لسانه تيجي الام تقول لاخوه مانتا عارف انه عصبي بتشد معاه ليه ؟؟؟؟؟؟ سلوك سلبي طبعا من الام هيبقى نتيجته ان الولد دا هيفضل طول عمره يتعصب ويعلي صوته لانه فاكر ان عصبيته دي شيء مسلم بيه لازم الكل يتقبله زي ماعيلته تقبلته بنت مثلا غيوره اي بنت صاحبتها تجيب حاجه جديده ماما هتيلي زيها وطبعا من باب ان الام تدلعها هتجيبلها طبعا وتشتريلها كل اللي هيا عايزاه علشان تبقى احسن من الكل طبعا هي فاكره انها كده بتدلعها وهي في الحقيقه بتطلع بنت غير قنوعه ذات شخصيه متطلبه جدا وعمر ماحد هيقدر يعيش معاها لان مفيش حاجه هتملا عينيها طول ماهي باصه للي في ايد غيرها وهكذا ........ اما عن التغيير فالتغيير لازم ييجي مبدئيا من داخل الشخص نفسه هو اللي لازم يقتنع ان دا طبع وحش لازم يتخلص منه وبتهيالي هو مش هيحس بكدا الا اذا حس ان الطبع دا بياذي حد هو بيحبه او لو كان بيعمل حاجه تغضب ربنا وفجاه تاب وحس ان كدا حرام ومينفعش اكيد التغيير صعب ومحتاج وقت بس مع وجود العزيمه والرغبه بعد الاعتماد على ربنا سبحانه وتعالى مفيش مستحيل
    مشكوووووووووره كتييييييير يابيبو ع الموضوع الجميل تقبلي مروري وسوري على الاطاله