مشاهدة نتائج الإستطلاع: تقييمك لامتحان الفيتو

المصوتون
128. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • التقييم العام ممتاز

6 4.69%
  • التقييم العام جيد

50 39.06%
  • التقييم العام متوسط

64 50.00%
  • التقييم العام سىء

5 3.91%
  • توزيع الدرجات مناسب للاسئله

33 25.78%
  • توزيع الدرجات غير مناسب للاسئله

69 53.91%
  • الاسئله واضحه ومباشره

46 35.94%
  • الاسئله مبهمه وغير مباشره

26 20.31%
  • وقت الامتحان كاف للاجابه

96 75.00%
  • وقت الامتحان غير كاف للاجابه

1 0.78%
  • الجزء الخاص بـ د/فريد بدرية سهل ومباشر

6 4.69%
  • الجزء الخاص بـ د/فريد بدرية صعب ويحتاج لتفكير

115 89.84%
  • الجزء الخاص بـ د/فريد لهلوب سهل ومباشر

120 93.75%
  • الجزء الخاص بـ د/فريد لهلوب صعب ويحتاج لتفكير

0 0%
  • الجزء الخاص بـ د/أحمد فؤاد سهل ومباشر

92 71.88%
  • الجزء الخاص بـ د/أحمد فؤاد صعب ويحتاج لتفكير

17 13.28%
إستطلاع متعدد الإختيارات.
صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 37

الموضوع: إستفتاء لتقييم امتحان الفيــتو

Pharma Student

يا دالي جوده بس
    فيه سؤال حد يجاوبني عليه
    لحد امته هنقعد نحفظ في ستراكشرات غبيه ونروح نلزقها في ورقه الاجابه وننساها تاني يوم
    يجرا ايه لو الامتحان يبقي فهم وام سي كيو
    ولا انا غلط يا جدعان

Pharma Student

بيقولو امتحان الصيدلانيات بتاع اولى كان سهل جدااااااااا
    بيقولو كمان ياريت كل الامتحانات تيجى كدة
    عقبالنا يارب يبقى زيه

مسئول الجمعية العلمية

هههههههههههه
    معلش بقي لسه موصلهمش اختراع اسمه الكيمدرو
    احفظظظظظظظظ

Pb Elite

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mozomozo مشاهدة المشاركة
    يا دالي جوده بس
    فيه سؤال حد يجاوبني عليه
    لحد امته هنقعد نحفظ في ستراكشرات غبيه ونروح نلزقها في ورقه الاجابه وننساها تاني يوم
    يجرا ايه لو الامتحان يبقي فهم وام سي كيو
    ولا انا غلط يا جدعان
    بالظبـط انا رايـى يعملو زى المدسنـال مش كل الاستراكشرات حفـظ

لان كلهـا شبه بعضهـا والاختلاف هو المهم وهو الجزء اللى مفروض يختبرنى فيه

مش يختبرنى فى الحفظ ما انا ممكن احفظـه واجى ارسمه انسى اهم حاجة فى المركب

ايه الفايده دلوقتـى

يلا ربنا يكرمنـا فى اللى جاااى

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drpinkysnow مشاهدة المشاركة
    بيقولو امتحان الصيدلانيات بتاع اولى كان سهل جدااااااااا

بيقولو كمان ياريت كل الامتحانات تيجى كدة
    عقبالنا يارب يبقى زيه
    اخيررررررررررررررررررررررررررررا حاجة تفرح

ممكن ننسى الفيتو خالص

Pharma Student

عزائى للى ذاكر فرعين بس منهم الجلايكوسايدز

Pharma Student

بيتهيالى الامتحان بتاع الفيتو يتلخص ف امتحان الجليكوسيد
    عشان الكربوهيدرات اللى كان بص ف امتحانات السنين اللى فاتت وشاف امتحان التخلفات هيلاقى الامتحان متاخد كوبي بست باستثناء فقرتين
    بالنسبه لجزء الكرومو الامتحان كان رائع ومكرر نفسه فالامتحانات اللى فاتت
    انما بقى جزء دكتور فريد بدريه حدث ولا حرج دكتور فريدمن كتر علمه بقى حاسس انه بيتعامل مع عباقره مش طلبه وياريت على اد كده لسه بردوا العباقره مطلوب منهم انهم يتصدموا لما يلاقوا اول ورقتين ستركشرات انا عاوز افهم ليه نظام الامتحان مبنى على البصم الاعمى معلش ف الكلمه ابصم تتفوق مبصمتش مش هتعرف تحل اللهم كام فقره اللى ف جزء دكتور فريد بدريه عاوزه فهم ومن كتر م الواحد اتعود ع البصم خلاص معتش بيعرف يفكر او بمعنى تانى احفظ تنجح ابصم تتفوق ....لنا الله
    دكتور فريد كلمه منى ليك انا بحترم حضرتك جدا وياريت كل امتحانات الكليه تبقى كده بس لما يبقى النظام بتاع التعليم المتبع بيعلم بنفس طريقه الامتحان ...وعتاب بسيط لحضرتك راعى اننا واخدين على نظام تعليمى واحد من اول مادخلنا كى جى ون لغايه ماقلنا هندخل الكليه هنلاقى الدنيا غير بالعكس لقينا الكليه بصم بزياده عشان كده تلاقى اكتر من نص الناس ف المواد والاجزاء المبنيه ع الفهم مش عارفه تعمل ايه ولا تذاكر ازاي العيب مش ف الطالب ولا الطالب اللى مفروض يطور نفسه ....الطالب خلاص اتعود وعلى رأي المثل بعد ماشاب ودوه الكتاب
    اسف على الاطاله

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى فرغلى مشاهدة المشاركة
    عزائى للى ذاكر فرعين بس منهم الجلايكوسايدز
    بسم الله الرحمن الرحيم

"
    لا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِكَ أَمْرًا "

صدق الله العظيم

بسم الله الرحمن الرحيم ..

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ايه يا جماعه مالكم ........استهدوا بالله وان شاء الله النتايج هتيجي احسن من المتوقع ..

في نقطتين عايز اوضحهم ......من وجهة نظري.........

بالنسبه للامتحان ككل فهو افضل مما كنا نتوقع.بمراحل ........ انا قبل الامتحان كل اللي يقابلني يقللي هنعمل ايه في الكربوهيدرات .....ولا في والكروما ........دول كلهم دش ........ وانا كنت عامل لنفسي معدل درجات هيضيع فيهم عشان متصدمش ..................... وربنا ستر ........ والحمد الله الامتحان جه كويس فيهم .... جدا واكيد اللي راح منه حاجه في الجلايكوسيد ربنا عوض عليه في الاتنين دول ..............
    مع انهم جزئين لو في دكتور عايز ميخليناش نحط فيهم قلم مش هيغلب ........ انا قصدي الناس تبص للنص المليان من الورقه ..... قصدي الكوب .....
    واكيد اللي تعب لسه ربنا هيعوض عليه في اللي جاي .....

بالنسبه لامتحان د/ فريد بدريه ....

في البدايه .... انا غلط في بتاعة ال rhein وبتاعة ال mandilo-nitril وواحده في صح وغلط ... والله اعلم بالاختياري .. .....واسفاه .........مع ان كنت طالع بقول في نفسي ممكن اقفل امتحان ؟؟؟ !! ولا ايه .....واتت الصدمه ....... قصدي الصدمات

بس والله يا جماعه الامتحان نفسه كان سهل ... مقارنة بامتحانات الجلايكوسيد قبل كده ...... لان الجزء اصلا صعب ومحدش يقدر ينكر كده .....وصحيح كان فيه لف ودوران بس لو حد حضر لد/ فريد كان عرفه نظامه

انا واحد من الناس حضرت له لغاية لما امتحانات العملي بدأت واللي للاسف كانت دايما في يوم المحاضرة فمكملتش .............الحضور كانت حاجه تكسف بجد لما دكتور زي الد/ فريد الناس بتدفع بره عشان يحضرو له يبقى محاضرته بالمنظر ده عندنا ............... عارف ان دي حريه شخصيه وان في ناس مش عاجبهم طريقة شرحه ....او ناس شايفه المنهج مش مستاهل ....... ... ماشي مش مشكله بس متجيش تزعل تقول ان نظامه غريب وهو قايله في المحاضره حرفا ....... يا جماعه واحده من اكبر فوايد المحاضرة انك تعرف فكر الدكتور مش انك تتلقى منه المعلومه بس

بالنسبه لل structure فالدكتور بدريه قال فعلا مش حفظ ....... يعني مش هيجي يسألك ايه الفرق بين digitalis وال stroph.K واماكن ال OH و ال H والكلام ده ..... الفكره انك تعرف ترسم شكل المركب العام ... لو فيه steriochem..... معينه....... يعني لما يقوللي ارسم cardiac gly مرسمش ليه حلقة بنزين واقول له هي دي .......

والدليل على كده ان بعد الامتحان وانا بسأله واحده كانت واقفه وقالتله يا دكتور انا لو غلط في ال OH والحاجات دي يبقى غلط ... قال لها طبعا لا يا بنتي

ووالله كان بيقول الاسئله بالنص في المحاضرة ..... ونازله في ورق الدروس برده .... يعني بتاعة ال stoph مع ال B-Glucosidase قالها بالنص ....قال .انا جبت قبل كده في امتحان للطلاب السؤال ده ومعظمهم غلطو فيه ببساطه لانهم مركزوش ان ال Sugar هنا Alpha ورد واحد من زمايلنا وتقريبا كان مجدي وقاله يا دكتور مهو فيه B- برده ....... قاله بس الحقيقه دي جوه والانزيم بيشتغل Exo ......او Terminal يعني ....

وبالاماره يومها كمان قال ليه ال lanata بنشيل منه terminal sug ونزله في السوق وقال دورو انتم عليه وتعالو لي .... لو معرفتوش

وكان برده بينبه في المحاضرات انه بهتم اوي بالسهم واللي عليه لان ظروف التفاعل اهم من التفاعل وهي اللي المفروض يعني بتبين ال mechanism ماشي ازاي ......
    واللي حضر المحاضره الاخيره (اللي للاسف محضرتهاش ..... الناس بتقولي قال كل نظام الامتحان )

بالنسبه لبتاعة ال mandilo انا كنت معترض عليها ...... ده حتى انا كتبت للدكتور تحتها UDP-Glucose ...Transferase وكملت التفاعل وقلتله الكلام ده وقالي غلط ......مدام انت عارف ان التفاعل مش هيمشي من غير الانزيم ده و glu active اللي هو مرتبط بـ UDP .......بتكتب الناتج ليه ...........قلتله يا دكتور انا متوقعتش ان حضرتك تكون طالب كده من السؤال ........قاللي غلطك انت .........يعني برده معاه الحق في الاخر ....

.............
    على فكره وانا بكلمه طالب سأله يا دكتور سمعنا ان حضرتك بتدي bonus عشر درجات كل سنه الكلام ده صحيح ....... كان رده .... في حاجات انتم مش بتبقو شايفينها احنا بندي عليها درجات .......حتى قاله طيب ممكن يوصلو كام يعني يا دكتور ..... قاله دي حسنه مدرايه .......
    والراجل معروف عنه في الكليه كلها تساهله في التصحيح بدون حدود ....... فبلاش نزعل الناس على الفاضي ...... ومن غير وجه حق

يا جماعه الكلام لو زعل حد فانا اسف ...... بس فعلا الناس متحامله أوي على الدكتور وزي ما قلت من غير حق

اسف على الاطاله ............... والاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضيه ........

بالتوفيق جميعا

مسئول الجمعية العلمية

صح يا ضياء
    هو اينعم قالنا الاستركشرات مش حفظ وكان متوقع اساسا السؤال ده بس بتعديل بسيط انه مجبش رسم الاستراكشر
    وايه يعني سؤال ب 21 درجه محطش فيه قلم :d
    اهم حاجه انه بيدي درجات صدقه متداريه ع حاجات مبنشوفهاش‎ ‎مش عارف ايه هي بس قشطه :d
    بلاش نتحامل برضه
    انا عن نفسي باحل بالعكس بصيت ع راس السؤال جالي صدمه رجعت حسبت درجاتي لقتني معدي ال 40قولت ع ايه احرق دمي رضا كده وقفلت الورقه ومشيت :d
    يمكن اننا نشيل جزء من اللي حصل بعدم حضورنا المحاضرات
    بس مش يبقي كده

صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة