صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 17

الموضوع: العلاج بالأعشاب(العطارةالطبية).......ادخل واستفيد

Pharma Student

افتراضي العلاج بالأعشاب(العطارةالطبية).......ادخل واستفيد

بسم الله الرحمن الرحيم

(( ليكن غذاؤك دواؤك ... وعالجوا كل مريض بنباتات أرضه فهي أجلب لشفائه ))
    ( أبو قراط )
    ازدادت اهتمامات الوسط الطبي والمهتمين بالصحة بأساليب الطب الشعبي والعودة إلي الطبيعة لمعالجة الكثير من الأمراض, الأدوية الحالية تم إنتاجها في عصرنا الحالي فقط بينما تعامل أجدادنا على مدى عصور كثيرة مع النباتات كمصدر طبيعي لعلاج الأمراض وذلك لخلوها من التأثيرات الجانبية على جسم الإنسان.......ومن هنا.....
    ولاقتناعي الشديدبذلك من ناحية.....وحبي للعقاقير من ناحية اخري...قلت أعمل الموضوع ده كل يوم ان شاء الله هاعرض ليكم نبات او عشب(اتنين او اكثر)وهاقول فوائده وممكن يدخل في ايه من الادوية؟ وياريت يا جماعة الكل يقول رايه واللي عنده معلومة اضافية ياريت ميبخلش بيها علينا واللي يعرف نباتات تانية يعرضهالنا بفوايدها
    واكيييييييييييييييد الموضوع مش هيكمل الا بمشاركتكم

Pharma Student

البردقوش:لعلاج الجلوكوما.......و يزيل انتفاخ البطن وينبه تدفق الصفراء ومضاد للالتهابات الصدرية واللوزتين والتهابات القصبة والربو ومدر للحيض وجيد لآلام المعدةولمعالجة السعال كما انه يستخدم على نطاق واسع في الصناعات الغذائية كتوابل مع اللحوم والخضراوات.
    تحذيرينصح بعدم تناوله أثناء الحمل، لأنها منبه رحمي نشط.

الحنظل:كمادة مسهلة قوية ويستخدم أيضا لعلاج البواسير ........وتعالج مرض «اللقوة» - أي اختلاط العقل - و«الفالج» - وهو مرض يصيب الجهاز العصبي، ويعالج أيضاً مرضى «الشقاق» و«الشقيقة» - الصداع النصفي - كما أثبت نجاحاً في علاج مرض(عرق النساء)، وآلام المفاصل والظهر، والفخذ ...كما انه يستخدم في صباغة الشعر باللون الاسود
    الزيت المستخرج من بذور الحنظل يفيد في علاج بعض الأمراض الجلدية ومنها مرض الجرب،
    google_protectAndRun("ads_core.google_render_ad", google_handleError, google_render_ad);

Pb Elite

بسم الله ما شاء الله

الموضوع فعلا حيوى بس والله الموضوع هيكون رائع لو قدرنا نقول المادة الى جواه بتعمل التاثير الطبى

انا عارف ان ده ممكن يكون صعب شوية بس ربنا يسهل

انا نفسى من زمان احاول اتحرك فى دراسة الحاجات دى بتعمق لان كان واحد زملنا كان بيتكلم معايا فأننا نفتح مع بعض حاجة زى العتارة كدا بس ملحقة بالصيدلية وتكون مقننة من وزارة الصحة

احلام .........ربنا يكرم ان شاء الله ونلاقى وقت......

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد شبند مشاهدة المشاركة
    بسم الله ما شاء الله

الموضوع فعلا حيوى بس والله الموضوع هيكون رائع لو قدرنا نقول المادة الى جواه بتعمل التاثير الطبى

انا عارف ان ده ممكن يكون صعب شوية بس ربنا يسهل

انا نفسى من زمان احاول اتحرك فى دراسة الحاجات دى بتعمق لان كان واحد زملنا كان بيتكلم معايا فأننا نفتح مع بعض حاجة زى العتارة كدا بس ملحقة بالصيدلية وتكون مقننة من وزارة الصحة

احلام .........ربنا يكرم ان شاء الله ونلاقى وقت......

معلش بقي يا دكتور دي فكرتي أنا وصديقتي احنا ماصدقنا وصلنا للفكرة دي ومستنين نخلص دراسة بفارغ الصبر (ممكن تدخلوا معانا شركاء)بس احانا ال3/4وانتوا الربع اظن كده قسمة العدل ...وان شاء الله ...نطور الموضوع ونقول المادة اللي بتعمل الاثر الطبي في النباتات الجاية ان شاء الله....شكرا علي المشاركة

Pharma Student

جميل اوى الفكرة دى

وانا اعرف ان الصيدلى من حقه التجارة بالاعشاب وانا ان شالله قريبا هعمل كده ع مستوى كويس وطبى كمان

ربنا وفقك مسلمه وان شالله الموضوع يكمل ويكون مفيد

كمان البردقوش بيعالج الضغط (بيوطى الضغط)

