صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 50

الموضوع: لماذا لم أشترك في أسرة طلابية ؟ نقد بناء

Pharma Student

هى فعلا يا جماعه انشطة الاسر بتبقى مكتوبه فى الملف بتاعك بعد التخرج ؟

Pharma Student

هيكتبوا ايه يعنى؟؟؟؟

عمل ندوتين وطلع اربع رحلات

انا عن نفسى معرفش

بس اللى اعرفه انك ممكن تكتب فى السى فى بتاعك انك كنت مشترك فة اسرة فى الكلية او انك كنت عضو فى اتحاد الطلبة او اشتركت فى لجنة التطوير

اى حاجة من دى انت اللى بتكتبها(ومش عارف فى الاغلب اللى بيفرق معاك هو التدريب مش الحاجات دى)

بس اللى اتخرجوا محدش قالى انه استلم الملف بتاعه فيه حاجة من دى

اما بقى بالنسبة لحكاية الاسر دى فانا معرفش عنها حاجة هما لما بيعلنوا عن حاجة وانا شايف انها كويسة بشترك وخلاص

Pharma Student

طبعا تسلمي على الموضوع الجميل دة لأن بيوضح انك انسانة جميلة جدا ومحافظة على مبادئها وأخلاقها ودة شيء جميل في حد ذاته

أما عن النشاط والأسر دة سلاح ذو حدين يا تستخدميه صح يا تستخدميه غلط

أنا عن نفسي مشتركة في أسره لأني بحب الأنشطه جدا وبحب أثبت وجودي والحمد لله كل زمايلي في الأسرة سواء بنات أو أولاد ناس محترمة جدا وبتراعي حدود الأدب والأخلاق وفي نفس الوقت بنعمل شغل جميل وراقي

أما عن الأخلاق انتي تقدري تفرضي احترامك على اللي قدامك بشخصيتك يعني مش لازم عشان هتشتركي في أسرة تكوني زي البنات اللي سبق واتكلمتي عنها

أنا شايفة ان مش كل اللي مشتركين في أسر ونشاطات بالشكل دة والناس اللي بالشكل اللي انتي قولتيه هما كدة فعلا بأسر وأنشطة و من غيرها

يارب أكون قدرت أوضحلك وجهة نظري

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد عادل جمعه مشاهدة المشاركة
    أعتقد تقصد السيرة الذاتية يا محمد
    فعلآ يا محمد بتتكتب فى السيرة الذاتية
    وهوضح أكتر فى ردى على Dr/HULK

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr/HULK مشاهدة المشاركة
    هيكتبوا ايه يعنى؟؟؟؟

عمل ندوتين وطلع اربع رحلات

انا عن نفسى معرفش

بس اللى اعرفه انك ممكن تكتب فى السى فى بتاعك انك كنت مشترك فة اسرة فى الكلية او انك كنت عضو فى اتحاد الطلبة او اشتركت فى لجنة التطوير

اى حاجة من دى انت اللى بتكتبها(ومش عارف فى الاغلب اللى بيفرق معاك هو التدريب مش الحاجات دى)

بس اللى اتخرجوا محدش قالى انه استلم الملف بتاعه فيه حاجة من دى

اما بقى بالنسبة لحكاية الاسر دى فانا معرفش عنها حاجة هما لما بيعلنوا عن حاجة وانا شايف انها كويسة بشترك وخلاص

ندوتين و أربع رحلات ؟؟؟

آآآآآآآآآآآه يا دكتور ندوتين و 4 رحلات كافلة إنها تميزك عن أى حد معاه بكالريوس صيدلة بس حتى لو تقديره أعلى من تقديرك

أولآ هتكلم عن إزاى ندوة أو رحلة واحدة بس تميزك, إنت بتكتبها فى السى فى بتاعك, فى الإنتر فيو بيسألك إنت عملت إيه فى الندوة دى, المفروض إنك راجل إشتغلت فى الندوة, بتكلمه عن العمل الجماعى وإنك فاهم يعنى إيه كلمة عمل جماعى, وإنك كان ليك دور وأديته فى إطار العمل الجماعى, ولو إنت المسئول عن تنظيم الرحلة أو الندوة, بتشرحله إزاى كنت بتمارس الإدارة و إزاى كنت بتأثر فى غيرك وتحفذه للشغل و تعلمه الشغل وتوجه و إنك شخصية قيادية فاهم يعنى إيه عمل جماعى و القيادة وفن التأثير فى الآخرين و و و و ....

ثانيآ, نيجى بقى للأنشطة اللى ممكن تكتبها فى السى فى بتاعك ...
    ماهياش ندوتين و 4 رحلات بس ...
    مع كامل إحترامى لجميع طلاب الكلية الغير مشتركين فى الأنشطة الطلابية و اللى بيعتمدوا على شغل وجهد زملائنا الطلاب, المثال عامل زى صانع التورته, ناس بتعمل تورته وتقدمهالنا هدية فى صورة : ندوة, دورة, رحلة, حملة توعية أو أو أو ... وإحنا ناكل التورته اللى هما تعبوا فيها ...
    فأقل واجب ليقل أحدكم خيرآ أو ليصمت
    فى تقييم الناس محتاجينه, ده واجب عليكم وعلينا إنكم تقوليلنا وتوجهونا للصح, وواجب علينا نتقبل نصيحتكم ...
    أقدر أقول بالنيابة عن جميع المشتركين فى النشاط الطلابى إنهم مش محتاجين كلمة شكر أو تقدير من حد علشان يعرفوا هما أد إيه بيخدموا زملائنا الطلاب من إيفنت لإيفنت
    وكل اللى بيكفيهم, إنهم يلاقوا حضور جيد وإفادة لاكبر عدد من الطلاب فى ندوة أو دورة أو حملة توعية ... جزاهم الله خيرآ عنا .... وربنا يوفقهم ويبعدنا ويبعدهم جميعآ عن الخطأ اللى ممكن نقع فيه بقصد أو بدون قصد ...

Pb Elite

فأقل واجب ليقل أحدكم خيرآ أو ليصمت
    كان قصدي نقد بناء لفئة معينة ..
    حاضر هصمت ..

فى تقييم الناس محتاجينه, ده واجب عليكم وعلينا إنكم تقوليلنا وتوجهونا للصح, وواجب علينا نتقبل نصيحتكم ...
    أقدر أقول بالنيابة عن جميع المشتركين فى النشاط الطلابى إنهم مش محتاجين كلمة شكر أو تقدير من حد علشان يعرفوا هما أد إيه بيخدموا زملائنا الطلاب من إيفنت لإيفنت
    لم أنكر مجود الكثيرين بل على العكس وضحته في أول موضوعي ..

أنا بعتذر يا جماعة ع الموضوع ..

خلاص هحتفظ بقناعاتي لنفسي و مش هناقشها بعد كدة .. مادامت النصيحة للبعض بتزعل ..

Pharma Student

يا دكتورة أنا وضحت لحضرتك إنى متفق مع حضرتك تمامآ و إن رأى حضرتك مش غلط

ردى واضح هو على أى مشاركة بالظبط ... اللى كان فيها نوع من التريأة على الأنشطة وليس مشاركات حضرتك يا دكتورة.

كلام عامر واضح يا جماعه .. وهو معبر عن كل من مارس نشاط .. وكل نسان يقتنع بشيء يري اهميته بالنسبه له على الاقل ..
    وليس من حق احد التهكم او التريقه على مجهود مبذول .. ليس له اى مقابل مادي على باذله ..

Pharma Student

وإنك كان ليك دور وأديته فى إطار العمل الجماعى, ولو إنت المسئول عن تنظيم الرحلة أو الندوة, بتشرحله إزاى كنت بتمارس الإدارة و إزاى كنت بتأثر فى غيرك وتحفذه للشغل و تعلمه الشغل وتوجه و إنك شخصية قيادية فاهم يعنى إيه عمل جماعى و القيادة وفن التأثير فى الآخرين و و و و ....
    مهو احنا بنحاول نعمل كده بس للاسف العمليه مش رسمى او مش تبع الكليه
    يعنى نعمل منتدى كويس بس مش تبع اسره
    حاجات قياديه بس للاسف مش رسمى
    و بعدين على فكره يا جماعه فى دفعتنا موضوع الاسر ده مش محبوب
    حتى كنا بنسمع تعليقات مش حلوه على الجماعه اللى كانو بيمسكو المايل و يقولو الاسره و مش الاسره و ده اللى مخوف اى حد فى دفعتنا انه يعمل اسره مثلا
    هو انا بتفق معاك يا عامر قى كلامك و كنت عارفه بس كنت بتأكد و الحمد لله اتأكدت ان معلوماتى صح
    و كده كويس و هاحاول انضم لاسره بس تكون اسره شغاله

Pb Elite

تاني بقول .. أنا لم أهون من قيمة النشاط الطلابي و بقول نفسي أشترك في أسرة لأني شايفة ثمار شغلهم و لم أنكرها ..

لكن كان في نقاط ينبغي اللاشارة اليها من أجل النصيحة و من أجل ان لو تم تجنب هذه العيوب يكون أحسن بكتير ..

بس كدة ..

متفقين معاكي يا دكتوره .. لكن تجنب هذه العيوب يكون من الافراد نفسهم وليس من الاسره كامله .. نفسي النقطه دى توصلك ..

صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة