مشاهدة نتائج الإستطلاع: ماذا تصبو أن تكون بعد التخرج ان شاء الله

المصوتون
142. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • صيدلى أهلى

30 21.13%
  • الطب الشرعى

18 12.68%
  • عضو هيئة تدريس

24 16.90%
  • مندوب دعاية (مسوق)

4 2.82%
  • صاحب مخزن أعشاب

2 1.41%
  • مدير تحكم جودة فى شركة أدوية

43 30.28%
  • أخرى

21 14.79%
صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 1234 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 47

الموضوع: ماهى شمسك؟ ما هو هدفك؟

Pharma Student

شكرا ليك يادكتر على المووضوع الرائع دا بجد
    اللي يخلي الواحد يبص لادام ...يعرف ان الدنيا لسه فيها امل وانو ممكن يشتغل ويحقق مركز علمي او اجتماعي لنفسو ...تعب سنين الجامعة مش هيروح هدر

بالنسبة للشغل....اكيد الكل ومن غير اختلاف اراء هيرشح المرأة لل صيدلي اهلي
    طبعا للظروفها الاجتماعية من زواج و مسؤولية منزل وتربية جيل المستقبل

بس بيتهيألي انها ممكن تغير الفكرة دي...لو قدرت تنظم وقتها بين المنزل والعمل
    ف هيكون بإمكانها العمل ف اي مجال علمي مناسب للشهادة

وشخصيا: بصراحة انا داخلة الكلية غصب عني .... ف مش بفكر ف اي نوع عمل مجال البحث العلمي
    بس نظرتي للمستقبل اني ممكن اعمل مشروع طبي او صيدلي صغير يخدم المجتمع اللي انا عايشة فيه وف نفس الوقت مش هيكلفني مشقة البحث العلمي او الدراسة ومتابعة الابحاث وغيرها

معرفش اذا كان طبق او لا ف مصر ....ان شفتو على احد المواقع الالكترونية
    فكرة المشروع : بيكون مركز للعناية الصحية يعني مش مجرد صيدلية هيشمل كافة انواع العناية الصحية من علاج طبيعي؛؛ للطب البديل؛؛ ادوات طبية

لو بطلنا نحلم نموت

المال وسيلة لتحقيق السعادة...طبعا المال من مصدر حلال وشرعي
    كفاية ان االانسان يحس انو تعب عشان يجيب المال دا ...دا ف حد ذاتو هيحققلو السعادة اللي يتمناها

عضـو هيئـة التـدريـس

شكرا جزيلا د. MAI HABIB على انتصارك و استثمار الواقع برغم التصريح بدخولك الكلية بدون قصد و ترصد. و الذى تتكلمين فيه هو حلم جميل حقا و ان شاء الله سيتحقق فى مصر عما قريب.

قلتى: "فكرة المشروع : بيكون مركز للعناية الصحية يعني مش مجرد صيدلية هيشمل كافة انواع العناية الصحية من علاج طبيعي؛؛ للطب البديل؛؛ ادوات طبية"

و من هنا انبه الصيادلة بأن هناك فى قانون ممارسة المهنة مؤسسة صيدلانية أهملها الصيادلة تماما فاحتلها العطارون الا و هى مخزن الأعشاب (موجودة فى الإستبيان). و فى هذا كلام كثير ليس هنا مكانه. مراكز الطب البديل مازلت مجرمة فى مصر لأسباب ستأتى يوم تختفى فيه تلك الأسباب. فعلا ما المانع فى مركز للطب البديل به طبيب زائر و صيدلى معه رخصة فى العقاقير و الأعشاب و توليفات عشبية نظيفة ذات جودة خالية من السميات الفطرية و مقاس المواد الفعالة فيها. هذا ليس خيال بل هو الحقيقية فى اليابان و تايوان و الصين ( والناس هناك صحتهم زى البمب). يزاد على ذلك ان الطب البديل يشمل االعلاج بالأبر الصينية و التدليك بالزيوت الطيارة و العلاج بالضغط على مراكز الطاقة فى الجسم البشرى ...... الخ. و قريبا سأخبركم برأى مديرية الصحة فى هذا المشروع لإننا من فترة نستقصى فى هذا الأمر.

كذلك أغبطنى ماكتبتيه عن ماهية المال المستمتع به. "المال وسيلة لتحقيق السعادة...طبعا المال من مصدر حلال وشرعي"

زادكم الله من تقواه و أدعو الله لنا و لكم بالتوفيق.
    مع تحياتى
    "من لا يتقدم يتقادم .. فلا بصمة و لا أثر"

Pharma Student

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أولا : ربنا يجازيك خير يا دكتور / عطا الله على الموضوع المفيد دة ....
    يارب يجعله فى ميزان حسنات حضرتك إن شاء الله ....

بالنسبة ليا ... يمكن حلمى مختلف أوى عن زملائى اللى شاركوا .... هو حلم صغير ...أنا أخترت فى الاستفتاء : صيدلى أهلى .... هو يمكن حلم عادى بس أنا مش عايزة أكون زى أى صيدلى عادى واقف فى صيدلية ... و اختيارى أسبابه كالآتى :

أولا : أنا بحب جدا أكون وسط مجتمع و أتعامل مع ناس كتيييييييير .. و الصيدلى الأهلى له الفرصة دى.

ثانيا : عايزة أضيف حاجة جديدة فى هذه المهنة ... بأنى مش مجرد صيدلى واقف فى صيدلية حافظ أسامى الأدوية ... لأ .. لازم أحاول أكون عارفة كل شئ عن أسباب المرض و أعراضه و علاجه علشان يكون الاختلاف .

ثالثا: يمكن هذه المهنة أكثر توافرا و بالذات للبنت و الأقل مجهودا.

لكن فى الأول و الأخر ما زال التعلم مستمرا ... لأن دى أرواح ناس ...

** و علشان الصيدلى يكون مختلف فى هذا المجال لازم :
    1- يكون لديه presentation skills & communication skills عالية .. علشان الناس تثق فيه و تحب التعامل معاه .

2- يكون جدير بالثقة فعلا ؛ بحيث أنه يكون معلوماته الدوائية مش قليلة .. يقدر يفيد فعلا اللى أدامه.

3- الأمانة و الوضوح طبعا فى كل شئ .... أنا عن نفسى لو لقيت حاجة مش تستحق أنى أوصفلها دواء عمرى ما هوصفه بغض النظر عن المكسب و الخسارة .

** أما بالنسبة للمعادلة : المهنة - الرزق - السعادة : المهنة نفسها ممكن تكون مصدر للسعادة و الرزق ممكن يكون مصدر للسعادة .... أنا عن نفسى أخر شئ أفكر فيه المال ... أهم حاجة عندى السعادة بالمهنة نفسها و السعادة أن يكون ضميرى مستريح .. حاسة أنى رضيت ربى .. و حاسة أنى خففت عن الناس اللى حواليا .. هى دى كل السعادة بالنسبة لى ...

و جزاكم الله خيرا مرة أخرى يا دكتور .... و مستنيين باقى أرائكم
    التعديل الأخير تم بواسطة Eman * SAMPS ; 11-02-2008 الساعة 09:59 PM

عضـو هيئـة التـدريـس

1stly el salamo 3alikom
    sry for english writing but my windows don,t support other solution now
    i want to ask you dr is that difficult for any one (or is that impossible) for one (who wants) to obtain all items of the equations?
    by other meaning is that impossible to get both happiness ,relation ,position,,money and gannah (en shaa allah)?
    thanks for you dr
    Try to be the only as if u fail u be the first

عضـو هيئـة التـدريـس

شكرا يا د. Eman * SAMPS على المشاركة القيمة و التى أتمنى لكل الطلبة قراءتها لكى ينتبهوا لأهمية الصيدلى الأهلى و دوره فى المجتمع. صحيح مجتمعنا فيه مشاكل كتييييييييييير و لكن رسم الإبتسامة على الوجوه المتعبه هى قربى الى الله سبحانه و تعالى. كنت قدمت دورة فى نقابة الصيادلة من فترة و جيزة تحت مسمى " الصيدلى الشامة " تشمل بعض مما تناولتيه فى هذا الصدد و اتمنى ان تتاح الفرصة لإجرائها قريبا لطلبة الصيدلة كأحد المهام الغائبة فى هذه المهنة الجميلة. أعرف بعض صيادلة من هذه الفئة استولت على قلوب الوف من المواطنين الذين يضرب بعضهم لهم أكباد الأبل ليصلوا إليهم حبا فى معاملتهم و إخلاصهم لمهنتهم بل أقول أن بعض المرضى و لثقتهم فيه يعطونه الحرية فى استبدال بعض الأدوية المكتوبة. فى المقابل هؤلاء الصيادلة كما قلتى فعلا مؤهلين مهاريا لهذا الدور المهنى العلمى و الإجتماعى.
    تحياتى

Pharma Student

جزاك الله خيرآ يا دكتور عطا الله,

موضوع رائع وردود روعة من الأخوة الدكاترة,

أنا كنت هختار الطب الشرعى, بس إفتكرت إنى مش فى طب!!!!

هو فى طب شرعى لصيدلة؟؟؟؟ ياريت حد يفهمنى يا جماعة!؟؟!؟!

تحياتى;

Pharma Student

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كالعادة دائما يتميز الدكتور الفاضل د-عطا الله فؤاد بموضوعاته وقلب الاب وعقل الدكتور المتميز ربنا يحفظ حضرتك ويحميك دايما يارب

اولا الموضوع اكثر من رائع لانه نبهنى فعلا لسؤال مهم جدا انا نفسى اكون ايه؟هل مجرد صيدلانيه عاديه فى صيدليه ؟.....هل فى الدعايه؟ هل فى التصنيع؟

بصراحه انا للاسف تخطيطى تقليدى جدا زى 75%على الاقل من طلبه الكليه ان انا انشاء الله اكون صيدلانيه اهليه بس دا التفكير الواقعى للامكانيات والاختيارات المتاحه فعليا لينا

وهاقول لحضرتك ايه سبب التخطيط دا:-
    اولا بالنسبه للمجال التصنيع فدا صعب بالنسبه ليا لانه نادر جدا وقليل وبيحتاج تقدير متميز وانا تقديراتى لحد ما مش ممتازه
    وثانيا بالنسبه للتسويق فدا بيقى صعب شويه للبنت عامة ومعظم البنات مش بتحب تكمل فى المجال دا

لكن بجد انا كان نفسى ابقى مميزه فى اى مجال عادى مش شرط الصيدلة...افضل بكتيير من انى اكون مجرد انسانه عايه فى مجال متميز

وبالنسبه للسعاده والرزق
    فباختصار شديد الرضا بالحلال هو كلمة السر
    والرزق الحلال يغنى عن اى مكسب اخر

فى النهايه دا مجرد رأى شخصى اتمنى انه حتى لو مختلف عن رأى أى حد أنه يتقبله
    وشكرا جزيلا لاتاحه الفرصة ليا ان انا اقف مع نفسى الوقفه دى

عضـو هيئـة التـدريـس

بعد اذن حضرتك يا دكتور
    يادsowtrig]ايوه طبعا فيه طب شرعى فى صيداة
    ولو انه هو مش كطب اولا لكن بمعنى اصح هو تحاليل للمخدرات للمدمنين للمواد الكيمائية فى جرائم القتل يعنى الميت أو المدمن لمعرفة ادمانه او سبب القتل
    ودهأهمية طبعا علم السموم والكيمياء التحليلية وnarcotics
    ياريت اكون وصلت حاجة
    Try to be the only as if u fail u be the first

عضـو هيئـة التـدريـس

إن كانت الصيدلية وسيلة لجمع المال فهى "مقبرة الصيادلة" و إن كانت لجمع القلوب فهى "مملكة الصيادلة".

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Atallah F. Ahmed مشاهدة المشاركة
    شكرا جزيلا يا dr noha
    فإنها لشبه جريمة ان تفتح الصيدلية بحفنة من أنصاف المتعلمين من غير الصيادلة توفيرا للمال.
    و الله يا دكتور ياريت فعلا الناس تعرف كده
    حضرتك لخصت المشكله كلها فى السطر ده
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Atallah F. Ahmed مشاهدة المشاركة
    إن كانت الصيدلية وسيلة لجمع المال فهى "مقبرة الصيادلة" و إن كانت لجمع القلوب فهى "مملكة الصيادلة".

صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 1234 ... الأخيرةالأخيرة