مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل ستشارك فى العصيان المدنى يوم السبت؟

المصوتون
108. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • نعم

18 16.67%
  • لا

85 78.70%
  • لم احدد بعد

5 4.63%
صفحة 4 من 4 الأولىالأولى ... 234
النتائج 31 إلى 37 من 37

الموضوع: مش نازل الجامعه يوم السبت ....عصياااااااان....انت هتعمل ايه ؟

Super Moderator

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tito remo مشاهدة المشاركة
    nooooooooooooooo like

احنا لو مش هنشارك نحترم اللى هيشارك ومنكونش ضدهم على الاقل لو مش معاهم وبالتالى مينفعش نقول للى يشارك وميروحش شغله يسيبه واحنا نبقى مكانه ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة A.Elrayes مشاهدة المشاركة
    انا ضد الأضراب طبعا......بس مع احترامي الشديد لحضرتك د\ اميرة.....انا ضد البوست ده

بدايةً .. انا معترضه على صيغه الكلام اللى فى الصوره دى لكن موافقه جدا على الفكره

شوفوا عندنا فى البلد نسبه البطاله كام وكام واحد نفسه بس فى 10 جنيه فى اليوم يقضى بيهم يومه ! وكام أب نفسه مرتبه يزيد ويشتغل فى مكان كويس عشان أولاده ؟؟ .. كام شاب ساب البلد ومشى لانه مش عارف يشتغل ويجيب فلوسه تخليه يكمل حياته ؟؟
    فى نفس الوقت اللى فيه الناس عندها مرتباتها كويسه وسايبه الشغل وعامله اضراب ؟؟

تخليوا لو بتاع الفرن مثلا قال انا هعمل اضراب ... مش الاولى يجى واحد عاطل عن العمل مكانه يقوم بشغله والناس اللى عاوزه تشترى تشترى مادام ده مقصر فى شغله ؟؟

والله اللى بيشتغلوا دول فى نعمه مش حاسيين بيها

قرأت ان بتوع مترو الانفاق مع الاضراب !!!!!!

من فتره عملوا حمله اسمها اشترى المصرى .. واللى كسبته البلد فى الفتره دى هيضيع فى الاضراب ! يبقى الاولى اصحاب الشركات والمصانع يلحقوا البلد ويشغلوا غيرهم

اعرف ان مش عارفه آله بتاعه ايه لو وقفت نص ساعه تعمل خساير كبيره جدا جداا بالملايين !! مش فاكره والله بتاعه ايه .... مش الاولى نشغل واحد يلحق الخسائر دى ؟؟
    دا رأيي ...

ربنا يسترها

Pb Elite

مفيش اخبـار عن تأجيل الدراسـة ولا حاجة يا جماعة

انا كده كده مش ناوية اشارك فى العصيان دا

بس عاوزة اعرف اخر كلام فى بكرة كلية ولا لأ عشان كل شوية بسمع حاجة شكل

Super Moderator

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمــ هـنـد ــة الله مشاهدة المشاركة
    مفيش اخبـار عن تأجيل الدراسـة ولا حاجة يا جماعة

انا كده كده مش ناوية اشارك فى العصيان دا

بس عاوزة اعرف اخر كلام فى بكرة كلية ولا لأ عشان كل شوية بسمع حاجة شكل

هند الكلام ده لقيته فى منتدى تانى بتاريخ امبارح

اكد وزير التعليم العالى الدكتور حسين خالد انه لن يتم تأجيل موعد بدأ الدراسة الجامعية للفصل الدراسى الثانى (الترم الثانى) وانه ستبدأ فى الموعد المحدد له مسبقا
    وهو السبت 11 فبراير 2012 حيث اكد الوزير على حرية الطلبة فى التعبير ولكن دون اضرار بمنشأت الجامعة والدولة
    فيما اكدت الاتحد الطلابية انها ستقوم بعمل لجان من الطلاب لحماية المبانى والمنشأتداخل الحرم الجامعى
    أعتقد انها بكره ان شاء الله

Pharma Student

معاكى د_سارة ومتفقه مع رايك

Pharma Student

Thumbs up

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hope1 مشاهدة المشاركة
    ياااااااااااااااااه مكنتش متوقعة نتيجة الاستفتاء 83% مش موافقين يعني الاتحاد بتاعنا ده بيمثل مين ؟؟؟؟؟!!!!! ياريت كان قبل ما يعملوا الخطوة دي يعملوا استفتاء زي ده علي الفيس و المنتدي

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amira مشاهدة المشاركة
    [/color]

بدايةً .. انا معترضه على صيغه الكلام اللى فى الصوره دى لكن موافقه جدا على الفكره

شوفوا عندنا فى البلد نسبه البطاله كام وكام واحد نفسه بس فى 10 جنيه فى اليوم يقضى بيهم يومه ! وكام أب نفسه مرتبه يزيد ويشتغل فى مكان كويس عشان أولاده ؟؟ .. كام شاب ساب البلد ومشى لانه مش عارف يشتغل ويجيب فلوسه تخليه يكمل حياته ؟؟
    فى نفس الوقت اللى فيه الناس عندها مرتباتها كويسه وسايبه الشغل وعامله اضراب ؟؟

تخليوا لو بتاع الفرن مثلا قال انا هعمل اضراب ... مش الاولى يجى واحد عاطل عن العمل مكانه يقوم بشغله والناس اللى عاوزه تشترى تشترى مادام ده مقصر فى شغله ؟؟

والله اللى بيشتغلوا دول فى نعمه مش حاسيين بيها

قرأت ان بتوع مترو الانفاق مع الاضراب !!!!!!

من فتره عملوا حمله اسمها اشترى المصرى .. واللى كسبته البلد فى الفتره دى هيضيع فى الاضراب ! يبقى الاولى اصحاب الشركات والمصانع يلحقوا البلد ويشغلوا غيرهم

اعرف ان مش عارفه آله بتاعه ايه لو وقفت نص ساعه تعمل خساير كبيره جدا جداا بالملايين !! مش فاكره والله بتاعه ايه .... مش الاولى نشغل واحد يلحق الخسائر دى ؟؟
    دا رأيي ...

ربنا يسترها
    انا مع حضرتك في كل ده والله بس فعلا اللي كنت معترض عليه هي صيغة الكلام وتوقيتها
    انا مع كل الكلام ده في حالة الاعتصامات الفئويه اللي بتحصل لكن في حاله العصيان المدني (للناس اللي كانت هاتضرب) دا قرار سياسي ولا هو عشان اجر ولا اي حاجه عشان كده انا كنت معترض عالبوست تماما

Pharma Student

العصياااااااااااااااان هو اخر وسيلة فى حرب اللاعنف
    اذا فشلت يبدا بعدها النضال المسلح

صفحة 4 من 4 الأولىالأولى ... 234