النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: ساعدونى ارجوكو

Pharma Student

افتراضي ساعدونى ارجوكو

انا لبست النقاااب من فترة قليله بس بدون اى سبب يخلينى البسه فجاه صحيت م النوم لبسته

وبعدين كنت مخنوقه اوى انى لبسته ولا عارفه ازاكر ولا اخرج ومضايقه جدا بس كنت بحاول اقنع نفسى بيه

والان رحت لجدتى ومنها سمعت كلااااااااام مخيف بجد وازاى ان النقاب حاجه جميله بس موضع شبهه وازاى هيمنعنى من كل حاجه وازاى المنتقبات بيتعاملو وكتير وحشين بيستخبو وراه المهم خرجت من عندها وانا قلعاه

الان عايزة اعرف انا اعمل ايه

ساعدووووونى

silvy
    Guest

مش عارفه بصراحه اقولك ايه .....؟؟؟؟؟؟؟
    سؤالك يحير ....مفيش شئ خلاكى تلبسيه ولا شئ خلاكى تقلعيه ....
    بصى انا كل اللى مقتنعه بيه ان النقاب دا لازم يبقى عن اقتناع مع انى كتير بحس انه فرض بس لان كتير من الناس بتقول انه مش فرض ...ف عشان كدا كان لازم تقتنعى بيه قبل م تلبسيه

بس صدقينى كلنا محتاجينه .......محتاجينه ك حمايه ...ك احساس بالامان ....ك وسيله للعفاف ......مش عارفه بصراحه ....بس اكيد محتاجينه فى زمنا دا

بصى انا من رأيى صلى استخاره والبسيه تانى ...وشوفى احساسك بيه ايه او ايه اللى هيحصل
    .........وربنا يوفقك يااااااااااارب .......انا هدعى لك بظهر الغيب وانت ادعى ربنا يهديكى لما يحبه ويرضاه

Pharma Student

مرسى سلفى ع مرورك ورك

دايما بقول لما تحب تتغير ابدأ من جواك الأول ماتبدأش بالمظهر
    ولأنك لبستي النقاب من غير ماتفكري,,,, اتأثرتي بسهوله بالكلام اللي اتقالك
    مش كل واحده منقبه ,, محترمه ولا كل اللي مش محجبه مش محترمه
    كل شيء في حياتنا فيه الحلو والوحش
    اي نعم النقاب عفه وبيصون البنت بس لو كانت لبسته عشان كدا
    والا هايكون مجرد ستار فقط
    انا رأيي تفكري صح الأول وتعرفي انه مش مجرد لبس ,,,,, دا التزام كامل يعني هاتتغير على اساسه معاملات كتير
    انا عن نفسي بشوف بنات محجبات ماشاء الله قمة الأدب والأخلاق
    وعلى العكس ممكن الاقي واحده منقبه"مجرد لبس"(مع كل احترامي لأخواتنا المنقبات اللي بجد) بتبقى جايه وعينها على اللي ماشي مابتنزلهاش علاوة على صوتها العالي يعني حاجه مقززه
    الغرض من الكلام ان الإلتزام مش مجرد مظهر وخلاص
    اتمنى لكى ولكل بنات المسلمين الهدايه والتوفيق....

Pharma Student

مرسى ع ردك د_احمد انا خلاص قلعته لان الكلام اثر فيا وانا مش هقدر اتحمل التزاماته

Co-Admin

لا حول ولا قوة إلا بالله
    اكتفي بقوله تعالى ( يا أيها النبي قل لأزواجك وبناتك ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك أدنى أي يعرفن فلا يؤذين وكان الله غفورا رحيما ) سورة الأحزاب
    وده مثال على التخبط اللي الأمة عايشة فيه

Pharma Student

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    بسم الله الرحمن الرحيم و الصلاة و السلام علي خير المرسلين و آله و أزواجه و صحبه اجمعين و التابعين و من تبعهم بإحسان إلي يوم الدين.
    ازيك يا دكتورة؟
    للأسف أنا من المحمول و لكن ارفض ان ادخل موضوعك المهم من غير ما أقول رأيي.
    طبعا جزيل الشكر للدكتور أحمد و دكتور رامي علي آرائهم.

و اكيد علشان الإنسان ينجح في حاجة لازم يكون بيحبها
    أو أعمل ما تحب فإن لم تعمل ما تحب فحب ما تعمل، و دي قاعدة أساسية من قواعد النجاح.

أولا يا دكتورة ممكن حضرتك تجاوبى نفسك علي السؤال ده، أنا لبست النقاب ليه؟ ليا و لا أمن ليا ؟ و لا علشان صاحبتي ؟ و لا علشان ربنا سواء كان فرض أو سنة و إن كان الراجح بين جمهور أهل العلم انه فرض؟
    ‏ ‏ثانيا، مين فينا ملاك بلا أخطاء بل و انتكاسات حتى لأكثر الناس التزاما،
    ألم يكن سيدنا آدم عليه السلام أول البشر و هو أول من عصي الله، و لكنه و لحكمة الحكيم سبحانه و تعالي كان أول من أخطأ و خير من أخطأ.
    لم يخرج آدم عليه السلام من رحمة الله و لم يصر علي معصيته.

كل بني آدم خطائين، و خير الخطائين التوابين، كما جاء عن رسول الله.
    من من الرسل كان معصوم من الخطأ و هو صاحب كتاب؟
    من من الأنبياء كان معصوم من الخطأ و هو خليفة الله في الأرض؟
    لا تسمح لي الظروف الآن بكتابة قصة سيدنا يونس عليه السلام و لكن أنا علي يقين انك تعرفينها.
    الشاهد؛ ليس كونك منتقبة معصومة من الخطأ، لم تكن مريم عليها و علي سيدنا عيسى السلام معصومة من الخطأ، لم تكن زوجات الرسول و هن أمهات المؤمنين معصومات من الخطأ.
    و لا يجب عليك ان تكون كذلك،
    النقاب متعة نفسية تعيشها المنتقبة عندما تعرف انها علي طاعة لله و رسوله، النقاب متعة عندما يكون لك معين و هدية من الرحمن لطاعة الله.
    و ربما يكون النقاب خيار رئيسي لمن يبدأ في البحث عن طريق الالتزام، و ان لم تكن حتى تبحث فإن الباطن و الظاهر يؤثران علي بعضهما البعض.
    بعض المنتقبات يعترفن انهن لم يكن يقصدن من وراء النقاب الالتزام التام، فقط طاعة الله و صيانة أنفسهن، و لكنهن تذوقن الكثير من الحلاوات بسببه، ما كان النقاب أداة و وسيلة للالتزام التام بحمد الله، و مع ذلك لا ينكر مخلوق أيا كان انه ليس معصوم من الخطأ في أوج عزته و مجده في الالتزام.
    من منا لا يعرف الشيخ محمد حسان، اقسم بالله انه ليس معصوم من الخطأ و لكن عباد الله المحسنين ليس للشيطان عليهم سبيلا، و لا أذكي علي الله أحدا، و لكن الشيخ الجليل أحسبه من عباد الله الصالحين و من خلفاء الله في الأرض.
    يقول رضى الله عنه، انه يستعيذ بالله ان يكون هو لنا جسرا للجنة ثم يسقط هو في النار، الشيخ الجليل نفسه لا يأمن نفسه.

النقاب لا يخوف و ليس مصدرا للرعب بالعكس تماما،
    و لكن تذكري قول الله تعالي، بسم الله الرحمن الرحيم: ذلك الشيطن يخوف أولياؤه.
    لازم تقتنعي ان النقاب جديد عليك، اكيد هيكون في تغيرات سواء نفسية معنوية أو مادية.

أنا رأيي بصراحة النقاب فريضة و الله أعلم ،

أخيرا اذكرك بقول الله سبحانه و تعالي ، بسم الله الرحمن الرحيم: احسب الناس ان يتركوا ان يقولوا آمنا و هم لا يفتنون 2 و لقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا و ليعلمن الكاذبين 3 . سورة العنكبوت.

و الإنسان المسلم مهما كان ملتزم أم لا معرض للإبتلاء و الفتنة و الاختبار في صدق ايمانه، و الله أعلم بصدق الناس اجمعين و ما في صدورهم و لكن لكي لا يكون للناس علي الله حجة.
    و الجنة مقامات و درجات حسب درجة إسلام المرء و ايمانه.

اسف علي الإطالة و لكن جملة أخيرة.
    أنا أحييك علي قرارك المفاجئ و الشجاع بارتداء النقاب و أتمني ان تقتنعي ان ليس هناك أسباب لقطع الخير.
    بعض الناس يكون علي التزام ثم فجأة يحدث له هبوط في العزيمة حتى يصل الحال إلي السهو عن الصلاة أحيانا، فهل يسرق و يقتل و ينشر الفساد في الأرض أم يتمسك بما هو حميد عنده و يتوب إلي الله سريعا؟؟
    ‏ ‏و لا تستمعي إلي من يقول ان النقاب لا يفرق بين الصالح و الطالح، فارتداء النقاب طاعة لله و الله يعرف من منا الصالح و من منا الطالح المنافق،
    و فيجب عليك تجديد النية و صدقها و التوكل علي الله.
    و اسألك الدعاء لنا و المسلمين جميعا بإن يغفر الله لنا و يوفقنا و يهدينا إلي الخير كله و يرزقنا الاخلاص بإذن الله، اللهم امين اللهم امين اللهم امين.
    اسال الله ان يكون النقاب لك عونا للالتزام. اللهم امين اللهم امين اللهم امين

Pharma Student

صراحة مش هقول حاجة جديدة زيادة عن كلام الدكاترة
    ما شاء الله كلامهم رائع
    انا بس عاوزة اقولك ان النقاب ده باذن الله هيكون خير ليكى ان شاء الله
    وبصراحة هو نعمة فى ايدك كتير مش عارفين يحققوها
    ربنا يثبتك يارب وعقبالنا يارب لما نلبسه زيك يا سلام بجد.....