صفحة 1 من 4 123 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 34

الموضوع: صفعة.....(ق.ق.ج)

Pb Elite

Arrow صفعة.....(ق.ق.ج)

في البداية أحب أشكر جميع زملائي وأصدقائي وأخواتي الأعزاء هنا في المنتدي الكريم علي دعمهم لي وتشجيعهم ودعواتهم لإتمام الكتاب..فلقد سعدت بوجودي معكم في كل وقت..وانتم من أسباب سعادتي..ربنا يكرمكم يارب.

بفضل الله وبدعواتكم تم الإنتهاء من الكتاب وتم أيضاً إرساله لدار النشر وتمت الموافقة عليه..
    تقدمت لإحدي دور النشر الكبري في مصر وهي دار ليلي للنشر والتوزيع..وبعد لجنة القراءة التي مر عليها الكتاب تم قبول العمل للنشر ولم يبق إلا توقيع العقد ويكون الكتاب تحت الطبع...
    الدار تقوم بالنشر لكتاب كبار مثل: د.نبيل فاروق...د.أحمد خالد توفيق....الكاتب الصحفي والإعلامي أ/احمد المسلماني.....وغيرهم
    بعد مجهود شاق وإصرار وصبر طويل وقلق واستنزاف كل خلية في جسدي في إتمام مادة هذا الكتاب والخوف الشديد من عدم قبوله والذي كان سيسبب لي إحباط شنيع لأن أي احباطات وأي ألم أو حزن أو سعادة أو فرح أستخدمها مداداً لقصصي فما بالكم أن يكون كل هذا هراء...ولكن الحمد لله إن بعد العسر يسر وإن بعد الكرب فرج وظللت أنتظر الفرج وظللت أبحث عن أمل في كل مرة...ولقد مررت من عنق الزجاجة وهي قبول العمل للنشر وكانت سعادتي بدموع وقتها لأنني أعلم جيداً كيف تمت مادة هذا الكتاب ومااحتوته علي جميع الصراعات والتأملات وجميع المشاعر الإنسانية، واستنزفت كياني كله..
    فتحية لمن تلقيت منه صفعة ألم وحزن...صفعة سعادة وفرح...صفعة غدر وخيانة ووفاء...صفعة خوف وأمان...كل من أعطي لي الأمل وكل من سحبه مني..كل من رسم الإبتسامة علي شفتاي وكل من سحبها مني...أقول له شكراً فلقد كونت مادة هذا الكتاب بما فعلته بي وبما ملأته في نفسي وروحي وعقلي... الذي أرجوا من الله أن
    يتمم عملي علي خير وأن يكون نافعاً وخالصاً لوجهه الكريم.
    وأدعوكم وأدعوا نفسي أن يشق كل منا طريقه نحو النور دائماً مهما كانت العثرات فالشمس حتماً ستشرق بعد ليل طويل..
    اللهم لك الحمد..

والآن مع إحدي الصفعات..وآسف للإطالة

صفعة

قصة قصيرة جداً

كنت أصلي في هدوء وخشوع، ولكن مالبث أن تبدد تدريجياً، وذهب رغماً عني..فأنا صغير لاحرج عليّ.. ولأن السجود قد طال.. فلم أطقْ هذا، وببطئ شديد رفعتُ رأسي وعنقي الصغيرة في خلسة.. كنت خائفاً من أن يراني أحد، ومالبثتْ أن انطلقت ضحكاتي تُجلجل المسجد عندما رأيتُ ذلك الرجل الساجد أمامي تخرج منه الفتحات من كل مكان..فتحات كأنها شبابيك..من جوربه الذي لم أطقْ رائحته.. ومن بنطاله الذي لم ينجو من فتحة كبيرة في المنتصف، وانتشيت من ذلك، فأنا الذي اكتشفت هذا، وعلت ضحكاتي.. وبينما أنا كذلك مُنتشياً .. إذ بصفعةٍ فجائية تنزل علي قفايا من أحد الكبار..وقال لي مُزمجراً :
    اسكت ياولد....بطّل ضحكْ.!
    ولم أعلم لماذا صفعني هذا الرجل!..ولم أتذكره بعد ذلك!

إلا أنني أتذكر سنين عديدة مرت عليّ أخاف أن أضحك..حتي لايأتي أحد من الخلف فيفاجئني بصفعة جديدة..

تمت

محمد فهمي

الباحث عن أمل مازال يبحث

اولا قبل كل شىء حضرتك بجد اسعدتنا بخبر اكتر من رائع ورسمت بسمه سعاده على وشوشنا بخبر قبول نشر كتاب حضرتك لذا فاحب اتقدم لحضرتك بخالص التهنئه واقولك الف مليوووووووووووووووووووووووووووووون مبروك جعلها الله بشرى لبدايه طريق طويل من النجاح والتميز دايما يا رب ....وفى انتظار النسخه بتاعتى طبعا يعنى ...

ثانيا :جميله جدا القصه الصغنونه دى وان شاء الله تكون وريقه صغنونه وسط العديد من الوريقات المتميزه الى هتكون فى الكتاب ان شاء الله
    ثالثا :سعيده انى اول رد على حضرتك ...اممممممم وكفايه بقى كده انا بتكلم من الصبح ...بتمنى لحضرتك التوفيق كله ان شاء الله ...

Moderator

Thumbs up

مش قولتلك هيتقبل
    الف مبروك يا مخربش
    ومبروك عليك
    وفرحان كتير بالخبر ده لغرض فى نفسوياتى

مش فاهم انت عايز توصل لايه من القصه دى
    هل اننا نضحك فى الموقف الصحيح
    عكس ما فعل الطفل وعوقب عليه من الرجل

ولا عايز توضح ايه من خوفه بعد كده انه يضحك لا يضرب

اللى بتبين عدم فهمه لمضمون الموقف وخوفه من ظاهر الامر
    يعنى خوفه من الضرب وفاكر هوه اضرب عشان ضحك
    ومعرفش انه اضرب عشان ضحك فى المكان الغلط او فى موقف غلط

فبتدعونا اننا نفهم الامر ونفكر فيه منخادش بظاهر الامور
    ولا ايه ؟

مفهمتكش يا مخربش

Pharma Student

خبر راااااااااااااااائع يا دكتور أسعدنا حقاً وأدخل البهجة والسرور على قلوبنا
    فألف ألف ألف مبرووووووووووووووووووووووووووووك يا دكتور
    وبالتوفيق الداااائم ويارب حضرتك تحقق كل اللى بتتمناه (إن الله لا يضيع أجر من أحسن عملاً) ،
    والشكر طبعاً لحضرتك فأنت أمتعتنا بقصصك المميزةوالمتميزة وبكتاباتك الرااااااائعة القيمة
    التى لطالما استفدنا منها بما تحتويه من مغزى نبيل ومبادئ هادفة ، فشكراً لحضرتك يا دكتور

وفى انتظار الكتاب بشوقٍ
    جميلة جدااااا القصة ،هذا يجعلنا نتلهف أكثر لقراءة الكتاب، نغوص بأعماقه ونكتشف خباياه
    وأكيد هنستفيد منه أكثر وأكثر
    بالتوفيق لحضرتك يا دكتور ويارب فى تقدم مستمر
    لك خالص تحياتى وتقديرى

ألف مبروووووووك د/ محمد (إن الله لا يضيع أجر من أحسن عملاً)
    خبر سار جدا أن تزف إلينا أننا سنجد بين أيدينا كتابا من قلم مميز وفكر يكتب من أجل النصح لنشر الأمل وأحيانا لمعرفة الصواب وأخري لنتعلم عدم الحكم علي الأمور بسطحية
    أسال الله أن يوفقنا جميعا لما يحيه ويرضاه
    ربنا يتمم هذا العمل بخير ويكون أول خطوة نحو الكثير من الكتب المتألقة
    حضرتك أمتعتنا بقصصك فحافظ علي هذا النجاح د/محمد فأنت بقلمك تبني أجيالا
    إن شاء الله لما الكتاب يكون بين يديك مطبوعا أخبرنا لإن أود أن يكون لدي نسخة منه ومن كتبك القادمة بإذن الله

Pharma Student

مبروك يا دوك علي اكتمال كتاب حضرتك .. وربنا يكرمك ان شاء الله
    وان شاء الله تكون أول طريق في نشر كتب اخري ان شاء الله
    وثانيا : القصة دي موقف جميل ومتهيالي كان بيتكرر معانا واحنا صغيرين

Pharma Student

هههههههههههههههههه
    مبرووك اولا يادوك
    ثانيا يارب اشوفك كده كاتب مشهور وتمضيلنا على اتوجراف
    ثالثا يعيش بطل قصتك وياخد غيرها
    طرقعه الالم بترن فى اذنى

Pb Elite

اولا: الف مليوووووووووووووووووون مبروووووووووووووووووووووووووك لحضرتك دكتور محمد ومن تقدم لتقدم ان شاء الله
    وحضرتك تستاهل ده عن جدارة لانك بتكتب من روحك بجد
    ثانيا: مش عارفة ليه تخيلت شكل حضرتك طالع فى التليفزيون وبتناقش قضايا المجتمع بصفتك كاتب كبير وكده
    ثالثا:ياريت حضرتك تشحن الطاقه من جديد عشان تقدر تكتب قصص جديده نستمتع بيها ان شاء الله
    رابعا:بالنسبة ل ق.ق.ج القصة جميلة وعجبتنى، المغزى اللى وصلنى اننا ممكن نضحك على عيوب الناس وننسى اننا فى نفس الوقت بنعمل اخطاء ونحتاج لحد يفوقنا زى الطفل ما ضحك على الراجل ونسى انه كده بيلخبط الناس فى الصلاة
    كمان ممكن نحكم على حد ونسخر منه واحنا منعرفش ايه الظروف اللى ادت لده يعنى ممكن يكون فقير ومعهوش فلوس يجيب هدوم جديده
    خامسا: بالتوفيق لحضرتك يادكتور ودايما تمتعنا بكتاباتك فى انتظار نسختى من الكتاب ان شاء الله

Pharma Student

مليوووووووووووووووووون مبروك يادوك ،،،بجد أنا فى منتهى السعادة لسماع هذا الخبر ،،،ربنا يوفقك كمان وكمان ،،،وتحقق كل الى بتتمناه ،،،،ونشوفك ديمآ فى اعلى الدرجات فى اى مجال تتدخل ،،،واتمنى ان يلاحقك الامل قريبآ من كل أرجاء حياتك .................
    دٌمتَ رائع ومٌوَفق :
    )

Pb Elite

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فهمي مشاهدة المشاركة
    بفضل الله وبدعواتكم تم الإنتهاء من الكتاب وتم أيضاً إرساله لدار النشر وتمت الموافقة عليه..
    تقدمت لإحدي دور النشر الكبري في مصر وهي دار ليلي للنشر والتوزيع..وبعد لجنة القراءة التي مر عليها الكتاب تم قبول العمل للنشر ولم يبق إلا توقيع العقد ويكون الكتاب تحت الطبع...

أخييييييييييييييراااااااااااااااا .. الحمد لله ..
    أنا قلت للبيت كله ؛ د.محمد فهمى خلص الكتاب وبعته لدار النشر هيييييييييه ؛ قالولى مين د.محمد فهمى ؟؟؟!!! قلتلهم بكره تعرفوا ده أحسن كاتب قصص قصيرة
    الف مليووووووووووووووون مبروووووووووووووووك يا دكتور محمد
    بجد خبر جميل جداااااااااااااااا ..
    والله أنا فرحت لحضرتك جداااااااااااااا ..
    أهم حاجة بعد ما تبقى كاتب مشهور مش تنسى اخواتك هنا ولما تقابل حد مننا ويسلم عليك تقول ولا أعرفهم
    ومش هوصيك طبعا عاوزة نسخة موقعة من الكتاب عليها اهداء خاااااااااااااااااااص
    ومبروووووووووووووووك تانى

الخبر الجميل خلانى انسى القصة
    ق . ق . جميلة جدا وبسيطة جدا وتخيلتها وأنا بقرأها
    يارب دايما فى تقدم وتالق

صفحة 1 من 4 123 ... الأخيرةالأخيرة