صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 24

الموضوع: تجربتي في جلاكسو سميثكلاين

الحقيقه فيه حاجه مهمه اوى انا نسيت اقولها ..

قبل ما نبدا التدريب انا كنت متوقع زى اى مكان في الدنيا .. إن هيقولوا لنا اقفوا جمب عموا وهو بيشتغل بقى وشوفوا هو بيعمل ايه واسالوا لو فيه حاجه وكده ..

بس الحقيقه لما روحت هناك .. كانوا ديما اى حاجه جديده بيشرحوها لنا كويس .. وبننطلق احنا .. ولما التدريب خلص فهمت وجهة نظرهم .. الشركات الاجنبيه دي مش بتسيب سنتي غير لما تستفيد منه ..
    اجازات ناس كتير عشان المصيف وغيره .. خلاص ياعم هات طلبه تتدرب وتشتغل .. واهه مش هتكلفهم حاجه كبيره يعني ..
    حتى طلبوا مننا اللى عاوز يكمل هناك في رمضان وانا كان نفسي والله بس عشان ظروف السفر وكده كان صعب ..

عضـو هيئـة التـدريـس

Thumbs up well done

السلام عليكم

موضوع هايل هايل يا محمد ... جزاك الله خيرا

أقترح عليك لو انت عندك صور كفاية أو فيديو أن تجهز محاضرة presenetation
    عن هذا الموضوع
    و تعملها محاضرة لطلبة اعدادي في بداية العام بشكل مبسط يقدروا يفهموه و يكون هدفها تعريف الطلاب بما يجري في شركات الأدوية ... كأنك بتأخذهم في جولة داخل شركة أدوية محترمة زي Glaxo، و يا سلام لو قدرت تجيب من الشركة الفيديو اللي بيعرضوه لأي ضيوف بتأتي لزيارتهم ... و أعتقد أنهم مش هيمانعوا لأن ده دعايا للشركة ... أنا شايف أن الأثر النفسي قبل العلمي لحاجة زي دي هيكون كبير جدا خاصة انت عارف طلبة اعدادي بيبقوا متبهدلين ازاي.....
    و أعتقد أنك لو قدرت تجهز المحاضرة المبسطة لاعدادي ممكن بعد كده تطورها بحيث تكون أكثر في التفاصيل العلمية و تعرضها على طلبة رابعة قبل التخرج.... و طبعا ده ممكن يكون ضمن نشاطات الاتحاد او الأسر...

بجد بدون مجاملة أحيي فيك نشاطك و مجهودك يا محمد، و بجد انت و زملائك بتقدموا أمثلة للأنشطة الطلابية المفيدة للطلاب بشكل جاد و متميز .

و أتمنى لك التوفيق ان شاء الله

.
    .
    Dr Mohamed El-Awady

شكرا لحضرتك يا دكتور محمد .. وجزا الله حضرتك خير عن كل اللى عملته لنا ..

والله فكره كويسه يا دكتور .. وده كان الغرض اصلا من فتح التوبيك ده ..

ربنا يسهل ولو ان دفعة اعدادي الجايه مش هتشجع الواحد يعمل حاجه

بس كعرضه لطلبة سنه رابعه قبل التخرج انا شايف انه هيكون افضل واحسن بكتير ..

وان شاء الله هيكون فيه زيارة للمصنع بحق وحقيقي

Pharma Student

فعلا عايزين نعرف ازاى نروح المصانع دى عشان نتدرب
    يعنى الكليه هى اللى باعتاكم ولا اننتوا روحتوا ازاى لأنى عايز اروح اتدرب فى اى شركه قبل ما الدراسه ما تبدأ

Pb Elite

جميل جداااا شغل الشركات

هناك تمارس الصيدلة بحق

عموما لكل مجتهد نصيب

ربنا يوفق الجميع

Pharma Student

ماشاء الله حاجه جميله جدا .,
    حلم حياتى ان تدريبى السنه الجايه ان شاء الله يكون حاجه زى دى .., بس ممكن يكون صعب للبنات لأن الشركات دى بتكون فى القاهره

مش عارفه ليه حسيت ان ناس كتير جدا شايفين ان شركات الادويه دى حاجه بعييييده جدا..,

وان اللى بناخده دلوقتى فى الكليه مش بيطبق حاليا فى الشركات دى .. بالذات شغل التيتراشن لقيته مضايق ناس كتير

ممكن يكون اعدادى ورابعه اكتر الدفعات اللى محتاجه دفعه امل زى دى وهما الاتنين داخلين على مراحل جديده

Pharma Student

بارك الله فيك يا دكتور محمد والله فعلا تجربة رائعةجدا وشكرا على الموضوع اللى يعتبر بالنسبة لى جديد وربنا يكرمنا كلنا ونشتغل فى أماكن جميلة كده فيها نظام ودقة واهتمام بكل صغيرة وكبيرة ده حتى الحالة النفسيةلكل العاملين واخدين بالهم منهاوده للأسف مش موجود فى معظم الأماكن
    ألـــــــــــــــــــــــــــــف شكــــــــــــــــــــــر_جزاك الله خيرا

Pb Elite

بسم الله الرحمن الرحيم
    اكيد تجربة رائعة و شكرا على انك و ضحتها لنا بس حضرتك لم تجيب على سؤال ناس كتير و اولهم انا هو حضرتك رحت ادربت هناك ازاى ؟ و لا ديه اسرار عسكرية !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

مش موضوع اسرار عسكريه ولا حاجه بس الاسئله دش المفروض محدش بيسالها

Pharma Student

مقولتش برده حضرتك يا دكتور رحت التدريب هناااك ازاى؟؟؟؟؟؟؟؟

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرةالأخيرة