مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل تشجع فكرة مجموعات التقويه فى الكلية ؟

المصوتون
426. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • نعم اوافق

    257 60.33%
  • لا اوافق

    91 21.36%
  • مش هتفرق

    78 18.31%
صفحة 4 من 6 الأولىالأولى ... 23456 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 40 من 56

الموضوع: استفتاء لمجموعات تقويه فى الكليه ادخل وشارك برايك

  1. #31
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Nov 2008
    المشاركات
    115

    افتراضي

    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    بصراحه ياجماعه الكتاب الجامعى مش سىء انا بفتحه وبذاكر منه خاصه فى العضويه والعقاقير والصيدلانيات الى جانب ورق الدروس حتى اصحابى بيقولو عليا مجنونه هههههههههههههه
    بالنسبه لموضوع مجموعات التقويه سمعت عنها ووفى هندسه المطريه كانت موجوده ومن غير اجر كمان وكانت كويسه بس برده كان بعض الناس بياخدوا دروس معاها
    يعنى المشكله هى طريقه العرض ليس اكتر ورغم ذلك انا اتفق معاها تماما فى معيدين فعلا كويسين وبجد الكليه الكل بيحسدنا عليها على الحريه والاستفتات واللى بتحاول تعمله لينا
    ولكنى اتفق مع مجموعات التقويه لانه منهااستفاده للجميع لينا وللمعيد ياعنى مثلا اسلوب د/محمد رضا فى العقاقير كان كويس جدا فى المحاضره وفى السكشن الى جانب ان الدكاتره والمعيدين خدومين جداااااااااااااااااااااااا
    وشكل اجتماعى ايه ده فى كليتك وتحت اشراف الدكاتره ياعنى هيبقى احسن وافيد وطبعا على الاقل هتكون المعلومه صحيحه وكمان ياجماعه مش ببلاش ياعنى احنا فى الحالتين هندفع بس دى اجر اقل وفى نفس اتلوقت افيد وطبعا كده ولا كده هيبقى اختيارى وعذرا انى طولت عليكم

  2. #32
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    الدولة
    filkolia
    المشاركات
    535

    Cool

    السلام عليكم اولا تانى حاجة بانسبة لفكرة دكتور طارق هى تحترم بس انا عندى رئى الفكرة دى عيب قوى على جامعة المنصورة انها تقول كدة يعنى اية مجموعات تقوية فى الجمعة امال فين المحاضرات والسكاشن كل دة طبعا لئن ادارة الكلية وجدت بعد المنتدى الاخير بتاع مناقشة اسباب الدروس الخصوصية ان المحاضرات وا لسكاشن ملهاش لزمة والمدرجات بتبقى على اخرة ومفيش استفادة فقالوا نعمل حاجة زى الدروس الخصوصية وبفلوس عشان نسكت الطلاب وهى مجموعات التقوية وانا برفض الموضوع طبعا لكن كفكرة تحترم

  3. #33
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    المشاركات
    16

    افتراضي

    الفكرة بناءة لكن أعتقد أن مشكلتنا تكمن في عدم فهم أسلوب المحاضر وطريقة الامتحان فحتى لو كان الامتحان سهل _من وجهة نظر الدكتور _ ففي النهاية المحاضر في جهة والطالب والمذاكرة في أخرى أعتقد الحل في يد المحاضر بتطوير أسلوبه والمعايشة معنا وفهم واقعنا أكثر .كما إن فكرة الشيتات اللي بينزلها المحاضر جيدة، توفر الجهد ونحصل المنفعة ونحل كويس كمان.

  4. #34
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المشاركات
    10

    افتراضي يا ويلكم من إلى جاى

    يا جماعة مينفعش
    مش عيزين نحول الجامعة لجامعة خاصة
    احنا قولنا المشاكل الى السبب فى عدم استيعاب الطلبة فى المحاضرة واللجوء للدروس الخصوصية
    منها العدد الكتير وغيرها من المشاكل
    الحل انا ندور على حلول ايجابية مثلا فى مشكلة العدد نلجاء الى تقسيم مش ا و ب بس ليه ميكنش فى ا ب ج د ه وغيرها ويا سيدى موافقين الى يشرح معيدين والكلام ده مش بفلوس طبعا كفاية أوى المصروفات مثلا

    نفكر كدة مش نروح نقول لهم (المسئولين) شوفوا بئه أنتوا تخلو كل حاجة زى ما هية (المشاكل) واحنا هنجيب فلوس من الخزنة إلى فى البيت عشان نتعلم
    وشوية شوية يعملوها إجبارى مع المصروفات عشان نأخذ حقنا الطبيعى فى البلد دى والى الفروض يكون من غير فلوس خالص


    تلخيص
    ندور على حل للمشاكل مش نسيب كل حاجة ذى ما هية ونعمل جامعة تانية فرقها الوحيد عن الأولى(الى احنا فيها) إنها بفلوس والى بيدرس فيها مدرسينsub مع أحترمنا للمعيدين .
    ولا إية رايكم!!!!!!!!!

  5. #35
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    المشاركات
    178

    افتراضي

    لوممكن اشارك براي احب اقول انه من الافضل ان المجموعات الكبيره تتقسم لمجموعات صغيره وتكون الدفعه مثلا 3 او4 مجموعات وبكده هانحل مشكله الزحمه وكل حاجه
    بس يجماعه خالونا نكون واقعين فين الاماكن اللي هتستوعب المجموعات ديه كل فرقه لها مدرج واحد بس ويدوب مجموعه بتخرج والمجموعه التانيه تدخل وراها علي طول والمحاضرات بتاعت المجموعتين بتخلص حوالي الساعه 3او4 وده لما يكون مافيش محاضرات وطبعا مش هانطلب من الكليه انها تعمل مني جديد والمبني اللي احنا فيه كان لسه بيظبطوه من وقت صغير جدا وعشان كده الفكره ديه صعب اننا ننفذها في الوقت الحالي واذا اردت ان تطاع فامر بما يستطاع
    ولعدين ياجماعه احنا ليه دايما بنحب نلاقي مبرر لفشلنا لو كل مشكلتنا المكان ماهي مثلا سنه رابعه ليهم احسن مدرج في الكليه كلها ونسبه حضورهم قليله جدا ولافي زحمه ولاخنقه ولا حاجه وبردوا الدفعه كلها قاعده في البيت وبتروح الكورسات يعني ديه تلاكيك مش موضوع زحمه ولا حاجه
    اللي انا نفسي اتكلم فيه ليه احنا مش بنحاول نتقدم خطوه خطوه يعني الكليه بتاخد راينا في موضوع المجموعات عشان امكانيتها تسمح بالتنفيذ يبقي المفروض ان احنا نرحب بالموضوع
    وكمان في حاجه نفسي اقوللها لكل الناس اللي مش بتاخد كورسات هما بس اللي هايفهموني امبارح واحنا في امتحان العضويه بعد ماذاكرنا الماده لمده اسبوع واتراجع عليها 3مرات غير مذاكره بعض الاجزاء ورا المحاضرات اللي كنا بنحضرها ومش بنفوت فيها حاجه وحلين امتحانات وبعد كل ده وبعد التعب ده كله حسينا اننا ناسين ولما دخلنا الامتحان اه حلينا بس الوقت ماسعدناش والجزء اللي كنا نقول هانرجع له في الاخر مالحقناش نرجع له والوقت خلص في حين انه هو هو نفس الامتحان ونفس الوقت والناس اللي كانوا بياخدوا كورسات وعمرهم مادخلوا المدرج ومايعرفوش الدكتور شكله ايه قالوا امتحان جميل والوقت عادي لانهم كانوا مدربين مره واتنين وواخدين علي نظام الامتحان كذا مره قبل كده
    انا مش عايزه اطول اكتر من كده بس في نقطه عايز اتكلم فيها ضروري انه لما الدكتور محمد العوضي وفر لنا الورق اللي نذاكر منه عملي التحليليه بقت اسهل ماده عندنا في العملي وكنا مش حاملين هم مذاكرتها يعني ديه فكره كويسه ومناسبه وياريت كل المعدين يحاولوا يوفروا لنا المصدر المناسب لمذاكرت الماده
    وكمان الدكتور باهر لنا عمل لنا محاضره يعلمنا فيها الرسم بقي الرسم اللي كان مشكله بالنسه لينا ولناس كتير شئ سهل مش حاملين همه
    طب ليه احنا مانحاوليش نستفيدمن حماس الناس اللي ذي الدكتور محمد والدكتور باهر
    ياجماعه ديه فرصه كويسه وعرض المفروض ان احنا نفكر فيه بكل عقلنا
    واسأل نفسك انا ليه اذاكر واتعب واحضر المحاضر واكون مروح اخر النهار مش شايف قدامي من كتر التعب واتسلوي مع ناس بيجوا الكليه علي معاد السكشن دا لو جيه من البيت اصلا وفي اخر المشوار انا اكون خريج صيدله بتقدير عام مثلا مقبول او جيد والتاني هو اللي يتعين معيد اوهو اللي يكون تقديره العام امتياز او جيدجدا ويشتغل قبلك ويكون افضل منك مع انك فعلا افضل منه لانك حتي لو اقل منه في التقدير فاكفايه انك انت اكتسب خبره من الدكتور اللي كان بيديلك في المحاضره وتخيل انك جامع بين افكار اكتر من 20 دكتور اللي درسولك علي مدي السنوات الدراسيه
    في الاخر نفسي تدوا رايكوال في الموضوع بجد وتعرفوا ان رايك ده امانه ذي ماكان الدكتور العوضي بيقول
    وبالمناسه امانه علي كل اللي يقرأ الموضوع ده يدعي للدكتور العوضي انه يسافر ياخد الدكتراه من الخارج لانه بجد يستاهل وعلي فكره ده طلب شخصي منه
    والسلااااااااااااااام ليس ختاااااااااااام

  6. #36
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Dec 2007
    المشاركات
    14

    افتراضي

    الموضوع كويس لكن ممكن نغير اسمه بدلا من مجموعات تقوية ممكن نعمل زي كلية تجارة مثلا هناك بيسموها سكشن
    والمعيد بيدخل يشرح المنهج بتاع الدكتور ويديك عليه امثله ولو في حاجة مش واضحة يوضحها
    لكن المشكلة ان المعيد بعد كده بينزل ورق والطلبة بتجيبه وخلاص
    وطبعا الموضوع دا اختياري للي عاوز

  7. #37
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المشاركات
    100

    افتراضي

    السلام عليكم

    ازيكم يا شباب

    انا عندي رأي

    المشكله مش مشكله دروس او مجموعات تقويه

    المشكله في ان الدكتور وهوه بيشرح

    عاوزنا نوصل لمستواه الفكري

    مع انه المفروووض ينزل لمستوي الطالب عشان يقدر يوصلنا المعلومات وبكل سهوله

    لان مهما كان خبرتنا ومستوانا الفكري مش هيوصل لخبره الدكتور والمامه بالماده اللي بيدرسها

    بيتهيألي ان لو كل دكتور عمل كده مش هنحتاج للدروس

    بس انا بأيد فكره الدكتور طارق بس نصلح الاسم زي مقال الدكتور general11ونخليها سكشن اضافي

    لان ده حل واقعي جدا لان الدروس واقع واحنا عايشينه

  8. #38
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المشاركات
    55

    افتراضي

    [السلم عليكم ورحمة الله
    انا طبعا ايدت فكرة التقوية بس انا شايفة ان لو كانت المحاضرات اللى بناخدها بنطبق عليها اول باول مش هيبقى فيه لازمة للتقوية سواء داخل الكلية هو خارجها حتى المتحانات اللى بنحلها واللى بتتفتح على اخر الترم مش كافية على التدريب ولو فتحناها فى اول الترم هنمل منها على لما نوصل للامتحانات وده من وجهة نظرى الشخصية مع احترام اراء الاخرين

  9. #39
    Pharma Student
    تاريخ التسجيل
    Nov 2008
    المشاركات
    4

    Thumbs up

    بغض النظر إن الفكرة هي الفكرة النموذجية ولا لأ في القضاء على الدروس
    بس أنا شايفها الأقرب والأنسب والأكتر واقعية أنا مش بدافع بس هي أفضل الحلول المطروحة

