صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 13

الموضوع: فى مصلحة من ما يحدث ؟ وماذا يعنى لك؟

Pharma Student

Post فى مصلحة من ما يحدث ؟ وماذا يعنى لك؟

أولاً دعنا نبدأ بأهم شئ وهو التاريخ.....تاريخ العلاقه بين مصر والجزائر

حيث يجهل الكثير من ابناء الجيل الحالي عمق العلاقات التاريخية بين مصر والجزائر ، فمصر كانت مركز لانطلاق الثورة الجزائرية ضد الاحتلال الفرنسي عام 1954 ، وفي المقابل لا يمكن أن ننسى دور الجزائر في مساندة مصر خلال حرب 1973 ، حيث شاركت بأكثر من الفي جندي في الحرب، وأمدت مصر بـ 96 دبابة وما يزيد عن 50 طائرة حديثة.

ففي عام 1973 طلب الرئيس الجزائري السابق هواري بومدين من الاتحاد السوفيتي شراء طائرات وأسلحة لإرسالها إلى المصريين عقب وصول معلومات من جاسوس جزائري في أوروبا قبل حرب اكتوبر بأن إسرائيل تنوي الهجوم على مصر، وباشر الرئيس الجزائري اتصالاته مع السوفيت وتم شراء الطائرات والعتاد اللازم ومن ثم إرساله إلى مصر.

و اتصل الرئيس بومدين بالرئيس الراحل أنور السادات مع بداية حرب أكتوبر وقال له " إنه يضع كل إمكانيات الجزائر تحت تصرف القيادة المصرية"، وطلب منه أن يخبره فوراً باحتياجات مصر من الرجال والسلاح ، فقال السادات للرئيس الجزائري إن الجيش المصري في حاجة إلى المزيد من الدبابات وأن السوفييت يرفضون تزويده بها، وهو ما جعل بومدين، يذهب إلى الاتحاد السوفييتي ويبذل كل ما في وسعه، لإقناع السوفييت بالتعجيل بإرسال السلاح إلى الجيشين المصري والسوري، ولم يغادر بومدين موسكو حتى تأكد من أن الشحنات الأولى من الدبابات قد توجهت فعلا إلى مصر.

وفي كتاب "مذكرات حرب أكتوبر" للفريق سعد الدين الشاذلي رئيس أركان حرب القوات المسلحة المصري :" ان الجزائر كان لها في حرب أكتوبر دورا أساسيا وقد عاش الرئيس الجزائري هواري بومدين ،ومعه كل الشعب الجزائري، تلك الحرب بكل جوارحه بل وكأنه يخوضها فعلا في الميدان إلى جانب الجندي المصري".

أما مصر فقد قدمت دعماً سياسيا واعلاميا وعسكريا للجزائر، حيث ساندت حكومة ثورة يوليو بقيادة عبد الناصر ثورة الجزائر ضد الاحتلال الفرنسي، وأعلنت الثورة الجزائرية من القاهرة عام 1954 .

و قامت مصر في فترة الخمسينات والستينات بتبني قضية الجزائر في المؤتمرات الدولية والتأكيد على شرعية وعدالة المطالب الجزائرية.

و تعرضت مصر بسبب مواقفها المساندة للثورة الجزائرية لعدة أخطار اهمها العدوان الثلاثي عام 1956 الذي شاركت فيه فرنسا ( بجانب بريطانيا واسرائيل ) انتقاما من مصر لدعمها جبهة التحرير الوطني الجزائري، كما قامت فرنسا ببناء القوة الجوية لاسرائيل و تزويدها بالقدرات النووية انتقاما من مصر.

و نجحت مصر في استصدار قرار من الامم المتحدة عام 1960 يعترف بحق الجزائر في الاستقلال عن فرنسا.
    ولم تنتهي العلاقات التاريخية بين البلدين عند هذا الحد بل شملت العلاقات الفنية أيضا فيوجد الكثير من الفنانيين الجزائريين الذين لديهم شعبية كبيرة لدى المصريين ، مثل الفنانة وردة الجزائرية وغيرها ، هذا بالإضافة إلى أن النشيد الوطني الجزائري كان من تلحين الموسيقار المصري محمد فوزي.