Pb Elite

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lost*soul مشاهدة المشاركة
    جميل اوى الفكرة دى

وانا اعرف ان الصيدلى من حقه التجارة بالاعشاب وانا ان شالله قريبا هعمل كده ع مستوى كويس وطبى كمان

ربنا وفقك مسلمه وان شالله الموضوع يكمل ويكون مفيد

كمان البردقوش بيعالج الضغط (بيوطى الضغط)
    فى ايه يا جماعة احنا هنقطع على بعض ولا ايه الى هيفتح جنبى انا عندى رجالة بتاكل الزلط
    -----
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moslma مشاهدة المشاركة
    معلش بقي يا دكتور دي فكرتي أنا وصديقتي احنا ماصدقنا وصلنا للفكرة دي ومستنين نخلص دراسة بفارغ الصبر (ممكن تدخلوا معانا شركاء)بس احانا ال3/4وانتوا الربع اظن كده قسمة العدل ...وان شاء الله ...نطور الموضوع ونقول المادة اللي بتعمل الاثر الطبي في النباتات الجاية ان شاء الله....شكرا علي المشاركة

طب وليه نعد نحسب احنا نيجى نشتغل عندكو وخلاص

Pharma Student

وليه نعد نحسب احنا نيجى نشتغل عندكو وخلاصربنا يسهل ان شاء الله هنفكر في الموضوع ده بس لما استشير صاحبتي الاول....هههههههه.....بجد وبدون مجاملة والله احنا نزداد شرف

Pharma Student

المرمية:الإسم العلمي : Salvia officnalis
    * تقوي الذاكرة الضعيفة وتعيدها في وقت قصير، وقد اكد الباحث الانجليزي هذه المقولة حيث اثبتوا أن المرمية تهبط الأنزيم المسئول عن تحطيم استيايل كولين الدماغ والذي يسبب الزهيمر (يعني ان شاء الله هنحتاجها كتير ايام الامتحانات).
    *كما تحتوي المرمية على مواد مضادة للأكسدة ومن أهم المركبات المهمة في المرمية الزيت الطيار الذي يحتوي على مركب الثيوجون (Thujone)
    * كما تستخدم ضد الالتهابات وضد تقلصات العضلات ومضادة لعدة أنواع من البكتيريا.
    * كما تستخدم كمقوية للأعصاب وايضا كمنظمة للعادة الشهرية.والاضطرابات الهضمية ،وفقدان الشهية وزيادة الإفرازات في المعدة
    * تخفف من التعرق ومن الهبات الساخنة التي تعاني منها النساء في سن اليأس خافض لنسبة السكر في الدم لتبديد الكأبة ، للأرق ، للآلام الروماتزم
    * منقوع المرمرية يغسل به الوجه لتغذية البشرة وشدها ............
    ولكن يجب الحذر من استخدام كمية كبيرة من هذا المركب حيث انه يسبب بعض التشنجات(وله في ذلك حكم) ,,,,,,,,,,,,,, وتحتوي المرامية على زيوت طيارة وفلافونيدات وأحماض فينولية ومواد عفصية والمادة الفعالة تعود إلى مركبات الزيت الطيار
    تحذير هام يا جماعة ممنوع حد يستخدم عشب او نبات معين بصفة مستمرة لانه ربما يكون له تاثيرات خطيرة بكثرة استخدامه علي انزيمات الكبد

Pb Elite

جزاكم الله خيرا

مستنين التالى

Pharma Student

*أثبتت الدراسات العلمية تأثير بذور وسيقان وأوراق الشوفان على بعض الأمراض وأثبتت جدواها كعلاج وقامت مصانع كبيرة لصناعة مستحضرات متعددة من الشوفان ومشتقاته
    *الشوفان.. يخفض الكوليسترول وكمضاد للإجهاد والأرق ومهدئ وجالب للنوم ومقوٍ للأعصاب ومنشط.ينصح به لمرضى السكر ومرضى الغدة الدرقية.
    *يوجد من الشوفان عدة مستحضرات من أهمها: مسحوق الشوفان، كبسولات، قطرات مركزة، خلاصات، محببات بأشكال مختلفة، محلول غروي يستخدم في حمام الماء، شايات، صبغات
    *المواد الفعالة للشوفان:يحتوي الشوفان على قلويدات (ALKaloids) وسيترولز (Sterols) وفلافونيدات (Flavonoids) وحمض السليسيك (Silicic acid) ونشا (starch) وبروتين (Proteins) والذي يشمل الجلوتين (Gluten) وفيتامينات وبالأخص مجموعة فيتامين ب ومعادن مثل البوتاسيوم والكالسيوم والمغنيسيوم والفوسفور والحديد والصوديم وهيدرات الكربون كما يحتوي على دهن وهرمون قريب من الجريبين (الهرمون المبيضي) وعلى الكاروتين بالاضافة الى فيتامين ب ب (PP)وفيتامين د.
    *والشوفان ليس غذاء للإنسان فقط بل غذاء جيد للحيوان وبالأخص الأحصنة.

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة