صفحة 3 من 8 الأولىالأولى 12345 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 76

الموضوع: من القلب ...........

Moderator

Cool

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SAMAR ADEL مشاهدة المشاركة
    انا شايفه يادكتور سامح ان اختلاف الراى لا يفسد للود قضيه ثانيا الموضوع بتاع data showده مش من وجهه نظرى انا وبس كتير مننا كده لان الرسومات طبيعى والشرح لما بيكون life بيفرق كتير جايز انت متعود عليها انا من راى ان الرسومات الدكتور بأيده وبنفسه هتفرق معانا كتير يعنى لما تشوف وتحفظ رسمه مرسومه بكتاب ولا مرسومه بخط الايد اكيد ده بيفرق وشكرا
    انا قولت كدة عشان دة حاجه ثابته اقدر اذاكر منها وانا مطمن وعارف انها صح لكن لو قعدت انقل بصراحه بيبقى فى قلل من اللى انا كاتبه وبضطر اجيب ورق او بريح نفسى من الاول واقعد افهم ومكتبش لانى كدة كدة هجيب ورق ودة مش فيا انا بس لكن فى ناس كتير كدة معلش يا دكتور باهر لكن دة اللى بيحصل اما على الرسومات فحضراتكم اقترحتوا ان نشتغل الاسبوعين طالما دة مش هيعطل دكتور باهر لكن اكيد الشرح لايف بيبقى مفيد جدا واحنا جربنا دة قبل كدة السنه اللى فاتت لكن بيضيع وقت وفى ناس بتلحق تكتب وناس لا وبردة كنا بنجيب ورق .

Pharma Student

انا رأى فى موضوعData showانه كويس ومن الافضل اننا نكمل كدا.
    وبالنسبة للرسومات لما بتكون فى المعمل احسن لان العدد بيكون قليل وبنقدر نشوف احسن بس هى المشكلة ان الوقت مش بيقضى وممكن نطلع من غير ما نخلص اللى احنا عايزينة ومعلش يا دكتور باهر متقلش اننا نحضر السكشن مرتين علشان نكمل احنا بنوصل لاخر اليوم مش شايفين ادامنا ومش فى وقت لحضور السكشن مرتين.
    فالمشكلة مشكلة وقت سواء فى السكشن أو الامتحان وللاسف المشكلتين ملهمش حل.

Pharma Student

اولا احب اشكر حضرتك على مجهودك معانا مش بس فى الشرح
    وكمان معنويا

بس فى حقيقة فى الكلية مسلم بيها فى كل المواد مش عقاقير بس وهى الورق

يعنى حتى واحنا لسه فى اول الدراسة فى اعدادى ونسال الدفعات اللى اكبر مننا قالوا الورق ده مصدرنا الوحيد تقريبا بالرغم من ان الدكاترة بيقلقونا منه دايما

بالنسبة للعملى العقاقير هو طبعا افضل كتييير عن السنة اللى فاتت

وتبقى المشكلة الازلية وهى الميكروسكوبات

Pharma Student

شكرا جزيلا ع التواصل د/باهر اما موضوع الداتاشو فيجب ان يستمرلان ده بيفيد ف الكم العددي الرهيب وبخاصة اننا لا نلتزم بالمجموعة يعني اللي بيعجبه ميعاد بيحضر فيه ع مزاجه<سمك لبن تمر هندي كحك العيد مولد النبي> اما بالنسبة للرسومات فممكن تخصيص جزء م المحاضرة ولو ربع الساعة الاخيرة للرسومات انا عرفة انها صعبة لان الوقت ضيق بس احنا لازم نساعد انفسنا والميكرسكوبات ده مشكلة عامة ولن يستطيع احد حلها لان ده بصراحة بيرتبط بامكانيات مادية سواء للجامعة او الدولة نفسها و انتو طبعا عارفين!اما شرح د/باهر فلا تعليق اسفة ع الاطالة.

Pb Elite

جزاك الله خيرا دكتور باهر على اهتمام حضرتك بينا

وفعلا كانت من المشكلات اللى واجهتنا المكريسكوب والحمد لله اتحلت

تانى حاجه محاضرة الرسم ...مش عايزينها تبقى ف الاخر بس لااااااا

ف الاول او ممكن كل محاضرة ناخد رسمها ف المدرج مش ف السيكشن او حسب ما حضرتك عايز عشان مش تتراكم علينا ونلجأ للورق اللى ف المكتبات واللى معظمة بيكون غلط احنا عايزين نبقى عارفين الرسم من الاول ....

برده فيه مشكلة ان دايما وقت المحاضرة مش بيكفى الشرح فلو ممكن تزيد مدة المحاضرة بتاعت شرح العملى شوية

وشكرا لحضرتك يا دكتور باهر وجزاكم الله خيرا ورزقكم الله الاخلاص

بسم الله الرحمن الرحيم

شكرا لحضرتك جدا يا د/باهر على اهتمام حضرتك بينا فعلا دى خطوه ايجابيه جدا وجزاك الله سبحانه وتعالى خيرا وادخلك فسيح جناته

من اهم المشكلات يا دكتور هيا الميكروسكوبات اللى هيا اصلا مش ميكروسكوبات اللى بنشتغل بيها فى المعمل ومش بنطلع بيها نتيجه كويسه وبعد كده بنطالب فى الامتحان بتحضير شريحه 100% وده طبعا مش هيحصل الا لما نكون طلعناها فى المعمل 100% فبنضطر نروح كورسات برده اللى بتوفرلنا الحاجت دى

ثانيا : الرسومات اللى فى الكتاب مش بنفهم منها حاجه خالص فبنضطر ( ننقشها ) زى ماهيا واحنا مش فاهمين حاجه

لكن يا دكتور لازم كلنا نعترف بالايجابيات بتاعت السنه دى وانها مش زى السنه اللى فاتت خالص من حيث كميه المنهج و المنهج نفسه كان مش لذيد زى بتاع السنه دى , وشكرا

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SAMAR ADEL مشاهدة المشاركة
    انا شايفه يادكتور سامح ان اختلاف الراى لا يفسد للود قضيه ثانيا الموضوع بتاع data showده مش من وجهه نظرى انا وبس كتير مننا كده لان الرسومات طبيعى والشرح لما بيكون life بيفرق كتير جايز انت متعود عليها انا من راى ان الرسومات الدكتور بأيده وبنفسه هتفرق معانا كتير يعنى لما تشوف وتحفظ رسمه مرسومه بكتاب ولا مرسومه بخط الايد اكيد ده بيفرق وشكرا

أنا مع رأى د/سمر و شايف إن دا أحسن لنا لأنى بصراحة مبحبش data show

Pharma Student

أولا شكرا جزيلا يا دكتور ثانيا اتمنى ان حضرتك تنزل لنا شرح العملى فى ورق أو على المنتدى علشان منجبش ورق تانى يعنى كل شرح ينزله ورق قبل السكشن طبعا علشان نبقى عارفين هنعمل ايه وياريت فى السكشن كلنا نبقى بنشتغل مع بعض فى نفس الشريحة علشان الواحد بيحس انه تايه وشكرا لحضرتك

Moderator

Cool

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة totta مشاهدة المشاركة
    أولا شكرا جزيلا يا دكتور ثانيا اتمنى ان حضرتك تنزل لنا شرح العملى فى ورق أو على المنتدى علشان منجبش ورق تانى يعنى كل شرح ينزله ورق قبل السكشن طبعا علشان نبقى عارفين هنعمل ايه وياريت فى السكشن كلنا نبقى بنشتغل مع بعض فى نفس الشريحة علشان الواحد بيحس انه تايه وشكرا لحضرتك
    اه يا دكتور باهر يا ريت الموضوع دة بيساعدنا كتير فى المذاكرة عشان بيبقى المصدر اللى انت بتسمع منه فى المحاضرة هوة هواة اللى هتذاكر منه بجد بيبقى سهل جدا وكمان لو ورق العملى كمان ينزل قبل المعمل ان شاء الله هيبقى فى استفادة كبيرة من السكشن
    معلش هنتعبك معانا يا دكتور باهر

Pharma Student

اتمنى ان حضرتك تنزل لنا شرح العملى فى ورق أو على المنتدى علشان منجبش ورق تانى يعنى كل شرح ينزله ورق قبل السكشن طبعا علشان نبقى عارفين هنعمل ايه .احيكي توتا فعلا رأي كويس احنا صحيح هنتعب الدكتور باهر معانا شوية بس انشاءالله يكون ده ف ميزان حسناته

صفحة 3 من 8 الأولىالأولى 12345 ... الأخيرةالأخيرة