    عجبتني الفكرة دي بحيث يتم تطبيقها كمرحلة انتقالية في التخلص من الدروس مش كوضع دائم لأن ليها عيوبها بالنسبة للطلبة وللمعيدين ايضا واسمحوا لي ألخصها بسرعة من وجهة نظري
    أولا العائد اللي ممكن يستفيد بيه المعيد من الموضوع ده اكيد مش هيساوي المجهود اللي هيبذله فيه لأن المعيد طبيعي بيقضي وقت كبير جدا في الكلية وده هيكون مجهود اضافي بسعر رمزي للطلبة وبالتالي مش هيحقق ربح مادي مساوي لمجهود المعيد مع اقتناعي بفكرة انه هايفيد المعيد علميا الي حد ما
    ثانيا الموضوع ده ممكن يجبر الطلبة اللي مش بيعتمدوا علي الدروس انهم يشتركوا في المجموعات دي مجاراة منهم لزمايلهم المشتركين فيها وبكده يكونوا اتحولوا من الاعتماد علي النفس للاعتماد علي غيرهم
    الي جانب بعض العيوب اللي تم ذكرها في تعليقات اخوتي السابقة والتي أرجو انه يتم أخذها في الاعتبار اذا تم تطبيق المشروع ده وشكرا جزيلا وهدانا الله جميعا لما فيه الخير .
    التعديل الأخير تم بواسطة sema mam ; 05-02-2009 الساعة 04:08 PM

  10. #40

    افتراضي

    السلام عليكم اولا تانى حاجة بانسبة لفكرة دكتور طارق هى تحترم بس انا عندى رئى الفكرة دى عيب قوى على جامعة المنصورة انها تقول كدة يعنى اية مجموعات تقوية فى الجمعة امال فين المحاضرات والسكاشن كل دة طبعا لئن ادارة الكلية وجدت بعد المنتدى الاخير بتاع مناقشة اسباب الدروس الخصوصية ان المحاضرات وا لسكاشن ملهاش لزمة والمدرجات بتبقى على اخرة ومفيش استفادة فقالوا نعمل حاجة زى الدروس الخصوصية وبفلوس عشان نسكت الطلاب وهى مجموعات التقوية وانا برفض الموضوع طبعا لكن كفكرة تحترم
    الله يكرمك يا دكتور الموضوع فعلا إهانه للكليه

    بس فيه واحد هيجي يقولي خليك واقعي إحنا امام أمر واقع ولازم نتصرف معاه ؟؟

    هرد على حضرتك إن كلامك مظبوط بس لما اتصرف معاه لازم اتصرف صح

    يعني إيه

    يعني طالما انا بأقول إني عايز أقضي على الدروس يبقى لازم أستعمل وسيلة قوية وفعالة

    وفي نفس الوقت ما تجيبشي نتيجه عكسيه

    إزاي ""

    يعني زي ما إحنا عارفين إن اللي هيشرح هما المعيدين واللي هيشرف عليهم هما الدكاتره

    طيب هوه إحنا بناخد دروس ليه مش عشان نهرب من شرح بعض الدكاتره _ مع إحترامي لهم كلهم _ ولكن ما أقصده

    إن فيه بعضالدكاتره فعلا ليس عندهم ملكة الشرح وده مش عيب دي قدرات وإمكانيات

    وبالتالي لما المعيدين هيجوا يشرحوا هنكون برضه امام نفس المشكلة إن أكيد أكيد فيه معيدين ما بيعرفوش يشرحوا

    ولكن في الدروس الدكتور اللي ما بيعرفشي يشرح ليس له سوق وبالتالي لا مكان إلا للمتميز

    اظن فكرتي واضحة

صفحة 4 من 6 الأولىالأولى ... 23456 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. رسائل رمضانية ادخل وشارك
    بواسطة زهرة الإسلام في المنتدى المنتدى الاسلامى
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 19-08-2009, 04:47 PM
  2. رسائل إسلامية - اقرأ وشارك
    بواسطة ...مصر... في المنتدى المنتدى الاسلامى
    مشاركات: 23
    آخر مشاركة: 13-07-2009, 02:35 PM
  3. دروس تقنيه ( تصميم و تطوير مواقع )
    بواسطة trialless في المنتدى قسـم الكومبيوتر والانترنت
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 15-10-2008, 04:14 AM
  4. اليوم الدراسى العادى تحب يبقى الساعة كااااااااام ؟؟؟...ادخل وشارك
    بواسطة أمــ هـنـد ــة الله في المنتدى منتدى المناقشات
    مشاركات: 54
    آخر مشاركة: 18-09-2008, 06:56 PM
  5. استفتاء هام لكل طلبة الكليه
    بواسطة Doctor_Ahmed في المنتدى منتدى المناقشات
    مشاركات: 22
    آخر مشاركة: 16-08-2008, 10:31 PM

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •