صفحة 3 من 19 الأولىالأولى 1234513 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 181

الموضوع: ..:: Pharmaaaaaa::..

Pharma Student

عيب عيكم ياشباب لما البنات تسبقنا كده
    على فكرة الاوئل فى اولى و ثانيةو ثالثة و رابعة فيهم ولد واحد بس من دفعتنا ( انا فى رابعة على فكره ) حولوا تحددوا انتوا عيزين ايه
    صحيح الولد اللى من الاوائل هو مش انا بس انا الحمد الله عارف انا بعمل ايه
    نفسى اشتغل فى quality control فجبت فى التحليلية فى كل الترمات امتياز فوق 90% وتقدير عام جيد جدا تراكمى علشان اعرف احضر فيها درسات عليا او ابقى على الاقل فاهم انا هشتغل فى ايه
    على العموم ركزوا فى الفارما لانها من اهم المواد واوعى حد يسيب فرع فيها
    وكمان دى المواد السهله
    دكتور طارق لو جاب تسميع لازم يكون الخط حلو ومنظم وتوضيح العناوين الريئيسية وعلى فكره امتحانه بيبقى من الشيت اللى نزله و المفروض درجته مضمونه
    دكتورة ناريمان من الدكاتره الطيبين و امتحانه mcq سهل و فيه برضه من الشيت
    دكتور شحته امتحانه من امتحانات السنين الماضيه بس لازم تجيب الامتحانات محلوله ...لاتعتمد على حللك انت او انتى ( لازم اقول انتى مهما الاوائل على الدفعات )
    دكتور حسن الامتحان short note بس عايز تفكير فى الغالب ( على فكره لم يدرس لينا فى الترم الاول )
    بالنسبه للشفوى ممكن اى حد يمتحن عند الدكتور طارق وهو بيدى فى الغالب 27 فيما فوق لاى حد ( معادا الطلاب او الطالبات ( اتقنا لازم احددهم ) اللى عند الدكتور سيد عمار بالاخص او دكاترة الماده
    يلا على العموم بالتوفيق وربنا معكم و معانا

Pharma Student

صباح الخير يا جماعة انا نفسي اعرف انتو بتلحقوا تدخلو امتى !!! انا رجعت طبعا الساعة 5 بعد ما خلصت الشفوي و صحيت اتغديت و رجعت نمت تاني و صاحية لسة دلوقتي ......... انتو بقى بتلحقوا تدخلو ا
    احنا بقى هنبدا بايه ... انارايي بجزأ د. طارق على اساس ان هو اساس الفرما و متذاكر قبل كده و لازم نفتكره علشان نفهم جزء د.حسن و د.شحتة ,,, اما بقى جزء د.ناريمان نعمل فيه ورقتين كل يوم على اساس ان الجزء مش محتاج تربيط و حفظ صم انا عن نفسي مقدرش اعقد اصم طول اليوم في جزء زي ده فيتقسم على 3 ايام مع اول يوم د.طارق و تاني يوم د. حسن و تالت يوم د. شحتة
    عايزة اعرف ايه مقترحاتكم

Pb Elite

على فكرة جزء دكتور شحتة الـ GIT مش مرتبط بحاجة .. أنا بدأت حالا فيه ..
    جزء دكتور طارق عن نفسي مش هذاكره دلوقت خالص لأني عملته قبل كدة أيام الشيت .. الأولى أذاكر حاجات لسة ما اتفتحتش .. لأن مفيش وقت كتير .. و طبعا قبل مذاكرة جزء دكتور طارق في ورقة فيها الـ receptors و أماكنها و أثر استحثاثها دي لازم تتحفظ عن ظهر قلب زي ما بيقولوا ..

ممنوع طبعا اجابة أي سؤال لدكتور طارق في جدول .. ممنوع لأنه نبه في المحاضرة على كدة ..
    أي حد هيجاوب في جدول يبقى بيقول للدكتور ( أنا مكنتش بحضر المحاضرة نقصني لو سمحت )

مشكلتي جزء الدكتورة ناريمان .. حفظ فظيع
    يا جماعة الدكتورة كانت نزلت ورقتين فيهم أسئلة mcq أنا كنت نسيت أجيبهم ..
    لو حد معاه يصورهم و يحطهم أرجوكم .. غالبا هييجي منهم لازم ..

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة many-more-88 مشاهدة المشاركة
    صباح الخير يا جماعة انا نفسي اعرف انتو بتلحقوا تدخلو امتى !!! انا رجعت طبعا الساعة 5 بعد ما خلصت الشفوي و صحيت اتغديت و رجعت نمت تاني و صاحية لسة دلوقتي ......... انتو بقى بتلحقوا تدخلو ا
    احنا بقى هنبدا بايه ... انارايي بجزأ د. طارق على اساس ان هو اساس الفرما و متذاكر قبل كده و لازم نفتكره علشان نفهم جزء د.حسن و د.شحتة ,,, اما بقى جزء د.ناريمان نعمل فيه ورقتين كل يوم على اساس ان الجزء مش محتاج تربيط و حفظ صم انا عن نفسي مقدرش اعقد اصم طول اليوم في جزء زي ده فيتقسم على 3 ايام مع اول يوم د.طارق و تاني يوم د. حسن و تالت يوم د. شحتة
    عايزة اعرف ايه مقترحاتكم
    لو هتقدر تعملى كده ومش هتضيعى وقت سيرى على بركه الله

Pb Elite

يا جماعه النت ده بقى جزء من حياتنا اساسى طبعا فعلشان كده لازم نوجدله وقت انا عن نفسى باذن الله هبتدى بجزء دكتور طارق

Pb Elite

http://www.online-medical-dictionary.org/

دة موقع لقاموس طبي ممتاز لقيته صدفة .. هيساعد كتير ان شاء الله في مذاكرة الفارما بالذات ..

Pharma Student

هوه اخر جزء فى الدكتورة ناريمان هوه cancer chemotheraby ????

Pharma Student

سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم *أستغفر الله الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه... *اللهم صل على محمد على آل محمد كما صليت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم في العالمين إنك حميد مجيد..... انشري الخير ولا تنسي احتساب الأجر ... اللهم لك أسلمت وبك آمنت وعليك توكلت وإليك أنبت وبك خاصمت , اللهم اني اعوذ بعزتك , لا إله إلا أنت الحي الذي لا يموت ... وصل اللهم سلم على عبدك ورسولك محمد....

Pharma Student

هاى ازيكم ياجماعة كلكم
    النت كان وحش عندى الايام اللى فاتت عشان كدة مكنتش بدخل بس لما دخلت اتخضيت بالنسبة للاستراكشر بتاع cardiolipin اللى حه فى الامتحان انا رسمتو زى الورق وكمان زى الكتاب مانة استغربت لما لقيت تكافؤ p ثنائى بس قلت الكتاب عملو كدة كمان هوة بقة الدكتور صلح فيه ولا ايييه؟
    اما بالنسبة لامتحان البيو فللاسف ضيع امال الكثيرين كانو بيتفننو تضييع الدرجات والواحد والله زعلان من ساعتها بس يالا الحمد لله انو راح وحصل اخواتو
    بالنسبة للفارما انا هبتدى بجزء دك طارق اهو يدينا دفعة للامام بعد النكسة فى حرب البيو10/1/2009

Pharma Student

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dreamy girl مشاهدة المشاركة
    سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم *أستغفر الله الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه... *اللهم صل على محمد على آل محمد كما صليت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم في العالمين إنك حميد مجيد..... انشري الخير ولا تنسي احتساب الأجر ... اللهم لك أسلمت وبك آمنت وعليك توكلت وإليك أنبت وبك خاصمت , اللهم اني اعوذ بعزتك , لا إله إلا أنت الحي الذي لا يموت ... وصل اللهم سلم على عبدك ورسولك محمد....
    هى دى البدايه الصح
    شكرا يا دكتوره

===============
    زى ما اتفقنا
    على اخر الليله كده انشاء الله
    هنزل بجزء chemotherapy

مين تانى جاى

صفحة 3 من 19 الأولىالأولى 1234513 ... الأخيرةالأخيرة