صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 37

الموضوع: اهمية الكتب الدراسية(مذكرات الاقسام)ليها لازمة ولا...؟؟

بص ياعم اهو دكتور جوهرى رصدك اهه
    وبرضه عملت اللى فى دماغك فى الأخر
    المهم فى رايي
    الكتاب الجامعى ملخصه
    دكتور
    مهتم
    يحترم
    طلابه
    لو اجتمعت الصفتين دول فى اى دكتور
    انتهت
    الكتاب اكيد هيكون مييه ميه
    لأن اصدار كتب بمستوى لا يليق باسم الدكتور لبا اسم الكلية ولا حتى الطالب
    لايدل سوى على عدم الأهتمام
    وان الناس الموجه لهم الكتب دى
    ملهمش اى قيمة
    واحيانا
    وللأسف دى موجودة
    ان الدكتور بيعتمد ان فى ورق
    وان الكتاب مش هيتذكر منه أصلا

بالنسبة لمذكرة الميكرو فالقسم وعد ان الكتاب السنة دى هيكون مختلف
    وأحســــــــن كتيــــــــر
    ومنتظرين الوعد يتحقق
    اما موضوع التنسيق والفونت والكلام ده
    اتعمله موضوع كامل فى قسم الدكتور عطا الله
    على ماعتقد
    والكلام كتيير
    المهم الفعل

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rose_pharm مشاهدة المشاركة
    الموضوع ببساطة ان لو الكتاب متظبط وده مش هيتكلف كتير ممكن يبقي طلبه اللي يصممو الكتاب ويبقي تابع لاشراف الدكتور
    مثلا يكون الدكتور صاحب اسرة ياخد فريق من الطلبة المحبين للماده يعدلو الكتاب للطريقة الافضل مش هنغير صيغة الكلام بس هيتعدل شكله وترتيبه وحجم خطه بحيث يبقي سهل انه ميتعبناش ولا محتاج نضارة تكبير زي الميكرو كده ومش عيب اننا نشوف الاحسن ونحاكيه ونطوره لمصلحتنا ومفيهاش حاجة لما يبقي شبه ورق الدروس علي الاقل هيبقي مريح للطالب وهيبقي تعديله مرة واحدة والطلبه كلها هتحب تشتريه بما انه مصمون ومن الدكتور نفسه

أفضل كلام سمعته عن تطوير الكتاب
    هو كلام الدكتورة rose-pharm
    بصراحة فكرة مبتكرة
    وده دور من أدوار الأسر الطلابية المفقوة
    هل من تطبيق

وشكرا ياعم محمد على الموضوع

السلام عليكم
    كل سنه وانتم بخير ويارب تكون سنه سعيده عليكم كلكم وبالتوفيق والنجاح
    بالنسبه لتوافر المذكرات بالفعل هى توفرت فى قسم التحليليه من بدرى الحمد لله وانا بتكلم عن قسم التحليليه لانى قسمى وممكن تكون وصلت بالفعل فى اقسام اخرى وان شاء الله الفرقه التانيه هتستلم مذكراتها من عندى الدور الخامس مبنى الكيمياء معل تحضير ك تحليلية وكذلك الفرقه الاولى ايضا اما الفرقه الاعداديه موجوده بالدور الرابع مبنى الكيمياء ايضا وبالتوفيق ان شاء الله .
    اللهم انى اسالك علما نافعا
    ورزقا طيبا وعملا متقبلا.

Pharma Student

عندك حق يا دكتور HULK فى كل كلمة بتقولها بصراحة

وخصوصا بالنسبة لكتاب الميكرو كان سئ جدا جدا جدا ويمكن اسوأ كتاب بصراحة جبته من الكلية سواء بالنسبة لكتيب العملى او النظرى

وبصراحة كان كتاب لا يعتمد عليه فى انى ارجع لمعلومة درستها واحب اتذكرها فيما بعد
    على عكس مثلا كتاب زى الصيدلانيات الحمد لله الواحد لو حب يرجع لمعلومة عن اى جزء متعلق بالدراسة قبل كده بيلاقيها فى الكتاب بكل سهولة

وانا كلى امل ان ادارة الكلية تنظر لنا وتهتم بنا بخصوص موضوع الكتب ويكون فى شكل جيد للكتاب يليق بالصيدلى علميا مش مجرد شوية اشكال ورسومات ويليق بكليتنا

وادعو الله ان ماسآة كتاب الميكرو بتاعنا متتكررش تانى ولا نراها فى اى كتاب لاى قسم يأتى بعد ذلك باذن الله

Pb Elite

اللى تقريبا اكتر من 70% من الدفعة مش بيفتحوها

مش مشكله ال 70 % دول .. اهم حاجه 30 % الباقيين طالما بيستفيدو

ياترى لما هندخل هنلاقى المذكرات متوفرة فى الاقسام

انته بتحلم يا حلمـى

لاننا بنكون ظبتنا نفسنا على المذاكرة من الورق الخارجى

تقريبا انته كده كده هتظبط نفسك على الكورسات و ورق الكورسات

وابقى مجبر اشتريها زى مابيحصل كل سنة

مش مجبر تشتريها ع فكره ..
    دا انته ملزم بيها عشان مذكره العملى
    بس

وياريت الموضوع مش يتحذف

وهيتحذف ليه بس
    دا انته بصصد موضوع هادف
    وشائـــكـ

...................

الموضوع ببساطة ان لو الكتاب متظبط وده مش هيتكلف كتير ممكن يبقي طلبه اللي يصممو الكتاب ويبقي تابع لاشراف الدكتور

يا فندم .. دوك عطالله
    أول من نادى بالموضوع ده من سنتين
    لما كان ماسك CIQAP
    بس مفيش حد اهتم من الطلبه الا القليل .

http://www.pharma-board.com/board/showthread.php?t=3497

التعديل الأخير تم بواسطة Aésmaïl ; 28-09-2009 الساعة 05:19 AM

Pharma Student

كانت نفس الحكايه عندنا فى اعدادى برده السنه اللى فاتت
    بقيت احس ان احنا فى ابتدائى و اعدادى بنشترى المذكرات بتاعة المدرس و نركن كتاب المدرسه على جنب
    و على فكره يا جماعه فى اعدادى كان فى اخطاء فى المزكرات الرسميه نفسها
    مثلا العضويه كانت فيهااخطاء و الدكتور عادل مسعود قالنا نصلحها فى المحاضره الفبل الاخيره
    و كمان الجزء بتاع المورفولوجى كانتفيه اخطاء و دكتور سيد المهدى قالنا عليه ان فيه اخطاء
    و نصحنا بالداتا شو بتاعته

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة موظفه طموحه مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    كل سنه وانتم بخير ويارب تكون سنه سعيده عليكم كلكم وبالتوفيق والنجاح

بالنسبه لتوافر المذكرات بالفعل هى توفرت فى قسم التحليليه من بدرى الحمد لله وانا بتكلم عن قسم التحليليه لانى قسمى وممكن تكون وصلت بالفعل فى اقسام اخرى وان شاء الله الفرقه التانيه هتستلم مذكراتها من عندى الدور الخامس مبنى الكيمياء معل تحضير ك تحليلية وكذلك الفرقه الاولى ايضا اما الفرقه الاعداديه موجوده بالدور الرابع مبنى الكيمياء ايضا وبالتوفيق ان شاء الله .
    That is wonderful and I
    hope we will find the books detailed , useful and
    clear enough to understand
    .....
    I wish the book issue can be solved soon enough as all doctors tell us not to get these papers FROM UNTRUSTED sources and to rely on the official books so please give us the chance to do so

about the books:
    I liked most of all the pharmaceutics book
    I will wait till I see the micro book this year but I hope for the best
    I WILL BE
    WAITING

Pharma Student

هو بس فيه حاجة عاوز اقولها

هو ليه مفيش حد من طلبة رابعة دخل قالنا

نظام الكتب فى تالتة حالها عامل ازاى

دكتور شربينى ربنا يكرمه وضح ان الورق كويس

ولو انى مش بطمن للورق خاااااااااااااااااااااالص

بس مفيش حد طمنا على شكل الكتب

غير كتاب واحد

دكتورة قناع الذهب اتكلمت عنه

على العموم شكرا لكل اللى ردوا

وفى تعليقات هعقب عليها بس بليل فى رواقة كده

Pb Elite

السلام عليكم

موضوع مهم يادكتور بحييك عليه بصراحه والكلام اللي حضرتك قلته دا بالظبط كان في دفعتنا نفس الشكاوي من نفس الكتب كتاب الميكرو اللي ملوش دعوه من اساسه بالكورس واللي فعلا عاوز تلسكوب مش ميكروسكوب علشان يتقرا وكتاب التحليليه وكتاب العقاقير اللي مش متفهرس وتحس انك طول المحاضره في سباق بين الصفح وكلام الدكتور ومنتش عارف تلاقي حاجه من اللي بتتقال يعني واضح ان الوضع لم يختلف بتاتا عن سنتنا

من رايي احسن كتاب شفته في الجامعه كتاب الصيدلانيات بتاع دكتور حمدي عبد العليم الكتاب دا مش كان بس بيعلمك الكورس لا دا كان كمان متنظم بطريقه تساعدك انك تذاكر منه يعني الدكتور ربنا بجد يباركله كان مجمع الحاجات اللي مشتركه مع بعضها وكان بيعملنا تركات كدا تفتكر بيها شكل الجدول دا او تربط بيها عناصر الدرس كله مع بعضه بجد كان كتاب اكتر من رائع وفوق كل دا مكنش اجباري انك تشتريه كان الدكتور حمدي سايب نسخه منه مع السكرتاريه واللي حابب يصور الكتاب يصوره واللي مش حابب براحته دا بجد شهاده كان لازم الواحد يقولها

اما عن كتبنا في سنه تالته فالكتب كويسه جدا وتقدر تعتمد عليها تماما في المذاكره يعني كتاب زي الفارما كان قمه بصراحه الكلام متفق مع اللي ع الداتا شو وافي حاجات نادره جدا اللي كنا بنضيفها كل ماعليك انك تدخل بجد تستمتع بالمحاضره
    كتاب الطبيه كذلك وافي جدا ويعتمد عليه كتاب الاساي برضه كويس بس الكلام ممكن يكون مكلكع حبه اول السنه علشان الماده جديده بس مع الحضور هتبقى مفهومه باذن الله البيو الكتاب كويس بس مش هحكم عليه قوي لاني مكنتش برجعل ه كنت بحضر وبكتب المحاضره نصا من ورا الدكاتره علشان كدا مكنتش برجعله قوي
    الفيتو كتبها جميله اما الصيدلانيات فمش عارفه بصراحه اقول ايه يعني هيا جزئين وجزء منهم مينزلوش كتاب اصلا والجزء التاني الكتاب موجود اه بس دكتور اسماعيل يعطيلك المحاضره كانها دردشه كدا وبالتالي مكنتش بفتح الكتاب كنت بسمع واللي ربنا يقدرني اكتبه يبقى خير وبركه مع ملاحظه ان دكتور اسماعيل بيقول المحاضره كلها بالانجلش وكنتنيووسلي واديني حذرت اهو بصوره عامه الكتب في تالته احسن بكتير جدا من السنين اللي فاتت ارجو اكون وفقت في توضيح الصوره
    and ihope u enjoy the 3rd year

Pb Elite

)المادة الاخيرة واللى كتبها كان الاخير فى التقييم

هى الميكرو

الكتاب كان بيدل فعلا على اسم المادة (كتاب ميكرو حجمه بالميكرو وزنه بالميكرو)

وافض تعبير ليه لما حد من اصحابى شافه قالى الملزمة دى بتاعت ايه

وصف الكتاب
    حوالى 50 صفحة الفونت بتاع الكلام فيه 2 وفى بعض الصفح 4

مفيهوش فهرس

الطالب عشان يقرأ فيه محتاج ميكروسكوب مش عدسة مكبرة حتى

دا غير ان خطه مش واضح خااااااااااااااااااالص

والكتاب ده بجد ميلقش ابدا بكلية زى كليتنا

لا أنسى أبداااااا شكل كتاب الميكرو ,

مهما وصفنا , الجرايد منظمة أكتر منه ..

و فعلا أنا أكسف ان حد يشوف مذكرة الميكرو و يعرف ان دة كتابنا في صيدلة ..

لكن في كتاب دكتور عطا الله alkaloids في سنة ثالثة ... كتاب رائع , تقرأ منه ولا تمل , تقرأ للثقافة كلام مفهوم و منطقي و شيق .. الواحد يقرأ منه ياخد فكرة و بعدها يذاكر و يحفظ ..

و في الآخر دكتور عطا الله ربنا يجريه عنا كل خير , جاب لنا الامتحان من الكتاب ..

كتاب الـ Biochemistry ترم أول و تاني في سنة ثالثة كمان .. أنا محتفظة بيه و مش هضيعه ان شاء الله .. كتاب رائع الواحد يقرأ منه زي الفل .. و الورق منقول منه أصلا ..

على فكرة من خطوات تحسين التعليم و تحسين مستوى الطلاب , الارتقاء بالكتب الدراسية ,

امتى هنمسك كتاب نقرأه ؟؟

و احنا كل اللي نعرفه نروح نجيب الورق اللي فيه تبييض المحاضرة ( ولا أستثني نفسي ) و نذاكره علشان نروح نجله في الامتحان ..

يا ريت الكتب تكون مفهومة و خطها كبير وواضح ( معظم الطلبة نظرها ضعيف من كتر القعاد قدان الكمبيوتر و التيليفزيون )

و الأهم ان الامتحان ييجي من وسط مادة الكتاب مع التفنن في طريقة الأسئلة لاختبار تفكير الطالب ..

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amira مشاهدة المشاركة
    الماده الوحيده اللى كتابها يتفهم هى الصيدلانيات وخصوصا كتاب د/عبد المنعم كنت بذاكر منه على طوووول وكان بيبقى نفس الكلام اللى فى المحاضره بالظبط ولو فى حاجه ناقصه كان الدكتور بيقول لنا زودوها

اما بقى كتاب التحليليه والعضويه No Comment والله مكنتش بعرف اطلع اى حاجه منه ولا حتى العنوان اللى الدكتور بيشرح فيه

لسه بقى كتاب العقاقير برضو كان الى حد ما كويس من حيث ان المعلومات اللى فى الكتاب نفس اللى الدكتور بيقولها بس محتاج شويه تنظيم

ياريت الكتب كلها تبقى زى كتاب د/عبد المنعم

ويـــــــــارب الكتب تنزل بدرى بدل ما نضطر للورق من الاول من غير حتى مانشوف الكتاب اذا كان حلو ولا وحش

لأ انا فاكر ان كتاب العضوية بتاعنا كان ممكن يتذاكر منه

اماكتاب التحليلية

فهو الكتاب الاول فى ان مفيش ولا طالب بيستفاد منه

لان الكتاب حاجة والمنهج حاجة تانية خالص
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rose_pharm مشاهدة المشاركة
    فعلا كتب الصيدلانيات بس اللي كان ينفع يتزاكر منها

حاولنا كتير نزاكر من الكتب بس بحس انها مش مرتبه خااالص

بالذات كتاب المايكرو اسوا كتاب شفته في حياتي

انما العضوية قريت كتير من الكتاب بس كنت بزاكر من الورق بصحح المعادلات من الكتاب وازاكر من الورق المصدر الرئيسي عشان فيه تدريبات وكمان عشان الامتحانات وطريقة السرد

والتحليليه من الورق

والعقاقير كان الكتاب الي حد ما كويس بس الترتيب بردو محتاج اكتر

يريت كتب العملي تنفصل عن النظري لان فيه كتب كتير نظري احنا مش بنستفيد منها ولو شيفين اننا هنستفيد مكناش فتحنا الموضوع

مثلا يكون الدكتور صاحب اسرة ياخد فريق من الطلبة المحبين للماده يعدلو الكتاب للطريقة الافضل مش هنغير صيغة الكلام بس هيتعدل شكله وترتيبه وحجم خطه بحيث يبقي سهل انه ميتعبناش ولا محتاج نضارة تكبير زي الميكرو كده ومش عيب اننا نشوف الاحسن ونحاكيه ونطوره لمصلحتنا ومفيهاش حاجة لما يبقي شبه ورق الدروس علي الاقل هيبقي مريح للطالب وهيبقي تعديله مرة واحدة والطلبه كلها هتحب تشتريه بما انه مصمون ومن الدكتور نفسه

ومش عايزين نحس اننا بيتفرض علينا ندفع فلوس من غير لازمة اجبااااار احنا اكبر من كده ودكاترتنا اكبر من كده

واعتقد ان الكليه في الفتره الاخيره بدات تتطور جامد فشكلها وحش
    اكيد العملي هو اللي هنبقي بردو مرغمين عليه وده كفايا اوي
    خصوصا ان ناس كتير جدا مش قادره

هو انت ليه بس بتسموا البتاع اللى ستلمناه من قسم الميكرو كتاب

دى ...............

ماهوا لو الكتاب نزل متأخر وعلى الطلبة ماتعدل فيه

يبقى احنا بكده هنستلمه بعد مانتخرج

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shimoaa مشاهدة المشاركة
    اولا شكرا لحضرتك يا دكتور علي الموضوع ده جه في وقته الصراحه
    بم اني الحمد لله مش متعوده خالص اني اذاكر من الورق واني بذاكر من الكتاب فياريت الكتب تنزل بدري وتكون وكمان بعض الكتب تتظبط زي ما زاميلنا قالوا بجد يا جماعه معظم كتب الكليه جميله جدا علي الاقل بتكون مصدر موثوق فيه
    -هو اه كتاب التحليليه محتاج تظبيط بس انا كنت بكتب المحاضرة واتاكد من المعلومات اللي انا كتبتها من الكتاب وبذاكر في الاخر من المحاضرة
    - الصيدلانيات طبعا كتبه جميله ولا تعليق
    -العضويه جميل جدا بس لو ينزل بدري شويه لان كل سنه العضويه دي بتاخر في مذاكرتها جدا
    لعقاقير هو الكتاب حلو بس السنه دي كان جزي د/ عطا الله اعتمدت اكتر علي باور بوينت بتاع الحاضرات لان الكتاب مكانش وافي اوي فكنت بكمله من الباور بوينت
    - بس بجد اكتر كتاب عجبني السنادي للاسف مش من كليتنا كان كتاب الهستولوجي بتاع طب يااااااااااااااااااه تنظيم وصور بالالوان وجلده الكتاب نفسها شكلها شيك تخليك تستخسر تفتحه لتبوظه والشرح علي شكل نقاط كان حاجه روعه الصراحه
    انا اسفه علي الاطاله بس يا ريت يا جماعه الموضوع ده يوصل لحد مسئول قبل ما الدراسه تبدأ
    عشان حتي ينزله الكتب بدري علي الاقل لان اعتقد ان التظبيط ده ممكن ياخد وقت
    بس يا ريت مش نقعد بتكلم كده علي الفاضي

انا مش عارف ليه حاسس اننا بنتكلم على الفاضى

وهتتأكدوا اذا كان كلامنا فاضى ولا لأ

لما تدخلوا تانية باذن الله وتعرفونا رايكم فى الكتب
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قناع الذهب مشاهدة المشاركة
    والله انا شخصيا بشوف ان فية كتب كويسه وممكن يتذاكر منها ودا هتشوفوة فى كتاب الalkaloid للدكتور عطا الله فى سنه تالتة ان شاء الله وكتب المديسنال كمان كانت كويسه جدا وكتب الفارما كمان وفية كتب طبعا ماتتفتحش اصلا عشان بحس ان هيا مفبش بين الكلام اى فروق وانا لازم يكون الحاجة اللى بذاكر منها متظبطة ومتعنونة مش كله سايح على بعضة حتى ان كنت مش هفهم منها اوى او ان كنت هبذل مجهود شويه فى الفهم
    وبعدين بصراحة ان حاسه ان دا بقى مبدا عندنا كللللنا ان اول ما الورق ينزل نجرى عالمكتبه وايام المراجعة ميبقاش فية مكان فى المكتبه عشان الورق المنقذ نزل وانا مش هقول ان انا مبعملش كدا
    لا بعمل كدا والمشكله ان احنا بنلاقى نتيجة مع الورق دا
    فياريت يتنظر شويه لشكل المذكرات اللى ماينفعش حد يذاكر منها ولو ذاكر للاسف ممكن ميعرفش يجمع وبالتالى هيرجع تانى لورق الدروس المنظم...
    وربنا يسهل ويعدى السنة دى على خير
    ربنا معاكوا دا انتوا هتصابوا بالملل

لما تلاقوا اللى درستوه فى السنيين اللى فاتت

هترجعوا تدرسوه تانى

وكأنكوا خلاص خلصتوا العلوم كلها وبتراجعوا عليها

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drza2009 مشاهدة المشاركة
    والله يا دكتور انا بحب اذاكر من الكتب بحس ان فى كليه محترمه وبدرس حاجات مهمه

مش شويه ورق هفق احفظلى كلمتين واخش اقولهم فى الامتحان

انا كنت براحع من الكتاب ورا الدكاتره فى العقاقير والصيدلنيات بس علشان احلل

فلوسهم
    وذاكرت من كتاب د عبد المنعم طول السنه والحمد لله مجبتش ورق خالص

الا المراجعه وجزء دثناء ود الصباغ التيرم الاول ذاكرت من الكتاب كان حلو وكنت بتابع

منه وفهمت منه لكن التيرم التانى مكنتش بعرف اتابع وراهم اصلا

والتحليليه كتاب طلاسم والعضويه يعنى كان جزء د حسن بس مكنتش بعرف اذاكر

منه حاجه

يعنى بتهيالى لحل المشكله دى ان كل دكتور يخش ومعاه الكتاب ويقول هو فى

صفحه ايه ويشرح زى ما الكتاب بيقول و لو فى حاجه زياده يقولنا نكتبها حتى علشان

الكتاب يبقى ليه اهميه
    هو التعليم الصح اساسا ان الدكتور يطلب مننا اننا نبحث فى المواضيع اللى بيتكلم عنها

لكن طالما ان الدكاترة بينزلوا مذكرات وبيشرحوا منها يبقى ملزم انه ميخرجش عنها فى الشرح

وفى نفس الوقت تكون معاصرة لاخر المناهج اللى بتدرس فى باقى العالم

وغير كده يبقى بقت تجارة مش تعليم

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DR.BIBO مشاهدة المشاركة
    انا مع كل الدكاترة فى اللى قالوه ان الكتاب لو كان منظم وواضح وفى فهرس والكتاب ماشى مع كلام الدكتور فى المحاضرة كنا هنرتاح كتير وده كان السبب فى انى عملت الموضوع ده: http://www.pharma-board.com/board/sh...ad.php?t=11264

على فكرة يادكتور اقتراحك كان جميل

وهو ده اللى المفروض يحصل بس مش بالشكل ده

يعنى المفروض الدكتور يدخل اول محاضرة

ويعرف الطلبة بالعناوين اللى هندرسها فى المنهج

وبعد كده يعرفهم على المراجع الاحسن فى المجال ده

والطلبة تروح وتجيب المراجع دى او تصوره العناوين اللى الدكتور قال عليها

وطبعا بم انها مراجع فالمعلومة الطالب هيفهمها من اول قرأة بس

وبعد كده تبقى المحاضرة عبارة عن مناقشة بين الدكتور والطلبة فى اللى قرأوه عن الموضوع بتاع المحاضرة

لان المناقشة هى اقوى سبيل لتثبيت المعلومة

وفى الاخر الامتحان يكون عبارة عن اختبار الطالب فى تحليل المعلومة اللى قدر يجمعها وناقش فيها الدكتور طول السنة (يعنى اختيارات)

وابقى قابلونى لو الطالب اللى بيعتمد على الدروس والورق عرف ينجح بيهم بس

دا نظام التعليم اللى معظم الدول المحترمة بتشتغل بيه

نيجى بقى للكلام اللى ملوش فايدة
    1. الطلبة عندنا عددها كبير ومش هينفع الدكتور يتعامل مع العدد ده كله(الحل بسيط خالص:كل قسم فيه مايقلش عن 10 اعضاء هيئة تدريس من معيدين ودكاترة يبقى المطلوب ان لو اطالب مقدرش يستفسر من حاجة فى المحاضرة انه يروح لواحد منهم ويكون لكل دكتور يوم يعنى يوم السبت دكتور كذا هو الى ممكن تسأله وبكره دكتور تانى وكده على مدار الاسبوع بحيث ان كل دكتور فى القسم يبقى ليه يوم فاضى يقابل فيه الطلبة ويوضح ليهم اللى عاوزينه)
    2. طلبة كتير مش بتعرف تذاكر من المراجع (يبقى الغلط عليهم انهم دخلوا كليات اساسا لان التعليم الجامعى دا المفروض النظام اللى يطبق فيه)
    3. حكاية زى دى برضه لو اطبقت هتقلل مهرجان الامتياز اللى عندنا فى الكلية وساعتها اللى هيتعب اكتر هو اللى هيقدر يجيب امتياز (مش زى دلوقتى اللى بيجيب امتياز هو اللى بيتعب معاه ناس اكتر)

يعنى بياخد كورسات وبيجيب ورق وده كله مجهود ناس غيره واللى بيخليه يتفوق على شخص تانى ممكن يكون بيتعب اكتر منه بس مش بيقدر يجيب درجة زيه

لان الاول وصل للهدف بتاعه من المعلومات فى قبل دخول الامتحان

فى حين ان التانى كان محتاج وقت اكتر عشان يوصل لنفس القدر من المعلومات

انا الحمدلله بره الحسبة دى لانى لو قعد 10 سنين اجمع معلومات مش هجيب جيد حتى

انا تعبت من الكتابة اكمل بعدين

التعديل الأخير تم بواسطة Dr/HULK ; 29-09-2009 الساعة 12:49 PM سبب آخر: نص المشاركة كانت اخطاء املائية

صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة