صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 1234 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 46

الموضوع: الى كل من يقول يسقط حكم العسكر ...انتبهو

Moderator

الفيديو الذى ابكى جميع مدرسى اللغه الانجليزيه فى مصر)

ههههههههههه

مش معقول يعني منسمعش كمان اللي بننقله !

Moderator

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lost*soul مشاهدة المشاركة

والى عايز يرجع مين هيحمينا؟؟ يجبلى بديل حد يامنلى الانتخابات والمنشاءات العامه والمواطنين وطرف محايد مفيش بينه وبين الشعب عداء
    هو المجلس العسكرى لما يسلم السلطه لرئيس مدنى منتخب

الجيش هيروح ينام يعنى !!

هيستمر فى حمايته لينا داخليا وخارجيا وهيأمن المنشأت والانتخابات والمواطنين مع الداخليه بعد ما يعاد هيكلتها وتتطهر

ربنا يحفظ مصر وشعبها من اى مكروه وسوء

Moderator

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد سمير مشاهدة المشاركة
    هو المجلس العسكرى لما يسلم السلطه لرئيس مدنى منتخب

الجيش هيروح ينام يعنى !!

هيستمر فى حمايته لينا داخليا وخارجيا وهيأمن المنشأت والانتخابات والمواطنين مع الداخليه بعد ما يعاد هيكلتها وتتطهر

ربنا يحفظ مصر وشعبها من اى مكروه وسوء
    طب حد خد باله ان الجيش مش موجود فى المنصورة تقريبا من يوم الاربع او الثلاثاء سواء عند المحافظة او المصفحة اللى على ناصية شارع بنك مصر او عند السجن
    نفسى اعرف مشيوا ليه وازاى يسيبوا السجن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Super Moderator

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد_على_سلام مشاهدة المشاركة
    طب حد خد باله ان الجيش مش موجود فى المنصورة تقريبا من يوم الاربع او الثلاثاء سواء عند المحافظة او المصفحة اللى على ناصية شارع بنك مصر او عند السجن
    نفسى اعرف مشيوا ليه وازاى يسيبوا السجن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    أيواا صح
    ومن قبل كده كماان .. كنت راكبه مع سواق تاكسى تقريبا اخر يوم فى الامتحانات وقال انهم مشواا من اماكنهم كلهاا من ساعه الانتخابات او بعد الانتخابات على طول !!
    وعند بيت المحافظ كمان مش موجودين !!

ربنا يستر

Pharma Student

انا هرد على كل التعليقات بس انا كنت رديت والنت فصل فراح الرد بس مش هعمل اقتنباسات

الفديو ده اتعرض من حوالى شهرين او اكتر مع عوكاشه الى الكل بيكرهه وقتها كنت اول واحده معترضه وقلت عليه متفرك مش حتى مترجم غلط لا قلت متفبرك

وبعدين اسبوعين بالظبط لقيت كل المواقع بتتداوله قلت والله الشعب المصرى بيبحب الهيصه وحرام عليهم ده وائل كويس

وملقتش ولا رد لوائل ولا لاى حد م الجروب بتاعه رغم انى مشتركه فيها
    لحد مارد على مصطفى التونسى وطبعا كلكو شفتو الحوار ده انه متفبرك والترجمه غلط
    انا شفت 4 مرات والصوت بتاع وائل مش واضح الا فى بعض الجمل او بعض الكلمات وترجمتها صح

وعشان حسن النيه هنفرض انه مترجم غلط فانا ارفقت صورة فيها تكريم دولى لوائل ممكن اعرف ليه او هو مين؟لانى كنت واثقه ان ناس هتقول متفبرك لانى جيباه م الفيس وناس ردت انه متفبرك فجبت صورة فيها دعوة لتكريمه من غير ماعرف هو عمل ايه
    زى بالظبط اسماء محفوظ ماتكرمت ومنعرفش ليه

انتو اكيد ليكو قرايب فالجيش اسالوهم ليه تواجدكو قل
    هيردو يقولو احنا كرهنا ننزل اصلا الشارع وبننسحب تدريجيا عشان مينفعش نتسحب مرة واحده
    وانا سمعت ان المشير طلب م المجلس ان يسرع فى نقل السلطه
    وسمعت ان فتح باب الترشح بعد الشورى وسمعت كلام تانى انه يوم 23_2

وبعدين يعنى خافو شويه على الجيش هو مهمه يحمينا من اكبر عدو خافو نكسره ويكرهنا مش حلو عشان معنوياته

شوفى كده الصورة دى

يعنى انتو يرضيكو الى حصل فى مبنى الضرايب وحصل فالداخليه وفالسجون
    يعنى ده صح؟

الشرطه اتكسرت والجيش لو اتكسر بقت مشكله اكبر لانهم هيبه الدوله والمواطن كيانها
    ليه الاحداث الى بتحصل بتعمل وقيعه بين الشعب وبعضه
    انتو يرضيكو لما ناس تزيع فكرة اننا نروح بورسعيد ونموت ولادهم؟؟ده صح

فى واحد بلطجى اعترف ان ناس م الشبول متموله من واحد اسمه الحسينى ابو قمر وده بقى دور مجلس الشعب لو الشرطه وحشه انتو يتخد الاجراءاات
    وانا سمعت ان مجلس الشعب امهل وزارة الداخليه 24 ساعه لتفريق الى فطرة
    يعنى فى خطوات من مجلس الشعب اهه وان شالله خير

ويعنى ايه هنموت زيهم او نجيب حقم
    يعنى هتنزلو الشارع تقتلو الى قتلوهم وتاخد بايديكو القصاص ؟؟ هو ده صح ولا المفروض ان القانون ليه قواعد واصول حتى لو القانون فى اجازة متخفوش قربت اجازته تخلص وكله هيتحاسب

وبعدين هيا هنجيب حقهم او نموت زيهم دى مش دعوة للفوضى وقتل الناس مش دعوة للاناركيه؟؟؟

انا حاسه لو الجيش سابنا الشرطه هتولع فينا كل ده لسه مش حاسين ان الشرطه مش عايزة تامنا؟ناس هنا قدمو بلاغ بخط اخوهم وابنهم المركز قالهم احنا منعرفش مين اعداءكو شوفو اعداءكو مين هيكونو هما الى خطفوهم وراحت الناس المديريه فالمنصورة والحمدلله الناس رجعت

معلش ياجماعه يالى عايزين تخدو حقهم ممكن تستنو بس الدوله تشد حيلها وتقف على رجليها وبعدين خدو حقهم 4 شهور بس وبعديه شهر للنقاهه
    مصر مريضه ولازم نستحمل شويه وتصبرو على حقكو

ولو مش عايز يصبر وزارة الداخليه مش بعديه يروح هناك ويرجعلنا بكفنه انا فعلا زهقت من انتشتار الدعوى للمظاهرات والعداءات بين الشعب وبعضه وبين الشعب والشرطه والجيش

لو قراتو عن الاناركيه هتلاقو ان الى بيحصل فى مصر ده عشان نوصلها

وبعدين العسكرى مش بيحكم لوحده عشان نقوله ارحل ده ضيف وماشى حتى لو كان ضيف تقيل على البعض انا لو صحيت الصبح سمعت خبر انسحاب الجيش وعودته الى اماكنه هترعب

اقراو كده الخبر ده

والد شهيد باحداث بورسعيد : قناة "أون تي في" عرضت علي 15 ألف جنيه مقابل اتهام المجلس العسكري

كشف والد أحد ضحايا أحداث بورسعيد، أن قناة "أون تى فى"، المملوكة لرجل الأعمال نجيب ساويرس عرضت عليه الظهور في أحد برامجها للإدلاء بتصريحات تتهم المجلس العسكرى بالتورط فى الأحداث التي أسفرت عن سقوط أكثر من 70 قتيلاً وإدانته باعتباره "الطرف الثالث" حسبما ترى القناة.

وقال السيد أحمد سرى، والد الشهيد محمد الس...يد أحمد سرى لـ"المصريون"، إن العرض كان يقضي بظهوره عبر برنامج "آخر كلام" الذى يقدمه الإعلامي يسرى فودة، ليتحدث عن ملابسات استشهاد ابنه على أن يقوم إدانة المجلس العسكرى بشكل مباشر فى الأحداث، وذلك مقابل الحصول على 15 ألف جنيه.

وتابع: تلقيت مكالمة هاتفية من القناة للاتفاق على الأسئلة التى سأقوم بالرد عليها خلال البرنامج، وكانت الإجابات معدة سلفًا، وتدور فى مجملها حول محاولة لتوريط المجلس العسكرل فى الأحداث الدامية وإدانته باعتباره هو "الطرف الثالث".

وكشف سرى أنه تلقى عرضًا مماثلاً من قبل قناة "سى بى سى"، التى يمتلكها رجل الأعمال محمد الأمين، وإن كان دون مقابل مالي، وذلك من خلال إملاء التصريحات التي سيتعين عليّ الإدلاء بها من جانب قسم الإعداد بالقناة، وهو ما رفضه للمرة الثانية.

وشدد على أنه لن يقول سوى الحقيقية مهما أبى أن ينصت لها إعلام الفلول، وأنه لن يتاجر بدماء الأبرياء ومن بينهم ابنه.

وليست هذه المرة الأولى التي يتم فيها ممارسة هذا النوع من الضغوط على أسر الشهداء من جانب الفضائيات الخاصة، فقد نشرت "المصريون" في عدد الجمعة حوارًا مع المهندس مدحت يوسف والد الشهيد ماجد، الذي قتل بالقرب من ميدان الممر خلال الأحداث الدامية التي وقعت قبل أكثر من شهرين بالإسماعيلية كشف فيه عن أن بعض مندوبي الفضائيات ضغطوا عليه لاتهام الجيش بالمسئولية عن مقتل ابنه في محضر التحقيق، "قالوا لى: قول إن الجيش قتل ابنك وهانجيب لك الشهود"See More

-----
    على فكرة
    د_محمد
    د_اميرة

انا فعلا سمعت كمان ان الجيش اتسحب من بورسعيد بس معرفش دى حقيقه ولا لا

ربنا يستر
    التعديل الأخير تم بواسطة Ramy Saad ; 05-02-2012 الساعة 01:34 AM سبب آخر: editing

Pharma Student

هحكيلكم موقف حصل قدامى

ظابط جيش راكب معانا فى المواصلات عمال يتكلم فى الموبايل ويشتم ويلعن فى المشير
    انا استغربت بعد ما خلص

سالته عن السبب

قعد يشتم المشير ابن ال؟؟؟؟ مش عاوز يدينا امر بضرب النار احنا بنموت وهما اللى بيتقال عليهم شهدا واحنا بنفضل نتفرج

ولا طريقة تعامل الثوار مع الجيش قدام ماسبيرو من يومين:
    http://www.youtube.com/watch?v=WxhT-wuWJ_E

مع ان الناس دى بتتعامل مع البشر بالطريقة دى :
    http://www.youtube.com/watch?v=bAtWf...ipcontrinter=1

من الاخر سقوط الجيش فى الوقت الحالي يبقي سقوط لمصر
    اللى هيقول الجيش حاجة والمجلس حاجة دا بيخدع نفسه
    الجيش بياخد اوامره من قادة الجيوش اللى هما المجلس
    جيش بلا مجلس
    جسد بلا راس بلا دماغ "ميت اكلينيكيا"
    انا الجيش مش بيدفعلى فلوس عشان احبه او اؤيده
    لكن فيه ناس بتقبض عشان تسقط جيش بلدى
    واشك انهم بيحبوا البلد دى

Moderator

من الاخر سقوط الجيش فى الوقت الحالي يبقي سقوط لمصر
    اللى هيقول الجيش حاجة والمجلس حاجة دا بيخدع نفسه
    الجيش بياخد اوامره من قادة الجيوش اللى هما المجلس
    جيش بلا مجلس
    جسد بلا راس بلا دماغ "ميت اكلينيكيا"
    انا الجيش مش بيدفعلى فلوس عشان احبه او اؤيده
    لكن فيه ناس بتقبض عشان تسقط جيش بلدى
    واشك انهم بيحبوا البلد دى
    أخيرا لقيت حد ثالث على المنتدى بيدافع عن الجيش

أى مشكلة تحصل الوقتى اتهم الجيش على البلد تقع

الفيديو اللى كان اتعرض من فترة لشخص حقير يقول لكى نبى دولة لازم نسقط كل المؤسسات الدولة والداخلية والجيش

بالذمة ده كلام حد عاقل لما تسقط كل ده يبقى انت قدمت الدولة لعدوك على طبق من ذهب

المجلس الاستشارى عرض على مجلس العسكرى فتح باب الترشح لانتخابات الرئاسة يوم 23 فبراير

كان الرد من الناس اللى فى المظاهرات الآن انهم يرفضوا هذا الاقتراح

الناس اللى هناك على رأى الشاذ علاء عبد الفتاح وأنا آسف فى اللفظ مش عارفين هما عاوزين ايه

هما مع الهيصة وخلاص

روح احرق مبنى الضرائب

روح احرق الداخلية

روح اسقط الحكومة

روح اسقط المجلس العسكرى

روح احرق مبنى مجلس الشعب

النتيجة احتلال اسرائيل لمصر وتحقيق حلمها

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed7755 مشاهدة المشاركة
    أخيرا لقيت حد ثالث على المنتدى بيدافع عن الجيش

أى مشكلة تحصل الوقتى اتهم الجيش على البلد تقع

الفيديو اللى كان اتعرض من فترة لشخص حقير يقول لكى نبى دولة لازم نسقط كل المؤسسات الدولة والداخلية والجيش

بالذمة ده كلام حد عاقل لما تسقط كل ده يبقى انت قدمت الدولة لعدوك على طبق من ذهب

المجلس الاستشارى عرض على مجلس العسكرى فتح باب الترشح لانتخابات الرئاسة يوم 23 فبراير

كان الرد من الناس اللى فى المظاهرات الآن انهم يرفضوا هذا الاقتراح

الناس اللى هناك على رأى الشاذ علاء عبد الفتاح وأنا آسف فى اللفظ مش عارفين هما عاوزين ايه

هما مع الهيصة وخلاص

روح احرق مبنى الضرائب

روح احرق الداخلية

روح اسقط الحكومة

روح اسقط المجلس العسكرى

روح احرق مبنى مجلس الشعب

النتيجة احتلال اسرائيل لمصر وتحقيق حلمها

لو هاجمت إسرائيل مصر، فسنتوقف جميعا عن هذا الاقتتال دفاعا عن الوطن، لكن إسرائيل لن تفعل ذلك وفقا لنظريةنابليون بونابرت: «إذا كان عدوك يدمر نفسه، فلا تقاطعه».

Moderator

«إذا كان عدوك يدمر نفسه، فلا تقاطعه».
    ما هو خلاص كلها كام شهر وهيبقى مافيش حاجة اسمها مصر

حسبى الله ونعم الوكيل

صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 1234 ... الأخيرةالأخيرة