صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 42

الموضوع: هل الصيادله فعلا بقالين ؟

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr/amany مشاهدة المشاركة
    اااااااااااه طبعا فى ناس قالوها ليا وكذا مره يعنى
    كان حد ف طب وقال مبروك وان شاء الله عقبال بكالوريوس البقاله
    للاسف اللى بيقول بقاله دى مش ناس مستواها التعليمى قليل لكن للاسف معظم الى بيقولها
    ناس المفروض ان مستواها العلمى والثقافى راقى جدااا ده المفروض لكن للاسف بقى
    فعلا والله الي بيضايق ان هم متعلمين طب مثلا لكن الي بيستفزني فعلا لما بيقولها صيادلة يبقي هيغيروا فكر الناس ازاي طالما هو مش عارف قيمة نفسه او مش عايز يخلي لها قيمة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اما عن شعورى وقتها ههههههههه ف ده بجد يرجلع للظروف وقتها ويرجع مثلا الى بيقول كده بنت ولا ولد
    والكلمه اتقالت فين وازاى وتحت اى ظروف عشان بجد رد فعلى هيكون مصيبه لو اتهورت
    شعوري وقتها حسب الشخص لو فعلا مش عارف يعني ايه صيدلي لكن مستعد انه يسمع ويفهم والله بحاول افهمه حتي لو اعدت وقت طويل .
    اما لومش عارف ومعندوش استعداد يفهم وعايز يتريق مبضيعش وقتي اصلا معاه في اني افهمه وبرد عليه نفس الرد حتي لو كنت مقتنعة بمهنته يالله بقه رخامة برخامة .
    امابقة لو مش فاهم وانا متاكدة انه فعلا ثقافته علي اده بقوله اه فعلا معاك حق( من ورا قلبي طبعا )
    بس اكيد اى كان رد فعلى انا مش هفضل بقى امسك واحد واحد واقول اصل يا جماعه الصيدله دى مهنه حلوه واشرح بقى مميزات صيدله والشغل الى ممكن نشتغله بعد كده ومكانتا بعد كه كل الكلام ده
    بصراحه بزهق اقوله خلينا نرد عليهم بشغلنا بعد كده ان شاء الله لان بصراحه الصيدلى وخاصه صيدلى المجتمع الى عنده صيدليه هو الى بيهين مهنه الصيدله فاتح الصيدليه وموقف فيها ناس ماشاء الله
    خرجين الدبلوم العالى ههههههه ووقفين بقى ويتعاملوا على انهم صيادله وحاجات من النوع ده كتير
    بجد يا جماعه المهنه بتاعتنا محترمه جداا وراقيه جداا بس احنا المفروض نحافظ عليها وعلى مظهرنا كصيادله
    ده الكلام المفيد الي انا بجد مقتنعة بيه .
    بجد الموضوع جميل جدا آسفةفعلا علي الاطاله.

Pharma Student

يا جماعه يا ريت محدش يتضايق خالص والله انا عن نفسي سيبت طب ودخلت صيدله بمزاجي وبحمد ربنا اني مدخلتش طب بس ياريت محدش يضايق نفسه من اي حوار في الموضوع دة لان غالبا اللي بيقول الكلام دة مش عارف اي حاجة عن الصيدله اما عن فكرة الاطباء اللي بيتكلموا عن الصيادله وحش فدة مثلا ممكن اصنفه انه غرور ودي حاجة مش كويسه بالنسبه لبتوع طب بس تخيل انت انه مكانش فيه صيادله وكان فيه اطباء بس هل كان ينفع ؟؟؟؟ فكر شوية ان كل واحد ليه تخصصه وشغله الصيادله ياموا بينقذوا حياة نااس وفي مواقف كتير جدا

Pharma Student

اكيد الموضوع يضايق بس التجاهل للي بيقول كدة اعتقد انه افضل حل وكل واحد يحاول يثبت انه مش كدة ويصحح الفكرة دي ومن غير ما يتضايق ولا يضايق حد

Pharma Student

ولا يهمك يا دكتورة اكيد كلنا بنستفيد من الاراء والمناقشات والمشاركات

Pharma Student

Exclamation هتسكت ولا هترد ولا يكفي نظرة استهزاء

السلام عليكم ورحمة الله

ازيكم يا دكاترة

انا بصراحة بكتب ونا متضايقة جدا
    قلت مش هفضل متضايقة كده انا هدخل المنتدي وافضفض لاخواتي لاني بجد اتخنقت

كل كام يوم تتعرض لكلام يضايق بقي كل ده اتعب وادخل صيدلة وفي الاخر ييجي شخص ما يتكلم ويقول هتبقي ايه في الاخر
    بيااااااااع وبكل استهزاء مش مراعي شعورك مثلا

او ان ده حقيقة واقعة فشايف ان ده الطبيعي بتاعك انك تسمع ده

بقي نتعب كل ده يا دكاترة والاخر ييجي حد يقول كده

انا عارفة طبعا ان اللي بيتكلم مش فاهم حاجة ولا مدرك اصلا بس في الاول كنت بتكلم واشرح ايه الفرق بين الصيدلي واي حد دبلوم واقف في صيدلية لكن دلوقت بصراحة مبقتش استحمل ارد كل شويه واشرح ولا عارفة اعمل ايه ولا اكون بارده لما تتقال كلمه زي دي

والعجيب انها ممكن تتقال من ناس قريبين منك

فمش معقول هترد رد يضايق
    مش عارفة بصراحة ايه ده

انا عارفة ان الموضوع ده اتعرضنا ليه معظمنا وكتبنا فيه هنا علي المنتدي اكتر من موضوع لكن

ايه الحل ياريت يا دكاترة تقولو ايه ممكن نعمله نرد علي حاجة زي دي بس يريت في اولها

مش عايزة بصراحة عبارات مثالية واني اثبت نفسي او الكلام ده او نبين قيمة الصيدلي ونرجعله مكانته

لا
    انا عايزة حل

مع ان الفرق بين طب وصيدلة قليل جدا وناس كتير بيسيبو الطب بمزاجهم لكن الطبيب مش بيتعرض لمواقف زي دي ولا استهزاء زي اللي بيتعرضله الصيدلي

تجاهلت الكلام كتير وشرحت ومزعلتش لكن دلوقت

محتاجة رايكم في الموضوع ده وازاي هيكون ردكم ؟

Pharma Student

يريت يا دكاترة كل واحد يكتب رد فعله وايه الرد المناسب اللي يريح اصل احنا بصراحة مش ملايكة واكيد هنتضايق حتي لو حد قريب جدا جايز منبينش بس بنضايق وممكن اللي بيتكلم برده يكون واخدها هزار بس هزار دمه تقيل

Pharma Student

وانا بضم صوتى لصوتك يا دكتورة لأن فعلا اتعرضنا للموقف دا كتير ولازم يبقاله حل فياريت اى حد عنده حل يقلنا بسرعة؟؟

Pharma Student

يا جماعة انتو مضايقين نفسكو على ايه
    مانتو اصلا لو مقتنعين بالمهنة دى و لا حد هيقدر يضايقكو
    الناس تقول براحتها لان دول يا اما بيبقو متغاظين او مش فاهمين لانه لو فاهم هيعرف ان دى مهنة انسانية جدا
    و ف نفس الوقت مهمة جدا
    و بعدين ليه سمونا دكاترة و ليه مينفعش حد يفتح صيدلية رسميا الا لو كان دكتور صيدلى
    و ان شاء الله احنا اللى لازم نغير الفكرة دى خالص
    و على فكرة فى ناس كتيرة جدا بتحترم الصيدلى بطريقة فظيعة
    ده كفاية لما مريض يخرج من صيدليتك و هو بيدعيلك

Pharma Student

وانا بضم صوتي لصوت mima

Pb Elite

Exclamation هل الصيدلي بقال؟

ارجو انكم ما تنزعجوش من العنوان لاني معاكم بمركب واحدة اما بعد .......من يومين ذهبت و صديقي د محمد سليمان الي احدي المكتبات لتصوير بعض الاوراق الدراسيه و عندما انتهي صاحب المكتبة من التصوير ..سألني سؤال "دخلت كلية ايه ؟؟" فرديت عليه " دخلت صيدلة " وانا امتلأ بالزهو ..منتظرا كلمة تقدير لتشجيعي .......فضحك الرجل ساخرا وقال "يعني هتبقي زميل يعني ههههههه" فلم يدع صديقي رده حتي قال له "هوه يعني مفيش الا ان الصيدلي يفتح صيدليه ما ممكن يشتغل في شركة ادوية" فرد الرجل ضاحكا مرة اخري "دا دلوقتي شركات الادوية بيشتغل فيها المهندسين ..يظبطوا فيها الالات " .........ثم راي البالطو الابيض فقال ساخرا: "اه ده بأه بالطو الشهره صح ؟؟؟" قاصدا تشبهنا بالاطباء ....................لم نزد الحديث معه طويلا حتي قال :"ما تزعلوش مني انا بس بشجعكم يا رجاله ههههههه" وخرجنا ننقد هذا الرجل ونعيد ما قاله علي انفسنا ...............خلاصة الحكايه هل الصيدلي زي البقال في الصيدلية ؟؟؟ هل احنا بنقول لنفسنا لأ لكي نطمئن انفسنا وخلاص ؟؟ ولو كان أه هل كانت هتبقي من كليات القمه ؟؟؟؟ .............انا عن نفسي بدأ بعض الناس زي الراجل ده يحبطوني والله وانا متضايق جدا جدا جدا من مثل هذه المواقف .......بدل ما الرجل العادي يشكر الصيدلي علي انه ممكن في يوم يكتشف نبات او دواء لعلاج شيء ما عاد بيسخر منه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟........

صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة