مشاهدة نتائج الإستطلاع: ايه رأيك في الموضوع ده ؟رد بصراحه رأيك يهمنا

المصوتون
17. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • واقع مرير

11 64.71%
  • مباااالغ فيه

1 5.88%
  • خيال مؤلف

0 0%
  • جااااامد طحن

6 35.29%
  • ما بخدش منك غير كلام

3 17.65%
إستطلاع متعدد الإختيارات.
صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 23

الموضوع: موضوع مستفز .... لو عصبي متدخلش "طلاب فقط" ممنوع دخول" اعضاء هيئة التدريس"

Pharma Student

Thumbs up موضوع مستفز .... لو عصبي متدخلش "طلاب فقط" ممنوع دخول" اعضاء هيئة التدريس"

بسم الله الرحمن الرحيم

اعزائي زملائي في الفرقه التالته او ما يسبقها:
    _علشان رابعه و اعضاء هيئة التدريس مبنفهمش فيهم_.
    انا من اكثر المواضيع اللي قابلتني مستفزه في الكليه حواااااااااالي كذه حاجه هسردههم ليكوا مع شرح كل نقطه تمام زي ورق الدروس زي ما كلنا بنحب:-

1- بمناسبة ورق الدروس يبقي دي رقم واحد الدكتور بيقول المحاضره بتنزل بالكحه في ورق الدرس يبقي اتعب نفسي ليه و احضر و اصحي بدري و كده يبقي اعيش بقي و اذاكر الكلمتين.

2- المعيدين و المعامله بتاعهم انا عاوز اسأل سؤال ايه لزمت غياب السكشن و الله بتحرج لما دكتور واقف و مكلف نفسه و ياخد في الغياب نصف ساعه و ينطق ميت اسم و والله لما بنحب نضحك عليهم بنضحك عليهم يا جماعه التعليم مش بالعافيه اللي عاوز يحضر يحضر و اللي عاوز ميحضرش ميحضرش براحته.

3-قفل باب المدرج بعد نصف دقيقه من دخول الدكتور في حين ان الدروس بره الباب مفتوح علي طول و بنفهم منهم احلي فهم و بقعد اتناقش معاه عادي و اسلوب بسيط _قال يعني بنفهم من المحاضره قووووي _.

4- زمن المحاضرات ساعتين بالتمام و الكمال و بعدين الدكتور بيسلما للدكتور اللي بعده و بيمضي انه استلمنا يبقي حوالي لو عندنا 3 محاضرات يبقي 6 ساعات دماغك شغال يبقي ازاي؟؟ و بعدين لو ينزلوا مشاريب و يكون فيه تكييف كده و العيال تبعد عن بعضها _طبعا لما يكون المكان واسع_ يبقي احضر.

5- السكشن و الادوات بتقهر لما بكسر اداه من ادواتي او اداه من المعمل لأن خلاص اهلي ندموا علي اليوم اللي دخلت فيه صيدله و الادوات اساسا مش دقيقه و اهم حاجه في المعامل يقولك البالطو و نظف قدامك و اوعي تنسي النظاره و مش بيهتموا بشغلك قد اهتمامهم بالحاجات دي.

6-وقت السكشن اولا بحمد ربنا اني ولد لأن السكاشن بتاعي متأخر يعني علشان اروح فيها للساعه 10 بالليل ده لو لقيت مواصلات و ليه السكشن 6 ساعات و مفيش فيه و لا كرسي اقعد اريح رجلي .يا جماعه العيال واقفه تلعب في موبيلها و سيبك من السكشن و البلوتوث شغال ميه ميه.

7-الدواليب و ما ادراك ما الدواليب ينفع يا حضرات في عصر الذره اركن ادواتي في دولاب و الاقي الاتحاد شاله قال ايه يكهنه و انا مالي ما هو مرمي طول عمره ينفع اشتري الادوات و تختفي و اعمل زي اسماعيل يس بدور علي دولاب و الناس تضحك عليا .

8-الكتب دي بقي ميزه جميله جدا ليه بقي ؟؟؟؟؟ لان الدكاتره مخليانا محافظين عليها و مش بتتفتح و الله بنسي اروح اجيب كتاب النظري لان الدكتور قال المحاضره هي الامتحان يبقي ادور علي كتاب ؟؟؟ دا انا ابقي غبي جدا

9-العمال يا جماعه انا بشحت سامبل منه الاقيه يرميلي شوية ميه و لا بدره و يقولي نصيبك كده يا دكطوووور زي ما يكون بقسم ورك فرخه علي 100 شخص شوف بقي كل شخص ياخد ريشه منه _ملحوظه_بعد ما تتحمر طبعاََ . و قال ايه الفلتر بابر بنصف جنيه و بعد الامتحان ميسيبكش "كل سنه و انت طيب يا دكطووووووور " نفسي افهم عيد ايه لحد دلوقت .اقولك وحضرتك طيب يشاور علي بيكر احمر مضلع بس بلاستيك و يجيلك قدام الشفوي بنفس البيكر و انتو عارفين ربنا بيكون عالم بينا و يقولك كل سنه و انت طيب اقوله بمناسبة ايه يقولي كل سنه و انت طيب يا دكطووووووور.

