مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل تثق بأهمية الصيدلة الإكلينيكية؟

المصوتون
82. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • بالطبع نعم!

60 73.17%
  • لا أعرف!

11 13.41%
  • لا أعتقد ذلك!

11 13.41%
إستطلاع متعدد الإختيارات.
صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 47

الموضوع: ماذا تريد أن تعرف عن الصيدلة الإكلينيكية؟

Pharma Student

السلام عليكم.........
    معلش يادكتور عامر انا كنت عوزة اسالك عنكورسات الصيدلة الاكلينيكية بالاسكندرية اوصل لها ازاى ياريت تدينى معلومات اعرف اوصل بهاانا خريجة2009

Pharma Student

لو سمحت ممكن اكلم اي حد اكلينيكي لاني عاوزه اتعرف على مجالات شغل الاكلينيكيه في مصر واكون شاكره جدا

Pharma Student

السلام عليكم وكل سنة وانتم طيبين بمناسبة رمضان
    انا بسال بالنسبة لو حد لا قدر الله شال مادة في الصيدلة الكلينكال هل بيدفع ع المادة الواحدة 1500 ج ؟؟
    ارجو منكم الرد وشكرااا

Pharma Student

وعليكم السلام ورحمة الله

ايوه بيدفع على حسب عدد ساعات الماده يعنى لو الماده 3 ساعات يبقى بيدفع 750جنيه + 250جنيه لانه اخد الماده قبل كده (ذى غرامه)يعنى كله 1000جنيه لو الماده 4 ساعات يبقى بيدفع كله 1250 يعنى على حسب الساعات المعتمده ده للطلبه العاديين اما الدبل كورس الضعف وربنا ما يجيب شيل ان شاء الله

Moderator

سبقتني يا عم molish

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد الجوجرى مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    كل عام و أنتم بخير
    طيب كلام جميل اوى يا دكتور عامر

بس قولى بقه هو مش من حقنا اننا ندرس اكلينكال برده ذى اللى انت اتكلمت عليهم ولا احنا اقل منهم
    هو معاك حق المفروض من العدل إن اللي اجتهد و تعب يحصل إن شاء الله في النهاية على الأفضل
    و المفروض إن نظام الصيدلة العادي يتلغي طالما بيقولوا إن صيدلة إكلنيكية أفضل و هي اللي ماشية في دول العالم الوقتي
    و المفروض بدون المصاريف الباهظة دي و تكون حق له لكن للأسف دي سياسة دولة أو جامعة للحصول على الفلوس من الشعب بس بالحلال
    طيب قولى كده الكليه عاملاها بفلوس ليه لأ ومش اى فلوس دا مبلغ وقدره طبعا عشان يعجزك انك تدخلها

الا لو كان اهلك متريشين شويتين
    هو للأسف المعظم بيظن كده لكن ماحدش فعلا يعرف الأهالي دي بتتعب قد إيه زي ما بنبونة قالت علشان توفر هذه المصاريف أملا في مستقبل أفضل لأبنائهم
    و لا تكفي كلمات أو أفعال إنها ترد ليهم و لو بعض من اللي بيعملوه
    و أنا مقدرة وجهت نظرك لأن برده آبائكم بيتعبوا كتير لكن فعلا أنت تريد و أنا أريد و الله يفعل ما يريد

وطبعا اداره الكليه تكسب من وراهم
    و للأسف الواحد في الأول كان بيحس إن ده الهدف الرئيسي من الجامعة المكسب فقط و ليس التعليم

المفروض يكون القسم ده موجود فى الكليه عادى لكل الطلبه ذى طنطا وعين شمس والقاهره

ممكن تقول دا الوزاره هيا اللى عاوزاه بالفلوس طيب الوزاره مخلتوش بالفلوس ليه فى الجامعات اللى ذكرتها

معنى كده ان اداره الكليه عايزه كده اصلا

دا كفايه ان فيه دكتور قبل كده كلمنا عنها وقعد يقولنا على مزاياها ويحسسك انها حاجه اول مره تتعمل فى مصر وفى الاخر يقولنا ادى بمبلغ بسيط كده ابقوا اسألوا فى الشؤن وهما يقولوكم

هههههه مبلغ بسيط والله الكليه دى عاوزه ال....... بلاش خلينا مسالمين احسن احنا فى رمضان برضوا

على العموم كدا كدا هنخودها فى الاخر ... على العلم ان الصيدلى الاكلينيكى والصيدلى العادى
    بيتعينوا فى نفس المكان ونفش شغل الصيدلى العادى هو نفس شغل الكلينكال
    بصراحة في الموضوع ده الله أعلم ده مش هيبان غير لما نتخرج على خير إن شاء الله
    و في النهاية الصيدلي الإكلنيكي و الصيدلي العادي لازم يبقوا ايد واحدة يعني هو مش أحسن منك
    يعنى الاتنين صرف دوا بس وده مش كلام من عندى انا رحت سألت بنفسى وسألت دكاتره معاها كلينكال
    وقالوا ان كله زى بعضوا فى الاخر وكل الكلام اللى بيتقال ده ان فيه فرق وكده كله كلام فى الهوا

وخصوصا كمان ان نظام الكلينكال موجود فى دول الخليج والسعوديه من قبلنا بكتيير

سلام

♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣
    على فكرة وجهة نظرك واضحة و انتى معاك حق في تساؤلاتك دي لن ده اللي بيسأله العقل الصحيح
    بس مش معنى كده إن الواحد يحبط و يضايق نفسيا و ييأس
    لأ لازم يسعى و يجتهد في الوضع اللي هو فيه على قد ما يقدر لأن الأشخاص عندما تتميز تتميز بحسن خلقها و اتقانها لعملها أيا كان الوضع و المكان اللي هي فيه و ده بيجي بالإستعانة بالله و اخلاص النية له وحده إلى أن يقضي الله أمرا كان مفعولا

على فكرة الجامعات الخاصة في مصر مابتدرس النظام ده أنا سألت ناس كتير في التدريب من جامعات خاصة و كنت فاكرة إن نظامهم صيدلة إكلنيكية لكن ماطلعش كده
    بالتوفيق إن شاء الله للجميع
    لازم المسلم لا ييأس و لا يستسلم أبدا لأنه مؤمن بقضاء الله دائما و ليس عليه إلا السعي

Pharma Student

يااااااااااه
    انا آخر مشاركة ليا فى الموضوع ده من 3 سنين تقريبآ

عمر بحاله

طبعآ آخر مشاركة كانت قبل يومين من الخبر الجميل و الزفة الجميلة اللى إتعملتلنا فى الكلية بعدم موافقة رئيس الجامعة على بعض بنود اللائحة, واللى بعدها بسنة وافق عليها ... يالا ماهى بلدنا وكل واحد عايز يعمل حاجة يعملها حسب مزاج اللى إشتراله العزبه بتاعته

المهم

انا طبعآ ضد تخصيص التعليم ياد. جوجرى

لكن معلومة أكيدة: مافيش كلية فى مصر بتقدم نفس البرنامج أو نفس الشهادة مجانآ ضمن برنامج العادى سواء حديث أو قديم

بخصوص أهمية البرنامج وما إلى ذلك
    فالحمد لله كلنا متفقين على تخلف أنظمة التعليم المصرية سواء التعليم العالى أو التعليم ***** , بغض النظر إن التعليم العالى لا يفرق كثيرآ عن التعليم ****** .... وعلشان ماحدش يفهمنى غلط أنا أقصد التعليم اللى قبل الجامعة بس مش عارف بيقولوا عليه إيه ... ممكن التعليم الأساسى " اللى هو بتاع ثانوى و إعدادى و إبتدائى يعنى "
    نرجع لاهمية البرنامج وإجابة لسؤال د. أسماء

الكلية و جميع كليات الصيدلة فى مصر بتعمل دبلومة من 6 شهور لـ سنة فى جميع جامعات مصر الحكومية, بينظموا للخريجين دبلومة الصيدلة الإكلينيكية, وده بالإضافة لدبلومات كتير منها إدارة الجودة و الإنتاج و التصنيع الدوائى و حاجات كتير حلوة, ياريت تسألوا عنها فى شئون الدراسات العليا

لكن أنا سمعت إشاعات من زملائنا إن دبلومة عين شمس أجمد دبلومة كلينيكال فى مصر, لكن أنا مش مؤمن بكده لأن إحنا عندنا عقدة الخواجة وأي حاجة غريبة عننا هتكون أحلى مننا, لكنى برده مابقولش إن دبلومة كلينيكال المنصورة هاتكون أجمد من دبلومة عين شمس أو إسكندرية ... إسألوا زملائنا اللى سبقوكوا واعرفوا كل واحد إستفاد إيه و إيه المناهج و المواد و معاملة الدكاترة, وكمان حطوا فى حساباتكم عوامل السفر و ما إلى ذلك ... ومش تنسوا إن كليتنا هتعتمد قريبآ إن شاء الله, فاالشهادة منها هيكون ليها قيمة :d
    وكل سنة وإنتم طيبين

دعواتكم
    التعديل الأخير تم بواسطة عامر إبراهيم ; 21-08-2010 الساعة 05:00 AM

Pb Designing team

لكن معلومة أكيدة: مافيش كلية فى مصر بتقدم نفس البرنامج أو نفس الشهادة مجانآ ضمن برنامج العادى سواء حديث أو قديم

أنا اللى سمعته..وأثر فيا بصراحه..
    ان فى جامعات زى القاهره..بتدرس مواد كلينيكال و otc..بمصاريف النظام العادى..
    بس الشهاده ف الاخر مش بتبقي كلينيكال..
    دى حاجه..

لكن أنا سمعت إشاعات من زملائنا إن دبلومة عين شمس أجمد دبلومة كلينيكال فى مصر, لكن أنا مش مؤمن بكده لأن إحنا عندنا عقدة الخواجة وأي حاجة غريبة عننا هتكون أحلى مننا, لكنى برده مابقولش إن دبلومة كلينيكال المنصورة هاتكون أجمد من دبلومة عين شمس أو إسكندرية

دى سمعتها كتييير قبل كده..
    وان بتاعة الزقازيق سهله..
    الغريب ان كل اللى بيقولوا كده لسه مخدوش دبلومات اصلا
    معرفش الكلام ده بيجيي منين..

أنا مقدرش اتكلم عن الدبلومه لانى ماخدتهاش طبعا..
    بس بالنسبه للبرنامج..
    اكيد زى اى حاجه جديده بيكون فى غلطات ف الاول..
    قابله للتدارك بعد كده..وبالذات ان القسم عاجلا او اجلا كان هيتفتح
    لان مجالات شغله بقت كتيره جدا دلوقتى..

يعنى الاتنين صرف دوا بس وده مش كلام من عندى انا رحت سألت بنفسى وسألت دكاتره معاها كلينكال

اطلاقا اطلاقا اطلاقا..ومش باقول كده والله لانى كلينيكال..
    بس اساسا النظام العادى مهمته مش صرف دوا بس..
    ده ليه مجال شغل وده ليه مجال تانى..
    وده ميقللش من النظام العادى ابداً..
    كلينيكال مجال شغله اقرب للطب..مستشفيات بمعنى اصح..
    وملوش دعووه بالصيدليات اوى..ويمكن دى نقطة ضعف فيه..
    وكذلك مجال الدراسه فى الاتنين..مختلفه
    ومقدرش اقول مين اصعب ومين اسهل..
    لانى مجربتش الاتنين..ومحدش جربهم..

Moderator

[quote=Nada Radwan;317936]

أنا اللى سمعته..وأثر فيا بصراحه..
    ان فى جامعات زى القاهره..بتدرس مواد كلينيكال و otc..بمصاريف النظام العادى..
    بس الشهاده ف الاخر مش بتبقي كلينيكال..
    دى حاجه..

بنت خالى ف صيدلة القاهرة وهما مش بياخدوا مواد كلينيكال ولا حاجة هما بس لغوا اعدادى وشالوا الفيزياء والحيوان والمواد دى وفردوا مساحة اكبر لبعض المواد وفصلوا بعض المواد زى الصيدلانيات عملوها فى البداية صيدلة فيزيائية وبعدين صيدلانيات 1- زى نظامها فى كلينيكال انما فى فرق طبعا حتى هما هناك عندهم قسم بردو للصيدلة الاكلينيكية

Pb Designing team

أنا مش عارفه والله ياد.محمد..
    هو ده اللى اتقالى من واحده بتدرس ف صيدلة القاهره..
    اسامى المواد شبه اللى عندنا فعلاً..بس معرفش محتوياتها ايه
    المهم..
    اللى اتأكدت منه..ان الشهاده بتبقي علوم صيدليه بس

صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة