صفحة 4 من 6 الأولىالأولى ... 23456 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 40 من 58

الموضوع: مع بعض نتعرف على سنه تالته

Pharma Student

جزاكي الله خير ا يا دكتوره

Pharma Student

شكرا يا دكتورة على اسلوبك الرائع انا شكلى كده هابدأ أحب سنة تالتة
    بالتوفيق ان شاء الله فى سنة رابعة

Pharma Student

جزاك الله خير يا دكتورة سمر
    وربنا يوفقك يا رب

جزاكي الله خيرا د/ سمر

Pharma Student

ان شاءالله تبقي سنة حلوة واحنادفعة دماغ من أمتى بيهمناالكلام دة وان شاءالله نعدى من غير كسور ولاتشوهات ومرسي عالمعلومات الجميلة دى ربنايكرمك

Pb Elite

ربنا يكرمكم جميعا شكرا جزيلا على الكلام الحلو وعلى دعواتكم الجميله ربنا يتقبل منا جميعا ويارب يكون الموضوع افادكم شويه واعطاكم خلفيه عن سنه تالته واللي عنده اي حاجه حابب يسال عنها او يستوضحها يتفضل وباذن الله على مدار السنه برضه هبقى اجي اتطفل عليكوا واشوف احوال الدنيا معاكم وربنا يوفق الجميع
    وياريت تفتكروني انا وكل دفعه بكالوريوس بدعوه صالحه بظهر الغيب في امان الله

Pharma Student

شكرا على الموضوع الجميل ده
    بجد انا كنت خايفة جدا من سنه تالته
    لكن دلوقت اصبح عندى امل

Pharma Student

اسلوبك رائع يا دكتورة سنة رابعه اكيد نورت بيكى وعقبالنا يااااااارب انا فى الاول كنت خايفه من تالته كل لما اسال حد يرعبنى منها بس بجد كلامك حببنى فيها بس كنت عايزة اعرف ايه الادوات المطلوبه لتالته؟ وكمان طلب معلش بتقل عليكى بس عايزة اعرف ايه اهم المحاضرات اللى لازم احضرها من الاول ؟وايه اصح طريقه لمزاكرة المواد دى ؟وخاصه ان معظمها جديد علينا

Pb Elite

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samoraa مشاهدة المشاركة
    شكرا على الموضوع الجميل ده
    بجد انا كنت خايفة جدا من سنه تالته
    لكن دلوقت اصبح عندى امل
    الحمد لله وباذن الله هتحبيها اكتر لما تاخدي المواد وتدخلي في مود الدراسه والمذاكره هتحسي حاجه تانيه خالص عن السنين اللي فاتت
    -----
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسماء3 مشاهدة المشاركة
    اسلوبك رائع يا دكتورة سنة رابعه اكيد نورت بيكى وعقبالنا يااااااارب انا فى الاول كنت خايفه من تالته كل لما اسال حد يرعبنى منها بس بجد كلامك حببنى فيها بس كنت عايزة اعرف ايه الادوات المطلوبه لتالته؟ وكمان طلب معلش بتقل عليكى بس عايزة اعرف ايه اهم المحاضرات اللى لازم احضرها من الاول ؟وايه اصح طريقه لمزاكرة المواد دى ؟وخاصه ان معظمها جديد علينا
    ربنا يكرمك يادكتوره

بالنسبه للادوات مفيش جديد هي ادوات السنين اللي فاتت عادي بس متوزعه على الترمين يعني الترم الاول اغلبه هتحتاجوا فيه ادوات العضويه تست تيوبس والفلاسكات والحاجات الخفيفه دي مفيش سحاحه غير في اخر سكشن فيتو ودي بتبقى تجربه امتحان يعني تشتغلوها كويس وكمان في الطبيه بيحتاجوا نسلر تيوب ا لي مشترهاش السنه اللي فاتت في التحليليه يجيبها اما الترم التاني بتستخدموا بقى السحاحه في الفيتو وفي الطبيه بالاضافه لبقيه الادوات وكمان في الاساي بيطلبوا مقص وفورسبس وسرنجات علشان تجربه الضفدعه

اما عن الحضور فاكيد كل المحاضرات مهمه بس بتهيالي اهمهم على الاطلاق محاضرات الفارما وبالذات الانترودكشن لان المحاضرات دي هيا اللي بتبني عليها بقيه كورس الفارما وبتخدمك في الكورسات التانيه زي الطبيه والفيتو وكمان الاساي لان بيبقى فيها احيانا كلام صعب انك تفهمه لوحدك لازم الدكتور يفهمهولك وكمان رسومات توضيحيه برضه الدكتور شحته ربنا يكرمه كان بيعلمهالنا وبييجي عليها اسئله وتتطلب في الامتحان يعني متستهونوش بيها ودا مش تقليل من شان الحضور لاي ماده تانيه لكن الفارماوالاساي اهي اللي تعتبر جديده عن المواد وفيها معلومات مسبقش لينا دراستها

اما عن طريقه المذاكره هو بس المطلوب انك تحاولي تبقي مذاكره في كل ماده شويه قبل الامتحان يعني مذاكرالك حبه حلوين كدا ومذاكراهم بجد لان اغلبنا بييجي ويقفل الماده في الاسبوع اللي قبل الامتحان ودي بتبقى عمليه صعبه جدا ومرهقه لان تالته دي فيها كم معلومات رهيب جامعات تانيه بتاخد الكورسات اللي احنا بناخدها في سنه تالته دي على اكتر من سنه فكم المعلومات كبير بجد ومش هقلكم انه مستحيل يتلم قبل الامتحان لا ماشاء الله في ناس بتخلص وبتراجع كمان بس كله عشان الامتحان وبتبقى محصله استفادتهم هما الشخصيه زيرو ودا طبعا مينفعش خالص في سنه زي دي لانها اساسك انت كصيدلي فحاولوا تستفيدوا فيها بجد على قد ماتقدروا

Pharma Student

بجد ربنا يجازيكي خير يا جميل وربنا يقوينا

صفحة 4 من 6 الأولىالأولى ... 23456 الأخيرةالأخيرة