صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 14

الموضوع: حاسين ان احنا اتظلمنا ولا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Pharma Student

افتراضي حاسين ان احنا اتظلمنا ولا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بصراحة الواحد مش عارف يقول إيه من ساعة ما دخلت الكلية وكب دفعة بتقول انها أكتر دفعة مظلومة سواء في امتحانات أو تصحيح دايما بيخلوا نفسهم أكتر ناس اتظلموا لدرجة ان الواحد لما يجي يقول إنه اتظلم بيحس انه بيقلد الناس وخلاص أو بلغة المثقفين ماشي مع التيار ولو فعلا كلنا مظلومين طيب مش لازم يكون فيه وقفة .خلص الكلام .سلاااااااااااااااااااااااااااااااااام

Pharma Student

وانتى يا دكتوره شايفه اننا مظلومين ولا بردو احنا ماشيين مع التيار وبنقول اننا مظلومين؟؟؟؟؟؟

Pharma Student

والله أنا من وجهة نظري الشخصية ان كلمة الظلم في حد ذاتها كلمة كبيرة والظلم ظلمات يوم القيامة لكن ممكن نستخدم كلمات تانية أخف بس هتدينا نفس المعنى زي مثلا مضغوطين محتاجين نظام أفضل من كده أو كما يقال أن هناك اختلاف في وجهات النظر بينا وبين الدكاترة الافاضل بتوعنا اللي بيقولوا انهم بيعملوا كل اللي في وسعهم وبيرفعوا في النتيجة فرجاء حد يفهمني النتيجة من غير رفع شكلها إزاي

Pharma Student

ابالنسبة لموضوع الظلم فأنا متفقة بشدة مع الدكتورة ميرو انها كلمة كبيرة لكن من وجهة نظرى الموضوع المفروض يكون معرفة ماهية المشكلةاللى بتتعرض ليها الدفعة وما هى أسبابها عشان نعرف الحل ومن هنا تبدأ الوقفة اللى حضراتكوا بتتكلموا عليها ومن رأيى هو ده المفروض يكون محور الحوار بالنسبة للدفعة بتاعتنا الفترة الجاية وأرجوا أن يكون الحوار موضوعى وأن نفكر فيما هو لنا وما هو علينا وأن نحاول أن أن نعدل من طريقتنا فى التعامل مع المناهج الدراسية والنقاش فىموضوع صعوبة الأمتحانات اللى احنا عانينا منه بشدة مع أعضاء هيئة التدريس وعدم النظام فى امتحانات الشفوى وغيرها الكثير من المشاكل والتى تعانى منها معظم الجامعات والكليات وأخيرا نفسى أفكر زملائى واخواتى فى الدفعة ان مشاكلنا ملك لينا واحنا اللى فىايدينا حلها وده هيبدا من التعاون الدائم ما بينا كأسرة واحدة على التفكير المثمر اللى تكون نتائجه مفيدة للجميع وتقديم النتائج لأولى الامر من أعضاء هيئة التدريس الكرام ولا أظنهم أبدا سينكروا هذا المجهود فقد سبق وعرضنا الكثير من المشاكل وتم حل معظمها والحمد لله واقرب مثال صعوبة امتحان الميكرو والذى واجهنا جميعا صعوبة شديدة فى التعامل معه ولكنى اظن انه قد راعوا ذلك بشدة فى التصحيح ونجح معظمنا فيها على غير المتوقع ومعلش طولت عليكم وشكرا للمتابعة

Pharma Student

والله يا د/توتي الكلام حلو أوي بس التنفيذ بطيء أوي أوي لان مش كل الناس خدت حقها في التصحيح سواء تيرم أول أو تاني بدليل إن ليا زمايل مستواهم عادي جدا وحلهم في الامتحان حل عادي وأنا بثق في كلامهم ودرجاتهم خرافية والعكس صحيح ثم انا بصراحة حاسة ان معظمنا بيخاف ان يقول مشاكلنا وناس كتير محسسني أن الكلية مفيش فيها أي مشاكل والاحوال زي الفل مش عارفة بقى هما بيضكوا على نفسهم ولا هو كده فعلا أرجو الرد لو موجودة سلام

Pharma Student

اولا يا دكتورة توتى بالنسبة ليا شخصيا حسة ان ده حلى فى الميكرو ومترفعتش ولا حاجة
    ثانيا يا دكتورة ميرو انا معاكى فى حكاية ان ناس بيحلو عادى جدا ووبيجيبو درجات عالية والعكس
    بس ربنا مش بيضيع تعب حد مهما حصل
    واكيد ربنا هيعوضنا عن كل ده
    الحمد لله على كل حال

Pharma Student

أولا أنا أسفة جدا على التأخير فى الرد عليكى يا دكتورة ميرو وأنا مقتنعة جدا بكلامك وان التنفيذ مش سهل ومش هيتم بالبساطة دى لكن على المرء أن يسعى ولكن ليس عليه ادراك النجاح ومن يهاب صعود الحبال يبقى أمد الدهر بين الحفروالناس اللى حضرتك بتتكلمى عليهم موجودين فى كل مجتمع وفى كل مكان ويبقى الخطا مننا لو كانوا سبب فى احباطنا أما بانسبة للدكتورة كوين ممكن يكون كلام حضرتك صح لكن أناقلت الوضع اللى انا اتعرضت ليه فى المادة ومع ذلك انا اتظلمت بشدة فى العضوية ودرجاتى اقل من المتوقع فى التحليلية والصيدلانيات وأعتقد ان الظلم فى التصحيح من اهم المشاكل اللى احنا لازم نتناقش فيهاونعرضها على هيئة التدريس

Pharma Student

كلامكم حلو اوي بس برده فين اساس المشكلة احنا ولا الدكاترة الي تفكرهم بالنسبة للامتحانات اننا عباقرة وهنفهم هم عايزين ايه من اول دقيقة نشوف فيها السوال في ورقة الامتحان بالذات الميكرو والعضوية الي فعلا خارجين من الامتحان تقريبا سايبين نصف الامتحان من غير اجابة لسبب بسيط اننا مش فاهمين اصلا السوال عايز ايه ولا انا غلطانه؟؟؟؟؟؟
    التعديل الأخير تم بواسطة ملكة القلوب ; 15-07-2009 الساعة 10:34 PM

Pharma Student

لا يا ملكة القلوب كلامك صح أنا ساعات بحس ان واضع الامتحان بيختبر دكتور زيه مش طالب لسه بياخد المهاهج دي تقريبا لاول مرة أنا عارفة ان ناس كتير هتقول لسه فاكرة أقول الكلام ده بعد 3 سنين في الكليه لكن بجد كنت فاكرة ان هيبقى في تحسن زي ا قالت د/توتي بس الظاهر إنه يبقى الحال كما هو عليه وعلى المتضرر اللجوء للقضاء .سلام

Pharma Student

دلوقتى حضرتك اتكلمتى فى مشكلة صعوبة الامتحانات اللى فعلا بيخرج معظمنا منها سايب نص الامتحان وده لان الدكاترة بتحط بمستوى الطالب الفاهم الملم بالمنهج كله بما ان المشكلة بتكرر ليه منبدأش بنفسنا زى ما أنا قلت قبل كده ويمكن كان ده مش متاح أوى فى تانية لان المناهج مملة وبعيدة كل البعد عن دراستنا (ده من وجهة نظرى طبعا )لكن فى التالتة المواد كلها اتغيرت وكلها لها علا قة بشغلنا كصيادلة ويمكن ده يساعدنا ان احنا نحب المناهج ونفهمها قبل ما نحفظها واذا استسعبضنا حاجة نسأل الدكاترة وأنا شخصيا هأحاول السنة الجاية وزى ماقلت قبل كده على المرء أن يسعى ولكن ليس عليه ادراك النجاح وياريت الكل يرفع من روحه المعنوية شوية ونثق فى قدراتنا ونحاول نعمل من نفسنا صيادلة بجد نفيد كل المجتمع اللى حوالينا حتى يستمر فخر أهالينا بينا ونغير من وضع الصيدلى فى المجتمع

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة