صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
النتائج 11 إلى 17 من 17

الموضوع: ثورة طلاب الصيدلة فى الميزان

عضـو هيئـة التـدريـس

السلام عليكم

من اخ الي اخواته ................

من تطلعي كل يوم الي اخبار الكليه ....... اري ان هناك ما ينبغي مني ان اكتب اليكم هذة الرساله ياخذ من ياخذ بها و يرفضها من يريد .......و لكن لابد ان تعرفوا اني لست مع احدا ضد احد و ليست هذة الكلمه الا من اخ الي اخواته .......

رسالتي هي صور من و تعليق .........

اولا: اذا كان هناك معركة للمطالبه بحقوق ....... لابد الا تكون غبيا فتضيع ما اكتسبت او تضيع ما تملك

هذا التعليق لمن يريدون الاعتصام و عدم دخول المحاضرات .....قف مع نفسك و اسالها ....... من الخاسر؟ نعم اطالب بحقي .....حسنا ...... و لكن الوقت في حد ذاته نوع من المكسب ......لماذا تضيعه؟ .......

اسال نفسك لو ذهب الترم الثاني .......من الخاسر ......حتي لو في النهايه تغيرت دكاترة الكليه كلها .....و دة مش هيحصل ....حتي لو حصل مين اللي هيدرس ...... مين اللي هيمتحن ..... مين اللي هيعلملك و يديك الشهادة ....... ناس من المريخ مثلا ........

اسال نفسك .......لو اعتصمت ......حسنا ......هم بالتالي لهم حق الاعتصام .........مين الخاسر ......ام هتخليهم يشرحوا بالعافيه .........

اعرف السؤال التالي .......طب نعمل ايه .......... عايزين حقوقنا .............

جميل ......تعالوا بقي نكلم بصراحة ........... الوقتي لازم نعرف انا كلنا كنا في عصر فساد لمدة 30 سنه و اكثر .......في حجات بتتصلح في الحال ......و في حجات لازم ليها وقت ...... زي ثقافة البشر ....... ثقافة الاعتراف بالخطاء ......ثقافة انا اسف ...... ثقافة احترام الاخر .......ثقافة العمل من اجل الجماعة ....... ثقافة الانتماء .......ثقافة التفكير السليم

علي فكرة .....كل المسلمين عندهم كل دة بس في حجات معطله ..... او بنتناسها بدافع الكرامه

ثالثا: انا كنت طالب زيكوا ....... كنت باخد مصورفي من عيلتي ....... كنت بخاف اوي اخيب املهم لاني عارف الفلوس دي جايه ازاي ...... لما سافرت و شوفت ازاي الدكتور بيعامل الطالب .....زوهلت .....يا خبر الدكتور بيقول للطالب ...... yes sir ....... ههههههه ......قولت لما اشوف الطالب .......

الطالب بيصرف علي نفسه حتي لو ابوه غني ........ و بيشتغل اي شغلانه عشان يجيب مصاريف الترم
    الطالب محترم بيقول برده ........ yes sir ......مش للدكتور بس لا لكل واحد .....عامل ....موظف .....زميله .....والله لزميله لو يعتي ما يعرفوش معرفة شخصيه
    الطالب ....امين في التعامل .....مش بيحب الهرجله و المنظرة و الفوضي .......يعمل كل حاجة برة بس في الشغل ....يا خبر بيقطع نفسه ......
    الطالب ...... عمره ما زعق او قال لفظ خارج .....لما الدكتور بيجي .....سكوت تام استماع بانصات
    الطالب ...... عمره مااعترض علي منهج او علي مدرس

طيب و الدكاترة .........

الدكاترة ....... تفاني شديد في الوقت و الجهد و النصيحه
    الدكاترة ...... تعامل بقمه الاخلاق
    الدكاترة ......يهمهم انك تتعلم صح لانك هتفيده بعدين في شغلك ....ثقافه .......

طيب ..... كدة طيب هم الدكاترة اللي عندنا عاملين كدة ليه .......

اولا في دكاترة كتيير كدة في الكليه ...... و اكتر من كدة
    ثانيا لو في حد يعني صعب ......مع اللي حصل كلنا هنتغير ..... و الله هنتغير ....بس مش المهم مين الاول ......و نستني بعض ......لا انا ابداء بنفسي ........
    ثالثا .....اوعي تفكر ان اللي في الكليه دة العلم و خلاص ...... لالالا ......بعد الكليه يبداء العلم ....فلو مش حريص علي نفسك يبقي مع الف سلامه ....... و تقولي ثورة
    رابعا: لازم نبني مش نهد ........كون انت اول الناس
    خامسا: افتكروا الرسول ازاي رضي بشرووط مجحفة في صلح الحديببه .....عشان هدف اسمي

شوفوا حتي يتحقق ما علي الدكاترة .......لابد ان تعطي انت يا طالب .....ليه لانك انت اللي جاي تتعلم ......دي بضاعه و انت اللي بتشتري .......

الكليه دي ....... انا اتخرجت منها ......لها ما لها و عليها ما عليها ...... و الكمال لله وحده ..... في عيوب ايوة .....بس في مميزات ........عيزين نصلح .....ايوة ......ناخد حقوقنا .....تمام ...... لازم نحقق شروط الجودة فينا الاول قبل غيرنا .......

افتكروا ......مصر الوقتي داخله علي تغيير لازم نصبر .....مش بقي دبيحة و كل واحد عايز ياخد حقه .....دة انانيه و عدم انتماء

افتكروا برده لما المسلمين في غزوة احد افتكروا انهم انتصروا و راحوا يلموا الغنائم اتهزمنا .......ليه ما كنش في رؤيه للجماعه ...... كل واحد دور علي نفسه .......

هناك فرق بين ثورة تريد ان تبني ........و فوضي انتهازيه تريد ان تهد و ان كسبت .......

الشهداء ......... ارادوا ثورة تبني ....... فلماذا يريد الاحياء فوضي .......

رجاله صيدله .....بنات صيدله ......اخواني و اخواتي

دي رسالتي .....مش مستني ان جميعكم يوافق عليها .......... بس دي كلمه من اخيكم ..... و اعرف اكثر منكم من مساوئ قبل محاسن الكليه .......... بس لازم نعقل و نبني نفسنا و نكون احسن .......

و كمان ادعوا كل اساتذتي و معلمي ........... ان نحتوي اخواتنا و ابنائنا ...... دول هم اللي هيبقوا صيادله مصر ...... نعلمهم كويس عشان دة هيبني مصر ...... و اصعب بناء هو بناء الانسان

و قال رسول الله محمد (ص): ليس منا من لم يوقر كبيرنا و يعطف علي صغيرنا ................

خلص الكلام و اتمني ان يهدي الله كل فرد اساتذه و طلابا ...... و ان ننحي عزة النفس و نتحلي بذل التواضع الذي هو من شيم العلماء .......و ان ننحي عصبيه المراهقه ....و نستبدلها بوقار و هدوء و احترام و حياء و ادب الرجوله الذي هو نتمناه فيك كطالب قبل ان تكون صيدلي ......

الحمد لله
    with ALLAH

عضـو هيئـة التـدريـس

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Baher مشاهدة المشاركة
    اتمني ان يهدي الله كل فرد اساتذه و طلابا ...... و ان ننحي عزة النفس و نتحلي بذل التواضع الذي هو من شيم العلماء .......و ان ننحي عصبيه المراهقه ....و نستبدلها بوقار و هدوء و احترام و حياء و ادب الرجوله الذي هو نتمناه فيك كطالب قبل ان تكون صيدلي ......

أشكرك يا Dr. Baher على هذه المشاركة الفاعلة و النصيحة الغالية
    طبعا حوارنا مع الأحباب هو من باب ضبط الترددات حتى تكون طاقة التغيير مؤثرة و لا عشوائية و لا مدمرة
    طلاب اليوم هم قادة المستقبل فيلزم لهم حسن الزرع و التعهد فينالوا هم حسن الفعل و ننال نحن عظيم الأجر اؤمن بذلك. فمتى يصير الفعل الحسن و القول الحسن مشروعنا الجميل مع الله ثم مع مصر. صلى الله على رسولنا فى معادلته المعجزة (توقير الكبير من الصغير مع رحمة الصغير من الكبير) فإذا أختل طرف من هذه المعادلة مكانا او زمانا أختلت الحضارة و تلاشت الأمة. من هنا تنهض مصرنا و تعلو على الأمم.
    "من لا يتقدم يتقادم .. فلا بصمة و لا أثر"

Pb Elite

شوفوا حتي يتحقق ما علي الدكاترة .......لابد ان تعطي انت يا طالب .....ليه لانك انت اللي جاي تتعلم ......دي بضاعه و انت اللي بتشتري .......

الله يكرم حضرتك يا دكتور باهر و يجزيك كل خير

هي الكلمة دي اللي كنت عايزة أقولها ,

أولا : اسقاط الرئيس مبارك و الحاشية الفاسدة قضية تانية مختلفة تماما عن اسقاط الأساتذة :

لأن النظام الرئاسي السابق ارتكب جرائم مادية و نهب بالملايين و ظلم الناس برميهم في السجون لمجرد اعتراضهم , و تزرير في الانتخابات و احتكار لرأس المال و تضيع لثروات البلد

الأساتذة في الكلية حتى لو كان منهم ناس دكتاتورية فهم لا يمكن مقارنتهم بنظام مبارك , ببساطة لأن احنا محتاجين العلم اللي عند الأساتذة ,

الأستاذ له مكانة كبيرة جداااا عند الطالب , أن بزعل لما ألاقي الطلاب داخلهم مشاعر سيئة ناحية الأساتذة

أنا كنت في الكلية السنة اللي فاتت لسة و بجد لا أذكر اني كرهت حد من الأساتذة على الاطلاق حتى لو جاب الامتحان صعب , حتى لو مش بيشرح حلو في المحاضرة

بحب الكلية و أساتذتها حب و بنتمي لها انتماء شديد الحمد لله , نفسي كلنا نبقى كدة

لا يمكن ان نعتبر الأستاذ الجامعي هو مبارك !!!!! ولازم يسقط

ثانيا : الثورة لا يجب أن تصبح مهنة ,

ثالثا : كما قال الشعراوي الثائر الحق يثور ليهدم الفساد ثم يهدأ ليبني الأمجاد

Pharma Student

دكتور عطا الله هل تعلم بما جرى بمعمل الصيدلانيات بمجرد حضور الدكتور محمد الشابورىللمعمل ووجدزميل جالس يامره بصوت غاضب بالوقوف فقام الطالب مسرعا بذلك وسأله بنبره تحدى ----- مقمتش ليه ومش بتشتغل ليه--قالـ انه مريض ولا يستطيع القيام واظهر له ورقه بها اثبات مرضه تخيل رده الاستاذ عليه ايه-------انا هأخد اسمك انت اسمك ايه ورقمك انت اشتغل بيديك مادام همه كويسين ---- الطال لم يحضر المعمل السابق لهذا المعمل اساسا ومريض جدا ماذا تعلق على هذا المشهد الذى بعدما خرج الاستاذ من المعمل رأيت ليس نظراته الكراهيه فى عيون الطلبه فقط بل رأيت عيون تريد الثأر من من لايعطى للانسان كرامته فى اى مكان

\

و جزاكم الله خيرا

عضـو هيئـة التـدريـس

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr111 مشاهدة المشاركة
    دكتور عطا الله هل تعلم بما جرى بمعمل الصيدلانيات بمجرد حضور الدكتور محمد الشابورىللمعمل ووجدزميل جالس يامره بصوت غاضب بالوقوف فقام الطالب مسرعا بذلك وسأله بنبره تحدى ----- مقمتش ليه ومش بتشتغل ليه--قالـ انه مريض ولا يستطيع القيام واظهر له ورقه بها اثبات مرضه تخيل رده الاستاذ عليه ايه-------انا هأخد اسمك انت اسمك ايه ورقمك انت اشتغل بيديك مادام همه كويسين ---- الطال لم يحضر المعمل السابق لهذا المعمل اساسا ومريض جدا ماذا تعلق على هذا المشهد الذى بعدما خرج الاستاذ من المعمل رأيت ليس نظراته الكراهيه فى عيون الطلبه فقط بل رأيت عيون تريد الثأر من من لايعطى للانسان كرامته فى اى مكان

\

و جزاكم الله خيرا
    هذا الأمر يحتاج منك يا عمرو 111 أن تطلب مقابلة الدكتور و توضح بأسلوب طيب له الأمر , ليس من باب الخوف و لكن من باب الإعذار , و انا متيقن انه سيتصرف معك كأب و قد يعتذر لك و لك تحياتى و دعائى

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr111 مشاهدة المشاركة

\

و جزاكم الله خيرا

بالمناسبة أذكر أن أ.د / الشــابـورى شيل أحد طلاب أسرة الحياة مادته و لما راح الطالب لمكتب الأستاذ قاله عشان تبقى تمشى فى المظاهرات

اعتقد أن هذا الحدث و ما قبله و ما بعده يتطلب بالضرورة مبادرة طيبة من الأستاذ قبل الطالب

و الله أعلم

عضـو هيئـة التـدريـس

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة متفائل مشاهدة المشاركة

بالمناسبة أذكر أن أ.د / الشــابـورى شيل أحد طلاب أسرة الحياة مادته و لما راح الطالب لمكتب الأستاذ قاله عشان تبقى تمشى فى المظاهرات

اعتقد أن هذا الحدث و ما قبله و ما بعده يتطلب بالضرورة مبادرة طيبة من الأستاذ قبل الطالب

و الله أعلم
    للأسف يا متفائل, الشباب هم الذين بادروا و يبادروا حاليا طالما الطرف الأخر مشغول. لازم الكلمة تصل للمسامع ان كان هناك حق فيها

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12