مشاهدة نتائج الإستطلاع: ايه رايكم ياجماعة لو كل دكتور قبل مايدخل المحاضرة يكون عامل hand out ؟

المصوتون
603. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • نعم

563 93.37%
  • لا

40 6.63%
صفحة 2 من 7 الأولىالأولى 1234 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 64

الموضوع: فكرة نفسى تتنفذ

Pharma Student

طبعا فكرة كويسة جدا

بس عايزة أقول حاجة مهمة أوى
    الورق اللى هيتعمل دا لااااازم عشان الفكرة تنجح يكون له مواصفااات

ورق د.باهر مثلا -مع احترامى- انا عن نفسى مكنش ينفع أزاكر منه
    و فى ناس كتير كدا .. كان لازم ورق عملى العقاقير نجيبه و نزاكر منه
    ليه ؟ عشان الورق داتا شو و نحس ان الكلام مش منظم
    و الصور اللى موجودة مش واضحة بتاخد مكان ع الفاضى
    و الورق كان ناقص و مش فيه كل حاجة .. و وارد جدا متفهمش منه حاجة

ورق د.العوضى مكنش له مناافس فعلا .. ليه ؟
    لأنه أحسن اختيار لينا احنا نزاكر منه .. الكلام مكتوب حلو ع الوورد
    و منظم جدااااااااااا حتى الحاجات المهمة معمول تحتها خط
    و الرسومات هايلة و موضحة كل حاجة .. طريقة الشرح نفسها فظييييعة
    ممكن الواحد تفوته المحاضرة و يقدر يقرا و يفهم لوحده ..
    طبعا الكلام العربى و ال notes اللى كانت مكتوبة كانت حلوة جدااااا و بتفهم و مفيدة جداااا
    و كان فيه حاجات متجمعة و جداول حلوة .. يعنى فى ايه بعد كدا ممكن حد يضيفه ؟؟
    بالعكس لو كان ورق الدروس نزل كان هيباة أوحش من كدا فى كل حاجة
    الورق مكنش فيه حرف ناقص ... من الاخر كانت كل حاجة واضحة فيه

ورق نظرى التحليلية ممكن نقول مكنش ناقص بس كان عايز يتفرد شوية عن كدا
    و يتكتب بأسلوب أوضح و أبسط ..
    و يكون فيه أمثلة أكتر مثلا .. يعنى نفس الحاجات اللى بتخلينا نجيب ورق الدروس

انا مش بعمل مقارنة بين الدكاترة طبعا
    لان كلهم عملوا اللى عليهم و جزاهم الله كل خير

لكن دا كلام لازم يتحط فى الاعتبار كويس أوى قبل ما الفكرة دى تتنفذ
    عشان يكون ليها فايدة بجد .. بدل ما يبأة مجهود ع الفاضى من الدكاترة

و طبعا انا تخيلت الموقف كدا لما كل دكتور فى كل مادة ينزل ورق للمنهج بتاعه كاملا + ورق للعملى
    .....

طيب ما هو فعلا زى ما سمر قالت .. ليه متكونش دى وظيفة الكتاب ، اللى هى أصلا وظيفته
    ان الناس تزاكر منه .. حتى ميبقاش فلوس ع الفاضى

ليه الكتب ما تتظبطش بالطريقة اللى الورق بيتظبط بيها بحيث يبأة ملجأنا الوحيد و الآمن و المضمون للمزاكرة
    أعتقد ان الدكاترة لو حطوا الموضوع دا فى دماغهم الكتب هتطلع بصورة كويسة جدا و جذابة و واضحة
    و يا ريت كل ال spelling فى الكتب يتظبط لأنى قابلت المشكلة دى كتير فى الكتب و اتصدمت
    لأنى كنت فاكرة انى بصحح كل معلوماتى و نطقى من الكتاب و لما لقيت كدا حسيت ان الكتاب اى كلام
    مش حاجة مهمة و موثقة كدا ..
    و ممكن كمان الكتاب يكون متقسم لجزئين .. جزء اللى احنا مطالبين بيه و هنتسأل عليه فى الامتحان
    و جزء تانى من خبرة دكتور المادة و اى حاجة يحب اننا نعرفها عن الموضوع اللى هو بيدرسهولنا و توضيح حاجات و صور للى عايز يعرف معلومات أكتر عن الموضوع و يتخيله أحسن .. بحيث فى النهاية يكون الكتاب مصدر للمزاكرة و فى نفس الوقت للاطلاع و التثقيف

نفسى بجد الرؤية دى تتحقق و نغير طريقتنا الفاشلة دى فى الدراسة

انا بس كل اللى صعبان عليا فى الموضوع ..
    مكتبة paper

شكرا يا دكتور ع الموضوع المهمممم

Pb Elite

والله ياريت تتنفذ بجد هاتبقى جميله جداااااااااااااااااااااااااا
    وكلنا هانستفيد ان شاء الله ومتهيالى الاقبال على الكورسات هايقل جدا وهايزيد الاقبال على المحاضرات
    والحمد لله المدرجات بقت مكيفة يعنى ان شاء الله نحضر

Pb Elite

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samargamal مشاهدة المشاركة
    أنا موافقه ع الفكره انها تتنفذ ف العملى ، والنظرى ممكن بس ف المواد الخفيفه زى التحليليه بتاعت السنه دى مثلا بس بصفه عامه النظرى بيتهيالى مش الحل انه يتعمله ورق.. الحل ان الكتاب يبقى كويس ؛ وفى دكاتره كتبهم جميله جداااااا زى مثلا د/ محمد عامر ود/ عبد المنعم ود/ الصباغ كتابه التيرم الاول كان تحفه والتيرم التانى كان فيه زيادات بس اللى يتابع المحاضره بالكتاب العمليه هتبقى سهله اوى وفى دكاتره كتير كده مش عايزه انسى حد ودول عمرى ماشترتلهم ورق يعنى المفروض نتعلم اننا نعتمد ع الكتاب عشان بعد التخرج مين اللى هيساعدنا فلازم هنرجع للكتب والمراجع وساعتها الموضوع هيبقى سهل لاننا واخدين على الطريقه دى... انا بشكرك اوى ع الموضوع يا دكتوره ومعاكى فان الموضوع المفروض يتضبط شويه بس مش ضرورى ورق اعتقد ان الافضل اننا نطور من الكتاب وساعتها احنا اللى هنبقى المستفيدين

وأنا كمان..

Pb Elite

هى فكره كويسه جدا بس لازم الورق اللى نازل دا يكون كويس وموضح زى ورق دكتور محمد العوضى
    -----
    بصراحه ورق دكتور محمد العوضى كان رائع

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samargamal مشاهدة المشاركة
    بس بصفه عامه النظرى بيتهيالى مش الحل انه يتعمله ورق.. الحل ان الكتاب يبقى كويس

انا موافق جدا علي راي الدكتوره سمر في الموضوع ده ...... ومع احترامي الشديد لكل الدكاتره اللي قالوا رايهم في الموضوع ده الا اني بختلف معاهم فيه .... ومش مع ان كل دكتور ينزل المحاضره بتاعته في مكتبه قبل المحاضره .......لو كل دكتور عمل كده يبقي احنا لازمتناا ايه .....هايبقي كل اللي علينا اننا نحفظ الكلام اللي مكتوب في الورق وعلي كده وخلاص ويبقي كل تعليمنا في الكليه الورق اللي نزل ده .....وده مش هايساعد علي حضور المحاضرات ده بالعكس هايقلل اوووووي من حضور المحاضره لان الكل عارف ان الورق موجود في المكتبه متظبط ومكتوب كويس اوووووووووووي بحيث ان اقدر افهمه لوحدي ....طب انا احضر ليه واوجع دماغي .......وماعتقدش كمان انه هاياثر علي الكورسات لان اللي معظم اللي بياخد كورسات اتعود علي كده ده يمكن حتي ماجربش انه يحضر المحاضره .......اي نعم الدكتور محمد العوضي والدكتور باهر المدرج كان بيبقي مزحووم موووووت فده لانهم دكاتره كويسين ....واعتقد ان الاحسن اننا نعرف كل الحاجات اللي ناقصه الكتاب وايه الجديد اللي ممكن ينضاف عليه بحيث انه يبقي كتاب بجد يعتمد عليه ونحاول نوصلها للدكاتره واعتقد ان الدكتور عطا الله عامل موضوع كده .......ولكم جزيل الشكر .....واسف علي الاطاله ...

لكم سلاماتي .....
    التعديل الأخير تم بواسطة Mahmoud_Seif ; 22-07-2009 الساعة 01:57 AM

Pharma Student

أحييكي يا بييو على الفكرة

انا شايفه أهم حاجه يظبط الكتاب ويكون هو handout بتاعنا ومجمع كمان مش كل محاضرة لوحدها ولو فيه زياده تكون في جزء تاني مثلاً في نهايه الكتاب زي ما أقترحتم

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.m.s مشاهدة المشاركة
    انا موافق جدا علي راي الدكتوره سمر في الموضوع ده ...... ومع احترامي الشديد لكل الدكاتره اللي قالوا رايهم في الموضوع ده الا اني بختلف معاهم فيه .... ومش مع ان كل دكتور ينزل المحاضره بتاعته في مكتبه قبل المحاضره .......لو كل دكتور عمل كده يبقي احنا لازمتناا ايه .....هايبقي كل اللي علينا اننا نحفظ الكلام اللي مكتوب في الورق وعلي كده وخلاص ويبقي كل تعليمنا في الكليه الورق اللي نزل ده .....وده مش هايساعد علي حضور المحاضرات ده بالعكس هايقلل اوووووي من حضور المحاضره لان الكل عارف ان الورق موجود في المكتبه متظبط ومكتوب كويس اوووووووووووي بحيث ان اقدر افهمه لوحدي ....طب انا احضر ليه واوجع دماغي .......وماعتقدش كمان انه هاياثر علي الكورسات لان اللي معظم اللي بياخد كورسات اتعود علي كده ده يمكن حتي ماجربش انه يحضر المحاضره .......اي نعم الدكتور محمد العوضي والدكتور باهر المدرج كان بيبقي مزحووم موووووت فده لانهم دكاتره كويسين ....واعتقد ان الاحسن اننا نعرف كل الحاجات اللي ناقصه الكتاب وايه الجديد اللي ممكن ينضاف عليه بحيث انه يبقي كتاب بجد يعتمد عليه ونحاول نوصلها للدكاتره واعتقد ان الدكتور عطا الله عامل موضوع كده .......ولكم جزيل الشكر .....واسف علي الاطاله ...

لكم سلاماتي .....
    جزاك الله خيرا DR M.S علي رايك بس اعتقد انه هيتغير اما تشوفي د/محمد الشابوري وهو دكتور في قسم الصيدلانيات ونائب رئيس الجامعه بجد الدكتور الشابوري من احسن دكاتره الكليه مجهودا وشرحا لان كتابه متميز جدااااااا فيه كل حاجه وبطريقه منظمه ونفس طريقه شرح الدكتور ومع ذلك المدرج بيبي ملييييان جدا ف محاضراته ونادرا اما حد كان يفوت له محاضره وبرده نادرا اما تلاقي حد بياخد قرص في مادته

Pharma Student

فكره جميله جدا بس معتقدش ان كل الدكاتره هيرضوا
    بحجه وجود الكتاب الجامعى
    علشان كده انا نفسى فى حاجه تانيه
    هى
    تطوير الكتاب الجامعى
    هيكون شئ جميل جدا وهنذاكر واحنا مطمنين لان المصدر موثوق فيه ميه فى الميه

Pharma Student

والله هي فكرة جامدة بس يكون الورق كويس .. زي ورق د محمد العوضي كدا .. اساسا دا كان بيغني عن اي ورق تاني .. المشكلة اني مش بعرف ازاكر من الورق بتاع الداتا شو دا .. سواء م طبوع او غيره .. بحس انه معقد .. بس دا ميمنعش انها فكرة كويسة جدا .. يا ريت بجد تتنفذ ..

Pharma Student

:o احييكي د/ بيبو انك فتحتي الموضوع المهم ده:fop ():
    بس انا رايي مع د/ سمر ان التغيير يكون في الكتاب
    لان الكتاب ده هو اللي احنا ممكن نحتفظ بيه ويكون مرجع لينا في السنين الجايه او بعد التخرج كمان
    لكن الورق ده هيبقي مصيره زي ورق الدروس اللي بنشوفه مرمي علي الارض واحنا خارجين من لجنه الامتحان
    محدش بيقوله انت فين خلاص مهمته انتهت علي كده
    واعتقد كمان ان الفكره دي اتعرضت علي الدكاتره اغلبهم هيوافقوا عليها
    لان في كتير من الدكاتره عندها بيحبوا التطوير والتغيير وبيكون همهم في الاخر ان الطالب يفهم وتوصله المعلومه صح
    شكرا

صفحة 2 من 7 الأولىالأولى 1234 ... الأخيرةالأخيرة