صفحة 3 من 11 الأولىالأولى 12345 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 106

الموضوع: عمل المراه بين القبول والرفض

Pharma Student

يااااااااااه يا جماعة, كل دى ردود على ما أنا رديت

لكن أهم نقطة عايز أعلق عليها هى :
    كمان اكيد هتشتغل وهتختلط بالبنات سواء في العمل او كمريضه فممكن خطيبتك كمان تقولك انا واثقه فيك اشمعنى انت متثقش فيا
    يا دكتور هو مش حكاية ثقة, هو حكاية خوف عليها, و خصوصآ إن شاء الله مافيش داعى للعمل أصلآ ....

بالنسبة لردك يا جوهرى, دى ظروف إحنا ممكن مضطرين ليها للأسف, وفى شيوخ قالوا حرام الدراسة فى الجامعات المختلطة لو فى بديل ليها, بس فى مصر مافيش بديل,

بس بعد الدراسة بقى, مافيش داعى للحرام إن شاء الله, و زى ما وضحت فى ردى الأولانى, حاجة زى دى مش نحكم فيها مشاعرنا وعواطفنا, ونسمع كلام الشيوخ والعلماء اللى هما ورثة الأنبياء ....

Pb Elite

انا عن نفسى موافق ومؤيد لعمل المرأة .. احنا بنعيش فى ظروف صعبه يا جماعه فى مصر ..

أما نقطة الاختلاط .. فالاختلاط موجود فى كل مكان .. يعنى انا لما آجى أجوز واحده .. وخريجة صيدله يا دوكتور أنس .. فهى هتكون عاشت وسط اختلاط فى الثانويه العامه .. والاكبر الاختلاط فى الكليه .. فى المحاضرات فى السكاشن فى الدروس فى كل حاجه .. وانا اخترتها يبقى هى اكيد على قدر كافى من الاخلاق .. اذا اللى خلاها تحافظ على نفسها فى الاختلاط ده كله .. هيخليها تحافظ على نفسها فى الشغل لو كان فيه اختلاط ..

والا بقى يا دوكتور انس تشوف واحده مش متعلمه مخرجتش من بيت ابوها الا لما تعبت وراحت المستشفى ..

وشكرا

شكرا يادكتور جوهري على مشاركتك وعلى رايك الجميل وبجد راي رائع واحلى مافيه انه واقعي لان فعلا ظروف المعيشه بقت صعبه جدا وبلا شك البيت اللي فيه مصدرين للدخل احسن بكتير جدا من البيت اللي فيه الراجل بس هو اللي بيصرف اما عن رايك في الاختلاط فده بالظبط اللي انا كنت عاوزه اقوله لدكتور انس لكن ماشاء الله عليك وصلته احسن مني بمليون مره كل الشكر والاحترام لمشاركتك ولرايك وفي انتظار المزيد من الاراء وسلاااااااام
    التعديل الأخير تم بواسطة Mohamed Al Gohary ; 05-08-2008 الساعة 10:17 PM سبب آخر: تقعيل الإقتباس

فعلا محدش يضحك على نفسه ويقول ان انا بمرتبى انا بس هقدر اعيش وافتح بيت واصرف على زوجتى واولادى .. مهما كان المرتب .. الاسعار كل يوم يتزيد الضعف ..

والوالد كفايه عليه اوى انه جهز وبنى شقه وجاب عفش وعمل فرح ..

ولا ايه !!!

Pb Elite

والله اذا كان شغل مراتي-لو جت- معناه انها تهمل في حق بيتها يبقي لا والف لا.....

لو معناه انهي تهين كرامتها يبقي برضه لا والف لا.....

وبعدين ردا علي دكتوره The Princess....
    ايه المشكله اني اخدها كل يوم افسحها....
    ايه المشكله اني وانا راجع م الشغل اجيبلها الحاجه اللي هيا بتحبها...
    ايه المشكله اني اعد الك معاها لمده 24 ساعه حتي....هوا احنا متجوزين عشان نعد ساكتين ومكلمهاش بس الا اما اعوز منها حاجه.....؟؟
    ايه المشكله اني اساعدها كل يوم في شغل البيت مش يوم الجمعه بس....
    اذا كان رسول الله صلي الله عليه وسلم كان يساعد زوجاته
    وقد قال صلي الله عليه وسلم ....:"خيركم خيركم لاهله وانا خيركم لاهلي....."
    هوا انا مثلا هاكون احسن منه.....؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    عموما شكرا علي اثاره الموضوع

مشكور يا دكتور راسبوتين على رايك والموضوع نور بوجودك وياريت كل رجل يقتدي بالنبي في حياته داخل بيته علشان معدناش نسمع عن الماسي اللي بتحصل في البيوت دي مره تانيه بكرر شكري يا دكتور راسبوتين وفي انتظار المزيد من الردود والاراء وسلاااااااااااااااااااام
    التعديل الأخير تم بواسطة Mohamed Al Gohary ; 05-08-2008 الساعة 10:24 PM سبب آخر: تفعيل الإقتباس

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gohary مشاهدة المشاركة
    فعلا محدش يضحك على نفسه ويقول ان انا بمرتبى انا بس هقدر اعيش وافتح بيت واصرف على زوجتى واولادى .. مهما كان المرتب .. الاسعار كل يوم يتزيد الضعف ..

ولا ايه !!!
    بصراحة يا جوهرى أنا رأيى إن الرزق بتاع ربنا, وحديث إن لا يحملنك إستبطاء الرزق على طلبه بالحرام أبلغ من أى كلام ,

لكن انا بس عايز أقول إنى عائلتى كلها وقرايبى من أب أو أم , مافيش فيهم أم أو زوجة بتشتغل إلا خالتى بس, ووقت لما تاخد أجازة مفتوحة من الشغل, جوز خالتى ربنا بيكرمه و تجارته بتزيد سبحان الله,

والناس عايشة تمام يا محمد, وربنا يفرجها علينا يارب كلنا وييسر لنا الحال, لان الحال فى مصر فعلآ بقى لا يطاق و الأسعار كل يوم فى إرتفاع

ربنا يسترها معانا, ويبعد عنا الذنوب والمعاصى يارب ويرزقنا كل خير يارب ....

Pb Elite

جزاكم الله خيرآ يا جماعة على تعقيبكم على ردى

وجزاك مثله يادكتور وراي حضرتك من الاراء المميزه اللي بجد تستحق الاحترام وطبعا كل الشكر على دخولك وتعليقك وردك على التساؤلات اللي جت عن مشاركتك وده اللي بتمناه من جميع الاعضاءوفي انتظار المزيد من الاراءوسلام

ربنا يسترها معانا, ويبعد عنا الذنوب والمعاصى يارب ويرزقنا كل خير يارب ....
    وده أهم شيء . وانا مش عشان مستبطأ الرزق فهطلبه بالحرام .. انا عمرى ما هرضى لزوجتى كده .. ولا ايه !!

وانا عن نفسى لو زوجتى حبت تشتغل ولا يوجد اى معصيه او مخالفه لشرع الله لن ارفض ابدا ..

Pb Elite

ولا ايه !!![

فعلا يادكتور ده السعيد دلوقتي هو اللي عنده شقه حتى مش مهم يفرشها لان مشكله السكن دي بقت مشكله صعبه جدا وبتعتبر العائق الاول في وجه اي شاب عاوز يتجوز خصوصا دلوقتي في ظل الارتفاع الجنوني في اسعار الايجارات والتمليك بس في الاخر بندعي ان ربنا سبحانه وتعالى يسهل الامور ويساعد اي اتنين بيحاولوا انهم يفتحوا بيت ويكونوا اسره مره تانيه بكلرر فائق شكري واحترامي وسعادتي بردود حضرتك وبتفاعلك مع الموضوع ويارب كده على طول وفي انتظار اراء باقي الاعضاء والعضوات وسلاااااااااااااااام
    التعديل الأخير تم بواسطة Mohamed Al Gohary ; 05-08-2008 الساعة 10:40 PM سبب آخر: تفعيل الإقتباس

Pb Elite

صراحه من اكتر الاراء اللى احترمتها راى دكتور جوهرى لانه بينظر للموضوع بصوره موضوعيه وكمان عمليه مهو فعلا الختلاط موجود فى كل مكان ومش معقول هتجيب بنت حبوسه مهما كانت محبوسه اكيد كان ليها قرايب وبتتعامل معاها وبعدين مش معنى ان البنت بتشتغل فى مكان فيه رجاله انها انسانه مش كويسه فى حد فاصل وبدال اخترت بنت انها تشيل اسمك لازم تكون واثق فيها وواثق فى اخلاقها وبعدين هى خارجه تشتغل علشان ايه مش علشان ترفع من مستوى الاسره ماديا واجتماعيا وتكون مواكبه دائما لكل حاجه بدوار فى المجتمع

Co-Admin

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The Princess مشاهدة المشاركة
    هل عندك استعداد تاخد زوجتك اللى قعدتها فى البيت كل اسبوع و تخرجها و تفسحها
    و المقصود هنا مش انكم تروحوا تزوروا حد ...لا تاخدها و تخرجوا لوحدكم و تفسحها حسب امكانياتك المادية ؟؟؟
    ليه لأ .... ؟؟؟
    طبعا مستعد ... طالما ظروفي تسمح و هي مقصرتش في شغلها أو في واجباتها على قد ما ربنا يقدرها
    يبقى حقها عليا اني أعملها اللي عاوزاه و حتى من غير ما تكون طالباه

بس زي ما قلت ... حسب ظروفي و امكانياتي
    ميكونش مثلا الشغل بتاعي بسافر طول الأسبوع و أستريح الجمعة و تقولي أخرج
    و ربنا يقدرني !!!

هل عندك استعداد انك و انت راجع من الشغل تفتكر انها كانت بتحب الايس كريم - ده مثلا - و تجيبلها معاك و انت راجع ؟؟؟
    برضه ليه لأ ؟؟؟ ... طالما حاجة بتحبها و في قدر المستطاع
    و طالما بتسعدها و تخليها لما تعمل حاجة في البيت تعملها بنفس حلوة
    و عارفة ان اللي بتعمل ليه الحاجة دي بيقدرها و عارف قيمتها
    يبقى ليه لأ ؟؟؟
    حتى الرسول قال ... تهادوا تحابوا
    و ده ما بين أصحاب وأخوة في الله ... فما بالك بين زوجين !!!

هل عندك استعداد تقعد معاها 4 ساعات كل يوم تتكلموا و تعرفها الدنيا بره فيها ايه من دون ما تدخل وجهة نظرك فى الحكايات ؟؟؟
    بررررضه ليييه لأ ؟؟؟؟
    ان الزوجين يقعدو مع بعض يوميا يتكلمو مع بعض في كل شيء يخصهم أو حتى في الحياة العامة
    ده شيء ضروري جدا جدا للتواصل بينهم في كل الحالات
    مش في الحالة دي بس
    نرجع للنقطة اللي بنتكلم فيها
    تعرف منه هو عمل ايه بره " التقرير المخابراتي ... "
    و هو يعرف منها هي شافت ايه سواء في التليفيزيون أو على النت
    و يناقشو بعض فيها و ياخدو آراء بعض
    و لو في حد منهم له وجهة نظر معينة في مسألة ما
    يحاول يوصلها للطرف التاني حسب ما تسمح الظروف

هل عندك استعداد يوم الجمعه و انت اجازة تقولها ارتاحى انتى - ما هى شغاله طول الاسبوع فى البيت و طالع عينها - و تقوم انت تحضر مثلا الغدا ؟؟؟
    بصراحة ... السؤال ده الى حد ما صعب شوية عن اللي فاتو "مش صعب أوي"
    و ده الوحيد اللي هسيبه للظروف بدون أي حسابات مستقبلية

ثم فكرة اني أحضر الغدا دي بعيدة شوية
    لو اقتصرت اني أغرف الأكل المطبوخ جاهز "هي اللي طبخاه طبعا" ... مفيش مشاكل
    انما اني أطبخ ... فأنا مش مستعد يجيلنا احنا الاتنين و الأولاد "ان وجد" يجيلنا عسر هضم أو تلبك معوي أو أي حاجة تانية مش كويسة

لو كانت اجابتك على كل الاسئلة اللى فاتت دى ب ( لا ) يبقى ياريت يا ابن الناس تدور لمراتك على شغل من دلوقتى بدل ما تموت من الوحدة و الفراغ و الملل و فراغة المخ .......
    و هو أنا كمان اللي هضور على الشغلانة ؟؟؟

أنا قلت الشغلانة جاهرة !!!!

‏*‏*‏*‏*‏*‏*‏*‏*‏*‏

[color=red]أسأل أنا بقى‎[‎/color]

سؤال للبنات و لحضرتك مخصوص "صاحبة الأسئلة اللي فاتت دي كلها "

‏*‏ لو ربنا وفقك و لقيتي عريس حلو كده
    و ممكن يعمل الحاجات اللي فاتت دي كلها "بما فيها طبيخ يوم الجمعة "
    و يتعداها الى ما شابهها من طلبات من نفس القبيل

هل‎توافقي انك متشتغليش و تتفرغي لشغل البيت الأهم ؟؟؟؟

في انتظار الاجابات

صفحة 3 من 11 الأولىالأولى 12345 ... الأخيرةالأخيرة