النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: الى طالبه تالته الجداد ماتخافوش انا معاكم

Pharma Student

افتراضي الى طالبه تالته الجداد ماتخافوش انا معاكم

انا أسف فعلا يا جماعه تانيه لو خوفتكم بس مش قاصدى فعلا
    أنا بوجه دائما نصائحى للناس اللى ممكن تدبلر او تشيل مواد علشان معظم اللى بيشيلوا المواد سببه الأستهتار الشديد بالترم الأول وخاصه السنه ديه اللى كان بيستهتر بماده كان بينزل الأرض بيها
    أما الناس اللى بيجيبوا مقبول الترم الاول فدول ناس صدقينى اكيد كانوا جايبين جيد فى تانيه علشان فعلا السنه ديه كانت رخمه واسؤا ما فيها العملى علشان كده نصحت بالتركيز عليه
    وعلى فكره اللى جاب تقدير فى الترم التانى وكان جايب مقبول الترم الأول فأكيد كان داخل أعصابه مستريحه فقدر يدخل من غير اى ضغوط وعلشان كده ابدع فىالامتحانات اما الناس اللى بتشيل مواد أو معاها مواد من السنه اللى فاتت فصدقينى هيتعبوا مووووووووت
    بس سعتها زى ماحضرتك قولتى لازم يذاكروا من اول يوم فى الترم التانى وصدقينى اللى بيذاكر من اول يوم من الترم التانى اكيد كان بيذاكر من اول يوم فى الترم الأول
    بس عموما تالته اللى يركز فيها خاصه الترم الأول هيستمتع بيها علشان العملى بتاعها جامد وهيحسسكم انكم طلبه صيادله بعكس السنين اللى فاتت
    هتمسكوا فئران وهتشرحوا ضفادع ( ممكن تخلى الدكتور يحقن الفأر لوماعرفتش تمسكه بس الضفادع لازم تشرحها بنفسك وعموما ده الترم التانى) وياسلام لو فيه جمبك واحد جزار يديك سر المهنه وتفتحله فرع فى السكن بتاعك ( يامعلم ده فى اليابان والصين بيأكلوهم هتيجى انت الفلاح اللى من مصر هتعيش دور الشباب الفرفور وياى ويى يا معلم خليك الهلالى فى سكشنك صدقونى التشريح ده بيعمل سمعه جامده فى السكشن ده انا كنت واخد توكيل تشريح الضفادع فى سكشنى وشوف السمعه ( هى هباب وأرف ) بس يوم الأمتحان شوف الأمم اللى كانت حوالى والنبى يا دوك والنبى يا داك ده تضبيط يا معلم
    وهتحضروا كريمات شعر وحلاقه ( اللى كان نفسه يبقى حلاق هيكتشف نفسه فى سكشن الصيدلانيات ) ولبوسات وهتكشفوا فى عينات bile( هموا كان بيقول Bile بس طلعت فى الأخر ميه من الحوض محطوط عليها نكهه امونيا يعنى ماتخافوش تحللولها )
    يعنى من الاخر have fun هتعيشوا حياتكم
    بس أرخم عملى الفايتو والطبيه فركزوا عليه كويس والباقى درجات العملى بتاعته كويسه وسهل تجيب 40 بتاعته وشد حيلكم يا رجاله علشان اللى بيطلع رابعه نظيف مابيخشش الكليه تانى علشن رابعه كلام فاضى وكله بينجح بتقدير من غير مايحضر محاضرات ما عدا ماده واحده بس
    يعنى التعب كله ترم أول سنه تالته ولو احتجتوا حاجه أبعتولى وأسف لو ضايقت حد فيكم شدوا حيلكم
    وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

Pharma Student

افتراضي تالتة هى الاهم

على الرغم من ان تالتة صعبة الا انها اهم سنة لان المواد اللى فيها هتحسسك انك فى كلية صيدلة ولك لزمة . المهم نصيحة منى ليكم احضروا محاضرات الفارما و افهموا المادة كويس لانها اساس صيدلة . وكمان الميديسنال اللى بعتبرها اقوى المواد و اصعبها.

Pharma Student

شكرا يادكتور على النصائح دى ....
    بس هو ممكن فعلا الواحد لو اخدها جد من اول يوم ممكن يستريح جدااااااا ومش يطلع بمواد؟؟؟؟

Pharma Student

el klam dah le tanya walla talta lamo25za y3ny !!!!!