صفحة 2 من 49 الأولىالأولى 123412 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 484

الموضوع: فى بلاد اليوسا

عضـو هيئـة التـدريـس

thank u ya basha and waiting more
    thanks alot...A.Elkamhawy

Pharma Student

بس مصر احلى برضة يا دكتور كفاية ان فيها اهلنا ولا انا رايى غلط ؟؟؟

عضـو هيئـة التـدريـس

أنا طبعا أتفق مع د فتحي في كل كلامه،

هنا الشارع هادي جدا مفيش فرح ولا ميتم في الشارع/ مفيش ولاد بتلعب ولا حد ماشي بالعربية معلي الصوت على الاخر-لو ده حصل-ييجي الشرطة فورا -حتي لو على صوتك في الشقة وازعجت جيرانك- ممنوع التعدي على حرية الاخر باي شكل

هنا الناس عمليين جدا، مفيش نظام المنظرة بالموبايلات والعربيات المتفيمة والملابس والحجات دي، والنغمات اللي صوتها عالي والبدع اللي بنسمعها عندنا-مش فاضيين للكلام الفارغ ده –غير كده كل الناس هنا عندها عربيات حتى العمال والموظفين والطلبة بيركبوا عربيات تعقد!!!

هنا في احترام لادمية الانسان وحقوقه-بعكس اللي بيحصل عندنا من ازدحام في المواصلات وفي كل مكان، ومفيش اماكن تركن عربيتك وبعدين لما تركن مخالف تتسحب رخصتك.. حصلت معايا في القاهرة/ واستغلال وجشع بعض الناس وسوء المعاملة من البعض والواسطة والمحسوبية والتفرقة في المعاملة- كل ده ماشوفتوش هنا خالص ...

في احترام لك مهما كان دينك او عرقك -البس زي مانت عاوز مفيش حد هايبص عليك او هايسالك انت ليه عامل كده -اعمل اللي انت عايزة بس ماتاثرش على حرية الاخرين -المشرف بتاعي امريكي كاثوليكي- يوم الجمعة عندنا اجتماع مع كل الجروب بتاعه -والله هو اللي بيقولي يالا يا محمد علشان تروح الصلاة -مع انهم بيقولوا ان الجنوب اكتر الناس تعصبا في امريكا
    اللي بيشتغل هنا اي شغل بيعملة علي اكمل وجة وبكل حب –من اصغر عامل لاكبر دكتور- مع ان اليوم هنا طويل جدا- من 8 الصبح كل الناس في شغلها ل 5 المغرب (يعني الساعة 5 هنا هي ساعة الذروة).

فانا شايف ان المشكلة مش مجرد امكانيات بس سلوك الناس كمان هنا مختلف الى حد كبير-

في ناس فاكريين ان النجاح هنا سهل—والله انا من رايي انة اصعب بكتير جدا جدا من مصر – - والمنافسة هنا شرسة - لانك بتنافس ناس وخبرات من كل العالم مش من امريكا بس

عضـو هيئـة التـدريـس

absolutely you are right

life between your family is very wonderfull and inspiring in adition to the womth feeling

I hope I will meet them soon
    و..يجمعنا القمر

Pb CEO

جميل يا دكاتره تواصلكم معانا ..

وربنا يوفقكم وتحتلوا أعلى المراتب ان شاء الله

وكما قال زملائي

waiting more

mt-

Pb Elite

فانا شايف ان المشكلة مش مجرد امكانيات بس سلوك الناس كمان هنا مختلف الى حد كبير-
    اتفق معاك يا د\ محمد و لكن المصيبة ان المفروض ان سلوك الناس هنا يكون زيهم و احسن منهم كمان لان هو ده دينا و منهجنا ..للأسف الغالبية عندنا مفيش لا امكانيات ولا اخلاقيات
    و لكن .. طول ما في ناس زي حضرتك و د\ فتحي و د\ باهر و كثير من الدكاترة اللي اتعاملت معاهم (كلهم تقريبا).. اكيد فيه امل ان البلد تتصلح و اهم حاجة كل واحد يبدأ بنفسه ...
    في امان الله
    waiting for more ...
    التعديل الأخير تم بواسطة BoNbOoNa ; 06-02-2009 الساعة 08:37 AM

Pb Elite

ربنا يوفقكم يادكاتره وان شاء الله تبقى تجربه مفيده بالنسبالكم ويارب نسمع عنكم كل خير وبصراحه انا سعيده جدا بتواصلكم معانا وبما اني في سنه تالته بصراحه مش عارفه سكشن الفيتو هيبقى شكله ايه من غير حضرتك يا د/ فتحي ومن غير شرحك بس يلا نستحمل لان كلنا في الاخر طلبه علم

عضـو هيئـة التـدريـس

فعلا يا دكتور محمد المشكلة مش مشكلة امكانيات المشكلة الحقيقية فى الناس والسلوك والهدف اللى هم عاوزين يحققوه فعلا
    يعنى مثلا بلاش امريكا بامكانياتها اللى تعقد لو بصينا على ماليزيا وسنغافورة
    واليابان كمان بعد ما اتساوت بالأرض بعد الحرب العالمية التانيه وازاى الدول دى قدرت تقوم وتقف على رجليها وتنافس الامبراطوريات العملاقة اللى هزمتها
    من وجهة نظرى اننا عاوزين حد هو اللى يقول لنا الهدف ايه ويرسم لنا الخطه ويحاول يغير من سلوكنا ويشجعنا ويطبطب علينا لما نغلط ويحاول يحسن مننا مش يجلدنا
    ساعتها بس هنحس اننا من البلد ونحبها ونحس انه لازم يبقى لنا دور فى نهضتها
    السيستم يا دكتور محمد ويا دكتور فتحى هو المشكله احنا محتاجين نتفرمط من جديد وعاوزين سيستم على الزيرو
    thanks alot...A.Elkamhawy

Pharma Student

بصراحة انا رايي ان الاصعب هو النجاح في بلدنا لنفس الاسباب اللي حضرتك قلت عليها يا دكتور محمد
    لان الامكانيات الضعيفة دي هي اللي بتبين الابداع
    هنا في مصر اللي بيشتغل بيعاني من نقص الامكانيات و روح التعاون اللي المفروض تكون موجوده بين فريق العمل زي ما حضرتك قلت بداية من اصغر عامل لحد اكبر دكتور
    عشان كده انا شايفة ان اللي بينجح في مصر بالظروف اللي بيتحط فيها اصعب كتير جدا من اللي موجود في مكان مؤهل باقوي الامكانيات و برده اكتر الخبرات بس روح المنافسة الشريفة اللي بين العقول و الخبرات دي
    مش الصعوبة بالعكس دي روح تشجيعية
    لان الانسان لما بيحس ان كل اللي حواليه بيشتغلوا بتزيد حماسته بالاخص لو عنده استعداد
    و ربنا يوفق الجميع
    شكرا

Pharma Student

انا فرحان قوى بحضرتك يا دكتور محمدودكتور فتحى.... انكم بتنقلولنا خبراتكم فى المجتمع البعيد والغريب ده فعلا احنا ينقصنا النظام وحب العمل... وان كل واحد يفكر فى عمله ويتقنه عشان يؤدى دوره بشكل سليم فى المجتمع الحرية عندنا مفهومة بشكل غلط وللأسف الناس اللى مش عارفين عظمة الأسلام عارفين حدودهم واحنا المسلمين ضايعيين وتايهين وده اللى زعلنى فعلا على العموم انا واثق وحاسس بتغيير كبير بيحصل وبأذن الله ربنا هيعنا ويهدينا واياكم للطريق القويم بجد يا دكتور هتوحشنا مع بدء الدراسة خلاص بس أكيد حضرتك معانا فى على المنتدى هنا بأذن الله وفقك الله والدكتور فتحى فى مهمتكم .... وفى أمان الله ربنا يعينك ويوفقك انت ودكتور فتحى
    التعديل الأخير تم بواسطة سامح هادى ; 07-02-2009 الساعة 12:53 AM

صفحة 2 من 49 الأولىالأولى 123412 ... الأخيرةالأخيرة