دور الإعلام بالطرفين:
    لنبتدى من عند جريدة الشروق الجزائريه عندما أشاعت كذباً نبأ مقتل عد من المشجعين الجزائريين بالقاهرة ونشرت صوراً كاذبه لقتلى جزائريين بالقاهره وأنه سيتم إستلام جثثهم فى توابيت وكأنها تتعمد إثارة الفتنه (لمصلحة من ؟؟)
    فآثار هذا حفيظة الجمهور الجزائرى (وأنا أرى إن هذه النقطه وهذه الجريده هى الفتيل الذى توهجت منه نيران الفتنه)

نأتى للجانب المصرى والدور الخطير الذى يلعبه الإعلام المصرى حالياً بالحمله التى يشنها على الشعب الجزائرى بأكمله دون تخصيص لفئه من المتعصبين حيث يصف الشعب الجزائرى بأنهم بربر وهمج وشعب مريض نفسياً وبعض المصطلحات الأخرى التى لم يرد ذكرها من قبل حتى على العدو الصهيونى أثناء حربه على غزه مثل (شعب زباله ) وغيرها من الإساءات التى لم ترد حتى فى الصحافه الجزائريه التى تسببت بالفتنه
    ولا ندرى متى ستنتهى هذه الحمله الهوجاء ؟؟؟
    ولا لمصلحة من كل هذا؟؟
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    تفنيط الإتهامات المتبادله

الجانب الجزائرى نتيجه للإعلام الأهوج يتهم شقيقه المصرى
    1-قتل وجرح عدد من المشجعين بمصر (خبر مغلوط) والغريب أنه لم يتم تكذيبه من الجانب الجزائرى حتى الآن( لمصلحة من؟؟)
    2-رشق الحافله التى تقل اللاعبين بالحجاره وإصابة عدد من الاعبين (وهذا ما أكدته بعض القنوات بالصور مثل قناة الجزيره
    والفيديوهات المنتشره على اليوتيوب)ولا نستطيع أن نجزم بصحة هذا الخبر أو كذبه

الجانب المصرى يتهم شقيقه الجزائرى بـــ
    1-الأعتداء الغير مبرر على الجماهير المصريه بالسودان والإهانه وتحطيم الحافلات التى تقل الجماهير المصريه

وإذا عقدنا مقارنه بسيطه للخسائر فعدد المصريين الذين أصيبوا بالتظاهرات أمام السفاره الجزائريه أكتر من عدد المصابين بالسودان
    وفى الجانب الآخر هناك 14 قتيل جزائرى غير المصابين

هل مجموعه من المتعصبين فى الجانبين يستدعى أنهيار العلاقات بين دولتين بحجم مصر والجزائر ؟؟
    وهذا السب المفتعل الزائد عن الحد فى الإعلام والذى يشمل الإهانه والتجريح؟؟
    إذا فالشعب الجزائرى ضحية الإعلام الجاهل والشعب المصرى إستسلم لنيران الفتنه فأحرقته وأندمج بها
    وأصبح كل فرد يعتقد أن الوطنيه هى أن يثور ويلعن ويثب بالطرف الآخر وكأنه عدو صهيونى
    وأختتم بقول فاروق جويده

لماذا نراها سيوفاً وحرباً
    تعالوا نراها كناى حزين
    فلا النصر يعنى إقتتال الرفاق
    ولا فى الخسارة عار مشين

وفى النهايه عايزه أطرح بعض الإسئله
    هل تتفق مع الحمله التى يشنها الأعلام المصرى والتى تزيد الوضع سوءاً؟؟؟

هل ترى الحل فى مقاطعة الجزائر وقطع العلاقات معها هو الحل ؟

هل فى مصلحتنا ما يحدث أم فى مصلحة من؟؟ وهل كرة القدم كلعبه تستدعى هذه النتائج؟؟؟

هل التاريخ أصبح مجرد شعارات بلا قيمه لا تأخذها فى حساباتك؟؟

مطروح للنقاش

Pharma Student

بدايتا اشكرك كثيرا على طرحك للموضوع بهذا الاسلوب لان كان من الممكن جدا اى حد يطرحه بشكل تانى لا ينم سوى عن جهل كاتبه فحمدا لله انه اتكتب بالشكل ده .....
    و هبتدى الرد بالاجابه على اسئلتك :
    هل تتفق مع الحمله التى يشنها الأعلام المصرى والتى تزيد الوضع سوءاً؟؟؟
    بالطبع لا .... اصلا الاعلام المصري اعلام لا يرقى للمستوى الذي يجب ان يكون عليه اعلام دولة بحجم مصر و مكانتها و بالتالى الانسياق وراءه هو جريمة فى حد ذاتها
    هل ترى الحل فى مقاطعة الجزائر وقطع العلاقات معها هو الحل ؟
    لا ... فى حلول تانيه كتير و اللى بتمارسها الدول المتحضرة ممكن تتعمل تضمن لنا حقنا و فى نفس الوقت لا تضر بعلاقات بلدين زى مصر و الجزائر يعنى اذكر لما المشجعين الانجليز قاموا باحداث شغب جامدة جدا فى فرنسا تقريبا ايام كاس العالم 1998 الفيفا بمنتهى الهدوء وقعت عقوبات بحرمان انجلترا من تنظيم البطولة في ما بعد .... بس
    هل فى مصلحتنا ما يحدث أم فى مصلحة من؟؟ وهل كرة القدم كلعبه تستدعى هذه النتائج؟؟؟
    هو اللى بيحصل ده مش فى مصلحة اى حد غير واحد عاوز يثبت ان العرب شوية همج و شعوب متخلفة و اكيد كرة القدم لا تستدعى ذلك مطلقا
    هل التاريخ أصبح مجرد شعارات بلا قيمه لا تأخذها فى حساباتك؟؟
    للاسف بالنسبة لناس كتير بقى اه

بعد ما جاوبت على اسئلتك احب اذكر ان النبي لما ارسل كانت العرب قبائل و كانوا بيقتتلوا ما بينهم و ما بين بعض و كان كل واحد فيهم معتز اوى بقبيلته و بيقعد يشعر فيها ( زى مشربتش من نيلها كده ) و اى واحد يجيب سيرة قبيلة التانى و لا يعتدى على حد من قبيلة تانيه الحرب تقوم عالطول و الاشعار القبيلة تشتغل ( زى القنوات بتاعتنا ما هى شغاله دلوقتى و جروبات الفيس البوك و المنتديات ) فلما جاء الاسلام لم تعد هناك قبلية بقت الناس كلها مــــــــــســـــــــــلـــــــــمـــــــيــــــــ ــن معدش فيه فرق بين واحد من الاوس و واحد من الخزرج ( حاليا بقى فيه مصري و جزائري و سودانى و لبناني و .... ) كله بقى واحد طالما مسلم بقى اخويا ايا كان جنسه سيدنا بلال كان من الحبشة اصلا يعنى مش عربي خالص لكن و لانه مسلم فاصبح من كبار الصحابة و اندمج فى المجتمع و المجتمع تقبله و هكذا اكمثلة كتير تانيه .....
    الخلاصة :
    لو ان فيه حد من الطرفين داخله ايمان حقيقي مدرك يعنى ايه المسلم اخو المسلم مكنش حصل كل ده ...
    كل واحد قبل ما يشتم لو كان فكر هو بيشتم مين يتهيالى مكنش شتم انت بتهين مسلم و بترعب مسلم و بتضطهد مسلم
    هتلاقى ناس بتقولك هما اللى بدءوا و يستاهلوا و مش لازم نسكت و دى فيها وقفة لعدة اسباب :
    1 - اثناء متش مصر و الجزائر الاولانى اللى كان هنا فى مصر حصل اعتداءات على بعض المشجعين الجزائريين اه مش زى ما حصل فى السودان بس حصل
    2 - كل اللى اتصابوا فى السودان اول عن اخر 21 ( ده من جريدة الاهرام راسا ) و الاصابات كانت ما بين جروح و كدمات يعنى لا حد مات و لا جت له عاهة
    3 - مش عارفه ليه الناس مستغربه من ان قلة فاسدة و منحرفة من مشجعى الجزائر مستهونين بينا دى ناس اصلا منحرفة ده اولا ثانيا ايه الصورة اللى واحد زى اللى مسك طوبة وحدفها على المصريين و هو بيحدف اكيد مكنش متخيل انه بيحدف احمد زويل و لا غنيم و لا فاروق الباز ( ما دى الناس اللى مالهاش لازمة اللى الاعلام عندنا ما بيجش سيرتها خالص ) هو فى دماغه ان بيحدف طوب على شوية بنات منحرفات متجوزين عرفى و شباب مدمن بيسهر طول الليل يحشش و يعاكس الصبح فى البنات صائحا ( هو ده ) و اكيد اتنين تلاته من اللى فى الاتوبيس مرتشين و تلاته اربعه شيوخ نص كم ( ما هو ده اللى شافه فى المسلسلات و الافلام اللى بيقول صانعوها انها بتعبر عن الشارع المصري و واقعه اللى احنا عاوزين نهرب منه ) فاكيد من وجهة نظره حلال فينا الضرب
    4 - عندى حالة من الدهشة قصاد الهوجة اللى احنا عاملينها على 21 مصاب فى علقة ماتش كورة مع ان اى ماتش ما بين الاهلى و الزمالك ممكن يسفر عن عدد اكبر او ماتش تانى ما بين المصري و الا هلى فى بورسعيد اللى بتحرق تمثال الخطيب كرمز للاهلى فى كل عيد قومي بيحضره المحافظ بتاعها طب الناس اللى ثايره دى ما ثارتش على الحاجات دى ليه ؟؟؟؟ و لما المئات من المصريين الغلابه ماتوا غرقانين فى مياه البحر الاحمر بايد واحد راسمالى فاسد و فى الاخر هرب بره مصر بمنتهى السهولة و كان اللى ماتوا دول شوية .... و لا بلاش محدش اتظاهر و قلب الدنيا ليه ؟؟؟ و القنوات ما دخلتش فى بث جماعى تحت شعار فى حب مصر تطالب بحق الناس دى ليه ؟؟؟ و ضحايا كارثة الدويقه ؟؟؟ و ضحايا القطار ؟؟؟ و البنات اللى الشباب بيتحرش بيهم فى الشوارع بمنتهى السفالة بعد كل فوز للمنتخب ؟؟؟ و الخمس عساكر اللى ماتوا برصاص الجنود الاسرائلين على الحدود فى سيناء من كام سنة محدش خرج و زعل و اتقهر علشانهم ليه ؟؟؟؟ و لا علشان دول متولى و سعيد و صبحي و البسطويسى و محمدين يبقوا ناس كخه و مالهمش اى قيمة حتى عند ولاد بلدهم لكن طبعا الناس الهاى كلاس الفنانين بتوعنا و المذيعين و بقية الفرافير اللى مسافرين يرفهوا عن نفسهم و يتفسحوا و يتفرجوا على الماتش من المقصورة و على دماغهم طاقية العم سام بالوان علم مصر و فى اديهم علم مصر made in china يبقى الامر يختلف ... الدولة بالكامل لازم تتقلب و اجهزة الاعلام تحشد و نهدد بقطع العلاقات و سحب السفير ( الا ما عملناها ايام الحرب على غزة او العدوان على لبنان و لا العراق و لا افغنستان) و يطلعوا بكامل اناقتهم يتكلموا و يشتكوا يا حرام من اللى جرى ليهم و هم رايحين يشجعوا المنتخب ( لكن الاطباء المصريين اللى اتجلدوا فى السعودية و كانوا رايحين يجروا و را اكل عيشهم بعد ما ظروف البلد خنقتهم دول مالهمش قيمة و هما اصلا اللى معندهمش كرامة فيستاهلوا ) انما دول ناس ليها كرامة مش زي الباقى فبقى الحاصل زى بالظبط ما يسافر فنان علشان يتعالج بره على نفقة الدول في حين ان هنالك المئات اللى بيموتوا فى مركز الاورام يوميا علشان مش لاقين حقنة تمنها 250 جنيه .....
    اخر حاجه :
    بالتاكيد لست سعيدة بما حدث من الجزائريين و لكن لن يؤدى ذلك لان اكره الشعب الجزائري و لن يؤدى ذلك الى الغضب مما حدث للمصريين لان هناك الكثير من المصريين يستحقون غضبي اكثر من هؤلاء بكل التاكيد
    شكرا و اسفة على الاطالة .................

Administrator

شكرا علي الموضوع بس مع احترامي ساظل اكرة الجزائر للابد
    حضرتك ياريت تتابعي جريدة الشروق الجزائرية وتشوفي معني العروبة عندهم وتشوفي بيقولوا علي مصر اية دة لو كتبوها مصر يعني بيكتبوها مصرائيل يني معتبرينا اسرائيل

Pb Elite

demoaa_love: يص انا قربت الخبر ده يموت من الدحك وفى نفس الوقت يخليك تعيط
    ah sh: قول
    demoaa_love: اسمع دى الاول
    demoaa_love: اسرائيل تعرض الوساطة لإنهاء الأزمة بين مصر والجزائر
    بوابة التعليم المصري - ‏قبل 10 ساعات‏

ah sh: ماشى
    ah sh: ههههههههه
    demoaa_love: والله العظيم انا عامل للخبر كوبى وباسط
    ah sh: حاجة زى الفل والله
    demoaa_love: مش مالفه
    ah sh: عارف
    ah sh: اسرائيل تعمل وتقول اى حاجة
    demoaa_love: لو مش مصدقنى ادخل على الاخبار
    ah sh: يا عم والله مصدقك
    demoaa_love: واتفرج وعيط برحتك
    ah sh: انا متابع
    ah sh: مهما من الاول عملين يتكلمو
    ah sh: هما عوزين يوقعونو فى بعض
    demoaa_love: انا مش مصدق حاسس ان اسرائيل بتتربق
    ah sh: مهو طبعا
    ah sh: وكمان اعتقد المقصود
    ah sh: هو الاستفزاز
    demoaa_love: اكيد
    demoaa_love: احنا الى هبل
    ah sh: يعنى زى مثلا ما تسخن فى حد وتقوله انا جاى اهدى النفوس
    ah sh: وكدا يعنى
    demoaa_love: هو كده بالظبط
    ah sh: وهما نفسهم اننا نقع فى بعض
    ah sh: وللاسف الاعلام عندنا ماشى على نفس الوتيرة
    ah sh: وعمال يشحن فى الناس
    ah sh: علشان نكره الجزاير وكدا
    ah sh: وللاسف ناس كتير فعلا بقوا بيكرهوا الجزاير اكتر من اسرائيل
    demoaa_love: والله انا من اول يوم من اول مالجزائر قالو نااخنا اتهجمنا عليهم فى مصر
    demoaa_love: وانا رافض الكلام ده
    ah sh: طبعا
    ah sh: وحنا عاملين فيها شرفا قوى
    ah sh: يعنى مثلا مصر كلها
    ah sh: مفهاش شمحطى واحد
    ah sh: يرمى طوبة
    demoaa_love: هههههههههههه
    ah sh: اه والله
    demoaa_love: كلها شمحطيه
    ah sh: احنا فعلا رمينا طوب عليهم
    ah sh: دا ازكان عندنا فى بلدنا واحد اخد جاز وراح ولع فى قسم الشرطة
    ah sh: مصرى زيه
    demoaa_love: انا مش عارف بس لو مكانهم عمرى مهغمل كده
    ah sh: ما بالك بقى بالجزاير
    ah sh: بعد الشحن دا كله
    ah sh: كويس انه مولعوش فيها
    demoaa_love: الحمد لله على كل شى ويارب الموضوع مايكبرش اكتر من كده
    ah sh: لا هيكبر
    ah sh: ربنا يستر
    demoaa_love: يارب
    ah sh: لما بسمع البرامج دى بحس ان مصر دى بلد الملائكة
    ah sh: حاجة والله تهلك من الضحك
    demoaa_love is typing a message.
    demoaa_love: هههههههههه
    ah sh: بجد
    ah sh: عاوزين يلهو الناس فى اى حاجة وخلاص
    ah sh: وكل ده فى مصلحة اسرائيل
    ah sh: يلا ربنا يعدينا منها على خير
    ah sh: انا هقوم انام بقى
    ah sh: عاوز حاجة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ameer مشاهدة المشاركة
    شكرا علي الموضوع بس مع احترامي ساظل اكرة الجزائر للابد

حضرتك ياريت تتابعي جريدة الشروق الجزائرية وتشوفي معني العروبة عندهم وتشوفي بيقولوا علي مصر اية دة لو كتبوها مصر يعني بيكتبوها مصرائيل يني معتبرينا اسرائيل
    لعلمك إللي الشروق بتكتبه عن مصر .. مايجيش 1 / مليون من إللي الإعلام المصري بيقوله ع الجزائر ..!!

.,,

Administrator

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Chimera مشاهدة المشاركة
    لعلمك إللي الشروق بتكتبه عن مصر .. مايجيش 1 / مليون من إللي الإعلام المصري بيقوله ع الجزائر ..!!

.,,
    معذرة بس انا مش عارف انت بتدافع عن اية بالظبط الجزائر بتقول ان مصر باعت القضية وقبضت الثمن مرتين تقدر تقولي موقف واحد الجزائر عملتة لمساعدة القضيبة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    http://www.echoroukonline.com/ara/international/44720.html
    http://www.echoroukonline.com/ara/national/44707.html

يكفي الجملة دي
    أمازيغ أحرار حطموا غرور الفراعنة عبر التاريخ

ششناق أدّبهم، المعز لدين الله بنى لهم القاهرة والأزهر، ابن معطي علمهم العربية، وابن زياد فتح الأندلس الذي ضيعوه

Pharma Student

انا بعيد ان اي مشاكل واي اهانات
    هتكلم بصفه محايده شويه
    الجزائريين اخطأوا بالمصريين وهذا يؤخذ عليهم
    والمصريين اخطأوا بالجزائريين وهذا يؤخخذ عليهم ايضا
    وفي الخطأ موضوع التقويت غير مهم بالمره فالخطأ هو الخطأ

والآن المصريين مصرين انه خطأ الجزائريين ويرفضون السماع او فهم الجانب الآخر
    وهو نفس ما يحدث مع الجزائريين

وهذا هو اكبر خطأ

بالبلدي يا جماعه اللي عايز حقه ياخده بالقانون عندك تقارير قدمها وخد حقك انما شتايم واهانه لا
    لان دول مهما كانوا بشر فيهم الوحش وفيهم الحلو
    والوحش هو اللي يرد علي اللي زيه
    يا رب يكون كلامي وصل
    وبمعني اوضح
    عايز تنتشر في المنتديات الاجنبيه
    تتكلم عن تاريخ مصر تتكلم عن حقوقك وواجبتك ماشي
    انما اهانات غير مقبوله بالمره مهما حصل من الجانب الآخر

ورساله في الآخر لحسن كيمارا
    جميل جدا وقوفك مع الجانب الجزائري وانت مصري
    بس الاحلي لو كنت في حياديه
    لان الاتنين غلطوا

Pharma Student

اولا انا بشكرك يا دكتورة سمر على موضوعك اللى فوق رائع دة ....والحمد لله الحمدلله الحمد لله ان احنا خسرنا ومعلش متزعلوش منى لكن انا مش شايفة الموضوع من ناحية الكورة وكاس العالم والكلام دة أنا شايفة الموضوع من ناحية المقالات اللى الجرايد الاسرائيلية منزلها من بعد الماتش واللى من محتواها ان (اذا كان العرب بيعملوا كدة فى بعضهم احنا نتفاوض مع مين!!!!)دة حتى انا سمعت نكتة بايخة و سخيفة على الحكاية دى( اسرائيل اجتمعت علشان تفكر فى طريقة تقضى بيها على العرب فواحد قال نستخدم اسلحة نووية راح التانى رد علية وقالة اسلحة نووية اية احنا نسيبهم يلعبوا كورة اوفر؟؟؟!!!
    أنا عايزة اقول ان اللى حصل دة كان هيحصل سواء خسرنا أو كسبنا لكن اللى خفف من حدتة ان احنا خسرنا لأن فعلا اللى حصل دة تخطيط وتنظيم الهدف منة توقيع العرب فى بعضهم واحنا لازم تفكيرنا يكون اكبر من ماتش كورة لازم ننظر الى الهدف البعيد من وراء الماتش اللى كان بين دولتين عربيتين ليكون الفائز عربى يمثل العرب قبل ان يمثل بلدة... يعنى من الاخر الفتنة اللى حصلت دى مش وراها مصر ولا الجزائر ..,..وأكيد كلنا عارفين مين اللى وراها

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ameer مشاهدة المشاركة

معذرة بس انا مش عارف انت بتدافع عن اية بالظبط الجزائر بتقول ان مصر باعت القضية وقبضت الثمن مرتين تقدر تقولي موقف واحد الجزائر عملتة لمساعدة القضيبة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    http://www.echoroukonline.com/ara/international/44720.html
    http://www.echoroukonline.com/ara/national/44707.html

يكفي الجملة دي

أمازيغ أحرار حطموا غرور الفراعنة عبر التاريخ

ششناق أدّبهم، المعز لدين الله بنى لهم القاهرة والأزهر، ابن معطي علمهم العربية، وابن زياد فتح الأندلس الذي ضيعوه

يا غالي انا متابع الموقف كويس .. و الله كل ده ميجيش حاجه من الإعلام المصري عمله
    و وصفهم ببلد المليون و نص لقيط ..!!! و ان رئيسهم يهودي .. و صلت لدرجة ان ممثل مش فاكر اسمه قال بالنص : إحنا منعرفش منهم غير حريمهم ..!!
    و الحثالة .. و غيره من الالفاظ القذرة إللي شغالة بقالها اسبوع على كل المحطات
    و سبحان الله .. الكلام اتغير .. بعد ما كانوا ساعدونا ف حرب اكتوبر .. و احنا لحنا السلام الوطني بتاعهم
    خلاص كله اتلحس ..!!!

.,,
    -----
    ورساله في الآخر لحسن كيمارا
    جميل جدا وقوفك مع الجانب الجزائري وانت مصري
    بس الاحلي لو كنت في حياديه
    لان الاتنين غلطوا
    تمام .. و انا مقولتش انهم مش غلطوا .. بس لما اشوف الهجوم كله ع الجزائر لازم ادافع
    انا مشوفتش حد هاجم مصر الصراحة عشان ادافع عنهم ..!!

.,,

Pharma Student

Arrow

جزاكِ الله خيرًا د/ سمر

قال تعالى: " إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ " الحجرات:10

روى البخاري ومسلم عن جابر بن عبد الله رضي الله عنهما قال:
    كنا في غزاة ، فكسع رجل من المهاجرين رجلا من الأنصار ، فقال الأنصاري: يا للأنصار ، وقال المهاجري: يا للمهاجرين.
    فسمع ذلك رسول الله
    فقال: ( مَا بَالُ دَعْوَى الجَاهِلِيَّةِ؟ ).
    قالوا: يا رسول الله! كسع رجل من المهاجرين رجلا من الأنصار.
    فقال: ( دَعُوهَا فَإِنَّهَا مُنْتِنَةٌ ).

وروى البخاري عن أبي هريرة رضي الله عنه قال:
    قيل للنبي : من أكرم الناس؟.
    قال: ( أكرمهم أتقاهم ).
    قالوا: يا نبي الله ليس عن هذا نسألك.
    قال: ( فأكرم الناس يوسف نبي الله ابن نبي الله ابن نبي الله ابن خليل الله ) .
    قالوا: ليس عن هذا نسألك.
    قال: ( فعن معادن العرب تسألوني؟ ).
    قالوا: نعم.
    قال: ( فخياركم في الجاهلية خياركم في الإسلام إذا فَقِهُوا ).
    التعديل الأخير تم بواسطة منى ; 23-11-2009 الساعة 02:41 AM

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة