صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 23

الموضوع: فضفضه مع الامتحانات

Pharma Student

Thumbs up فضفضه مع الامتحانات

طبعا كلنا كرهنا السيره دي ومحدش عايز يتكلم فيها ونستمتع بالاجازه ونعيش شويه بقي
    بس هنا كل واحد هيقول ايه الانطباع اللي خده عن الامتحانات من وجهه نظره هو يعني كل واحد يتكلم من حيث
    اسهل امتحان او اصعب امتحان
    اكتر دكتور كان متعاون معانا في الامتحانات
    اكتر دكتور عجزنا في الامتحانات
    المواد اللي انت مطمن للنتايج بتاعها
    المواد اللي انت مقلق منها
    اكتر موقف ضحكك وانت بتمتحن
    عجائب وغرائب الشفوي
    اكتر ماده تعبت في مذاكرتها
    الماده اللي انت قصرت فيها
    يعني كل واحد يتكلم عن الحاجه اللي هو عايزها

Pharma Student

هو بصراحه اكتر دكتور قدر موقفنا والضغط اللى علينا هو د_طارق مع احترامى الاكيد طبعا لكل الدكاتره

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed helmy مشاهدة المشاركة
    اسهل امتحان او اصعب امتحان
    الاسهل فارما والاصعب مدسنال)
    الدكتور طارق والدكتور عبد الله موافي
    الدكتور جلال معتوق
    الفارما والصيدلانيات
    الفيتو والمدسنال
    لما دخلت امتحان الفيتو كنت مزاكر فولاتيل حلو والالكالويد مش قوي المهم بقول للي جنبي انت مزاكر حلو قالي الالكالويد قولتله حلو قوي يبقي نظبط بعض لو في اختياري او اكمل او حاجه سهل تتغش قالي ماشي
    المهم بدانا الامتحان بعد 10 دقايق ابصله مبيكتبش قولت يمكن بيشوف اللي عارفه في الفولاتيل
    بعد تلت ساعه ابصله برضه مبيكتبش قولت يمكن بيشوف الاسئله كلها الاول عشان يشوف اللي عارفه ويبدا حل المهم فات اكتر من نص ساعه ومكتبش كلمه قولت الموضوع ده فيه ان
    بقوله في ايه بضحكه كده ردلي الضحكه وقالي (متحاولش) المهم سبته وقولت هو شكله مضايق من الامتحان
    بعد ساعه لقيت المراقب بيقوله بص في ورقتك قولت بس يبقي بيحاول يغشلنا ربنا يعينه قاله فات نص الوقت قاله اي قام مسلم الورقه وخارج من غير ما يكتب ولا كلمه وهو خارج انا رميته بنظرات ولسان حالي (طب والالكالويد)
    عجائب وغرائب الشفوي
    دكتوره الصيدلانيات بتقولي انت شكلك مزاكر
    الفيتو والبيو
    الاساي بس ربنا سترها معايا في امتحان النظري
    يعني كل واحد يتكلم عن الحاجه اللي هو عايزها
    وكله كوم والتربيه العسكريه كوم

Pb Elite

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Pharmcist_girl مشاهدة المشاركة
    هو بصراحه اكتر دكتور قدر موقفنا والضغط اللى علينا هو د_طارق مع احترامى الاكيد طبعا لكل الدكاتره
    ودكتور سعيد بيومى ودكتوره سعديه ودكتور اسامه
    دكتور شحته برده بس المشكله معايا كانت ف الوقت
    وطبعا مع احترامى لكل دكاترتنا الافاضل