10-الشفوي هل ممكن لأي شخص انه يمتحن 60 طالب لكل طالب دقيقه و يعرف مستواه في الماده ؟ و بعدين هما بيختبروا حضور محاضره و لا علم الاقيه يقولي سؤال غريب اجاوبه يقولي : الله انت بتاخد درس .
    اقوله: لأ طبعا بس بقعد في مكتبة الكليه كتيرر.
    _انتو طبعا فاهمين اني عمري ما دخلتها غير مره كنت بسأل عن السيبر قالولي في الاوضه اللي جنبنا.

11_المدرج و طرائفه تلاقي المدرج مليان طلبه و لما يدخل الدكتور الاقيهم يخرجوا بسرعه طيب ليه ؟ بتستفزوه مثلا .
    و تلاقي ورق الاعلانات في عينك _الحمد لله انا بنظاره فتعتبر عامل دفاع قووووي و اخيرا اكتشفت استخدام تاني للنظاره.
    الاعلانات بقي فيه ايه ؟محدش سألني اقولكم:-

*مواعيد كورسات.
    *مكتبات ورق دروس جديده.
    *فصيلة دم z .
    * واحد عايز سماعة"صم وبكم" ويطلع بيحب فى كلية تجارة وعاوز فلوس.
    *واحد ضاع منه كتاب العملي.
    *واحد عاوز شرح عملي علشان مش يطرد من السكشن.
    *اعلان مظاهره او مسرحيه.
    *اعلان بالانجليزي كله اخطاء املائيه مش بفهم فيه اي حاجه.

و في الختام مش لاقي كلام اقوله احلي من البيتين دول:-

لقد اسمعت لو ناديت حيا........ و لكن لا حياة لمن تنادي.
    لقد اشعلت لو نفخت نارا........و لكن ما نفخت الا في رماد.

كاتب ساخر

Pharma Student

انت فنان يا مان رسمت صورة الكليه كأني عايش فيها حالا و انا بقرأ .
    ربنا يوفقك و حاول تعزز موهبتك في الكتابه الساخره .

Pb Elite

ماكل واحد يعمل اللى عليه ويغير من نفسه الاول لو عاوز تفهم فى السكشن هتفهم ولو عاوز تستفيد بالمحاضره هتستفيد ...اه صحيح فى سلبيااااات كتييييييير وبيبقى معظمها راجع للامكانيات الماديه او خلافه بس احنا برضه خدنا على السلبيه التااااامه وبنعمل حجتنا الحاجات دى انا عن نفسى بمحضرش ولا محاضره بس لو صادف وحضرت محاضره بستفاد فيها جدا جدا واما اجى اذاكر قبل الامتحانات بلاقينا فاهماها جدا ومع ذلك مبحضرش وبابا يقولى ليه اقوله زحمه ومفيش مكان مع العلم ان دى حجه وانا لوعاوزه احضر والاقى مكان هحضر بس بستسهل واجيب الورق ...معاك حق فى كل اللى قلته بس لو حاولت تتكيف عشان تاخد اللى انت عاوزه هتقدر بس احنا اللى بنستسهل....
    مشكووور على موضوعك الاكثر من رااائع...

Pharma Student

هههههههه
    هو معرفش ليه عندى احساس ان فيه ناس عامله عضويه جديده علشان تكتب الموضوع ده

مع انه طبيعى علشان احل مشكله انى اعرفها الأول .. و كويس انكم تحاولوا تناقشوا السلبيات بصراحة بهدف التطوير مش لسبب تانى ...
    بس الأحلى ان كل واحد يحاول يغير بإيده كمان .. يعنى مش معنى انك لسه طالب انك متقدرش تغير.. ياريت يا جماعة اللى يعرف يصلح حاجة يصلحها
    ساعات كتير اعضاء هيئة التدريس مش بيكون بأيدهم حاجة
    بس برضه من حق الطالب انه يقول مشاكله و من واجب المسئولين انهم يتطوروا للأحسن إن شاء الله
    و بما ان الموضوع ساخر تسمحلى اقول حاجات من اللى فاكراها يعنى

12 - تكنولوجيا ال flame الفظيعة
    احنا كنا من اول الناس اللى استخدمت المعامل الجديده و كنا فرحانين بالفلامات الملونه و كده " ايام ما كانت ملونه يعنى" ... بس فضل فيها نفس التكنولوجيا انك لازم تجيب معاك كبريت من البيت لأنك لو غلطت لا قدر الله و قفلت ال flame ابقى قابلنى بقى لو عرفت تجيب العامل يفتحهولك ..

13- احساس ان طلاب صيدلة عندهم دايما سكاشن فى زراعة
    و دا طبعا بسبب السحاحة و حامل السحاحة اللى تلاقى الطلبه ياعنى كل واحد شايل الحامل على كتفه كانهم خارجين من تصوير فليم الأرض .. مع ان الحاجات دى بتترمى بعد كده يعنى لو دفعه بس سابت الحامل بتاعها الكليه كلها هتعيييش و تترحم من البهدله دى ...

14- مش فاكراها دلوقتى

15- البروجيكتور و الداتا شو
    كان طبعا بيكون يوم سعيد جدا لما نيجى و نلاقى الكمبيوتر مهنج .. او الملف بتاع المحاضرة مش راضى يتفتح
    مع ان الداتاشو المفروض لعرض الداتا اللى هى مثلا صور ..كرفات ..كده مش منهج كامل و مسابقة مين نظره قوى و بيكتب اسرع ..إلا طبعا إذا كان فيه نسخة مكتوبه مع كل الطلبه بالكلام ده..

16- الشفوووووووووووى
    يا تكون قد الحيااااه يإما تستنى لأخر اليووووم

17- الساعة 8 الصبح
    مش عارفه ليه كانت دايما بتضايقنى قوى خصوصا لما الناس فى الكليات التانيه بتبدأ 8.5 عادى ...

كفايه كده

عضـو هيئـة التـدريـس

والله يا دكتور انت كلامك فعلا كله صح ( مع بعد تحفظاتى ) بس انا عاوز اقولك حاجة انك حاول تاخد حقك فى كل حاجة ( يعنى متخليش عامل يخنقك) والله ليك محترم و كويس لاقصى درجة وخد كل حك بالزوق منفش خده برضه بطريقتك بقى ( تقول لدكتور & تتصرف اى حاجة بس اوعى تخليه ياخد غلطة عليك
    اتمنى اكون و صلتلكم اللى عاوز اقوله
    Try to be the only as if u fail u be the first

Pharma Student

Smile

صــــــــــــــــــــــــح لســــــــــــــــــانك
    على فكرة الموضوع مش مستفز بالنسبه لينا كطلبه عشان دا فعلا الواقع والحاصل فعلا
    وكمان صح كلام الدكتورةwhitebird اللي عايز يتغير ويتكيف مع الوضع الموجود هيستحمل ويصبر حتى يحقق هدفه بس للاسف احنا اللي اتعودنا على الكسل والاهمال وكدا يعني
    بس ماشاء الله عليك اسلوبك رائع وجميل في النقد والكتابه

عضـو هيئـة التـدريـس

الأخ abo_eda بعد التحية فقد قرأت ما دلوت به. هو كلام تراجيدى جدا يصلح لمسرحية و لكن ليس هذا هو المطلوب من الجيل الذى تعول مصر عليه. ان يصف الحال و تفاصيل المتضادات دون تقديم ايجابية عملية من نفسه. نحن قوم عمليون قل ماشئت و لكن تحمل مسئولية اجابة السؤال الاتى: و ماذا بعد؟ ثم مالذى فعلته حتى تغير ما لايرضيك. هل تكتفى بالنقد ثم النقد ؟ يمكننى ان ازيد عشر اضعاف ماقلت فى الأحوال العامة و الخاصة و احوال الجامعة كما ذكرت لك من قبل و لكن كان اجدر بك ان تقول اننى كنت لا أرضى بوضع ما ثم فعلت كذا و كذا وحدى أو مع اسرتى الطلابية أو مع اتحاد الطلبة و ذهبت أو ذهبنا الى المسئول هنا و الدكتور هناك بعد ان كتبناه و اتخذوا اجراءات كذا و كذا أو لم يتخذوا. يعنى نريد يأخ abo_eda ان ترينا من نفسك خيرا قبل الكلام. بهذا يمكن ان نبث روح الإيجابية و ليس السلبية او الإشتكائية (حتى لو كانت فى صورة مسلية).
    بالمناسبة و نحن داخلون على عملية التأهيل للإعتماد اذا قدمت لنا مشروعا مكتوبا (او بحثا) تحل فيه احد القضايا الطلابية فافعل و اتصل علينا فى الوحدة. نعم نريد من كل الطلبة سواعد و ليس ألسنة. أأسف للتدخل و شكرا مقدما.
    "من لا يتقدم يتقادم .. فلا بصمة و لا أثر"

Pharma Student

شكرا للأخوة على الردود الجميلة

Pharma Student

شكرخاص لدكتور عطاالله

Pharma Student

والله بجد معاك حق
    ودي مش مبالغه ولا حاجه وانما النظر للموضوع من جانب واحد
    بس بجد صح والمفروض نتعاون علشان نصلح العيب ده

صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة