صفحة 11 من 11 الأولىالأولى ... 91011
النتائج 101 إلى 106 من 106

الموضوع: عمل المراه بين القبول والرفض

Pharma Student

بتهيالي يادكتوره مساله انك تحاولي تتعلمي مهارات تسيري بيها شغله دي مثاليه فوق الحدود حتى الزوج نفسه صعب ان هو يطالب بيها يعني ممكن مثلا توفريله الجو الهادي الراحه النفسيه اللي تساعديه بيها على ان هو ينجح ويبدع لكن انك تتعلمي علمه فدي كبيره حبتين يعني لو مهندس هتتعلمي الهندسه طبعا صعبه قوي ومش معقوله هتقعديه يشرحلك لو دكتور هتتعلمي التشخيص والامراض وقس على ذلك لو هو بقى حابب انه يتزوج من بنت تشاركه في الاراء ووجهات النظر في الشغل فالاولى انه ياخد واحده من نفس تخصصه انا بتكلم في النقطه دي بس علشان اوضح بس يادكتوره ان حته انك تتعلمي شغله دي حاجه الرجل نفسه مبيطلبهاش من زوجته ياريت بس يكون المعنى اللي عاوزه اوضحه وصلك صح
    انا قولت اساعده فى شغلة مش انى اعملة شغلة اعتقد فى فرق يعنى لا اعتقد انها مثالية مبالغ فيها خالص انى احاول انى يكون تفكيرى قريب منة اوى ايا كان مجاله بس انا فعلا مع الارتباط من نفس المجال

بتهيالي يادكتوره الحاله اللي حضرتك بتوصفيها دي مش ممكن تحصل الا في حاله وجود خلل يا اما في الزوج يا اما في الزوجه يعني مثلا لو واحد متجوز واحده متعلمه ومثقفه سهل ان هو يتواصل معاها فكريا في اي موضوع لان عندها خلفيه علميه وثقافيه تؤهلها لدا في الحاله دي لو قال مفيش تكافؤ يبقى اسمحيلي بيلتمس عذر واهي لنفسه انه يطفش او بيتلكك بمعنى اصح لان دا علشان يحصل يااما الزوجه تكون جاهله (مش متعلمه من الاساس) يا اما متعلمه بس تافهه ودماغها فاضيه وساعتها هتبقى دي غلطه في الاختيار من الاساس وعمل المراه او عدمه ملوش دعوه بالنقطه دي
    حضرتك قولتى ان شرط التواصل وجود خلفية علمية وثقافية والثقافات انواع يعنى عشان يكون فية تواصل لازم يكون تفكيرهم فيه اشتراك فى الثقافة يعنى بردة لازم الزوجة تساير عمل زوجها عشان اصلا يبقى عندها خلفية عشان يبقى فية تواصل

طبعا فكر يحترم جدا ودا فعلا نموذج موجود لسيدات وبنات بتشوف انها حققت ذاتها في اولادها لما تلاقيهم ناجحين وفي كليات محترمه لكن برضه الاكيد ان المجتمع مليان بنماذج السيدات العاملات اللي مكونين اسر سعيده واولادهم ناجحين وفي مراكز مرموقه .....
    مش معنى كدة انى انسى نفسى خالص بس الاولوية الاكبر ليهم
    ميرسي كتير ليكي ع المداخله القيمه والكتر من رائعه بجد وسلامي ليكي
    ميرسى جدا ليكى يا دكتورة
    التعديل الأخير تم بواسطة black ; 02-02-2009 الساعة 12:35 AM

Pharma Student

Smile

فعلا الموضوع ده كان من أجمل مواضيع المناقشات اللى شفتها هنا ع المنتدى بجد ..

بشكرك عليه تانى وتالت وعاشر د/سمــــــر ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Anas مشاهدة المشاركة
    و أنا كنت وصلت مع والدتي لدرجة شبه الاقناع إنها تعمل معاش مبكر و تريح نفسها
    بس للأسف الموضوع اتنسف بعد " كادر المعلمين "

بس أنا مش هيأس بإذن الله ... و يانا يا الكادر ده ... " أو آخد نسبة "

يحيــــــــــــــا كادر المعلمين ،

وربنا يذودهم كمان وكمان .. يااااااااااااااااارب ،

خللى الناس تعيش بقى ..

Pb Elite

د/بلاك مشكوره على عودتك وعلى ردك بس بتهيالي ان رايك برضه يصلح لحاله المتزوجين اللي بيشتغلوا في نفس المهنه وفي نفس سوق العمل
    مره تانيه بشكرك ع الرد و

Pb Elite

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رامي بن سعد مشاهدة المشاركة
    يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ه انتم لسة فاكرين الموضوع ده

بس بأمانة كان من أكتر المواضيع الرائعة من حيث نضج النقاش والتفكير وحتى الاعتراض بضوابطه
    فعلا موضوع ثري بكل الآراء ووجهات النظر
    وأنا كمان على رأيي بقة
    جزاك الله خيرا يادكتور رامي والموضوع زاد نور على نور بدخولك ورايك دا حاجه بجد تسعدني وتشرفني وشكرا مره تانيه على المشاركه

Pb Elite

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gohary مشاهدة المشاركة
    ممكن نحذف التوبيك بقى .. مدام عاجبكم اوى كده

هههههههههههههههه ماشي ماشي علشان يعني انت

Pb Elite

فعلا الموضوع ده كان من أجمل مواضيع المناقشات اللى شفتها هنا ع المنتدى بجد ..

بشكرك عليه تانى وتالت وعاشر د/سمــــــر
    ربنا يخليكي ياكوين انت كمان كنت من اجمل الاراء والردود اللي جت وكانت ليكي اكتر من مشاركه في الموضوع بشكرك كتير ياجميل ع اللفته الرقيقه ويارب اجازه جميله عليكي

صفحة 11 من 11 الأولىالأولى ... 91011