التعديل الأخير تم بواسطة Sincerity ; 07-02-2010 الساعة 04:57 PM

Pharma Student

بالنسبة ليا
    احسن مادة حليت فيها هى الفارما
    يعنى احسن درجة هتبقى الفارما بس فى البيبر لان العملى مضروب خالص
    بالنسبة لباقى المواد مش حليت كويس
    مش عارفة السبب منى ولا من الامتحان
    اهم حاجة ان الامتحانات عدت بسلام ونركز بقى الترم التانى
    اكتر موقف ضحكنى هو فى امتحان الاساى وانا بحل جزء الاحصاء افتكرت الاحصاء بتاعة ثانوى
    اما الشفوى بقى
    فأغرب شفوى معايا كان المديسينال
    من الساعة 2 لغاية 3.30 كان العامل بيقول ان الدكتور بيتغدى وفجأة سمعنا انه لسة مجاش اصلا من اسكندرية وقالو انهم هيوزعونا وقد كان
    وفعلا اتوزعنا عند دكتور نجلاء
    وكانت بتدخل واحدة بواحدة وبعد عناء طويل وصلت على الباب وفجأة لقيتها بتقول خلاص يا جماعة الباقى ينزل عند دكتورة ماجدة الشربينى
    نزلنا لقينا زحمة فظيعة برة وجوة وحصل اللى حصل بقى
    المهم طلعت لدكتور محمد ابو بكر وقلتله
    قالى خلاص انا همتحنكو وقفنا برة شوية ودخلنا لقينا دكتورة نجلاء موجودة فى المكتب وبتمتحن طلبة وهى اللى امتحنتنا برده
    الحمد لله
    ان الامتحانات عدت باقل الخسائر وان شاء الله ده مش يتكرر الترم التانى
    معلش طولت عليكو
    بس كنت مستنية حد يعمل الموضوع ده لانى كنت خايفة اعمله تضربونى علشان فكرتكو بالايام الحلوة

يااااه ايام والله

الفيتو بدات بالكالويد واكدت عليها .. كله قال لى خلاص ياعم انت كده ضمنت الفولاتيل هتخلص على طول .. اذاكر فيها مش ممكن مش عاوزه تيجي ابدا ومش عارف امشي فيها .. لحد ما بعت رساله للناس كلها .. يافايتو يا مغلباني فيكي حاجه مجنناني .. الالكالويد بتخش فى بعضها والفولاتيل بتخش فى ثواني ..

الشفوي كان كويس الحمد لله بستر ربنا ..

طبعا يومها بدانا فى البيو .. مفيش وقت .. نو تايم .. ولاول مره فى حياتي اطبق يومين ورا بعض ومانمش .. وانا كنت من الحزب التعيس اللى ذاكر الفايتامين وساب الليبيد ... لا وانا بذاكر اقول ان سؤال دكتور احمد ربيع هييجي مكتوب جمبه " وقف لله تعالى " وقبل ما ابدا احله اقف دقيقه حداد .. واقرا الفاتحه
    خرجت من الامتحان طبعا قرفان .. وروحت الشفوي على طول .. وكان اول واخر مره اخش الشفوي بدري .. والحمد لله مكنش يفرق كتير عن النظري ..

جينا بنكلم يومها ايه يا جماعه هتعملوا ايه فى الفارما .. ردوا العيال فارما ايه ياعم .. دى قدامها 3 ايام بحالهم

بدات بجزء الدكتور حسن .. وبعد كده دكتور طارق .. ودخلنا الامتحان وكان كويس جدا .. والشفوي كان عند دكتور حمدي غنيم .. دكتور زي العسل والله .. كنت اخر واحد ادخله .. تطبيقا لمبدا ان الدكتور اللى يستناني مش انا اللى استناه .. قالى معدتش فى حد بره قلت له لا .. خرج بره وقعد ينادي .. ايوه لجنه 12 .. لجنه 12
    قال لى ها مذاكر ايه ؟؟ قلت له كله بس جزء الدكتور شحته خدته اخر يوم كده بسرعه .. قال لى طب خلاص بلاش جزء الدكتور شحته .. نسال فى الـ GIT .. عثل والله يا دكتور .. راح لافف كده وبص لى بجمبه وقال لى عارف الهيستامين .. وكملنا ..

الاساي طبعا كلنا قلنا مذاكرينها قبل كده .. وبدانا فيها متاخر .. واكدنا على جزء الدكتور شحته .. وشوفنا جزء الدكتور دينا .. واتفقنا كلنا نبدا بحل جزء الدكتورة دينا على اساس انه هيبقى كويس وبعد كده نشوف جزء الدكتور شحته .. وفوجئنا باللى حصل واخر سؤال فى جزء الدكتور شحته اللى بـ 16 درجه
    الشفوي كان عند دكتورة اسمها حنان اكسترنال .. وبرضه تطبيقا لمبدا ان الدكتور اللى يستناني مش انا اللى استناه .. دخلت لها اخر واحده .. وجاوبت معاها ..

نيجي للميديسنال .. بدات بجزء الدكتور سعيد .. وكان الفارما عامله شغل كبير اوى .. وبعدها جزء الدكتوره سعديه .. وخدت جزء الدكتور محمد مصطفى وجزء الدكتورة داليا مع بعض .. وقعدت اراجع فى جزء الدكتور سعيد على اساس انه هيبقى اصعب جزء فى الامتحان واستراكشرات وكده .. وفى الاخر ييجي اسهل جزء .. لا وكل ما يسال على استركشر يجيبه مرسوم .. قلبت عليا مواجع الفيتامين ..
    الشفوي كان عند واحد اكسترنال .. جيت اروح له كالعاده متاخر .. لقيته مشى .. روحت للدكتور محمود بكر ..
    الصيدلانيات بقى كانت حكايتها حكايه .. كله كان متكل انه هيسيب جزء الدكتور محاسن ويخش بالمسائل بس .. بس انا مكنش ينفع اعمل كده لانى كنت ابدعت فى العملي .. ومسلمتش ولا لبوسه واحده .. فكان لازم اخلص كله .. وللاسف لا خلصت كله ولا جمعت اللى ذاكرته .. انا ملهم .. ..

وفي الشفوي اتاكدت ان الدكاتره عرفوا المبدا بتاعي وبداوا يطبقوا عكسه .. الدكتور معدتش بيستناني .. عاد بيروح ..
    روحت للدكتورة اللى انا عندها لقيتها روحت .. روحت لدكتور اسامه قلت له قال لى روح لدكتور اسماعيل رمضان .. سالني سؤال واحد اداني E+3 .. قلت خير يارب ..

عدت .. وكون انك تخلص امتحانات سنه تالته وانت كويس وصحتك كويسه .. وصوابعك لسه زى ماهم 10 صوابع .. فده في حد زاته انجاز .. فالحمد لله

فى شىء غريب فى الدفعة دى حتى فى الاجازة ميحلاش الكلام الا فى الامتحانات ياجماعه الله يكرمكم محدش يفتح السيرة دى تانى مش هيبقى انتوا والتربية العسكرية عليا
    -----
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gohary مشاهدة المشاركة
    يااااه ايام والله

الفيتو بدات بالكالويد واكدت عليها .. كله قال لى خلاص ياعم انت كده ضمنت الفولاتيل هتخلص على طول .. اذاكر فيها مش ممكن مش عاوزه تيجي ابدا ومش عارف امشي فيها .. لحد ما بعت رساله للناس كلها .. يافايتو يا مغلباني فيكي حاجه مجنناني .. الالكالويد بتخش فى بعضها والفولاتيل بتخش فى ثواني ..

الشفوي كان كويس الحمد لله بستر ربنا ..

طبعا يومها بدانا فى البيو .. مفيش وقت .. نو تايم .. ولاول مره فى حياتي اطبق يومين ورا بعض ومانمش .. وانا كنت من الحزب التعيس اللى ذاكر الفايتامين وساب الليبيد ... لا وانا بذاكر اقول ان سؤال دكتور احمد ربيع هييجي مكتوب جمبه " وقف لله تعالى " وقبل ما ابدا احله اقف دقيقه حداد .. واقرا الفاتحه
    خرجت من الامتحان طبعا قرفان .. وروحت الشفوي على طول .. وكان اول واخر مره اخش الشفوي بدري .. والحمد لله مكنش يفرق كتير عن النظري ..

جينا بنكلم يومها ايه يا جماعه هتعملوا ايه فى الفارما .. ردوا العيال فارما ايه ياعم .. دى قدامها 3 ايام بحالهم

بدات بجزء الدكتور حسن .. وبعد كده دكتور طارق .. ودخلنا الامتحان وكان كويس جدا .. والشفوي كان عند دكتور حمدي غنيم .. دكتور زي العسل والله .. كنت اخر واحد ادخله .. تطبيقا لمبدا ان الدكتور اللى يستناني مش انا اللى استناه .. قالى معدتش فى حد بره قلت له لا .. خرج بره وقعد ينادي .. ايوه لجنه 12 .. لجنه 12
    قال لى ها مذاكر ايه ؟؟ قلت له كله بس جزء الدكتور شحته خدته اخر يوم كده بسرعه .. قال لى طب خلاص بلاش جزء الدكتور شحته .. نسال فى الـ GIT .. عثل والله يا دكتور .. راح لافف كده وبص لى بجمبه وقال لى عارف الهيستامين .. وكملنا ..

الاساي طبعا كلنا قلنا مذاكرينها قبل كده .. وبدانا فيها متاخر .. واكدنا على جزء الدكتور شحته .. وشوفنا جزء الدكتور دينا .. واتفقنا كلنا نبدا بحل جزء الدكتورة دينا على اساس انه هيبقى كويس وبعد كده نشوف جزء الدكتور شحته .. وفوجئنا باللى حصل واخر سؤال فى جزء الدكتور شحته اللى بـ 16 درجه
    الشفوي كان عند دكتورة اسمها حنان اكسترنال .. وبرضه تطبيقا لمبدا ان الدكتور اللى يستناني مش انا اللى استناه .. دخلت لها اخر واحده .. وجاوبت معاها ..

نيجي للميديسنال .. بدات بجزء الدكتور سعيد .. وكان الفارما عامله شغل كبير اوى .. وبعدها جزء الدكتوره سعديه .. وخدت جزء الدكتور محمد مصطفى وجزء الدكتورة داليا مع بعض .. وقعدت اراجع فى جزء الدكتور سعيد على اساس انه هيبقى اصعب جزء فى الامتحان واستراكشرات وكده .. وفى الاخر ييجي اسهل جزء .. لا وكل ما يسال على استركشر يجيبه مرسوم .. قلبت عليا مواجع الفيتامين ..
    الشفوي كان عند واحد اكسترنال .. جيت اروح له كالعاده متاخر .. لقيته مشى .. روحت للدكتور محمود بكر ..
    الصيدلانيات بقى كانت حكايتها حكايه .. كله كان متكل انه هيسيب جزء الدكتور محاسن ويخش بالمسائل بس .. بس انا مكنش ينفع اعمل كده لانى كنت ابدعت فى العملي .. ومسلمتش ولا لبوسه واحده .. فكان لازم اخلص كله .. وللاسف لا خلصت كله ولا جمعت اللى ذاكرته .. انا ملهم .. ..

وفي الشفوي اتاكدت ان الدكاتره عرفوا المبدا بتاعي وبداوا يطبقوا عكسه .. الدكتور معدتش بيستناني .. عاد بيروح ..
    روحت للدكتورة اللى انا عندها لقيتها روحت .. روحت لدكتور اسامه قلت له قال لى روح لدكتور اسماعيل رمضان .. سالني سؤال واحد اداني E+3 .. قلت خير يارب ..

عدت .. وكون انك تخلص امتحانات سنه تالته وانت كويس وصحتك كويسه .. وصوابعك لسه زى ماهم 10 صوابع .. فده في حد زاته انجاز .. فالحمد لله
    كل دة شايلة فى قلبك وساكت ياااااااااااااة والله صعبت عليا

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed helmy مشاهدة المشاركة

اسهل امتحان
    العقاقير والصيدلانيات

او اصعب امتحان
    اولا العضويه والتحليليه اضايقت منها شويه

دكاتره العقاقير وبالذات د.صالح لان معاه اغلب الدرجات
    كمان د.عبد المنعم فى الصيدلانيات
    د.منال كانت عارفه برضو ان وقتنا ضيق
    وكمان د.احمد الجندى فى الفسيولوجى

دكاتره العضويه كان امتحانهم غير المعتاد
    كمان د.حمدى فى الصيدلانيات كان الجزء بتاعه short notes

العقاقير والصيدلانيات والفسيولوجى

التحليليه بس لأسباب شخصيه

عجائب وغرائب الشفوي

الامتحانات مرت معايا بصوره طبيعيه خاالص الحمد لله ما حصلش حاجه غريبه لا فى شفوى ولا نظرى

كل المواد ماعدا التحليليه

التحليليه
    nice topic doc

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gohary مشاهدة المشاركة

هوا انا ليه حاسه ال GIT فى جزء د.شحته

وانا اللى كنت زعلانه من B فى العضويه

-----
    ايه دا التوبيك طلع فى قسم الفرقه التالته
    ما خدتش بالى خااااالص

سورى يا جماعه

هو الدكتور شحته بيدي GIT بس

Pharma Student

الحمدلله .............. عدت بحلوها وبمرها

صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة